Jump to content
Annons

Nytt skal att testa - betaversion


Björn Olsberg

Recommended Posts

En knapp för att komma till första olästa inlägg i varje tråd, det som fanns på första sidan i det nu jättegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sånt Olsberg!

Är det inte det den lilla orange knappen framför ämnesrubriken gör...?

Jo precis.. Men jag skulle vilja ha en sån på första sidan.. där man ser senaste inläggen som gjorts.. Borde ju inte vara så svårt 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

En intressant poäng är att sidan laddas in/ritas mycket snabbare med det nya skalet.

Guld. 😎

Apropå CSS, borde inte #logostrip plockas bort och så läggs loggan i #submenu istället? 😄

Ev. placera ut både logga och skugga med pixel-positionering.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? 😄

nej jag håller med

och textstorleken i citaten är onödigt stor

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? :rolleyes:

Men visst, jag vet att många klagat på detta, och det här funkar ju det också.

Jag tillhör också de som gärna har en lite smalare spaltbredd, eftersom det gör det lättare för ögat att hitta början av nästkommande rad när man läser. Men som du säger, det var uppe till stor diskussion förra våren, då spaltbredden var låst och många upplevde det som inträngt. Jag förstår det argumentet väl, och justerar idag spaltbredd genom att öka eller minska på webbläsarfönstrets bredd - helt ok!

Det finns vissa nackdelar med att ha en "flytande" spaltbredd, främst formmässiga, men Studio forum är inget designforum 😉

Mellanvägen, att som i det gråsilvriga skalet lägga annonser i en kolumn till höger, är ok om man inte har en så lång sida. När annonserna tar slut så blir det ett tomrum som skapar obalans på sidan och gör att sajten känns lite "outnyttjad". Man skulle kunna fylla spalten med annat närliggande forummaterial, men det är i så fall något jag behöver titta närmare på.

Min dröm vore att i forumtrådar ha en spalt till höger som visar närliggande trådar. Förslagsvis skulle detta kunna lösas med att man märker upp trådar med nyckelord och att man har ett matchningssystem (liknande det i Youtube) för att plocka fram närliggande trådmaterial.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? 😉

Men visst, jag vet att många klagat på detta, och det här funkar ju det också.

Du kan ju minska bredden på webbläsaren istället :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Det fanns ju lite kvar att arbeta med. Något som jag kan irritera mig på när man sitter och rullar på långa sidor är att länkarna längst upp och även dem val man kan göra längst ner inte får vara kvar. Sidan skulle kunna byggas upp på frames så att länkarna stannar kvar, vilket gör det lite lättare att göra sina val. Dvs när du skrollar ner för att läsa försvinner nu länkarna så att du måste skrolla upp.

Ett litet tips! :rolleyes:

MVH///ERIK

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dröm vore att i forumtrådar ha en spalt till höger som visar närliggande trådar. Förslagsvis skulle detta kunna lösas med att man märker upp trådar med nyckelord och att man har ett matchningssystem (liknande det i Youtube) för att plocka fram närliggande trådmaterial.

Detta vore verkligen en superfunktion! Men det låter som ganska så mycket jobb att implentera...är det det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dröm vore att i forumtrådar ha en spalt till höger som visar närliggande trådar. Förslagsvis skulle detta kunna lösas med att man märker upp trådar med nyckelord och att man har ett matchningssystem (liknande det i Youtube) för att plocka fram närliggande trådmaterial.

Låter som en bra idé. :rolleyes:

Ett annat forum hade tidigare en liten ruta med "liknande trådar", som baserades helt på trådnamnen. Det var riktigt bra i vissa fall (t.ex. fick man alltid upp de andra låtarna folk lagt upp om de hade ett hyfsat unikt artistnamn med i trådens namn) och i andra fall kunde man småskratta åt de bizarra "likheterna" visades...

Link to comment
Dela på andra sajter

Min dröm vore att i forumtrådar ha en spalt till höger som visar närliggande trådar. Förslagsvis skulle detta kunna lösas med att man märker upp trådar med nyckelord och att man har ett matchningssystem (liknande det i Youtube) för att plocka fram närliggande trådmaterial.

Låter smidigt. Om det ändå bestäms att inget annat än inläggen ska ta upp höger/vänster-dimensionen, vore det alltför komplicerat att göra tabellbredden inställbar i användarinställningar? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör även med Win XP och måste förstora sidan j(längst ner vid klockan) till 150 %. Annars blir texten oläsbart liten. Men i andra sammanhang (websidor mm.) så blir det inte på det här viset. Jag måste skrolla som tusan i sidled för att kunna både läsa all text! Det gäller både vad andra har skrivit och det jag skriver själv i "skriv-fönstret". Kanske en inställningsfråga just för min forum-inställning hoppas jag snarare en min allmäna inställning för min webläsare?

Kan mycket väl ha att göra med att sidans text storlek är låst (eller angiven) i pixlar, använder man istället em så borde det flyta med bättre. har inte kollat css-filen så jag vet inte hur den är satt..

Något som jag kan irritera mig på när man sitter och rullar på långa sidor är att länkarna längst upp och även dem val man kan göra längst ner inte får vara kvar. Sidan skulle kunna byggas upp på frames så att länkarna stannar kvar, vilket gör det lite lättare att göra sina val. Dvs när du skrollar ner för att läsa försvinner nu länkarna så att du måste skrolla upp.

Finns ingen anledning att använda frames för det.. Lägg alla menyalternativ i en flytande div tag istället och låt den flyta med överst eller underst på sidan när man scrollar så är det aldrig ett problem. Kan själv störa mig på att behöva scrolla eller använda Home/End tangenterna. Annars skulle man kunna använda tangentbordsgenvägar.. t.ex Alt+N - Visa nya inlägg. Alt+F - Forumsidan o.s.v. Det är skit simpelt att fixa, bara lägga till en accesskey="N" i koden på länkarna.. Så klart funkar kanske inte just de bokstäverna eftersom att de förmodligen är kopplade till andra komandon i vanliga webläsare, t.ex. så öppnas Menyn File för oss med engelskt operativ system om man klicka Alt+F..

Finns även nått sätt så man kan ersätta Alt med en annan tangent t.ex Q för att slippa oroa sig för att göra nått knasigt med webläsaren, men jag minns inte hur man gjorde det..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Ser ju fint ut.^^

Bara en sak jag saknar. Det där rutmönstret i bakgrunden, haha. =)

Aha, hihi, det har varit föremål för både den ena och andra åsikten. 😆 Är det många som vill ha någon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gått efter eget huvud (underbart ibland) och lät bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemål finns?

Kanske några sparsmakade årstids teman på bakrunderna!?

Annars fint.

MVH/Pera

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har enbart använt det nya skalet sedan det introducerades - och det funkar fint. Jag har inte ens känt något behov av att ändra tillbaks och titta på hur det gamla såg ut...

Fortfarande ett gott betyg, med andra ord. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
macbear (oregistrerad)

Spaltbredden är en variabel man kan ställa in. Jag håller med om att det inte är bra med för långa rader. Ger dåligt LIX, lixsom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt är det.

Men jag tror der kommer ta ett tag att det nya trådsystemet är lite bökigt.

Visst får man större översikt o lättare att se inläggen innan jag läser svaren.

Men det är jäkligt ovant.

Vilket nya trådsystem? Om du har råkat ändra så du har fått trädöversikten så är det bara att ändra tillbaka (var man gör det får dock något annat smarthead svara på).
Link to comment
Dela på andra sajter

Snyggt är det.

Men jag tror der kommer ta ett tag att det nya trådsystemet är lite bökigt.

Visst får man större översikt o lättare att se inläggen innan jag läser svaren.

Men det är jäkligt ovant.

Vilket nya trådsystem? Om du har råkat ändra så du har fått trädöversikten så är det bara att ändra tillbaka (var man gör det får dock något annat smarthead svara på).

Antar du menar knappen verktyg längst upp till höger i tråden där du kan välja olika visningslaternativ.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? 🙂

Men visst, jag vet att många klagat på detta, och det här funkar ju det också.

Nej du är inte ensam, jag föredrar det gamla "skalet" just för att inläggen inte tar upp hela sidbredden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... Jag är alltså den enda som tycker att det var bättre när inläggstexten inte upptog hela bredden.

Det går ju mycket snabbare att läsa saker som är i smalare kolumner än över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istället använder sig av kolumner...? 😛

Men visst, jag vet att många klagat på detta, och det här funkar ju det också.

Nej du är inte ensam, jag föredrar det gamla "skalet" just för att inläggen inte tar upp hela sidbredden.

För att jämföra så bytte jag tillfälligt tillbaks till det gamla skalet för att titta på skillnaden - för första gången sedan det nya kom.

Reaktionen blev exakt likadan som när reklamen i sidan tillkom från början, dvs: URK! så irriterande med ett stort och oanvänt tomrum till höger efter att man har scrollat ner och inte längre ser annonserna.

Mitt betyg kvarstår alltså:

Det nya skalet = thumb_up1.gif

Det gamla skalet = being_sick.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har upptäckt att ihopslagna trådar inte kan laddas ner i sin helhet. Tråden sparas bara så som den var innan ihopslagningen. Jag har provat med både nya och gamla skalet, även som word och html. Går det att fixa?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Hej. När jag nu (klockan halv ett) klickar runt på forumet så får jag precis det här felmeddelandet hela tiden:

Parse error: syntax error, unexpected T_STRING, expecting ')' in /var/www/localhost/htdocs/cache/lang_cache/svenska/lang_boards.php on line 77

Jag har ingen aning om ifall detta är rätt tråd att nämna det i, men (se ovan;) ) jag kan inte navigera runt bland rubriker. Jag nådde hit via direktlänk från förstasidan forum.studio.se

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

I kontrollpanelen står det såhär:

> Redigera medlemsprofil

> Redigera personliga inställningar

>

> Redigera signatur

> Byt avatarbild

> Byt personligt foto

Den tredje är alltså tom. Kanske något du vet om iof, men anyhow ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur snyggt (LÄSLIGT??) är vit text på ljusturkos bakgrund? "Låtar och filer, kalender, Medlemmar, Sök, Hjälp" på menyn längst upp.

Det kanske verkar snyggt i teorin, men textläslighet är viktigast.

/Johnny

Nu är jag inte med dig - menar du att ytan bakom loggan är ljusturkos i din webbläsare? Den är mörkt gråblå och ska ha exakt samma ton som följande yta:

██████████████

Ljusturkos är för mig något i stil med

██████████████

Återkom gärna om det är jag som missförstår, eller om det faktiskt är så att det ser annorlunda ut i din webbläsare. I så fall vore det intressant att veta vilken du använder? Mvh,

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur snyggt (LÄSLIGT??) är vit text på ljusturkos bakgrund? "Låtar och filer, kalender, Medlemmar, Sök, Hjälp" på menyn längst upp.

Det kanske verkar snyggt i teorin, men textläslighet är viktigast.

/Johnny

...och du använder såklart Internet Explorer 6 eller tidigare? 🙂

IE6 kan inte hantera transparens i PNG-bilder, vilket förklarar bakgrundsfärgen förstörs av PNG-bilden i loggan. Ja, du märker att loggan uppe till vänster också får en galen bakgrundsfärg.

 

Om du inte är sugen på att gå över till en annan webbläsare, så föreslår jag åtminstone att du uppgradera den du redan har till den senaste versionen.

IE7 har funnits i WindowsUpdate sedan länge.

 

Med IE6:

forum1au2.jpg

 

Korrekt visning med t ex IE7/Firefox/Safari/Opera eller andra moderna webbläsare:

forum2oa0.jpg

Inlägget har nördifierats av Linus, 2008-06-26, 22:52

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...