Jump to content
Annons

Att bygga en liten, kompetent studio för hyfsade pengar


zlimm

Recommended Posts

På sistone har jag blivit väldigt sugen på att fixa en liten studio i mitt rum. Jag har börjat skriva eget låtmaterial och känner att jag måste få spela in grejerna lite mer proffsigt så att man så småningom kan göra en demo eller nåt sånt. Jag är dock väldigt grön på det här så lite tips och hjälp skulle uppskattas 😉

Det jag undrar är alltså: vad behöver jag egentligen? Datorprestanda, program, monitorer, ljudkort etc, allt som man behöver när man spelar in. Bara det mest basic liksom, inget överdrivet, men så det funkar så att säga.

Det jag först och främst tänker på är gitarr, bas och trummor. Sång är inte nödvändigt riktigt än tror jag. Men kom gärna med tips på det också om ni vill!

Hoppas att jag kan få ut lite av det här nu 😄

Tack på förhand.

Edit: kanske skulle säga en budget också. Har inget bestämt så, men det är klart att det får kosta några tusenlappar.

Redigerat av zlimm
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
På sistone har jag blivit väldigt sugen på att fixa en liten studio i mitt rum. Jag har börjat skriva eget låtmaterial och känner att jag måste få spela in grejerna lite mer proffsigt så att man så småningom kan göra en demo eller nåt sånt. Jag är dock väldigt grön på det här så lite tips och hjälp skulle uppskattas ☺️

Det jag undrar är alltså: vad behöver jag egentligen? Datorprestanda, program, monitorer, ljudkort etc, allt som man behöver när man spelar in. Bara det mest basic liksom, inget överdrivet, men så det funkar så att säga.

Det jag först och främst tänker på är gitarr, bas och trummor. Sång är inte nödvändigt riktigt än tror jag. Men kom gärna med tips på det också om ni vill!

Hoppas att jag kan få ut lite av det här nu :rolleyes:

Tack på förhand.

Edit: kanske skulle säga en budget också. Har inget bestämt så, men det är klart att det får kosta några tusenlappar.

Nårga tusenlappar? Är det 2000 kr eller är det 15 000 kr ?

Jag skulle nog råda dig att lägga de mesta av dina pengar på ett vettigt ljudkort.

Finns många trådar om detta om du söker lite 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Är tanken att du skall kunna spela in allting , Trummor , Bas , Gitarr och framför allt skall detta spelas in samtidigt ?

Har du dator ?

Har du ljudkort ?

Har du inget ?

Ett par tusen räcker inte långt så 10 000 - 20 000 - 50 000 vad är en rimlig budget ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag reagerar lite när du säger att du vill kunna spela in trummor. Vad menar du med trummor egentligen? Akustiskt trumset, digitaltrumset, eller menar du inbyggt trumprogram i datorn? Skillnaden kan vara väldigt stor på vilken slags utrustning du i så fall behöver och därför kan det vara bra för folk att veta exakt vad du menar.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

(...)Det jag undrar är alltså: vad behöver jag egentligen? Datorprestanda, program, monitorer, ljudkort etc, allt som man behöver när man spelar in. Bara det mest basic liksom, inget överdrivet, men så det funkar så att säga.

Det jag först och främst tänker på är gitarr, bas och trummor. Sång är inte nödvändigt riktigt än tror jag. Men kom gärna med tips på det också om ni vill!

(...)

du behöver en dator(vilken som helst) med ljudkort eller en portastudio

minst en mikrofonpreamp+mikrofon att spela in trummor och senare sång (för gitarr och bas behövs ingen mic)

ett inspelningsprogram

och något att lyssna med(högtalare eller hörlurar).

sen är det bara att köra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett stort rum 😉

Men okej, var rädd att jag var otydlig. Brukar bli så. Jag har själv gitarrer, basar och trummor, digitala såna, dvs att man borde kunna koppla in dom i ett ljudkort? Behövs inga mickar. Det blir väl antingen mono eller midi, men sånt kan man efterkontruera när det väl är inspelat? Har en dator jag borde kunna fläska i ett ljudkort och nåt vettigt program.. annars har jag inte mycket =) Fördelar med portastudio? Tips på bra högtalare? Nån som har synpunkter på Guitar rig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp t ex Cubase SE3 och ladda hem asio4all-drivrutinerna så kan du sätta igång och spela in. Bygg sen ut efter behov, d v s när du själv upptäcker vad du behöver förbättra.

Vad gäller GuitarRig så har jag inte provat 3:an, men de två föregående modellerna får för det mesta rejält med stryk av sina helt gratis kollegor GuitarSuite (www.simulanalog.org) eller Juicy77 (www.bteaudio.com)

Link to comment
Dela på andra sajter

du behöver inte köpa ett program

testa dessa först:

http://www.kreatives.org/kristal/

http://www.multitrackstudio.com/screenshot.php

jag tycker inte man ska köpa något innan man kommit igång lite så du behöver inga nya högtalare

hur lyssnar du på dina digitala trummor?

använd samma lyssning

dina digitala trummor är troligtvis i stereo(2kanaler) och inte mono(en kanal)

troligtvis har du ju redan ett litet ljudkort i datorn som du kan spela in med

men ett nytt ljudkort ska du troligvis köpa

2kanaler räcker med midiinterface om du vill spela in midi

midi är ju inget ljud som du säkert vet!

dina digitala trummor kan då styra ljud i datorn.

det finns inga fördelar med en porta enligt mig men kasnke är det något för dig...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...