Jump to content
Annons

"Pumpa upp volymen"


Thome

Recommended Posts

Annons
Logics Adaptive Limiter kan pressa som få andra pluggar.

Hmm...

Beror antagligen mycket på materialet, men jag tycker adaptive är rätt snar med att smeta ut transienterna och få mixen att låta tunn.

Tycker snarare att problemet med AD Limiter kan vara att den låter rätt kornig. Funkar skitbra till skränig musik men vill man ha ett riktigt rent och välputsat ljud är den ofta helt fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics Adaptive Limiter kan pressa som få andra pluggar.

Hmm...

Beror antagligen mycket på materialet, men jag tycker adaptive är rätt snar med att smeta ut transienterna och få mixen att låta tunn.

Tycker snarare att problemet med AD Limiter kan vara att den låter rätt kornig. Funkar skitbra till skränig musik men vill man ha ett riktigt rent och välputsat ljud är den ofta helt fel.

Det har du rätt i! Kollade lite snabbt och den låter inte så tunn som jag minns den. Snarare kornig.

Undrar om jag inte blandat ihop adaptive med Logics andra limiter. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics Adaptive Limiter kan pressa som få andra pluggar.

Hmm...

Beror antagligen mycket på materialet, men jag tycker adaptive är rätt snar med att smeta ut transienterna och få mixen att låta tunn.

Tycker snarare att problemet med AD Limiter kan vara att den låter rätt kornig. Funkar skitbra till skränig musik men vill man ha ett riktigt rent och välputsat ljud är den ofta helt fel.

Det har du rätt i! Kollade lite snabbt och den låter inte så tunn som jag minns den. Snarare kornig.

Undrar om jag inte blandat ihop adaptive med Logics andra limiter. 😄

Ja logics vanliga limiter använder jag sällan. Den känns inte alls så rolig, pumpar lätt även vid väldigt snälla inställningar och snor en del av karaktären på materialet. Då är oftast clippern i kompressorn att föredra. Men sen beror det ju helt på vad man är ute efter och vilken typ av musik man sysslar med. Själv spelar jag in en hel del skrammelindie/screamo och då brukar limitern i Vintage Warmer och AD limiter passa perfekt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logics Adaptive Limiter kan pressa som få andra pluggar.

Hmm...

Beror antagligen mycket på materialet, men jag tycker adaptive är rätt snar med att smeta ut transienterna och få mixen att låta tunn.

Tycker snarare att problemet med AD Limiter kan vara att den låter rätt kornig. Funkar skitbra till skränig musik men vill man ha ett riktigt rent och välputsat ljud är den ofta helt fel.

Det har du rätt i! Kollade lite snabbt och den låter inte så tunn som jag minns den. Snarare kornig.

Undrar om jag inte blandat ihop adaptive med Logics andra limiter. 🙂

Ja logics vanliga limiter använder jag sällan. Den känns inte alls så rolig, pumpar lätt även vid väldigt snälla inställningar och snor en del av karaktären på materialet. Då är oftast clippern i kompressorn att föredra. Men sen beror det ju helt på vad man är ute efter och vilken typ av musik man sysslar med. Själv spelar jag in en hel del skrammelindie/screamo och då brukar limitern i Vintage Warmer och AD limiter passa perfekt.

Finns det en Limiter i Vintage Warmer? (Blir mer och mer sugen på den pluggen, synd att den är så dyr och den verkar krånglig oxå)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Logics Adaptive Limiter kan pressa som få andra pluggar.

Hmm...

Beror antagligen mycket på materialet, men jag tycker adaptive är rätt snar med att smeta ut transienterna och få mixen att låta tunn.

Tycker snarare att problemet med AD Limiter kan vara att den låter rätt kornig. Funkar skitbra till skränig musik men vill man ha ett riktigt rent och välputsat ljud är den ofta helt fel.

Det har du rätt i! Kollade lite snabbt och den låter inte så tunn som jag minns den. Snarare kornig.

Undrar om jag inte blandat ihop adaptive med Logics andra limiter. 😉

Ja logics vanliga limiter använder jag sällan. Den känns inte alls så rolig, pumpar lätt även vid väldigt snälla inställningar och snor en del av karaktären på materialet. Då är oftast clippern i kompressorn att föredra. Men sen beror det ju helt på vad man är ute efter och vilken typ av musik man sysslar med. Själv spelar jag in en hel del skrammelindie/screamo och då brukar limitern i Vintage Warmer och AD limiter passa perfekt.

Finns det en Limiter i Vintage Warmer? (Blir mer och mer sugen på den pluggen, synd att den är så dyr och den verkar krånglig oxå)!

Vintage warmer har en brickwallfunktion och den går att använda som masterlimiter om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
hadde inte wawes en plugg som heter maxx volume tror jag?

Det "alla" kör är ju L2 eller numer kanske L3... De maxxpluggar jag använt har till syfte att lägga till övertoner till basmaterial för att få mer bas ur t.ex. mindre högtalare eller utan att förlora energi (ljudvolym) i mixen.

Vintage warmer är inte krånlig, de flesta parametrar behöver man inte röra. Det finns ju massor av limiters för masteringbruk, jag tror sound on sound gjort någon sådan test för ett år sedan typ. Tänker på pluggar från företag såsom Wavearts, Izotope, PSP o.s.v. Voxengo gör ju billiga grejer som är rätt bra också, sedan finns ju ett gäng gratispluggar.

Testa dig fram, resultat kan skilja en hel del.

Vill du verkligen få upp volymen behöver du något som kan ta frekvensband med olika inställningar. Just basen tenderar t.ex. att ta mycket av energi. En singelbandslimiter kommer ju att reagera på bastopparna och då dra ner hela volymen.

Skär ordentligt under 60 hz också, där finns inget intressant i vanlig popmusik, det tar bara energi. Lyssnar man i lurar, tv billig stereo o.s.v. går ju gränsen tom mycket högre än så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...