Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Som vi berĂ€ttade i denna trĂ„d, sĂ„ vill vi testa ett nytt skal pĂ„ forumet. Syftena Ă€r flera, och förhoppningsvis kan vi slĂ„ flera flugor i en smĂ€ll med en övergĂ„ng till det nya skalet. Men jag vill gĂ€rna ha din respons innan vi gĂ„r över. Syften: * Testa att lĂ€gga annonser vĂ„grĂ€tt istĂ€llet för, som idag, lodrĂ€tt. DĂ€rmed kan hela webblĂ€sarens sidbredd utnyttjas. * Snabbare skal som drar nytta av flera optimeringar som har gjorts i den nya version av forumet som vi uppgraderade till hĂ€rom veckan. * Framför allt Ă€r skalet lĂ€ttare att anpassa Ă€n det grĂ„silvriga vi har idag. * Skalet har redan idag högre kontrast och fungerar bĂ€ttre pĂ„ exempelvis lite Ă€ldre lcd-skĂ€rmar, dĂ€r formulĂ€r har synts dĂ„ligt. SĂ„ hĂ€r testar du: * Rulla ner pĂ„ sidan och vĂ€lj Studio beta som skal. SĂ„ hĂ€r ser det ut: * Ge dina konstruktiva kommentarer i denna trĂ„d. Förhoppningen Ă€r att det nya skalet upplevs sĂ„ pass bra att vi kan gĂ„ över till det. Att ha flera skal Ă€r en trevlig och rolig möjlighet, men verkligheten Ă€r att det tar för mycket tid i ansprĂ„k att underhĂ„lla flera. DĂ€rför vill vi helst hĂ„lla oss till ett đ
Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2008 (redigerat) Kvar att göra med skalet: (listan fylls pĂ„ och bockas av) ĂversĂ€tta knappar Jobba vidare med sidhuvud, helst sĂ„ att lĂ€nkarna till Kontrollpanelen med mera lĂ€ggs till höger om loggan - om det Ă€r möjligt! HjĂ€lp önskas. LĂ€gga till menyvalet "Forum" som saknas i beta-skalet. LĂ€gga till menyvalet "Forumregler" som saknas i beta-skalet. Redigerat 21 januari 2008 av Olsberg
Implasticyde Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 En idĂ©. Skulle man inte kunna flytta ner den stora feta svarta texten "Studio forum" med vit bakgrund nĂ€st högst upp till vĂ€nster till raden under sĂ„ att "Studio forum" hamnar innan "FORUMREGLER"? PĂ„ detta sĂ€tt blir det inte lika mycket outnyttjat utrymme pĂ„ toppen av sidan och jag antar att de flesta inte skulle fundera pĂ„ var man hittar "Studio forum" efter en eventuell flytt đ
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Det blev ju skitbra! Det har varit irriterande att det Ă€r helt tomt till höger om forumet nĂ€r man har scrollat förbi de tvĂ„ första inlĂ€ggen i trĂ„darna. Mycket bĂ€ttre att ha reklambanners lĂ€ngst upp, sĂ„ att forumet fĂ„r fylla ut hela fönstrets bredd. Klar förbĂ€ttring! đ
Anders F Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Eftersöker försvunnen knapp đ Hittar inte knappen forum.
tordA Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 (redigerat) ser bra ut !! đ --edit oups det var ingen konstruktiv kommentar đ Redigerat 21 januari 2008 av tordA
zagabar Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Ser ju fint ut.^^ Bara en sak jag saknar. Det dÀr rutmönstret i bakgrunden, haha. =)
Wernborg Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Eftersöker försvunnen knapp đ Hittar inte knappen forum. Det Ă€r vĂ€l samma som att klicka pĂ„ lĂ€nken "Studio forum" till vĂ€nster pĂ„ sidan. Ser kalas ut förresten. Bra bredd nu. đ
Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2008 Ser ju fint ut.^^ Bara en sak jag saknar. Det dĂ€r rutmönstret i bakgrunden, haha. =) Aha, hihi, det har varit föremĂ„l för bĂ„de den ena och andra Ă„sikten. đ Ăr det mĂ„nga som vill ha nĂ„gon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gĂ„tt efter eget huvud (underbart ibland) och lĂ€t bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemĂ„l finns?
Anders F Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 (redigerat) Eftersöker försvunnen knapp đ Hittar inte knappen forum. Det Ă€r vĂ€l samma som att klicka pĂ„ lĂ€nken "Studio forum" till vĂ€nster pĂ„ sidan. Ser kalas ut förresten. Bra bredd nu. đ Sant, bara att den var försvunnen nu uppe till höger đ Gammal vana. Efter liten stund nu med nya skalet sĂ„ tycker jag det ser bĂ€ttre ut Ă€n gamla. BRA JOBBAT!!! MVH Anders Redigerat 21 januari 2008 av Gizmozis
Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2008 En idĂ©. Skulle man inte kunna flytta ner den stora feta svarta texten "Studio forum" med vit bakgrund nĂ€st högst upp till vĂ€nster till raden under sĂ„ att "Studio forum" hamnar innan "FORUMREGLER"? PĂ„ detta sĂ€tt blir det inte lika mycket outnyttjat utrymme pĂ„ toppen av sidan och jag antar att de flesta inte skulle fundera pĂ„ var man hittar "Studio forum" efter en eventuell flytt đ Nu ska vi se, jag tror jag har förstĂ„tt dig rĂ€tt. Du kommenterade det grĂ„silvriga skalet och inte detta nyare beta-skalet va? Du Ă€r inne pĂ„ ett spĂ„r som jag tar upp i andra punkten i mitt andra inlĂ€gg hĂ€r ovan. Css-strukturen har inte gjort det sĂ„ lĂ€tt att anpassa sidhuvudet hur man vill. Luften Ă€r bra att fĂ„ bort, och en tanke Ă€r att lĂ€gga alla lĂ€nkar i samma rad som Kontrollpanelen, i en ruta uppe till höger. Men för detta behöver jag hjĂ€lp.
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Ser ju fint ut.^^ Bara en sak jag saknar. Det dĂ€r rutmönstret i bakgrunden, haha. =) Aha, hihi, det har varit föremĂ„l för bĂ„de den ena och andra Ă„sikten. đ Ăr det mĂ„nga som vill ha nĂ„gon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gĂ„tt efter eget huvud (underbart ibland) och lĂ€t bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemĂ„l finns? Det finns egentligen ingen anledning att ha en sĂ„dan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men nĂ€r forumet nu fyller upp fönstret, sĂ„ fyller den bakgrunden ingen funktion. En sak har jag undrat lite över. NĂ€r man skriver ett nytt svar, sĂ„ ser man inget av det som syns under varje medlem om man lĂ€ser trĂ„den - som avatar, var man bor etc. Om det inte Ă€r för mycket jobb, sĂ„ hade det varit trevligt att se alla sĂ„dana saker nĂ€r man skriver ett svar ocksĂ„ - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp nĂ„got som har sagts tidigare...
Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2008 Eftersöker försvunnen knapp đ Hittar inte knappen forum. Det Ă€r vĂ€l samma som att klicka pĂ„ lĂ€nken "Studio forum" till vĂ€nster pĂ„ sidan. Ser kalas ut förresten. Bra bredd nu. đ Sant, bara att den var försvunnen nu uppe till höger đ Gammal vana. Efter liten stund nu med nya skalet sĂ„ tycker jag det ser bĂ€ttre ut Ă€n gamla. BRA JOBBAT!!! MVH Anders HĂ€rligt, tack Anders! đ Och alla andra! SjĂ€lv Ă€r jag inte riktigt nöjd Ă€n, haha. Den hĂ€r trĂ„den fĂ„r leva ett tag och beta-skalet fĂ„r mogna fram innan vi gĂ„r över.
Björn Olsberg Postat 21 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 21 januari 2008 Ser ju fint ut.^^ Bara en sak jag saknar. Det dĂ€r rutmönstret i bakgrunden, haha. =) Aha, hihi, det har varit föremĂ„l för bĂ„de den ena och andra Ă„sikten. đ Ăr det mĂ„nga som vill ha nĂ„gon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gĂ„tt efter eget huvud (underbart ibland) och lĂ€t bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemĂ„l finns? Det finns egentligen ingen anledning att ha en sĂ„dan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men nĂ€r forumet nu fyller upp fönstret, sĂ„ fyller den bakgrunden ingen funktion. Precis sĂ„ resonerade jag med. Med en bakgrund i den lilla yta som ny syns, sĂ„ kommer det bara se konstigt ut. En sak har jag undrat lite över. NĂ€r man skriver ett nytt svar, sĂ„ ser man inget av det som syns under varje medlem om man lĂ€ser trĂ„den - som avatar, var man bor etc. Om det inte Ă€r för mycket jobb, sĂ„ hade det varit trevligt att se alla sĂ„dana saker nĂ€r man skriver ett svar ocksĂ„ - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp nĂ„got som har sagts tidigare... Ah, en ny feature request! đ Kan titta pĂ„ det, absolut. Men det finns en enkel lösning redan nu - klicka pĂ„ lĂ€nken "Visa hela trĂ„den (öppnas i nytt fönster)" som öppnas i just ett nytt fönster med all information. LĂ€nken hittar du lĂ€ngst ner pĂ„ sidan, om du inte redan kĂ€nner till den.
Claes Holmerup Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Ser ju fint ut.^^ Bara en sak jag saknar. Det dĂ€r rutmönstret i bakgrunden, haha. =) Aha, hihi, det har varit föremĂ„l för bĂ„de den ena och andra Ă„sikten. đ Ăr det mĂ„nga som vill ha nĂ„gon typ av bakgrund? I skalet har jag bara gĂ„tt efter eget huvud (underbart ibland) och lĂ€t bli bakgrund eftersom jag tyckte att det kunde störa lite. Men jag kan absolut testa lite om önskemĂ„l finns? Det finns egentligen ingen anledning att ha en sĂ„dan bakgrund nu. Det hade sett dumt ut tidigare utan bakgrunden - men nĂ€r forumet nu fyller upp fönstret, sĂ„ fyller den bakgrunden ingen funktion. Precis sĂ„ resonerade jag med. Med en bakgrund i den lilla yta som ny syns, sĂ„ kommer det bara se konstigt ut. En sak har jag undrat lite över. NĂ€r man skriver ett nytt svar, sĂ„ ser man inget av det som syns under varje medlem om man lĂ€ser trĂ„den - som avatar, var man bor etc. Om det inte Ă€r för mycket jobb, sĂ„ hade det varit trevligt att se alla sĂ„dana saker nĂ€r man skriver ett svar ocksĂ„ - om man skulle behöva scrolla ner och leta upp nĂ„got som har sagts tidigare... Ah, en ny feature request! đ Kan titta pĂ„ det, absolut. Men det finns en enkel lösning redan nu - klicka pĂ„ lĂ€nken "Visa hela trĂ„den (öppnas i nytt fönster)" som öppnas i just ett nytt fönster med all information. LĂ€nken hittar du lĂ€ngst ner pĂ„ sidan, om du inte redan kĂ€nner till den. Jag vet. Man mĂ„ste anvĂ€nda den om man behöver lĂ€sa inlĂ€gg som Ă€r lĂ€ngre bak Ă€n de senaste 10 eller vad det Ă€r. Problemet Ă€r att jag Ă€r lat och vill slippa klicka en extra gĂ„ng... đđ - men sedan tycker jag dessutom att det ser trevligare ut om man kan se medlemsinfo pĂ„ det sĂ€ttet i alla lĂ€gen.
Neosus Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Jobbigt med all reklam men annars ser det bra ut.. Klart bĂ€ttre Ă€n förra! đ
Magpie Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Att ha texten pĂ„ grĂ„ bakgrund gjorde det genast mycket bekvĂ€mare för ögonen. NĂ„got som jag har efterfrĂ„gat förut. Snyggt, bĂ„da tummarna upp!! đ
Fidden Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 I min browser tar reklamen (+meny) upp ganska precis halva höjden innan jag scrollar bort det. Ska det verkligen vara TVĂ banners ovanpĂ„ varandra?? FĂ€rgerna gillas för övrigt skarpt đ
Ludgo-Pelle Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 (redigerat) Jag gillar ocksĂ„ betaversionen bĂ€ttre. Tror jag! En viss tveksamhet finns dock pĂ„ ett par punkter: 1: Rastreringen i bakgrunden kĂ€nns behagligt dĂ„ det ger ett visst intryck av att texten "vilar" mot nĂ„gonting. Ăr det mycket text sĂ„ kĂ€nns en sĂ„dan bakgrund lite behagligare och vilsammare för min smak. Men Ă€ven om det inte skulle finnas nĂ€gon rastrering sĂ„ Ă€r det ju rĂ€tt bra Ă€ndĂ„. Beta-versionen Ă€r trots detta att föredra tycker jag sett ur ett helhetsperspektiv. 2: Allting blir i beta-versionen otroligt utdraget i sidled! Det ska sĂ€gas att min skĂ€rm Ă€r en 22" Wide och jag anvĂ€nder upplösningen 1680 X 1050 (True Color). Kör Ă€ven med Win XP och mĂ„ste förstora sidan j(lĂ€ngst ner vid klockan) till 150 %. Annars blir texten olĂ€sbart liten. Men i andra sammanhang (websidor mm.) sĂ„ blir det inte pĂ„ det hĂ€r viset. Jag mĂ„ste skrolla som tusan i sidled för att kunna bĂ„de lĂ€sa all text! Det gĂ€ller bĂ„de vad andra har skrivit och det jag skriver sjĂ€lv i "skriv-fönstret". Kanske en instĂ€llningsfrĂ„ga just för min forum-instĂ€llning hoppas jag snarare en min allmĂ€na instĂ€llning för min weblĂ€sare? Hur som helst sĂ„ Ă€r detta scrollandet i sidled ganska irriterande. Bortsett frĂ„n mina tvĂ„ ovanstĂ„ende punkter sĂ„ gillar jag denna beta-version bĂ€ttre! Den Ă€r inte minst mycket renare. Jo det ja....jag ser ingen som helst skillnad pĂ„ min avatar-bild. Jag ser mao. exakt lika snygg och söt ut i bĂ„da versionerna! Precis som alltid. HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle Redigerat 21 januari 2008 av Ludgo-Pelle
Dingbats Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Jag tycker absolut att det skulle behövas nĂ„n form av bakgrund i det nya skalet, helvitt funkar inte. Det kan inte vara samma fĂ€rg pĂ„ bakgrunden som pĂ„ inlĂ€ggen, jag tycker det blir för otydligt. Annars Ă€r det helt okej đ
Fidden Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 Jag tycker absolut att det skulle behövas nĂ„n form av bakgrund i det nya skalet, helvitt funkar inte. Det kan inte vara samma fĂ€rg pĂ„ bakgrunden som pĂ„ inlĂ€ggen, jag tycker det blir för otydligt. Annars Ă€r det helt okej đ Efter att ja suttit och provat ett tag, hĂ„ller jag nog med hĂ€r... Det blir lite vĂ€l ljust. Fast Ă„ andra sidan, om skalet Ă€r mer flexibelt, kommer det dĂ„ bli möjligt att göra en personlig fĂ€rgskala, eller vĂ€lja en nĂ„got mörkare?
osiris Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 En knapp för att komma till första olÀsta inlÀgg i varje trÄd, det som fanns pÄ första sidan i det nu jÀttegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sÄnt Olsberg!
Ludgo-Pelle Postat 21 januari 2008 Postat 21 januari 2008 En knapp för att komma till första olĂ€sta inlĂ€gg i varje trĂ„d, det som fanns pĂ„ första sidan i det nu jĂ€ttegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sĂ„nt Olsberg! Men du fĂ„r vĂ€l ha lite överseende min vĂ€n! Han Ă€r ju sĂ„ gammal och dĂ„ Ă€r det vĂ€ldigt lĂ€tt att glömma! đČ HĂ€lsningar: Ludgo-Pelle
Björn Olsberg Postat 22 januari 2008 TrĂ„dstartare Postat 22 januari 2008 Jag tycker absolut att det skulle behövas nĂ„n form av bakgrund i det nya skalet, helvitt funkar inte. Det kan inte vara samma fĂ€rg pĂ„ bakgrunden som pĂ„ inlĂ€ggen, jag tycker det blir för otydligt. Annars Ă€r det helt okej đ Efter att ja suttit och provat ett tag, hĂ„ller jag nog med hĂ€r... Det blir lite vĂ€l ljust. Fast Ă„ andra sidan, om skalet Ă€r mer flexibelt, kommer det dĂ„ bli möjligt att göra en personlig fĂ€rgskala, eller vĂ€lja en nĂ„got mörkare? Jag provar gĂ€rna andra bakgrunder, inga problem. Men bara sĂ„ att ni vet - inlĂ€ggen Ă€r inte pĂ„ vit bakgrund i beta-skalet. InlĂ€ggens text ligger pĂ„ en ljust grĂ„ bakgrund.
Skogholm Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Det Àr bÀttre med nÄgon annan fÀrg Àn grÄ. Mycket bekvÀmligare med den blÄ fÀrgen.
Claes Holmerup Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 En knapp för att komma till första olĂ€sta inlĂ€gg i varje trĂ„d, det som fanns pĂ„ första sidan i det nu jĂ€ttegamla forumet. Har bett om det förut.. trodde inte du skulle glömma sĂ„nt Olsberg! Ăr det inte det den lilla orange knappen framför Ă€mnesrubriken gör...?
Krokodil Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 (redigerat) Jag provar gÀrna andra bakgrunder, inga problem. Men bara sÄ att ni vet - inlÀggen Àr inte pÄ vit bakgrund i beta-skalet. InlÀggens text ligger pÄ en ljust grÄ bakgrund. FöreslÄr en aningen mörkare nyans av grÄtt som bakgrund, tror det skapar bÀttre kontrast och sÄ kommer det antagligen kÀnnas skönare att titta pÄ Àn vitt. VÀrt att testa iallafall. Den ljusgrÄ nyansen som texten i inlÀggen ligger mot, kÀnns emellertid perfekt. Redigerat 22 januari 2008 av Krokodil
android Postat 22 januari 2008 Postat 22 januari 2008 Hmm... Jag Ă€r alltsĂ„ den enda som tycker att det var bĂ€ttre nĂ€r inlĂ€ggstexten inte upptog hela bredden. Det gĂ„r ju mycket snabbare att lĂ€sa saker som Ă€r i smalare kolumner Ă€n över en hel sida. -Varför tror ni t.ex. att tidningar inte har sina artiklar utdragna över hela sidan, utan istĂ€llet anvĂ€nder sig av kolumner...? đ Men visst, jag vet att mĂ„nga klagat pĂ„ detta, och det hĂ€r funkar ju det ocksĂ„.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.