Jump to content
Annons

Samlitude 10 pro!


borissvencovic

Recommended Posts

😆 Funderar pĂ„ om jag förköpt mig nu.nu har jag samlitude 10 pro installerad,men undrar om

jag som som inte kan nÄt specielt om musikproducktion verkligen har anvÀndning

för allt som gÄr att göra med Samlitude 10,kÀnns lite som det Àr tillrÀckligt med

Magix Music studio 12 deluxe,

undrar om det finns fler som slagit pÄ stort och köpt samlitude 10 pro

ha det bra alla 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Du vet inte om du behöver funktionerna men Ă€ndĂ„ lĂ€gger du ut 6500:- pĂ„ programmet? 😛

Har du inte jÀmfört specifikationerna mellan versionerna?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

😄 lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gĂ€mförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segonia

Àr som jag uppfata det att det gÄr att jobba med film i segonia,

i gÀmförelse med magix studio 12 ,sÄ Àr den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja ÀndÄ inte förstÄr

magix har mer begrÀnsningar,samlitude Àr mer obegrÀnsad

samtidigt funderar jag pÄ om samplitude .verkligen Àr sÄ bra som jag tror i gÀmförelse mot mer tradisionela program.

kan va sÄ att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

â˜ș lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gĂ€mförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segonia

Àr som jag uppfata det att det gÄr att jobba med film i segonia,

i gÀmförelse med magix studio 12 ,sÄ Àr den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja ÀndÄ inte förstÄr

magix har mer begrÀnsningar,samlitude Àr mer obegrÀnsad

samtidigt funderar jag pÄ om samplitude .verkligen Àr sÄ bra som jag tror i gÀmförelse mot mer tradisionela program.

kan va sÄ att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude

😄

jag tror du har sĂ„ gott om pengar att om du inte behöver tĂ€nka pĂ„ det hĂ€r innan du lĂ€gger 1000€ pĂ„ inköpet sĂ„ Ă€r det nog ett bra köp för dig

sequoia hade nog vart overkill dÀremot

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Sequioa har nÄgra funktioner som för rÀtt person Àr vÀrda mer Àn prisskillnaden.

En av dem Àr "source-targe" editering som Àr rÀtt svÄr att begripa sig pÄ. (be mig inte försöka beskriva). Men jobbar med att klippa klassisk musik sÄ Àr det en helt oslagbar arbetsmodell. Den funktionen enbart har fÄtt flera som jobbar med klassisk musik att vÀlja Sequioa.

SjÀlv anvÀnder jag Samplitude Pro för att komma Ät nÄgra funktioner jag behöver dÀr, men sneglar pÄ Sequioa Àven om det kÀnns svidande att lÀgga upp pengarna.

För andra personer kan magix studio vara en perfekt kombination av funktioner och pris. Sen finns det ju ett helt gÀng andra program att vÀlja som kanske passar Ànnu bÀttre för en viss person. Cubase, Sonar, ProTools LE, Reaper, Traction och sÄ vidar dyker spontant upp som namn.

Det finns med andra ord inget allmÀnt svar pÄ om vilket program som Àr bÀst och om det Àr vÀrt skillnaden i pengar att köpa en större version. Det Àr bara nÀr man tar in vad anvÀndaren skall göra och hur plÄnboken ser ut som det blir möjligt att svara pÄ.

JÀmför med att köpa bil, en del köper Porsche Cayenne. SjÀlv kör jag en rejÀlt begagnad Toyota Yaris Verso. För andra Àr det cykel som gÀller.

G.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

🙂 En stor anledning till att jag köpte samlitude 10,Ă€r att jag va lite trött pĂ„ alla demos,e-verisioner ,men det Ă€r nog sĂ„ det Ă€r tĂ€nkt,att man ska bli intresserad av att köpe en Pro.

Det Àr nog sÄ att Pro Àr mer för den som arbetar med musik och lite överkurs för mig som mest kollar hur olika

synthar Àr/funkar

I Samlitude Àr det ju med Robota pro och Independence LE,

Independence Àr helt ok,men Robota verkar va frÄn 2005 och jag önskar mer stöd för att kontrolera Robota med hÄrvara

Lite trÄkit att inte exempelvis inte Revolta eller Vita som finns i Music Studio inte funkar i Samlitude.

Supporten funkar bra,har fÄtt svar ,synd bara att jag har svÄrt att förklara vad jag har för problem,

jag Àr inte sÄ bra pÄ Engelska,

Ett problem som jag upptÀck Àr att Samlitude 10 och Àven samlitude 9.men inte Music studio har,Àr att det Àr

nÄt som hÀnger sig i Hardware Kontroller!

Jag har en midi controllenhet (bitstream) och ett klaver ett enkelt men fungerande,

bÄda gÄr att ansluta till Pc med USB,men dÄ hÀnger sig Samlitude ,krÀvde en systemÄterstÀlning av XP för att

kunna starta Samlitude (va tvungen att fÄ bort usbdrivrutinen för mitt Midi keyboard)

Ansluter jag dÀremot klavert via Midi sÄ funkar det hur bra som helst

nÄt Àr fel dÀr, jag har sÄnt ljudkort att jag kan anvÀnda mig av midi,

mÄnga har det kanske inte, idag verkar det som allt ska anslutas via usb

Ha en bra dag Alla

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till borissvencovic:

Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc Ă€r att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion — frĂ„n skiss till fĂ€rdig master (med CD/DVD-brĂ€nning). Samplitude Ă€r fantastiskt och vĂ€rt varenda krona — om MIDI inte Ă€r en avgörande viktig del i produktionsframstĂ€llningen. För Samplitude suger jĂ€vligt hĂ„rt nĂ€r det gĂ€ller MIDI.

Förresten sÄ kan jag Ä det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjÀrdedel.

Sen sÄ, apropÄ nÄt helt annat! SÄdÀr i all hast


”Source/Destination editing” i Sequoia, som Trombonisten nĂ€mnde ovan, anvĂ€nds med fördel dĂ€r det inspelade materialet inte nödvĂ€ndigtvis följer en bestĂ€md tidskod eller s.k. klick samt dĂ€r man normalt mĂ„ste lĂ„ta ”bandet gĂ„â€ timvis. Om t.ex. en tagning innehĂ„ller en tabbe en bit in kan man ersĂ€tta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istĂ€llet för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gĂ€ller för just ”din” DAW), sĂ„ sköter man detta smidigt med s.k. markers — pĂ„minner lite om punsch-in/out.

Men om Source/Destination Ă€r sĂ„ himla revolutionerande och vĂ€rdefull som Sequoia-anvĂ€ndarna hĂ€vdar lĂ„ter jag vara osagt. Jag tillhör sjĂ€lv Samplitude-familjen som Ă€nnu inte begĂ„vats med den funktionen. I min ”familj” anses Sequoia det ”fina folket” 😆

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Till borissvencovic:

Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc Ă€r att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion — frĂ„n skiss till fĂ€rdig master (med CD/DVD-brĂ€nning). Samplitude Ă€r fantastiskt och vĂ€rt varenda krona — om MIDI inte Ă€r en avgörande viktig del i produktionsframstĂ€llningen. För Samplitude suger jĂ€vligt hĂ„rt nĂ€r det gĂ€ller MIDI.

Förresten sÄ kan jag Ä det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjÀrdedel.

Sen sÄ, apropÄ nÄt helt annat! SÄdÀr i all hast


”Source/Destination editing” i Sequoia, som Trombonisten nĂ€mnde ovan, anvĂ€nds med fördel dĂ€r det inspelade materialet inte nödvĂ€ndigtvis följer en bestĂ€md tidskod eller s.k. klick samt dĂ€r man normalt mĂ„ste lĂ„ta ”bandet gĂ„â€ timvis. Om t.ex. en tagning innehĂ„ller en tabbe en bit in kan man ersĂ€tta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istĂ€llet för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gĂ€ller för just ”din” DAW), sĂ„ sköter man detta smidigt med s.k. markers — pĂ„minner lite om punsch-in/out.

Men om Source/Destination Ă€r sĂ„ himla revolutionerande och vĂ€rdefull som Sequoia-anvĂ€ndarna hĂ€vdar lĂ„ter jag vara osagt. Jag tillhör sjĂ€lv Samplitude-familjen som Ă€nnu inte begĂ„vats med den funktionen. I min ”familj” anses Sequoia det ”fina folket” 😆

Har hört att Sequoia anvÀnder samma typ av source/Destination editing som i Pyramix vilket jag tycker Àr kanon speciellt för klassisk musik, sen vet jag inte om Fade Editorn Àr samma/lika bra som i Pyramix vilken Àven den Àr kanon! Sen att man kan göra fÀrdiga produkter för CD/SACD och brÀnna dessa i samma programvara Àr vÀldigt bra om man anvÀnder dessa. Hur mycket av detta finns i Samplitude 10?

Till originalpostaren, Samplitude 10 verkar kunna göra det mesta och har du inte problem med att ha lagt ut för mycket pengar sÄ tycker jag nog att du gjort ett bra val. Sen att du inte kan allt nu Àr ju bara en bra morot för dig att lÀra dig mer, och Àr det lika pedagoiskt upplagt som i tex ProTools sÄ lÀr du dig fort och enkelt, sitt och lek och plöj manualen nÀr det behövs, sen lÀr det vÀl finnas lite tutorials pÄ youtube och grejer som fort fÄr dig att lÀra dig Àven de mer avancerade grejerna!

Redigerat av xzenom
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Hej igen 🙂

Nu vet jag iallafall att det finns nÄgra fler som anvÀnder Samlitude.

Jag köpte min pÄ Thomman,blev en tysk verision , det va brisfÀllig information om vilket sprÄk

det va,pÄ Thommans webshop,va lite oroligt ett tag,men jag fick byta till en engelsk.

Nu Àr det tydligare vad det Àr för sprÄk,det stÄr om det Àr engels eller tysk verision

som man bestÀller.

🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...