Jump to content
Annons

Sustainpedal som kick/hihatcontr...


berra_-

Recommended Posts

tjena.

jag har tänkt att köpa en ALESIS CONTROL PAD. Och det finns både input för kick och hihat-controller. Jag har några dammiga sustainpedaler. Skulle dom funka att änvända?

Eller skickar sustainpedalen iväg just en sustain-signal? det borde väl vara så att det är ingången som tolkar vilken slags signal det ska vara?

mvh

berra

länk: http://www.thomann.de/se/alesis_control_pa...40eb6e2efe0072b

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
jag har tänkt att köpa en ALESIS CONTROL PAD. Och det finns både input för kick och hihat-controller. Jag har några dammiga sustainpedaler. Skulle dom funka att änvända?

Dina pedaler kommer antagligen att funka, har en kompis med just denna pad som testat detta. Dock blir det som Emil sa bara "digital" signal, av eller på. En enkel sustainpedal är inget annat än en strömbrytare, det finns mer avancerade med "half-damper", som jag inte vet så mycket om (kanske har tre lägen?)

En luring kan vara att vissa pedaler sluter kretsen, medan andra bryter kretsen när man trampar ned. På en del moduler går detta att ändra, och på vissa pedaler också. En del keyboards känner av läget när man slår på det, och kör på att det är det öppna läget.

Kort sagt: De kommer nog att funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har tänkt att köpa en ALESIS CONTROL PAD. Och det finns både input för kick och hihat-controller. Jag har några dammiga sustainpedaler. Skulle dom funka att änvända?

Dina pedaler kommer antagligen att funka, har en kompis med just denna pad som testat detta. Dock blir det som Emil sa bara "digital" signal, av eller på. En enkel sustainpedal är inget annat än en strömbrytare, det finns mer avancerade med "half-damper", som jag inte vet så mycket om (kanske har tre lägen?)

En luring kan vara att vissa pedaler sluter kretsen, medan andra bryter kretsen när man trampar ned. På en del moduler går detta att ändra, och på vissa pedaler också. En del keyboards känner av läget när man slår på det, och kör på att det är det öppna läget.

Kort sagt: De kommer nog att funka!

Helt rikigt!

Jag har en Alesis ControlPad och använder en keyboard "sustainpedal" som kick. Ingen anslagskänslighet utan alla slag blir full volym. Jag har också märkt nån gång att pedalen kommer i tvärtom-läge, dvs att slaget kommer när jag släpper upp.

Men efter lite omstart så försvann det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Är den något att ha? Är det någon trumfeeling i den? Vad använder ni den till, ni som har den?

Verkar onekligen vara en ball sak att trumma på, och lagom stor pryl att kunna städa undan i garderoben.

En lite halvjobbig sak är att man måste gå in och aktivera att trumplattan ska vara din MIDI-källa eftersom denna går via USB. Normalt sett har jag mitt MIDI-keyboard kopplat via gameporten. Därför så knackar jag in enklare trumkomp via keyboardet, medan jag använder ControlPaden mer för fills och lite mer avancerade grejer.

Det finns en ingång för extern MIDI (t ex ett keyboard) via ControlPaden men då får iaf jag en jobbig latency på den.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Till hihaten lär det däremot till en expressionpedal. Jag körde med Proel's variant ett tag och det funkade ok. Dock öppnades hihaten mer ju längre jag tryckte ner pedalen. tvärtom alltså. lite ovant.

mhmmm, men oftast finns en slags "fasvändarknapp" på undersidan av pedalen, som liksom vänder om hur pedalen ska funka, öppna/stänga hihat.

mitt hetaste tips är att spela riktig hihat, låter inte så mycket in till grannar och annat löst folk, men låter tusen tusen gånger bättre, såklart.

jag måste öva på att formulera mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...