Jump to content
Annons

Vilket format sparar jag i när jag är klar?


®offe

Recommended Posts

Hola amigos

Har förfärdigat ett litet test-alster.

Sparade i wav eftersom det var ett format som jag kände igen. Har inte uppgraderat till mp3-funktionen. Men wav är inget bra format. Jag fick felmeddelanden i WMP, om saknade codecs, VLC klarade dock att spela filen. Men jag kunde inte heller konvertera filen till mp3.

Så, i vilket format sparar ni andra, och vad gör ni sedan?

/R

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

var inte wav bra?

okomprimerat och rent. 😄

det du kan göra är att du tankar ner winLAME (om du kör pc) och exporterar till wav, och sen när du har hela bouncen kodar du om den till högkvalitativ mp3 istället. enkelt och snabbt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola amigos

Har förfärdigat ett litet test-alster.

Sparade i wav eftersom det var ett format som jag kände igen. Har inte uppgraderat till mp3-funktionen. Men wav är inget bra format. Jag fick felmeddelanden i WMP, om saknade codecs, VLC klarade dock att spela filen. Men jag kunde inte heller konvertera filen till mp3.

Så, i vilket format sparar ni andra, och vad gör ni sedan?

/R

Vågar påstå att Wav är ett förträffligt format och att Windows Media Player kanske inte är fullt lika förträffligt. Låter väldigt konstigt att WMP inte klarar av att läsa en vanlig wav-fil. Kanske har du ett annat program accocierat med wav-filer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hola amigos

Har förfärdigat ett litet test-alster.

Sparade i wav eftersom det var ett format som jag kände igen. Har inte uppgraderat till mp3-funktionen. Men wav är inget bra format. Jag fick felmeddelanden i WMP, om saknade codecs, VLC klarade dock att spela filen. Men jag kunde inte heller konvertera filen till mp3.

Så, i vilket format sparar ni andra, och vad gör ni sedan?

/R

Det är inte så att du har glömt att ändra till 16bit istället för 24bit när du "bouncar"?

/Cliff.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i 24bit-44khz , wav är ett utmärkt format.

Media playern tror jag bara klarar 16bitars format och din fil är säkert i en högre upplösning.

Det sista du skall göra när du är klar med låten och "mastrat" den är att gå till 16bitars upplösning så låten blir spelbar i alla system och inför cd-bränning.

För att inte tappa kvalite på låten när du sänker upplösning så skall du använda dig av nåt som heter

dithering. Nu vet jag inte vilka/vilket program du kör i men många har den funktionen inbyggt och det finns extterna pluggar som oxå fixar det. Sök på dithering på forumet så hittar du mkt information om det.

Link to comment
Dela på andra sajter

MediaPlayer kan bara hantera någon enstaka variant av 24-bits ljudfiler. Det är bl a därför jag har valt att ha WAV-filerna från mina mictester i 32-bit FP i stället - för det klarar MediaPlayer att spela upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nåja, ladda hem och installera ffdshow.

Men i installationen, välj bort all registrering av format i avkodningen för att undvika att ffdshow tar överhand över dina befintliga codecs.

Vi ska istället manuellt aktivera avkodning i efterhand.

När installationen är klar går du i Start-menyn och under ffdshow kör du igång Audio decoder configuration.

ffdshowwc1.jpg

Här aktiverar vi att ffdshow ska sköta alla okomprimerade ljudfiler.

Du kan också välja 24-bit integer i listan, för att ffdshow enbart ska ta hand om 24-bitars filer, men ignorera t.ex. vanliga 16-bitars wav-filer.

Nackdelen är att om du kör igång en 32-bitars wav-fil, får du det här "problemet" igen.

Så låt den stå på All supported så går allt okomprimerat ljud genom ffdshow.

Sådär! Frågan är löst. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jobbar i 24bit-44khz , wav är ett utmärkt format.

Media playern tror jag bara klarar 16bitars format och din fil är säkert i en högre upplösning.

Det sista du skall göra när du är klar med låten och "mastrat" den är att gå till 16bitars upplösning så låten blir spelbar i alla system och inför cd-bränning.

För att inte tappa kvalite på låten när du sänker upplösning så skall du använda dig av nåt som heter

dithering. Nu vet jag inte vilka/vilket program du kör i men många har den funktionen inbyggt och det finns extterna pluggar som oxå fixar det. Sök på dithering på forumet så hittar du mkt information om det.

Tack, jo jag har sett att jag har en eller flera plugins som heter så som följde med programmet.(protools 7.3 LE)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...