Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

😆 Funderar på om jag förköpt mig nu.nu har jag samlitude 10 pro installerad,men undrar om

jag som som inte kan nåt specielt om musikproducktion verkligen har användning

för allt som går att göra med Samlitude 10,känns lite som det är tillräckligt med

Magix Music studio 12 deluxe,

undrar om det finns fler som slagit på stort och köpt samlitude 10 pro

ha det bra alla 😆

Annons
Postat

om du är hemmapulare som jag också är så är nog Pro versionen overkill, men visst vill man ha alla funktioner för man säger till sig själv "men tänk om den Pro funktionen skulle komma til nytta någon gång". Vad kostar inte Pro versionen förresten? MvH

Postat

Du vet inte om du behöver funktionerna men ändå lägger du ut 6500:- på programmet? 😛

Har du inte jämfört specifikationerna mellan versionerna?

Postat

😄 lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gämförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segonia

är som jag uppfata det att det går att jobba med film i segonia,

i gämförelse med magix studio 12 ,så är den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja ändå inte förstår

magix har mer begränsningar,samlitude är mer obegränsad

samtidigt funderar jag på om samplitude .verkligen är så bra som jag tror i gämförelse mot mer tradisionela program.

kan va så att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude

🙂

Postat
☺️ lite över 1000 EUR kostar samlitude 10 pro,jag gämförde med segonia,den kostar betydligt mer.skildnaden mellen samlitude och segonia

är som jag uppfata det att det går att jobba med film i segonia,

i gämförelse med magix studio 12 ,så är den direkta skildnaden att magix inte har samma stöd för autamation,som samlitude +andra funktioner som ja ändå inte förstår

magix har mer begränsningar,samlitude är mer obegränsad

samtidigt funderar jag på om samplitude .verkligen är så bra som jag tror i gämförelse mot mer tradisionela program.

kan va så att jag bara har fastnat för just Magix/samlitude

😄

jag tror du har så gott om pengar att om du inte behöver tänka på det här innan du lägger 1000€ på inköpet så är det nog ett bra köp för dig

sequoia hade nog vart overkill däremot

Postat

Sequioa har några funktioner som för rätt person är värda mer än prisskillnaden.

En av dem är "source-targe" editering som är rätt svår att begripa sig på. (be mig inte försöka beskriva). Men jobbar med att klippa klassisk musik så är det en helt oslagbar arbetsmodell. Den funktionen enbart har fått flera som jobbar med klassisk musik att välja Sequioa.

Själv använder jag Samplitude Pro för att komma åt några funktioner jag behöver där, men sneglar på Sequioa även om det känns svidande att lägga upp pengarna.

För andra personer kan magix studio vara en perfekt kombination av funktioner och pris. Sen finns det ju ett helt gäng andra program att välja som kanske passar ännu bättre för en viss person. Cubase, Sonar, ProTools LE, Reaper, Traction och så vidar dyker spontant upp som namn.

Det finns med andra ord inget allmänt svar på om vilket program som är bäst och om det är värt skillnaden i pengar att köpa en större version. Det är bara när man tar in vad användaren skall göra och hur plånboken ser ut som det blir möjligt att svara på.

Jämför med att köpa bil, en del köper Porsche Cayenne. Själv kör jag en rejält begagnad Toyota Yaris Verso. För andra är det cykel som gäller.

G.

Postat

🙂 En stor anledning till att jag köpte samlitude 10,är att jag va lite trött på alla demos,e-verisioner ,men det är nog så det är tänkt,att man ska bli intresserad av att köpe en Pro.

Det är nog så att Pro är mer för den som arbetar med musik och lite överkurs för mig som mest kollar hur olika

synthar är/funkar

I Samlitude är det ju med Robota pro och Independence LE,

Independence är helt ok,men Robota verkar va från 2005 och jag önskar mer stöd för att kontrolera Robota med hårvara

Lite tråkit att inte exempelvis inte Revolta eller Vita som finns i Music Studio inte funkar i Samlitude.

Supporten funkar bra,har fått svar ,synd bara att jag har svårt att förklara vad jag har för problem,

jag är inte så bra på Engelska,

Ett problem som jag upptäck är att Samlitude 10 och även samlitude 9.men inte Music studio har,är att det är

nåt som hänger sig i Hardware Kontroller!

Jag har en midi controllenhet (bitstream) och ett klaver ett enkelt men fungerande,

båda går att ansluta till Pc med USB,men då hänger sig Samlitude ,krävde en systemåterstälning av XP för att

kunna starta Samlitude (va tvungen att få bort usbdrivrutinen för mitt Midi keyboard)

Ansluter jag däremot klavert via Midi så funkar det hur bra som helst

nåt är fel där, jag har sånt ljudkort att jag kan använda mig av midi,

många har det kanske inte, idag verkar det som allt ska anslutas via usb

Ha en bra dag Alla

Postat

Till borissvencovic:

Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc är att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion — från skiss till färdig master (med CD/DVD-bränning). Samplitude är fantastiskt och värt varenda krona — om MIDI inte är en avgörande viktig del i produktionsframställningen. För Samplitude suger jävligt hårt när det gäller MIDI.

Förresten så kan jag å det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjärdedel.

Sen så, apropå nåt helt annat! Sådär i all hast…

”Source/Destination editing” i Sequoia, som Trombonisten nämnde ovan, används med fördel där det inspelade materialet inte nödvändigtvis följer en bestämd tidskod eller s.k. klick samt där man normalt måste låta ”bandet gå” timvis. Om t.ex. en tagning innehåller en tabbe en bit in kan man ersätta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istället för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gäller för just ”din” DAW), så sköter man detta smidigt med s.k. markers — påminner lite om punsch-in/out.

Men om Source/Destination är så himla revolutionerande och värdefull som Sequoia-användarna hävdar låter jag vara osagt. Jag tillhör själv Samplitude-familjen som ännu inte begåvats med den funktionen. I min ”familj” anses Sequoia det ”fina folket” 😆

Postat (redigerat)
Till borissvencovic:

Fördelen med Samplitude framför t.ex. Cubase, Logic etc är att du har en Allt-I-Ett programvara för media-/musikproduktion — från skiss till färdig master (med CD/DVD-bränning). Samplitude är fantastiskt och värt varenda krona — om MIDI inte är en avgörande viktig del i produktionsframställningen. För Samplitude suger jävligt hårt när det gäller MIDI.

Förresten så kan jag å det varmaste rekommendera REAPER! Precis lika "bra", men kostar en fjärdedel.

Sen så, apropå nåt helt annat! Sådär i all hast…

”Source/Destination editing” i Sequoia, som Trombonisten nämnde ovan, används med fördel där det inspelade materialet inte nödvändigtvis följer en bestämd tidskod eller s.k. klick samt där man normalt måste låta ”bandet gå” timvis. Om t.ex. en tagning innehåller en tabbe en bit in kan man ersätta den sekvensen med motsvarande sekvens i en annan (tidigare) tagning. Men istället för att splitta, flytta runt och stretcha en massa objekt/clips/items (eller vilket begrepp som gäller för just ”din” DAW), så sköter man detta smidigt med s.k. markers — påminner lite om punsch-in/out.

Men om Source/Destination är så himla revolutionerande och värdefull som Sequoia-användarna hävdar låter jag vara osagt. Jag tillhör själv Samplitude-familjen som ännu inte begåvats med den funktionen. I min ”familj” anses Sequoia det ”fina folket” 😆

Har hört att Sequoia använder samma typ av source/Destination editing som i Pyramix vilket jag tycker är kanon speciellt för klassisk musik, sen vet jag inte om Fade Editorn är samma/lika bra som i Pyramix vilken även den är kanon! Sen att man kan göra färdiga produkter för CD/SACD och bränna dessa i samma programvara är väldigt bra om man använder dessa. Hur mycket av detta finns i Samplitude 10?

Till originalpostaren, Samplitude 10 verkar kunna göra det mesta och har du inte problem med att ha lagt ut för mycket pengar så tycker jag nog att du gjort ett bra val. Sen att du inte kan allt nu är ju bara en bra morot för dig att lära dig mer, och är det lika pedagoiskt upplagt som i tex ProTools så lär du dig fort och enkelt, sitt och lek och plöj manualen när det behövs, sen lär det väl finnas lite tutorials på youtube och grejer som fort får dig att lära dig även de mer avancerade grejerna!

Redigerat av xzenom
Postat

Hej igen 🙂

Nu vet jag iallafall att det finns några fler som använder Samlitude.

Jag köpte min på Thomman,blev en tysk verision , det va brisfällig information om vilket språk

det va,på Thommans webshop,va lite oroligt ett tag,men jag fick byta till en engelsk.

Nu är det tydligare vad det är för språk,det står om det är engels eller tysk verision

som man beställer.

🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.