Jump to content
Annons

Usb eller firewire, för- och nackdelar


Mac Addict (oregistrerad)

Recommended Posts

Halloj igen!!!

Kollde runt lite.. och en av mina polare kör med ljudkortet EGOSYS WAVETERMINAL U24 (2in 2ut, USB) som ligger på 2.995 Kr

Alla kort jag rablade innan kostar 2000 eller mindre, då med fler funktioner än u24 och även på vissa firewire. Är de korten jag listade bara skräp? eller vad e det som e bra med u24:an???

Redigerat av hugge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 72
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Glömde säga det... jag har fantommatning&preamp på min mixer.. så det behövs inte på kortet...

Sounden! Vilka är Behringerkortets brister?? förutom fantommatningen å mickpreamparna som inte finns.

Om du redan har fantommatning och mickpreams så tycker jag absolut

du skall köpa det kortet. Köp det på Öppetköp och testa en helg.

Jag har provat det på både Windows XP och MacOS X.

det har fungerat tillfredsställande för de pengarna.

//S

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsikter och erfarenheter är lite olika har jag märkt, när man pejlat USB kontra FW-frågan.

Själv rekommenderar jag TVEKLÖST FW. Jag fick aldrig riktig ordning på mitt USB-kort, så jag bytte upp mig till ett prestandamotsvarande FW-dito. Fan så mycket bättre.

mina 2 cent, som det heter.

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

OKej....

Har just nu riktat in mig på behringerkortet.. ska testa det iaf..

Men... Jag har en laptop som har Fire Wire, men det är en liten firewire ingång... asså den ser inte ut som den gamla vanliga FW ingången, utan mindre och annan form.. ser ut som en rektangel med ett inhugg på undre sidan....typ...

Frågan är: Funkar den lika bra som den "vanliga" firewire porten? är det någon skillnad??

Link to comment
Dela på andra sajter

OKej....

Har just nu riktat in mig på behringerkortet.. ska testa det iaf..

Men... Jag har en laptop som har Fire Wire, men det är en liten firewire ingång... asså den ser inte ut som den gamla vanliga FW ingången, utan mindre och annan form.. ser ut som en rektangel med ett inhugg på undre sidan....typ...

Frågan är: Funkar den lika bra som den "vanliga" firewire porten? är det någon skillnad??

säker på att det är firewire? jag kan inget om fw. men har sett USB-kontakter som ser ut så som du beskriver det....

Annas så är det säkert inga probs med att hitta en kabel som passar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har en laptop som har Fire Wire, men det är en liten firewire ingång... asså den ser inte ut som den gamla vanliga FW ingången, utan mindre och annan form.. ser ut som en rektangel med ett inhugg på undre sidan....typ...

Frågan är: Funkar den lika bra som den "vanliga" firewire porten? är det någon skillnad??

Det är en 4-pins Firewire port. Den fungerar i princip lika bra som den vanliga porten, med den skillnaden att den inte kan ge ström åt dit FireWire kort. Du måste alltså ha en skild strömkabel för ditt FireWire kort.

Sedan är det såklart viktigt att kolla att du har en FireWire kabel med en 6-pins plugg i ena ändan (för kortet) och en 4-pins plugg i andra ändan (för laptopen). Med vissa kort medföljer både 6-4 och 6-6 pins kabel, med andra enbart 6-6 pins kabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Står i startgroparna att köpa en ny mixer och har kikat lite på Phonics Helix 18 FW. Den verkar ha det mesta jag vill ha förutom adat och 8 insertkanaler men i övrigt ser den bra ut. Det jag vill är att ha möjlighet att spela in upp till 14 kanaler samtidigt.

Så nu undrar jag om ngn har erfarenhet av både FW och USB-mixrar och kan delge ev för- och nackdelar. Är det skillnad på latencyn? Räcker inte USB till för 14 kanaler? m.m. Kanske ngn har förslag på bättre alternativ i samma prisklass?

Hälsningar

Olle Å

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Det pratas mycket om FireWires överlägsenhet mot USB 2.0 och jag undrar lite vad som egentligen gäller?

Om man kör en laptop med FW 400 är ju USB 2.o något snabbare, men spelar andra faktorer in också? Tänker framför allt på när man kör externa ljudkort och hårddiskar.

Helt enkelt - är det självklart bättre att välja ljudkort och HD med FW?

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att de flesta hittintills har satsat på firewire, det var åtminstone det svar jag fick i höstas när jag köpte mitt ljudkort (M-audio FW410). Personligen skulle jag hellre ha köpt ett USB2.0 om jag hade kunnat hitta något men det är väl först nu som de börjar dyka upp. Typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire 400 och Usb 2.0 är väl ungefär lika snabbt egentligen, vissa fall är usb snabbare och i andra fall firewire snabbare (beroende på hur bra ens dator hanterar dessa 😕 )

Men en usb enhet slukar processorkraft medans en firewire nästan inte alls drabbar processor 😕

Om jag inte är helt ute och cyklar nu..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ämnet har bara varit uppe 5711 gånger i formet hittills (ja - en liten överdrift, men ändå... 😄 ).

USB2 är snabbare än FW400 I TEORIN!

Alla praktiska tester som hittills har gjorts, har visat att FW400 är snabbare - och dessutom drar USB ALLTID CPU-kraft - något som inte är lika kul för musiker som ju alltid vill kunna köra en plugg extra... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är inte stor men firewire är snabbare. Skillnaden är inte stor men firewire är mindre processorkrävande!

Handlar nog mest om vilket ljudkort man har! Exempelvis mitt EMU PCI-kort (PCI = bättre än firewire) är mer processorkrävande än USB 1 ljudkort jag har!

Redigerat av Hans
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mäter överföringshasighen,, då ligger USB2 rätt bra till, men med tanke på att USB suge musten ur datorn så spelar det ju ingen roll?!

DÅLIGT -> USB2

BÄTTRE -> FW

BÄST -> PCI

Säg gärna emot, det finns de som har andra åsikter och erfarenheter... Men med dagens datorer så är det ungefär så.

Link to comment
Dela på andra sajter

överföringshastigheten är snabbare med FW. i ljudsammanhang. det kan sklilja sig på om man för över ett sjok med många små filer, om jag inte har fel, funkar just detta lite bättre med USB. Så om man ska använda en disk som backup gör det just ingen skillnad.vilket man väljer

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mäter överföringshasighen,,  då ligger USB2 rätt bra till, men med tanke på att USB suge musten ur datorn så spelar det ju ingen roll?!

DÅLIGT -> USB2

BÄTTRE -> FW

BÄST    -> PCI

Säg gärna emot, det finns de som har andra åsikter och erfarenheter... Men med  dagens datorer så är det ungefär så.

Emot!

Pci och Firewire är så gott som alltid bättre än Usb oavsett om ljudkorten har riktigt dåliga dirvrutiner. Mellan Firewire och Pci så är det dock så jämnt att vissa Pci kort presterar bättre än vissa Firewire kort och tvärtom. Här handlar det mer om tillverkare och drivrutiner än själva gränssnittet.

Och som ett tillägg som tror jag faktiskt att Usb2 presterar sämre än Usb1, åtminstone på de ljudkort jag testat. Det finns dock så få Usb2 ljudkort att det är svårt att uttala sig helt säkert.

/Majken

Redigerat av Majken
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man mäter överföringshasighen,,  då ligger USB2 rätt bra till, men med tanke på att USB suge musten ur datorn så spelar det ju ingen roll?!

DÅLIGT -> USB2

BÄTTRE -> FW

BÄST    -> PCI

Säg gärna emot, det finns de som har andra åsikter och erfarenheter... Men med  dagens datorer så är det ungefär så.

Emot!

Pci och Firewire är så gott som alltid bättre än Usb oavsett om ljudkorten har riktigt dåliga dirvrutiner. Mellan Firewire och Pci så är det dock så jämnt att vissa Pci kort presterar bättre än vissa Firewire kort och tvärtom. Här handlar det mer om tillverkare och drivrutiner än själva gränssnittet.

Och som ett tillägg som tror jag faktiskt att Usb2 presterar sämre än Usb1, åtminstone på de ljudkort jag testat. Det finns dock så få Usb2 ljudkort att det är svårt att uttala sig helt säkert.

/Majken

Det var så jag menade! Att USB2 ligger bra till var snarare att det sre bra ut på pappret.

Att USB1 skulle vara bättre än 2... hmm nja,, men jag tror att det kan bli rätt märiligt när tillverkaren hävdar att det är USB2, men det inte är det egentligen. Virus TI är väl ett bra exempel?

Sedan beror det ju på vad det är för USB prylar som sitter ansluta till PC'n? Kan tänka mig att det blir svårt om man blandar USB 1 och 2 -prylar? USB har väl även någon form av "plug n' play" funktion? Som hela tiden letar efter nya prylar. Inte speciellt önskvärt i musikpc'n

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Hej alla. 😉

Jag är ny här och har lurkat runt ett tag. Står i begrepp att inhandla ett externt ljudkort och konstaterar att det finns prisvärda USB-kort.

Letar info om huruvida USB2 eller FW är det bästa valet för ett externt ljudkort men blir inte riktigt klok på vad som gäller. Om gränssnitten vet jag inte så mycket mer än att de ska vara likvärdiga i hastighet och att de är strömförsörjande om så krävs av enheten.

Vad jag hört ryktesvägen/läst i forum är att FW uppfattas stabilt och USB har (har haft?) trassel med drivrutiner? Att USB drar CPU och FW inte? :rolleyes:

Vore tacksam om någon påläst person här med erfarenhet kan belysa mina frågor.

Obs! Inga antaganden, bara hårda fakta och erfarenheter. 😉

mvh Arne

Redigerat av Olsberg
Slår ihop med tidigare tråd i ämnet
Link to comment
Dela på andra sajter

stupelfrasse (oregistrerad)

Som du säger så belastar USB 2 datorn mer än vad FW gör...

FW är ett gränssnitt som utvecklats av Apple (vad nu det har med detta att göra :rolleyes: ) och är mycket stabilare både med drivrutiner och i drift.

Hastigheten är på USB 2 480 Mbts/s och på FW 400 Mbts/s.. Det finns även FW med 800 Mbts/s och detta kallas just FW 800.... Vet däremot inte om några ljudkort nyttjar detta...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Jag är också ny här :rolleyes: Har inte använt mig av varken USB eller 1394 i ljudsammanhang tidigare. USB2.0 har en "teoretisk" maximum transfer speed på 480Mbit/s (60MB/s) och 1394A har 400Mbit/s (50MB/s). Observera att dessa siffror är strikt teoretiska. Jag har ALDRIG sett en 1394A-enhet prestera sämre än USB2.0 när det gäller överföringshastiget. Har externa HDD's hemma med bägge anslutningarna och jag upplever 1394 som ett bättre alternativ än USB och överföringshastigheten är ca 10MB/s snabbare med 1394 för min del. Anledningen till att 1394 inte används på samma bredd som USB beror dels på att kostnaden är högre. Är också intresserad av att få veta vad folk har för erfarenheter av USB vs FW när det gäller externa ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan tillägga följande också:

USB2 är som sagt teoretiskt snabbare än FW400 (IEEE 1394a) - men alla tester som hittills har publicerats, har visat att FW400 är snabbare i praktiken. Dessutom belastar USB alltid processorn - något som är negativt om man kanske vill köra en extra effekt-plugin... Om man har en enda USB1-enhet ansluten (typ mus/tangentbord etc), så går all USB-kommunikation ner till USB1-hastighet - inte enbart till den enheten, alltså. Sist, men inte minst, så går kommunikationen av någon märklig orsak ner på halv duplex (i praktiken ungefär halva hastigheten) om man låter USB-porten spänningsmata USB-enheten, så om man vill ha full fart, så ska man med andra ord spänningsmata alla enheter med separat nätdel.

FW800 (IEEE 1394b) är det nog bara RME Fireface 800 som utnyttjar - åtminstone är FF800 det enda ljudkortet jag känner till som kör på det.

Latency brukar gå att få ner lägre med FW-enheter. Ska man köra 2 kanaler in/ut, så är det inga problem alls med USB2 - men om man ska köra mer, så är det säkrare att välja FW.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt bara sett 2 USB2 ljudkort. Dels MOTU 828mkII och ESI 1010. Men av Firewire-kort finns det desto fler. Undrar vad det beror på? Kanske än fingervisning om vad man ska välja.

Det finns faktiskt Firewire800 (eller Firewire2) kort. Bl a RME Fireface 800.

Precis som andra sagt använder USB de av CPUn för att funka, det gör inte firewire.

USB skickar också data i "burstar" och inte kontinuerligt som Firewire gör. Detta spela ju ingen roll

vid mindre mängder data eller vid asynkrona öveföringar, men det spelar roll om du nu spelar in 16 kanaler samtidigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har redan skrivit om detta tidigare men det finns en del mindre (?) problem med FW...

Inte dra ut sladden medan kortet är igång. Men... skulle det hända kan du bränna kortet. Detta är inte ett mindre problem om det händer.

Se till att starta ljudkortet direkt när datorn går igång, annars kan det "dö" (inte gå sönder men däremot inte svara på on/off).

Det har hänt mig att kortet slutar fungera i Cubase efter det att datorn stått på någon dag. Ljud kommer från spel/musik etc men i Cubase är det dött. Omstart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är också intresserad av att få veta vad folk har för erfarenheter av USB vs FW när det gäller externa ljudkort.

Ett litet tips bara, kör inte diskkontroll på din Firewire 800 HDD om du har den daisy-chainad via

FF800 ljudkortet bara. Jag körde en kontroll, men den slutade svara vid "kontrollerar katalogstruktur". FF800 interfacet hade tappat kontakten med datorn, hade hårddisken också det?

Så jag fick avbryta det och sen gick den inte att montera igen.

(I detta läget så var det ganska svettigt, vad som skulle hända med mitt data!, att

avbryta en kontroll eftersom den inte svarade var ett ganska stort orosmoment)

Så jag tänkte starta om datorn, men den hände ingenting förrens jag fick stänga ner disken

på "knappen". Detta kändes ännu mer osäkert

Tur är ju att det är just HFS+ och Journalfört filsystem, så det räckte med

en omboot och kopplade in hårddisken direkt i datorn, då gick det att "laga" hårddisken.

Nu vet jag inte om detta bara var en tillfällighet eller om det är ett känt problem, men

det var svettigt i vilket fall som helst. Hade spelat in 4 nya låtar de senaste 2 dagarna

och hade ingen backup 😱

Annars fungerar allt som en dröm, synd att det inte finns 1394b i de nya MacBook pro (15") och

MacBooken som standard.

//S

Redigerat av sounden
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla svar.

Av vilken anledning belastar USB2 CPU'n eller snarare belastar 'mer' än FW gör, det finns alltså en grad av belastning oavsett gränsnitt?

Antar att det är drivrutinsrelaterat i så fall.

Vad händer när jag adderar USB2-enheter överlag, är det faktor 2 i belastning per enhet?

Claes, intressant detta att om man ansluter en USB1-enhet så halveras hastigheten för samtliga anslutna USB2-enheter. Förstod jag rätt?

mvh Arne

Redigerat av arhall
Link to comment
Dela på andra sajter

Av vilken anledning belastar USB2 CPU'n eller snarare belastar 'mer' än FW gör, det finns alltså en grad av belastning oavsett gränsnitt?

Antar att det är drivrutinsrelaterat i så fall.

Vad händer när jag adderar USB2-enheter överlag, är det faktor 2 i belastning per enhet?

Det beror på hur gränssnitten är formgivna.

USB baseras på att det finns en "master" i kedjan som styr kommunikationen mellan enheterna och datorn. I Firewire-protokollet är kommunikation "peer-less". Varje enhet är sin egen master och kan utifrån det kommunicera med de andra enheterna.

Det finns rätt många artiklar på nätet om detta. Själv hittade jag fler med denna sökning.

Google sökning

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har faktiskt bara sett 2 USB2 ljudkort. Dels MOTU 828mkII och ESI 1010.

Du missade Terratec Phase 26 USB. 😱

Kortet verkar prisvärt trots avsaknaden av balanserade mic-ingångar. Vad den däremot har är optisk s/pdif vilket gör att jag kan ansluta den till min Fostex-porta, känns alltid enklare att gå till portan eller ta den under armen och sätta sig på ett trevligt ställe och göra ett pålägg. 🙂

Det är primärt den jag använder för inspelning.

mvh Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur gränssnitten är formgivna.

Det finns rätt många artiklar på nätet om detta. Själv hittade jag fler med denna sökning.

Google sökning

Tack.

Jag hittade texten "There is one major diffence that benefits Firewire users is that it is isosynchronus. That means that if you have for example 3 devices, that all 3 would get 480mbps bandwidth to use, while USB2 is shared between devices. This is the ugly side of using USB2."

Detta avgör nog saken till FW fördel.

mvh Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt nog så tycks det även vara så att USB2 belastar systemet mer än USB1. Vilket var förklaringen till varför Digidesign valde USB1 till sin nya Mbox2.

Flera ljudkort kan dock vara märkta USB2 på lådan eftersom gränssnittet är bakåtkompatibelt, men i själva verket använder de allra flesta USB1.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Lustigt nog så tycks det även vara så att USB2 belastar systemet mer än USB1. Vilket var förklaringen till varför Digidesign valde USB1 till sin nya Mbox2.

Flera ljudkort kan dock vara märkta USB2 på lådan eftersom gränssnittet är bakåtkompatibelt, men i själva verket använder de allra flesta USB1.

/Majken

URK!

Det hade jag ingen aning om... 😳

Egentligen är det ganska logiskt när man tänker efter. USB använder CPU-kraft - och när det ska gå snabbare, så måste rimligtvis mer CPU-kraft gå åt på grund av det...

Det blir ungefär som för ett antal år sedan, när PCI-grafikkort fortfarande användes - och de häftigare modellerna ställde till elände på bussen med för täta försök att hämta ny info, så att ljudkortet inte fick någon chans...

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant läsning..

Ju mer man läser om USB desto mer känns det som att man inte vill använda det till något som har med hårddisk/ljudkort att göra.. 😳

Redigerat av kartan
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...