Jump to content
Annons

I vilken ordning ska spela in?


johantrummorjohan

Recommended Posts

Annons
Vi håller på att spela in , men vi vet inte hur vi ska göra .....

vi har tillgång till en mixer med 8 ingångar varav trummorna tar upp 6.

vi har även en H4 för inspelning av gitarr ..

vilken ordning ska man spela in?

och hur ska man gå till väga ?

tacksam för snabba svar =)

mvh Johan

Jag gillar att ha trummor först. Känns bättre att lägga gitarr till trummor än klick.

Fast ofta lägger jag slasktrummor ( bara staplar en midiloop istället för klick ) som jag senare byter ut när jag lagt de andra instrumenten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förslag: börja med trummor och bas. Gör tillfälliga versioner av kompgitarr och eventuellt sång men se till att de inte går in i trummorna. Lägg sen på kompinstrumenten (gitarr, piano mm). Sist sången.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär gjorde vi när bandet jag en gång i tiden spelade med spelade in hårdrock, men det betyder kanske inte att det är rätt för just er :rolleyes:

1) Trummor med hjälp av slaskgitarr.

Viktigt att slaskgitarren är tajt för att underlätta för trummisen och att trummisen spelar efter klick om man skall ha in alltsammans i en DAW för vidare redigering.

2) Bas

Basisten brukar spela mycket efter bastrumman och anpassa sitt spel främst efter trummorna.

3) Gitarr(er)

Gitarrister brukar anpassa sitt spel efter bas och trummor.

4) Klaviatur eller sång (Smaksak)

Klaviaturisten anpassar sitt spel efter gitarr och eller sång.

5) Sång eller klaviatur (Smaksak)

S(t)ångaren leverar nog bäst om denne har helhetsbilden.

6) Stämms(t)ång

Vid behov.

Vill ni ha "feta" gitarrer så dubba (spela in gitarrerna flera gånger). Viktigast av allt är att komma ihåg, ju bättre inspelning(ar), ju mindre tid behöver ni lägga i efterhand för att fixa till ljudet :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi håller på att spela in , men vi vet inte hur vi ska göra .....

vi har tillgång till en mixer med 8 ingångar varav trummorna tar upp 6.

vi har även en H4 för inspelning av gitarr ..

vilken ordning ska man spela in?

och hur ska man gå till väga ?

tacksam för snabba svar =)

mvh Johan

Hejsan!

Jag skulle lägga i följande ordning ( tyvärr så blir ofta lite annorlunda )

1. Trummor eller klick

2. Gitarr komp eller annat komp

3. Sång ( gör en snabbinspelning av sången så kommer de övriga instrumenten bättre in,,,,får bättre känsla när man lägger de övriga instrumenten.

4. Bas

5. Övriga instrument

Försök alltså att lägga in en sångslask så fort som möjligt

Mvh Stickane

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svar !

Vi gjorde såhär:

1 - spelade in trummorna genom mixerbordet in i datorn plus att vi sdamtidigt spelade in en slaskgitarr

2 - sen gitarren (eftersom bassisten inte är hemma, han är i frankrike:P)

3 - sen sång

4 - ska bli bas, egentligen tänkte vi köra bas som nummer 2, men i domma låtarna funkade det bra med gitarr

Ha d bra !

/ Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Domma?

Ordningen ni kommit fram till verkar nog bra.

Man kan om man vill börja med sången. Det beror mycket på vad man betonar i låten. Vill man att sången ska framträda KAN man börja med den. Sedan får man lägga till lite instrument långt långt bort i bakgrunden. Hör t.ex. på Karl Gerhard. Han gjorde så till sina kupletter.

😄

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Det alla säger ovan är rätt.

Men jag tycker också man ska itgå ifrån vad man försöker uppnå. Vissa satsar kanske mer på nerv och energi och repar därför som tokar för att sedan sätta allt i en tagning. Så, alla sätt är bra utom de dåliga (och de är ju individuella).

Det senaste jag spelade in var det en gitarr som styrde rätt mycket vid intro och så. Därför spelade vi först in en slaskgitarr mot en trumloop för att få känslan. Efter det la vi trummorna och sedan la vi om gitarren igen. Efter det la vi basen. Men det var mest för att gitarren och trummorna är så dominerande i låten.

Så tänk på det också. Man måste inte alltid följa en mall.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 år senare...

Hej!

Blir glad över att hittat hit och funnit vilken fin och generös dialog ni har och av uppriktigt hjärta hjälper enkla musikanter som frågar. En god atmosfär! Ni är nog dyrbara skatter i musikvärlden tror jag! Tror jag ska bli medlem här. Kanske jag har något att tillföra så småningom. 😃❤️

Varma hälsningar

Alf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Personligen brukar jag vilja spela in i följande ordning (det är säkerligen liknande som andra redan har skrivit 🙂)

1. Trummor & Perc
2. Bas
3. Elgitarrer
4. Akustisk gitarr
5. Piano
6. Syntar

Men det beror väl helt och hållet på vad vilka musiker du har tillgång till under vilka tillfällen. Så egentligen spelar det nog ingen större roll. Det brukar underlätta att använda klick ifall du behöver klippa och klistra lite i post production.

Lycka till med inspelningen!
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...