JCDC (oregistrerad) Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 Hej alla! Nu har jag Ă€ntligen skaffat mig en MacBook 2,2 med 4 gig. Har en rĂ€tt stor vana i gamla hederliga studios, bĂ„de som musiker men Ă€ven spelat in och gjort en del mixar för mĂ„nga Ă„r sen, men inte jobbat direkt med datorn tidigare. Har skrivit en del mindre grejer förut och Ă€r hyfsat van att skriva noter och arr för hand - men det vart mest trumspel för mig Ă€ndĂ„ i sluttampen. Vill lĂ€ra mig att jobba med Logic el Pro Tolos men Ă€r osĂ€ker vilken som gĂ€ller för just mig. Nu vill jag försöka satsa pĂ„ ett program och inte smĂ„testa lite av varje. Testade lite pĂ„ Logic 7 hos en kompis men tyckte den var rĂ€tt knepig. PT har jag bara fĂ„tt tips om, och den liknar kanske mer en vanlig studio (mixer etc) Ă€n Logic sĂ€ger nĂ„gra, och kanske skulle vara bra för mig med lite studiovana? Iaf har jag bestĂ€llt Sibelius notskrivningsprogram dĂ„ jag gĂ€rna vill lĂ€ra mig detta, velade in i det sista mellan Finale och Sibelius, men jag valde S dĂ„ jag fĂ„tt för mig att det Ă€r lĂ€ttare att komma in i (och detsamma gĂ€ller vĂ€l Ă€ven i detta val..). Problemet blir Ă€ven att; dĂ„ Avid/Digidesign nu Ă€ger bĂ„de Sibelius och Pro Tools sĂ„ Ă€r dom jĂ€kligt kompatibla och verkar gĂ„ att slĂ€nga fram och tillbaks hur som helst.. - men funkar det lika bra mellan Logic 8 och Sibelius..?? Jag kommer till stor del att jobba i min lilla hemstudio med mjukvarusyntar av alla de sorter samt typ Miroslav Symphony Orch (som jag har sen tidigare) samt DZ drummer och slagverkssamples (klassiskt, world, afro/latin etc) samt med lite egna samples till att börja med. HĂ„ller bĂ„de bĂ„de pĂ„ med typ pop/soul grejer till mer trad orkestergrejer samt ska försöka att ta upp lite av filmmusikvarianten (som jag pysslade med för en 15 Ă„r sen..). Dock, jag vill Ă€ven kunna lĂ€gga pĂ„ akustiska instrument Ă€ven om det mest Ă€r mjukvarusyntar som spelar och Ă€ven ibland lina in bas/git, micka trummor/perc och Ă€ven ibland ta upp allt frĂ„n popsĂ„ng till körer etc etc.. Blir ju lite att tĂ€nka pĂ„.. Dvs, mycket midi (mest i datorn men jag har Ă€ven nĂ„gra gamla ext burkar som proteus 1 & 2, Korg M1, Alesis Q8 (som motherkeyb nu) samt nĂ„gra justa Juno syntar med en del feta ljud) men vill dĂ„ Ă€ven kunna göra grejer live - blandat med midi eller enbart. Troligtvis blir det ca 50/50 midi kontra live. Sen Ă€r det viktigt att kunna synka till film/video om det blir lite ljud- och musiklĂ€ggning i framtiden. Vem vet.. NĂ„gra sĂ€ger att Pro Tools Ă€r oslabart om det lutar Ă„t live hĂ„llet (audio) och nĂ„gra tycker Logic (speciellt 8) Ă€r oslagbart om det mest Ă€r midi som gĂ€ller. Och jag tror det blir 50/50 för mig som sagt, vilket dilemma.. Men jag har inte fĂ„tt sĂ„ mĂ„nga el klara svar sĂ„ att jag vet vart det barkar. Vad göra, vill gĂ€rna lĂ€ra mig ett program ordentligt som förhoppningsvis passar just mig? Hmm, mycket om lite kanske- men jag Ă€r ju tacksam för alla tips. Tack för att du lĂ€ste! HĂ€lsningar /JCDC ps) föresten har jag inget ljudkort eller mikar heller (jo nĂ„gra gamla Shure). Ăr ju van att kunna micka upp trummor och en massa annat i "vanlig" , men det gĂ„r ju bara inte ekonomiskt med ett ljudkort som har 15 mik ing... Dock, tvĂ„ mic tycker jag Ă€r minimum för att komma igĂ„ng + nĂ„gra line, eller.. Ekonomin Ă€r heller inte den fetaste i dagslĂ€get.. pss) sen fĂ„r jag vĂ€l ta resten som det kommer, men vill gĂ€rna komma igĂ„ng iaf
Anders F Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 Nu Àr jag en pro tools anvÀndare sjÀlv och kan bara sÀga att jag Àlskar programmet. Men för dig som kanske vill göra lite mer datorbaserad musik sÄ tror jag ÀndÄ att Logic kanske skulle vara nÄgot att satsa pÄ, dÄ det Àr som du sÀger att midihanteringen skall vara mycket bÀttre i det Àn i PT. MEN en annan sak du kan tÀnka pÄ Àr att om du köper pro tools först sÄ kan du köpa till Logic senare och anvÀnda samma ljudkort för bÄda programmen, detta gÄr inte att göra Ät andra hÄllet utan att du behöver byta ljudkort. Sen Àr det som du sÀger med Sibelius och PT, har sjÀlv Sibelius och tycker det Àr grymt smidigt med PT att bara klicka pÄ en knapp sÄ har du hela arrangeringen i Sibelius. SÄ jag förstÄr din klyvenhet, och nÄgra svar kommer du troligtvis inte fÄ dÄ vissa kommer tycka Logic av vissa anledningar, och andra Pro Tools av andra anledningar. BÄda programmen Àr starka och har sina fördelar. Personligen sÄ kommer jag i framtiden köpa Àven logic och ha Pro Tools för Audio dÄ det Àr dess starkaste sida. Men jag tror inte du kommer bli besviken vilket du Àn vÀljer. Kika lite pÄ deras hemsidor vilken mjukvara som följer med dÄ det kanske pÄverkar ditt val, jag menar synthar och liknande. Viktigt Àr ocksÄ som du pÄpekade att man trivs i programmet. Om du kÀnner dig hemma i det grafiska sÄ kommer du koncentrera dig mer pÄ skapandet, och om ditt synliga sinne blir stimulerat pÄ ett gott sÀtt sÄ Àr det bara positivt. GÄ gÀrna in i en musikaffÀr och frÄga om de kan demostrera bÄda programmen lite snabbt för dig sÄ du fÄr en uppfattning om vilket som tilltalar dig mest. Kan ju tillÀgga att Àven om folk sÀger att Logic har bra midihantering sÄ Àr INTE Pro tools midihantering dÄlig. Den rÀcker för mig iaf, har dock inte testat Logic sÄ jag vet inte vad det Àr som gör Logic sÄ bra pÄ midi, men det kanske nÄgon annan som sitter med bÄda programmen vsra pÄ. LYCKA TILL Anders
JCDC (oregistrerad) Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 Hyvens Anders! Jobbar du mycket i midi ocksÄ? Iom att jag inte hÄllit pÄ sÄ mycket sÄ tror jag nog att Pro Tools rÀcker för mig sÄ klart vad gÀller midi i framtiden. Vet ju inte vad skillnaden Àr riktigt. Vill ju kunna fixa och dona sÄ det lÄter bra helt enkelt - allt frÄn techno till symfoniska grejer samt att kunna lÀgga pÄ t ex sÄng och lite andra instrument med mik. Intressant detta med ljudkortet, tack.. Hade ÀndÄ fundat pÄ en digi 2 och dÄ kommer ju LE med (antar senaste versionen). SvÄrt detta med att veta om man kommer att trivas i programmet trots lite koll i musikaffÀrer och en del hjÀlp dÀr. Men de jag pratat med har inte hÄllit pÄ med t ex Sibelius etc och vet inte vad dom ska ge för rÄd. Löjligt nog lutar det Ät Pro Tools av nÄn anledning jag inte fattar.. samtidigt som det verkar följa med en herrans mer massa mjukvaror i Logic och att alla sÀger att det blivit mer anvÀndarvÀnligt.. Det du sÀger om det synliga sinnet Àr intressant för mig - vill ha en sÄ ren och överskÄdlig arbetsplats som möjligt etc. Sen vad gÀller midihantering sÄ var en kompis till mig pÄ ett PT seminarium för ett tag sen i Sthlm och dÀr just midi kom upp som frÄgor (typ min -L el PT) och det verkade som om han fick ett bra svar pÄ tal och var nöjd av svaret och förklaringar han fick. Nya PT verkar kanske lite mer midivÀnligt... Jag fortsÀtter att funda ett tag till, men inte lÀnge.. Nu vill jag komma igÄng. Typiskt har jag en massa Logic tutorial videos som jag fÄtt (7:an iofs) men det kanske finns nÄt liknande för Pro Tools? Tack för ditt svar iaf, nu ska jag funda till nÄgra dar till - sen blir det dags.. HaŽ det! /JCDC Nu Àr jag en pro tools anvÀndare sjÀlv och kan bara sÀga att jag Àlskar programmet. Men för dig som kanske vill göra lite mer datorbaserad musik sÄ tror jag ÀndÄ att Logic kanske skulle vara nÄgot att satsa pÄ, dÄ det Àr som du sÀger att midihanteringen skall vara mycket bÀttre i det Àn i PT. MEN en annan sak du kan tÀnka pÄ Àr att om du köper pro tools först sÄ kan du köpa till Logic senare och anvÀnda samma ljudkort för bÄda programmen, detta gÄr inte att göra Ät andra hÄllet utan att du behöver byta ljudkort. Sen Àr det som du sÀger med Sibelius och PT, har sjÀlv Sibelius och tycker det Àr grymt smidigt med PT att bara klicka pÄ en knapp sÄ har du hela arrangeringen i Sibelius. SÄ jag förstÄr din klyvenhet, och nÄgra svar kommer du troligtvis inte fÄ dÄ vissa kommer tycka Logic av vissa anledningar, och andra Pro Tools av andra anledningar. BÄda programmen Àr starka och har sina fördelar. Personligen sÄ kommer jag i framtiden köpa Àven logic och ha Pro Tools för Audio dÄ det Àr dess starkaste sida. Men jag tror inte du kommer bli besviken vilket du Àn vÀljer. Kika lite pÄ deras hemsidor vilken mjukvara som följer med dÄ det kanske pÄverkar ditt val, jag menar synthar och liknande. Viktigt Àr ocksÄ som du pÄpekade att man trivs i programmet. Om du kÀnner dig hemma i det grafiska sÄ kommer du koncentrera dig mer pÄ skapandet, och om ditt synliga sinne blir stimulerat pÄ ett gott sÀtt sÄ Àr det bara positivt. GÄ gÀrna in i en musikaffÀr och frÄga om de kan demostrera bÄda programmen lite snabbt för dig sÄ du fÄr en uppfattning om vilket som tilltalar dig mest. Kan ju tillÀgga att Àven om folk sÀger att Logic har bra midihantering sÄ Àr INTE Pro tools midihantering dÄlig. Den rÀcker för mig iaf, har dock inte testat Logic sÄ jag vet inte vad det Àr som gör Logic sÄ bra pÄ midi, men det kanske nÄgon annan som sitter med bÄda programmen vsra pÄ. LYCKA TILL Anders
Apep Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 Jag fortsÀtter att funda ett tag till, men inte lÀnge.. Nu vill jag komma igÄng. Typiskt har jag en massa Logic tutorial videos som jag fÄtt (7:an iofs) men det kanske finns nÄt liknande för Pro Tools? Kolla denna Pro tools accellerated om du vill ha lite genomgÄng för hur det kan funka.
Anders F Postat 8 februari 2008 Postat 8 februari 2008 (redigerat) Hyvens Anders! Jobbar du mycket i midi ocksĂ„? Det beror pĂ„ vad man menar med mycket. Jag gör ingen avancerad electromusik (hoppas ingen slĂ„r mig pĂ„ fingrarna för benĂ€mningen, vet inte vad man ska kalla det nĂ€mnligen dĂ„ jag inte sysslar med det). Men jag anvĂ€nder lite mjukvarusynthar och sĂ„nt pĂ„ mina produktioner. Kanske lite automatationer pĂ„ reglagen osv. Nothing fancy. Men jag anvĂ€nder mig inte av mer, sĂ„ dĂ€rför vet jag kanske inte heller om begrĂ€nsningarna som det talas om đ Tipset som Apep tipsade om Ă€r kanon, gĂ„ gĂ€rna in dĂ€r och kolla. Sedan finns ju alltid youtube för att kika lite mer. //Anders EDIT: Kan ju tillĂ€gga angĂ„ende tutorials att nĂ€r du köper Pro tools sĂ„ fĂ„r du med en DVD-film, utöver dessa tutorials som finns pĂ„ nĂ€tet. Se den en gĂ„ng, och kanske nĂ„tt kapitel igen sĂ„ Ă€r du igĂ„ng att kunna börja skapa musik i programmet. Redigerat 8 februari 2008 av Gizmozis
Gilbert Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Om du ska mixa större projekt sĂ„ Ă€r PT LE lite begrĂ€nsande dĂ„ max antal spĂ„r Ă€r 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket Ă€r ganska jobbigt om du vill anvĂ€nda tyngre pluggar. Om du dessutom har kompisar som kör Logic sĂ„ ser jag ingen anledning att vĂ€lja nĂ„got annat. âŠJag kör inte LogicâŠ
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Om du ska mixa större projekt sÄ Àr PT LE lite begrÀnsande dÄ max antal spÄr Àr 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket Àr ganska jobbigt om du vill anvÀnda tyngre pluggar. Nej, begrÀnsningen Àr 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan mÄste köpas separat. PDC- stÀmmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt anvÀnda det, om man hamnar i situationen sÄ gÄr det att fixa manuellt, men det Àr bra mycket jobbigare sÄklart, sÄ det Àr sjÀlvklart nÄgot man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt. Stor fördel med att köpa PT Àr som jag sa att ljudkortet Àr kompatibelt med Logic ocksÄ. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, sÄ mÄste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT ocksÄ. DÀrför tycker nog jag ÀndÄ att PT Àr bÀst att börja med om man funderar pÄ att anvÀnda sig av bÄda. MVH Anders
Elof (oregistrerad) Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Om du ska mixa större projekt sÄ Àr PT LE lite begrÀnsande dÄ max antal spÄr Àr 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket Àr ganska jobbigt om du vill anvÀnda tyngre pluggar. Nej, begrÀnsningen Àr 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan mÄste köpas separat. PDC- stÀmmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt anvÀnda det, om man hamnar i situationen sÄ gÄr det att fixa manuellt, men det Àr bra mycket jobbigare sÄklart, sÄ det Àr sjÀlvklart nÄgot man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt. Stor fördel med att köpa PT Àr som jag sa att ljudkortet Àr kompatibelt med Logic ocksÄ. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, sÄ mÄste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT ocksÄ. DÀrför tycker nog jag ÀndÄ att PT Àr bÀst att börja med om man funderar pÄ att anvÀnda sig av bÄda. MVH Anders Bara tanken pÄ att allt skiter sig nÀr man ska komprimera överhÀnget med tex en vintage warmer Àr ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation pÄ bussarna, det var inte kul... Ljudkortet Àr ett bra skÀl, sedan Àr ju billigaste m-boppen och PT inte sÄ dyrt. Om man sedan kÀnner att det inte passar sÄ Àr det ju bara gÄ över till Logic.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Bara tanken pĂ„ att allt skiter sig nĂ€r man ska komprimera överhĂ€nget med tex en vintage warmer Ă€r ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation pĂ„ bussarna, det var inte kul... Ljudkortet Ă€r ett bra skĂ€l, sedan Ă€r ju billigaste m-boppen och PT inte sĂ„ dyrt. Om man sedan kĂ€nner att det inte passar sĂ„ Ă€r det ju bara gĂ„ över till Logic. Kollade runt lite för att förstĂ„ varför jag inte behövt det, anledningen till att jag inte behövt det Ă€r troligtvis att jag inte har mer delay Ă€n min buffersize. LĂ€s mer om det hĂ€r Sedan har jag inte anvĂ€nt Vintage Warmer, kanske skulle bli med den dĂ„? Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s sĂ„ överdrivet bra utan vet bara vad mina öron sĂ€ger mig, men detta kanske Ă€r förklaringen dĂ„, vad vet jag đ //Anders
Elof (oregistrerad) Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Bara tanken pĂ„ att allt skiter sig nĂ€r man ska komprimera överhĂ€nget med tex en vintage warmer Ă€r ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation pĂ„ bussarna, det var inte kul... Ljudkortet Ă€r ett bra skĂ€l, sedan Ă€r ju billigaste m-boppen och PT inte sĂ„ dyrt. Om man sedan kĂ€nner att det inte passar sĂ„ Ă€r det ju bara gĂ„ över till Logic. Kollade runt lite för att förstĂ„ varför jag inte behövt det, anledningen till att jag inte behövt det Ă€r troligtvis att jag inte har mer delay Ă€n min buffersize. LĂ€s mer om det hĂ€r Sedan har jag inte anvĂ€nt Vintage Warmer, kanske skulle bli med den dĂ„? Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s sĂ„ överdrivet bra utan vet bara vad mina öron sĂ€ger mig, men detta kanske Ă€r förklaringen dĂ„, vad vet jag đ //Anders Det dĂ€r med att ha mer delay Ă€n sin buffersize lĂ€t inte helt riktigt, men det verkar avfĂ€rdas lĂ€ngst ner i trĂ„den som tur Ă€r... Det har att göra med hur mycket fördröjning de pluggar du slĂ€nger pĂ„ har. Du har alltsĂ„ lyckats anvĂ€nda pluggar som introducerar sĂ„pass lite latency att det inte hörs. Det fick jag ocksĂ„ göra pĂ„ bussarna i Logic 6... Iaf, om jag bara mixade skulle jag kanske ha protools, men aldrig LE. Om det handlar om lĂ„tskrivande sĂ„ inbjuder nog logic till mer lek med alla pluggar och ljud/samplebibliotek som medföljer.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 (redigerat) Bara tanken pĂ„ att allt skiter sig nĂ€r man ska komprimera överhĂ€nget med tex en vintage warmer Ă€r ju hemsk. Jag vet inte hur du mixar men jag skulle inte klara mig utan delaykompensation. Förr körde jag logic 6 och det saknade kompensation pĂ„ bussarna, det var inte kul... Ljudkortet Ă€r ett bra skĂ€l, sedan Ă€r ju billigaste m-boppen och PT inte sĂ„ dyrt. Om man sedan kĂ€nner att det inte passar sĂ„ Ă€r det ju bara gĂ„ över till Logic. Kollade runt lite för att förstĂ„ varför jag inte behövt det, anledningen till att jag inte behövt det Ă€r troligtvis att jag inte har mer delay Ă€n min buffersize. LĂ€s mer om det hĂ€r Sedan har jag inte anvĂ€nt Vintage Warmer, kanske skulle bli med den dĂ„? Jag kan inte det teknsika i olika DAW:s sĂ„ överdrivet bra utan vet bara vad mina öron sĂ€ger mig, men detta kanske Ă€r förklaringen dĂ„, vad vet jag đ //Anders Det dĂ€r med att ha mer delay Ă€n sin buffersize lĂ€t inte helt riktigt, men det verkar avfĂ€rdas lĂ€ngst ner i trĂ„den som tur Ă€r... Det har att göra med hur mycket fördröjning de pluggar du slĂ€nger pĂ„ har. Du har alltsĂ„ lyckats anvĂ€nda pluggar som introducerar sĂ„pass lite latency att det inte hörs. Det fick jag ocksĂ„ göra pĂ„ bussarna i Logic 6... Iaf, om jag bara mixade skulle jag kanske ha protools, men aldrig LE. Om det handlar om lĂ„tskrivande sĂ„ inbjuder nog logic till mer lek med alla pluggar och ljud/samplebibliotek som medföljer. Jag var bara tvungen att testa detta đ Okej, nĂ„gon delay compensation finns alltsĂ„ inte i PT LE, utan bara HD som sagts, och det var vi alla överrens om (Ă€ven om jag tycker att det bör finnas i LE versionen ocksĂ„, förstĂ„r inte varför digidesign inte inför det, troligtvis för att fĂ„ fler att skaffa HD). Nu slĂ€ngde jag pĂ„ massa pluggar tills jag hörde att det blev en skillnad pĂ„ ljudet, alltsĂ„ ett litet delay. Enda sĂ€ttet jag hittade i PT LE att lösa detta var att klicka under fadern tvĂ„ gĂ„nger med command intryckt för att fĂ„ fram delayet i samples, i mitt fall sĂ„ kom den upp pĂ„ 176. Jag flyttade dĂ€refter audiospĂ„ret bakĂ„t 176 samples och samtidigt skrev in under fadern vart den var frĂ„n början. Lite bökigt, om man jĂ€mför med en knapp đ SĂ„ dĂ„ vet nu trĂ„dksparen att i Logic finns en knapp för detta problem, men i PT LE mĂ„ste du göra det för hand. Alternativt gĂ„ upp till PT HD för att fĂ„ en liten knapp för detta ocksĂ„ đ SĂ„ efter mycket tĂ€nkande och uteslutande av vad jag sjĂ€lv anvĂ€nder sĂ„ skulle jag rekommendera trĂ„dskaparen att skaffa Logic nu i början, jag vet inte hur det Ă€r med Audio dock, men som Elof sa sĂ„ fĂ„r du massor av pluggar med för att leka. Om du dĂ€remot funderar pĂ„ att skaffa PT HD som jag sjĂ€lv sparar till sĂ„ kan ett LE - system vara en bra vĂ€g in i miljön, bara att du fĂ„r kompensera delayet av pluggar för hand. Sedan har jag bara en frĂ„ga till som Ă€r dock sĂ„ viktig för trĂ„dskaparen. NĂ€r Logic 8 slĂ€pptes sĂ„ hörde man mycket problem kring stabiliteten, Ă€r detta fixat nu? MVH Anders Redigerat 9 februari 2008 av Gizmozis
joachime Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 PT LE har PDC pÄ kanalerna, dock inte pÄ bussarna. SÄ jobbar man med fördröjande pluggar pÄ bussar fÄr man se till att kompensera med delay pÄ övriga spÄr. Det Àr slitigt till en början , men efterhand vÀnjer man sig. IMHO, Pro Tools Àr enklare att komma in i. Och det verkar vara en viktig detalj för trÄdskaparen.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 PT LE har PDC pĂ„ kanalerna, dock inte pĂ„ bussarna. SĂ„ jobbar man med fördröjande pluggar pĂ„ bussar fĂ„r man se till att kompensera med delay pĂ„ övriga spĂ„r. Det Ă€r slitigt till en början , men efterhand vĂ€njer man sig. IMHO, Pro Tools Ă€r enklare att komma in i. Och det verkar vara en viktig detalj för trĂ„dskaparen. FörlĂ„t att jag snor lite av trĂ„den, men det kanske Ă€ven Ă€r intressant för trĂ„dskaparen. SĂ„ om jag förstod dig rĂ€tt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lĂ€gger pluggar som insert pĂ„ audiokanalerna sĂ„ behöver jag inte tĂ€nka pĂ„ delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal sĂ„ skall jag flytta spĂ„ret sĂ„ mĂ„nga samples som AUX kanalen visar? Ăr det en korrekt uppfattning? MVH Anders
Gilbert Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Om du ska mixa större projekt sÄ Àr PT LE lite begrÀnsande dÄ max antal spÄr Àr 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket Àr ganska jobbigt om du vill anvÀnda tyngre pluggar. Nej, begrÀnsningen Àr 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan mÄste köpas separat. PDC- stÀmmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt anvÀnda det, om man hamnar i situationen sÄ gÄr det att fixa manuellt, men det Àr bra mycket jobbigare sÄklart, sÄ det Àr sjÀlvklart nÄgot man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt. Stor fördel med att köpa PT Àr som jag sa att ljudkortet Àr kompatibelt med Logic ocksÄ. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, sÄ mÄste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT ocksÄ. DÀrför tycker nog jag ÀndÄ att PT Àr bÀst att börja med om man funderar pÄ att anvÀnda sig av bÄda. MVH Anders Vad kostar "MPT"?
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 (redigerat) Om du ska mixa större projekt sĂ„ Ă€r PT LE lite begrĂ€nsande dĂ„ max antal spĂ„r Ă€r 32 st och Plugin Delay Compensation (PDC) saknas vilket Ă€r ganska jobbigt om du vill anvĂ€nda tyngre pluggar. Nej, begrĂ€nsningen Ă€r 48 audiokanaler med PT LE MPT, som inte följer med vid köp utan mĂ„ste köpas separat. PDC- stĂ€mmer att det saknas i LE versionen, har dock aldrig behövt anvĂ€nda det, om man hamnar i situationen sĂ„ gĂ„r det att fixa manuellt, men det Ă€r bra mycket jobbigare sĂ„klart, sĂ„ det Ă€r sjĂ€lvklart nĂ„got man kan fundera över, bra att du tog upp det, för det hade jag glömt. Stor fördel med att köpa PT Ă€r som jag sa att ljudkortet Ă€r kompatibelt med Logic ocksĂ„. Om du köper ett annat ljudkort och Logic, sĂ„ mĂ„ste du köpa ett helt nytt ljudkort om du vill ha PT ocksĂ„. DĂ€rför tycker nog jag Ă€ndĂ„ att PT Ă€r bĂ€st att börja med om man funderar pĂ„ att anvĂ€nda sig av bĂ„da. MVH Anders Vad kostar "MPT"? http://store.digidesign.com/sv/index.cfm?p...;categoryid=109 EDIT: kostnaden Ă€r irrelevant i sammanhanget av ditt pĂ„stĂ„ende. Ăven om du köper MPT sĂ„ Ă€r det lik f-rbannat PT LE och inget annat. SĂ„ att pĂ„stĂ„ att PT LE som DAW Ă€r begrĂ€nsat till 32 audiokanaler Ă€r FEL hur eller hur. Redigerat 9 februari 2008 av Gizmozis
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Ca 340 kr per kanal d v s... đ Fortfarande irrelevant om man kollar ditt pĂ„stĂ„ende, eller tycker du att det Ă€r nĂ„got annat Ă€n PT LE?
joachime Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 SĂ„ om jag förstod dig rĂ€tt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lĂ€gger pluggar som insert pĂ„ audiokanalerna sĂ„ behöver jag inte tĂ€nka pĂ„ delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal sĂ„ skall jag flytta spĂ„ret sĂ„ mĂ„nga samples som AUX kanalen visar? Ăr det en korrekt uppfattning? Ja, alltsĂ„ nu börjar jag bli osĂ€ker. Det var ett litet tag sedan jag satt med PT. Men jag kan inte komma ihĂ„g att jag kompenserade för audiokanalerna. Det blir ju i det nĂ€rmaste ett helt oanvĂ€ndbart program isf.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 ? Det jag menar Àr att ditt pÄstÄende Àr att PT LE som DAW Àr begrÀnsat till 32 audiokanaler. sÄ tolkas det om man lÀser det iaf Om du ska mixa större projekt sÄ Àr PT LE lite begrÀnsande dÄ max antal spÄr Àr 32 st Men detta stÀmmer ju inte, eller hur. Om du betalar för MPT sÄ Àr det 48 kanaler, men fortfarande PT LE. Jag förstÄr vad du menar Gilbert, bara att ditt pÄstÄende gÀllde PT LE och inte PT LE sÄ som det kommer i boxen nÀr du köper det. Man skulle ju kunna sÀga att digidesign lÀgger pÄ denna summa pÄ inköpet sÄ fÄr du 48 kanaler direkt, men de har valt att lÄta det vara en uppgradering istÀllet. Sedan Àr det inte bara kanalerna du fÄr, sÄ din jÀmförelse med pris per kanal stÀmmer inte heller.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 SĂ„ om jag förstod dig rĂ€tt (jag som aldrig hört att jag behövt detta), om jag lĂ€gger pluggar som insert pĂ„ audiokanalerna sĂ„ behöver jag inte tĂ€nka pĂ„ delay compensation, men om jag skickar till en AUX-kanal sĂ„ skall jag flytta spĂ„ret sĂ„ mĂ„nga samples som AUX kanalen visar? Ăr det en korrekt uppfattning? Ja, alltsĂ„ nu börjar jag bli osĂ€ker. Det var ett litet tag sedan jag satt med PT. Men jag kan inte komma ihĂ„g att jag kompenserade för audiokanalerna. Det blir ju i det nĂ€rmaste ett helt oanvĂ€ndbart program isf. NĂ€, och det Ă€r sĂ„ jag har jobbat ocksĂ„. AnvĂ€nder mest AUX för reverb, sĂ„det Ă€r nog dĂ€rför jag inte har upptĂ€ckt problem med PDC. MVH Anders
Gilbert Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 ok, sÄg din redigering; Vad jag menar Àr att jag tycker PT LE med 48-spÄrs stöd Àr dyrt (ca 3000 + 4100 = 7100:- Àven om man fÄr ett enkelt USB-ljudkort pÄ köpet. Speciellt med tanke pÄ att man kan köpa ett FW-kort och Cubase 4 Studio eller Logic Express för totalt < 3000 kr.
Anders F Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 ok, sĂ„g din redigering; Vad jag menar Ă€r att jag tycker PT LE med 48-spĂ„rs stöd Ă€r dyrt (ca 3000 + 4100 = 7100:- Ă€ven om man fĂ„r ett enkelt USB-ljudkort pĂ„ köpet. Speciellt med tanke pĂ„ att man kan köpa ett FW-kort och Cubase 4 Studio eller Logic Express för totalt < 3000 kr. Ja, det kan jag förstĂ„ och det Ă€r ju en helt annan femma đ MVH Anders
JCDC (oregistrerad) Postat 9 februari 2008 Postat 9 februari 2008 Hej alla pros! Följer diskussionen med spÀnning, Àr minst sagt inte övertygad Ànnu.. Men jag ser fram emot att följa denna och andra ett tag till. LÀr mig mycket! Vad jag kan lÀsa mellan raderna sÄ Àr det vissa funktioner som finns lÀttare Ätkomliga i Logic Àn Pro Tools, men de finns i PT... efter lite mer bök. Midibiten Àr jag inte klar pÄ , men det Àr kanske just detta som Àr lite knöggligare i PT..men att de som sagt finns nÄnstans.. Att just komma in i programmet kan vara lÀttare i PT Àn Logic ser jag som ett plus, och som Anders och ngn annan nÀmnde - köper jag t ex Mbox 2 fÄr jag LE med (MTP fÄr man vÀl bet extra för som det verkar om jag vill ha 48 ch) - sen kanske lÀgga lite stÄlars pÄ Logic efter att ha kommit igÄng en del och om jag av nÄn anledning skulle behöva detta program (men varför dÄ eg om jag lÀrt mig PT..). Men det Àr klart, det följer ju med mer ljud etc i Logic.. Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lÄdan endera dan. JÀkligt lÀttjobbat med PT vad jag fattat, men hur Àr det eg med Logic.. Sen funkar ju inte PT med 10.5, men det lÀr vÀl iofs inte dröja sÄ lÄng tid.. Jag Àr ju jÀmfört med er mycket novis i detta, förutom att jag hÄllit pÄ med musik i en herrans massa Är - en bra start iofs.. Tycker det Àr skitbra att fÄ tips och kunna bolla pÄ detta sÀtt. Stort tack till er alla som svarat! Följer med spÀnning om det blir nÄn fortsÀttning pÄ trÄden, vet ju ocksÄ att mÄnga likt mig behöver lite vinklingar och tips för att komma igÄng sÄ alla svar och sÄnt Àr ju helbra. HaŽdet! /JCDC
Audiorent Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 (redigerat) Ca 340 kr per kanal d v s... đ Ett litet förtydligande bara. Med MPT fĂ„r man 48 mono eller Stereo kanaler dvs upp till 96 kanaler om man kör stereo pĂ„ alla. Vanliga LE Ă€r max 32 kanaler dvs max 16 stereokanaler. Det Ă€r ju stereokanalerna som snabbt kĂ€kar upp kanaler och jag har sjĂ€lv en "ovana" att spela in mycket i stereo dĂ€rför har jag oxo MPT. Dessutom fĂ„r man i priset en hel del extra programvara som skulle kostat mĂ„ngdubbelt mera. Kommer sjĂ€lv dock att införskaffa Logic 8 för att kunna erbjuda kunder bĂ„de PT O Logic. Mattias Redigerat 26 februari 2008 av Audiorent
spass Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lÄdan endera dan. JÀkligt lÀttjobbat med PT vad jag fattat, men hur Àr det eg med Logic.. vad har sibelius och PT med varandra att göra och varför skulle det vara mer lÀttjobbat Àn logic? men man kan ju öppna midifiler skapade i sibelius i logic helt utan problem om det Àr det du undrar alltsÄ sibelius har överhuvudtaget ingenting med ditt val av musikprogram att göra (sÄ vida det inte kommunicerar direkt med PT vilket jag inte tror att det skulle göra) jag tycker du ska vÀlja logic...
Apep Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 (redigerat) Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lÄdan endera dan. JÀkligt lÀttjobbat med PT vad jag fattat, men hur Àr det eg med Logic.. vad har sibelius och PT med varandra att göra och varför skulle det vara mer lÀttjobbat Àn logic? men man kan ju öppna midifiler skapade i sibelius i logic helt utan problem om det Àr det du undrar alltsÄ sibelius har överhuvudtaget ingenting med ditt val av musikprogram att göra (sÄ vida det inte kommunicerar direkt med PT vilket jag inte tror att det skulle göra) jag tycker du ska vÀlja logic... Sibelius och pt komunicerar med varandra. Finns en speciell send to sibelius funktion i pt dÀr man kan skicka sina midi tracks och editera dem och de Àndras i pro tools. Redigerat 26 februari 2008 av Apep
Thome Postat 26 februari 2008 Postat 26 februari 2008 (redigerat) Sen var det detta med Sibelius som dimper ner i lÄdan endera dan. JÀkligt lÀttjobbat med PT vad jag fattat, men hur Àr det eg med Logic.. vad har sibelius och PT med varandra att göra och varför skulle det vara mer lÀttjobbat Àn logic? men man kan ju öppna midifiler skapade i sibelius i logic helt utan problem om det Àr det du undrar alltsÄ sibelius har överhuvudtaget ingenting med ditt val av musikprogram att göra (sÄ vida det inte kommunicerar direkt med PT vilket jag inte tror att det skulle göra) jag tycker du ska vÀlja logic... Nackdelen med att vÀlja logic Àr vÀl att om man ngn gÄng skulle fÄ för sig att leka tekniker i en stor vÀlutrustad studio sÄ Àr ju PT standard med tanke pÄ HD-systemen.. jag kör sjÀlv stenhÄrt pÄ logic, men jag ska köpa ett m-audio kort nu om ngn mÄnad, skadar ju inte att ha koll pÄ PT med tanke pÄ att det Àr sÄ vanligt i mÄnga studios : ) Redigerat 27 februari 2008 av Thome
eeoc (oregistrerad) Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 ny frÄga: för att spara kraft i datorn kan man ju frysa hela tracks i PT, finns det Àven en funktion motsvarande i Logic9 eller Àr det nog att bara mute:a kanalerna?
DivineCo Postat 19 november 2009 Postat 19 november 2009 Ja man har en freezfunktion för att spara kraft.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.