Jump to content
Annons

Electro. Va e de?


isakzmachine

Recommended Posts

Ja, Jag undrar vad det är egentligen. Jag har hört om den ena och den andre som skall visst producera sådan musik. Justice, Mr Oizo, Tiga osv. Jag har lyssnat på dessa, men det är en sak jag inte riktigt fattar:

Hur är electro uppbyggt, och vad för element används? Har man slafsiga hihats och tunga kicks eller tvärt om? Please lite hjälp snälla!

ciao!

Redigerat av isakzmachine
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

electro är helt enkelt det engelska ordet för elektronisk musik. synthar, samplers och annat syntetiskt...

sen hur ex. artisterna du droppade gör för att låta som dom gör är lite olika. justice tex. har ju grymt mkt automationer på sina låtar och bygger upp med alla möjliga instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... intressant!

Men jag har ju hört att när den så kallade "fisbasen" används, så säger de: Ja, de e electro. Jag menar en vanlig 303osc med resonansfilter. De menar väl att det låter mer elektriskt än vanlig elektronisk musik, och med blipblipblip-ljud. Tiga gjorde en cool låt som hette "Lower state of consioness" eller hur man nu stavar det. Blipblipblip. Fast jag har hört det heter chip-något.

Fast folk sysslar med alla möjliga grejer nu för tiden. Holändska supersynthar verkar vara populära nu ju... iallafall bland holländarna. Breakcore osv.. det är så himla intressant att läsa om allt det här! Jag vill ha en massa info om konsept och sånt!

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm... intressant!

Men jag har ju hört att när den så kallade "fisbasen" används, så säger de: Ja, de e electro. Jag menar en vanlig 303osc med resonansfilter. De menar väl att det låter mer elektriskt än vanlig elektronisk musik, och med blipblipblip-ljud. Tiga gjorde en cool låt som hette "Lower state of consioness" eller hur man nu stavar det. Blipblipblip. Fast jag har hört det heter chip-något.

Fast folk sysslar med alla möjliga grejer nu för tiden. Holändska supersynthar verkar vara populära nu ju... iallafall bland holländarna. Breakcore osv.. det är så himla intressant att läsa om allt det här! Jag vill ha en massa info om konsept och sånt!

leta efter olika elektroniska musikgenrer på wikipedia.. där finns mkt intressant läsning.. tror att tom. mitt alterego nämns där..

Link to comment
Dela på andra sajter

Electronica är det engelska ordet för elektronisk musik, electro syftar framförallt på musik som hamnar i det där gränslandet mellan tidig hiphop och techno, dvs Afrika Bambaataa, Aux 88, Cybotron m fl.

Idag (eller åtminstone tills för något år sedan) är/var electroinfluenser vanligt i housemusiken, vilket inte minst syns på alla "electro house"-samplingsplattor som dyker upp nu.

Chromeo och Mr Velcro Fastener är två moderna electro-grupper.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

Electronica är det engelska ordet för elektronisk musik, electro syftar framförallt på musik som hamnar i det där gränslandet mellan tidig hiphop och techno, dvs Afrika Bambaataa, Aux 88, Cybotron m fl.

Idag (eller åtminstone tills för något år sedan) är/var electroinfluenser vanligt i housemusiken, vilket inte minst syns på alla "electro house"-samplingsplattor som dyker upp nu.

Chromeo och Mr Velcro Fastener är två moderna electro-grupper.

Bättre svar än så får du inte. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Halleå grabbar,

De du vill ha svar på är att idag använder man begreppet electro för den nyrenesansen kan man säga för den sorts musik som fanns under slutet 70- och 80 talet där man använde analoga monofoniska synthar och annat som lät 8bit och lite skitiga vocodade röster. Musiken idag har en liten koppling eftersom den har mkt Robo-effekter och man har kommit tillbaka till de gamla analoga syntharna så som Moog och lite andra oldschool synthar som fanns den tiden. Dagens House har mycket elextro touch och de har varit inne nu i typ 3 år. Nu är nästa våg inom elektronisk musik den minimala stilen. Ganska tung och enformig musik som har sin grund i Deutchland. Så har ni fått lite historia över de hela. Ni kan få mer lektioner de e bara och fråga mina vänner.

mvh

JDEE

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 4 månader senare...
Lemanic (oregistrerad)

Tja, det finns TVÅ sorters electro:

Dirty Electro - Global DJs, Uniting Nations och Sunblock tillhör denna Electrogenre, där denna välkända "fis"-basen finns med. Den som kom på denna är Benny Bennasi med sin cover på DEVOs cover på Rolling Stones låt "(Can't Get No) Satisfaction".

Blog Electro - döpt efter denna välkända digitala dagboksform är Blog Electro, som med sina ofta Distade Basgångar och parodi på Minimal House, är skapad av ingen mindre än Justice med deras remix av Simians "We Are Your Friends".

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, Jag undrar vad det är egentligen. Jag har hört om den ena och den andre som skall visst producera sådan musik. Justice, Mr Oizo, Tiga osv. Jag har lyssnat på dessa, men det är en sak jag inte riktigt fattar:

Hur är electro uppbyggt, och vad för element används? Har man slafsiga hihats och tunga kicks eller tvärt om? Please lite hjälp snälla!

ciao!

Vad du menar med elektro vettifan, men jag tycker elektro ÄR hundarna ifrån söder eller sponka.

Redigerat av ThomasJ
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Tja, det finns TVÅ sorters electro:

Dirty Electro - Global DJs, Uniting Nations och Sunblock tillhör denna Electrogenre, där denna välkända "fis"-basen finns med. Den som kom på denna är Benny Bennasi med sin cover på DEVOs cover på Rolling Stones låt "(Can't Get No) Satisfaction".

Blog Electro - döpt efter denna välkända digitala dagboksform är Blog Electro, som med sina ofta Distade Basgångar och parodi på Minimal House, är skapad av ingen mindre än Justice med deras remix av Simians "We Are Your Friends".

Grymt, men har du tänkt på att du just hittade på det där själv?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...
Lemanic (oregistrerad)
Tja, det finns TVÅ sorters electro:

Dirty Electro - Global DJs, Uniting Nations och Sunblock tillhör denna Electrogenre, där denna välkända "fis"-basen finns med. Den som kom på denna är Benny Bennasi med sin cover på DEVOs cover på Rolling Stones låt "(Can't Get No) Satisfaction".

Blog Electro - döpt efter denna välkända digitala dagboksform är Blog Electro, som med sina ofta Distade Basgångar och parodi på Minimal House, är skapad av ingen mindre än Justice med deras remix av Simians "We Are Your Friends".

Grymt, men har du tänkt på att du just hittade på det där själv?

Nej, Faktiskt inte. Electro idag har verkligen två sidor; en kommersiell och en indie, och så har det alltid varit i all musik som funnits och kommer att finnas.

Dirty Electro har myntats av en engelsk journalist, som alltid.

Blog Electro är det man kallar t.ex Clavin Harris också.

Link to comment
Dela på andra sajter

SVAR:

Electro kommer från Break Dance som ett komplement inom Hiphop. Elektroniska instrument va huvud ingrediensen i detta.

Break Machine är en grupp som verkligen gjorde electro musik som den var då(dom var en av de första). Men det är ju precis som allt annat, det utvecklas. Det som folk kallar electro idag är inte vad electro är urpsrungligen.

Klassiker: http://www.youtube.com/watch?v=rGkIUlYEQT8 <-- Den som inte känner igen denna ska skämmas!

Electro musiken innehöll snabb rytm som passade sig bra för just break dancin' samt electro moves(robot style mm). Break Dance i sin tur kommer från hiphopen.

Hiphop kategoriseras i 4 delar:

- DJ

- Graffiti

- Break Dance

- Rap(MC'ing)

Jag lyssnar mycket på Electro än idag och är i stort sett uppvuxen med denna musik samt break dance. Det var en riktigt stor våg här i Sverige i början av 80-talet. Synd att det inte är lika poppis idag, för dans stilen är en av de mest krävande och uppskattade jag vet.

Detta var lite snabb info, ni som vill fördjupa er mer får vända er till wikipedia.

Hittade en länk till lite gamla klassiska skivor med electro: http://www.amazon.co.uk/Electro-Breakdance...l/dp/B00005Y0P8

Link to comment
Dela på andra sajter

Break Machine är en grupp som verkligen gjorde electro musik som den var då(dom var en av de första). [/url]

Hehe nja... Break Machine var faktiskt ett boyband, ihopplockade av samma producentteam som stod bakom Village People.

Deras i och för sig utmärkta debutsingel sök upp sent 1983, två år efter "Planet Rock", "Pack Jam" och alla dom andra i den första vågen av electrohits.

Tycker Royens svar alldeles i början av tråden summerade läget på ett bra sätt, med tillägget att idag är electro en svepande beskrivning som används på i princip all elektronisk house.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...