Jump to content
Annons

Små mixerbord till hemmastudio


cyberrock

Recommended Posts

Hej!

Jag har, via forumet, och rekomendation på Börsen i Götet börjat köpa in tillbehör till min hemstudio. Det blir Audiophile 2496 kort. Jag kör mycket Gura och Bas så till det har jag skaffat PODar i USA. Kommer sannolikt kolla in ADK51S micken till sång.

Jag kommer också skaffa en liten mixer och på börsen rekomenderade en snubbe SAMSON MDR 6.

Behovet är 4 kanaler som jag ser det nu... kanske max 6-8 kanaler, men den måste vara hyffsat liten och smidig.

Är Samson MDR 6 bra? Någon som testat?

Vad är andra bra alternativ om man vill ha en liten smidig mixer typ denna?

Tacksam för tips och råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

jag har ingen koll på Samson men bland det viktigaste är att den har subkanal så att man kan skicka valfria kanaler till ljudkortet. Ta en titt på Behringer UB1204-PRO. Den kostar runt 1700 kronor och jag tycker att den är mycket prisvärd.

Den finns på www.musikborsen.se.

Redigerat av Cole
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, glöm inte kolla upp så att det är 2 (två) sendbussar (om du vill spela in i stereo) eller liknande som går före volymregel om du inte vill få jobbigt med lyssningen när du spelar in.

På min minimixer Phonic MM1202 är en av sendarna efter volym så det blir lite omständigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)

jag skulle ju ta uttalandet från han på musikbörsen med viss nypa salt, eftersom det just är ett erbjudande och dom vill ha sålt dom mixrarna. kolla hellre på mackie t ex, kanske deras lilla tapco skulle kunna räcka?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte hur gzede har fått uppfattningen att jag arbetar på Musikbörsen. Jag är inget annat än kund hos dem då och då. Nu råkade det vara så att jag köpte just den mixern för någon vecka sedan.

Jag vet inte om det är något speciellt tidsbundet erbjudande, men naturligtvis vill de sälja sina mixrar.

Link to comment
Dela på andra sajter

tja jag kör Yamaha MG 12/4 8 kanalers. Det e riktigt bra mixebord med bra ljud, sends, aux, allt...massa in/utgångar. Jag kör ox mycket Gura och bas, och den e perfa! och sen s kostar den ba 1995kr...kolla musikbörsen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

gzede (oregistrerad)
Jag vet inte hur gzede har fått uppfattningen att jag arbetar på Musikbörsen. Jag är inget annat än kund hos dem då och då. Nu råkade det vara så att jag köpte just den mixern för någon vecka sedan.

Jag vet inte om det är något speciellt tidsbundet erbjudande, men naturligtvis vill de sälja sina mixrar.

Nej nej det har jag aldrig påstått att du gör! Det stod i början att musikbörsen rekomenderade det bordet och eftersom det är så att det är musikbörsen som har ett specialerbjudande på just den så kan man ju ana att rekomendationen kommer sig av att dom vill sälja av sina grejer!

Samson är ju i klass med behringer ungefär, i alla fall är mina erfarenheter av dom väldigt lika. Frågan är ju vart man lägger ribban helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej nej det har jag aldrig påstått att du gör! Det stod i början att musikbörsen rekomenderade det bordet och eftersom det är så att det är musikbörsen som har ett specialerbjudande på just den så kan man ju ana att rekomendationen kommer sig av att dom vill sälja av sina grejer!

Aha, "Börsen"... Kopplade inte riktigt där. Sorry 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

ska du spela in genom mixerbordet är det väsentligt att preamparna låter bra. När det gäller billiga bord som behringer, samson, phonic osv. har de kompromissat med billiga komponenter och ljudet blir därefter. Jag hänger på den snubben som rekommenderade tapco-mixern eftersom mackie gör erkänt bra preampar och jag antar att de som sitter i tapco-bordet borde vara snäppet bättre än div. andra lågprismärken.

/el maco

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla tips.

Jag har ringat in följande alternativ:

* MACKIE Tapco6303

* BEHRINGER EURORACK UB1204-PRO

* Yamaha MG12/4

* SAMSON MDR 6

Jag har ju ambitioner och vill ju kunna göra bra inspelningar... Musiken kommer vara i första hand pop- och rockorienterad. (D.v.s. ingen Dance och sånt.)

Någon som jämför några av dessa? Vad talar för och emot de olika modellerna?

Jag känner mig lite för grön för att utvärdera. T.ex. Hur står sig funktionerna/in och utgångar på Tapcon jämfört med övriga?

Jag har hört en del om det där med preamparna som kmax nämner... men hur bra/dåliga är de andra och hur mycket skillnad hör man?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får jag föreslå ett alternativ?

Ingen mixer...

Dvs, ska du bara spela in 2 kanaler åt gången, så behöver du egentligen ingen mixer, utan kan då lägga pengarna på en bra Preamp istället.

Det som då återstår att lösa är monitor, eller medlyssning och det beror på vad ditt ljudkort klarar av. Kan du styra ingående ljud till utgående så funkar det. "Software monitor", dvs att låta Cubase eller vad du nu har fixa medhörningen är inte att rekommendera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besökte Freddans i Göteborg tidigare idag, en av snubbarna där talade sig varm för M-Box från ProTools. Den är ju dyrare än ljudkort typ Audiophile men man kanske inte behöver något mixerbord då?

Vad tycker ni?

Är M-box bra eller dåligt alternativ?

För närvarande funderar jag annars på alternativet Audiophile 2496 PCI och ett mixerbord till typ någon av de jag nämde tidigare.

Vad talar för och emot tycker ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...