Jump to content
Annons

Hur kopplar jag mixern till ljudkortet? ( NYTT PROBLEM!)


skuMs

Recommended Posts

DET NYA PROBLEMET : Hej igen! nu har jag kopplat så jag får ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingångar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 på ena kanalen och en keyboard på den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv på mixern? vad är det för fel?. För att få ljud har jag kopplat från ljudkortets 2 utgångar till 2T RTN på mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte när jag höjer och sänker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men går som sagt inte att höja och sänka. utan bara en låg signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan få lyssning utan latency med rätt kabel eller liknande? MÅNGA problem, men jättetacksam om jag får hjälp. I framtiden är det tänkt att spela in trummor. så separata ljudspår i cubase är ju ett krav. Tack på förhand!

Redigerat av skuMs
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"RTFM" 😆

Annars råder dig att testa dig fram. Det brukar lösa sig till det bästa i slutändan.. Lycka till!

/ F

och det är? :S. ingen här som vethur jag skall koppla?

RTFM = Read the f*cking manual.. det var menat mer på skämt.

Fast ofta kan man faktiskt läsa sig till hur man ska koppla och liknande i manualerna.

Edit: Spanade in bilden och kan väl ge ett par råd tror jag.

Du hade tydligen 2 st RCA och 2 st TELE vilket jag antar är 6.3mm.

Ser inga ingångar för TELE på ditt ljudkort.

Då behöver du omkopplare mellan RCA och TELE. (2 st)

Finns på de flesta välsorterade elektronikaffärer.

De telesladdar du redan har vet jag inte vad du ska göra med. Har du en hårdvarusynth kan du koppla in den. Eller något liknande. Du kommer enbart behöva använda dina RCA för att få ljud från och till datorn.

Till tipsen! Beroende på hur du vill ha kopplat. Men nu ger jag förslag som kommer att koppla mixern in i datorn och datorn ut till mixern. Utan förstärkrare eller nånting..

1. Du kopplar en av dina RCA sladdar i kortets ingångar. Vet inte vilka av dem det är men det borde står INSERT eller IN eller något liknande på plasten. Sen sätter du en omkopplare från RCA till TELE. Dessa kopplar du in i mixerbordets MAIN OUT ingångar. L och R

2. Sen kopplr du 2 st RCA-kontakter från ljudkortets utgångar till mixerbordets 2T RTN alternativt ta två extra telekonverteringspluggar och sätta på MAIN INS.

3. Då har du ljud mellan dator och mixerbord. Nu behöver du bara ett par högtalare inkopplade 🙂

Lycka till!

Redigerat av Tracer
Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade ingen direkt information om din mixer. Men har den direct out?

//Anders

nej den har insert istället. får panik om ingen hjälper! 😆

Inserterna går ofta att använda som direktutgång. 🙂 Jag hittade dessvärre inte den mixern på Nätet, så jag vet inte hur det borde funka i den, utan du måste nog ta en titt i manualen för att komma vidare.

Från Insert-utgången på den kanal du vill spela in, går du till en lineingång på ljudkortet, så kan du spela in. Med rätt kabel så får du samtidigt vidare ljudet i mixern, så att du kan få lyssning utan latency. Uppspelning av det som redan finns i datorn, gör du genom att koppla ljudkortets utgångar till ingångar på mixern. Monitorerna kopplar du då till mixerns Main eller Control Room out (beroende på vad som finns).

Egentligen tycker jag att en mixer är överflödig i de flesta fall, men har man redan en mixer, så är det kanske lite onödigt att göra sig av med den och skaffa annat i stället...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det såg ju ut som om din mixer hade en sub-buss. Varför inte koppla den utgången till ljudkortets ingång? Då väljer du bara vilka kanaler du vill skicka till kortet.

Att sätta utgången från ljudkortet till 2trk in låter rimligt, men du kan lika gärna använda en normal kanal till det.

När du har en mixer så finns det inte lika mycket rätt och fel som med t ex ett ljudkort, man kan oftast lösa samma funktion på mer än ett sätt, så testa och välj det sätt som passar dig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det flesta har ju svarat på din fråga här tycker jag, men om du antingen inte vet så mycket om hur din mixer fungerar eller om du vill ha många olika knep och tips om hur du ska koppla ihop all så tycker jag denna sida är väldigt bra

http://www.tweakheadz.com/choosing_a_mixer...our_studio.html

Kika runt lite iaf, står lite om allt där!

MVH

Thomas

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet att det finns många trådar om just detta men finner inte svaret jag vill ha. jag har köpt ett M-audio delta 10/10LT och en Phonic MM1805X.. Bild på mixern: http://www.instrumentymuzyczne.pl/sklep/zd...v1.2%5B1%5D.jpg .

Jag har två st kablar: 2st rca hane blir till 2st tele. Hur kopplar jag detta så jag får ljud?!. När jag vill spela in något antar jag att jag kör en kabel från mixerns ins till ljudkortets in bara. hjälp!

´

Hur många kanaler kommer du spela in simultant? Är det inte så många så tycker jag det verkar vara smidigast att köra genom sub-grupperna. Fast jag antar att du vill ha fler om du har köpt ett delta 1010LT.. Fast å andra sidan har du ju tydligen bara 2 kablar?

Om jag inte missminner mig så har delta 1010LT xlr in på de första två ingångarna, så de enklaste vore kanske att bara skaffa 2 tele - xlr-kablar istället, och sedan bara koppla in resten med tele - rca, så många du behöver.

Och nu kom jag på att du kanske bara vill ha ljud ut från datorn?

Jaja, jag låter blajet ovanför ligga kvar.

Det borde ju bara vara att dra rca från ljudkortets ut 1 och ut 2 in i någon av bordets stereokanaler. På så sätt slipper du alla adapters och grejer om du bara har de kablarna du nämnde.

Vet inte riktigt om jag kom fram till något som inte redan skrivits, men nu har jag ju skrivit alldeles för mkt för att ta bort det. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla som skrivit! Har löst detta nu 😛.. ett riktigt jobbigt problem är att det börjat hacka små millisikunder och sprakar när man spelar upp något.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tack alla som skrivit! Har löst detta nu 😛.. ett riktigt jobbigt problem är att det börjat hacka små millisikunder och sprakar när man spelar upp något.. skall formatera om datorn och fixa nyaste drivisarna till kortet och se om det fortfarnade finns kvar.. annars vet jag inte.

Innan du börjar formatera om datorn så kanske du kan kolla om du har låg latency ställd på ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej igen! nu har jag kopplat så jag får ljud och det har löst sig med spraket/hacket.. Nu undrar jag hur jag spelar in alla kanaler separat. Har tillex kopplat 2st ingångar (3 och 4) till 1 och 2 till mixerns "ins". och kör en studio projects c1 på ena kanalen och en keyboard på den andra. MEN jag kan inte röra kanalernas volymreglage, eq osv på mixern? vad är det för fel?. För att få ljud har jag kopplat från ljudkortets 2 utgångar till 2T RTN på mixern med RCA kabel. Och kopplat stereon till CTRL RM L och R. EQ / Digital effect / Main volymreglaget reagerar inte när jag höjer och sänker.. bara "Mono" kanalen. har det med detta att göra? Vilka kablar skall inhandlar osv. Mixern har inbyggd 48V matning. Micken funkar.. men går som sagt inte att höja och sänka. utan bara en låg signal in i datorn. Och Claes skrev att man kan få lyssning utan latency med rätt kabel eller liknande? MÅNGA problem, men jättetacksam om jag får hjälp. I framtiden är det tänkt att spela in trummor. så separata ljudspår i cubase är ju ett krav. Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...