wonderboy Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Jag har, som sagt, ställt till det för mig genom att genomföra inspelning av ett antal låtar i 48 Khz samplingsfrekvens och 24 bitar. Jag har förstått att just det här med 48 Khz ställer till det. Jag märker av det än mer när jag bouncar mixar från både Protools och Logic. Bibehåller jag samplingsfrekvensen så låter det oförändrat, väljer jag att det bouncade skall vara i 44, låter det inte alls lika bra. Detta gäller oavsett om jag behåller 24 bitar eller taggar ner till 16. Min slutsats är att det är någonting som inte min M-box klarar av så bra med just "nedskiftningen" från 48 till 44. Hur skall jag gå tillväga? Jag vet att jag bör hoppa ner till 16 bitar när jag bouncar den färdigmastrade låten för CD-bränning, dvs så sent som möjligt i processen. När skall jag däremot gå ner till 44 KHz och hur? Jag kan låna en DAT-bandare med S-PDIF-anslutningar. Blir det bäst så här: Jag mastrar och meckar tills det låter så bra jag kan. Jag lägger upp de färdigmastrade låtarna i PT med 48 KHz - 24 bitar. Sen låter jag dem gå via S-PDIF ut från M-Boxen in till DAT-bandaren. Sen öppnar jag en ny session i PT där jag har ställt in den på att ta emot 44 KHz 24 bitar. När jag väl fått alla filerna över dit via S-PDIF från DAT:en igen så borde de vara 44 KHz 24 bitar, nicht war? Då borde jag sen kunna öppna Waveburner, importera filerna och bränna dem med dither. Är detta det bästa för mig med min utrustning? Jag har Powerbook G4, PTLE med M-box som också jobbar för mitt Logic 7 och Waveburner. Jag har, som sagt, också möjlighet att låna in en DAT-bandare. Hilfe!
Anders F Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. Ställ bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source så går du förbi din M-box. Ställ DAT-spelaren på 44,1 KHZ när du bouncar bara. Kanske var så du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har någon pre-amp med s/pdif, då kan du ju även använda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul när allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen. MVH Anders
dreamwawe Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Varför spela in i 48 khz??? Det är ju 44 som är för det normala cd-lyssnandet, 48 är till dvd-formatet. Vill du spela in med bättre kvalite, så bör du ju gå upp till 88 i stället.
joachime Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Har du tillgång till två datorer med bra ljudkort? Spela i så fall upp materialet i 48 kHz på den ena. Koppla de analoga utgångarna till den andra datorns analoga ingångar och spela in i 44,1 kHz. Eller så flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain.
4Trax Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 (redigerat) Jag förstår inte? Jag kan då inte höra skillnad i kvalité när jag konvertera ner 48khz filer till 44.1. Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz . Redigerat 17 januari 2008 av 4Trax
joachime Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Jag förstår inte?Jag kan då inte höra skillnad i kvalité när jag konvertera ner 48khz filer till 44.1. Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz . Vilket program konverterar du i då, Pro Tools? Testa att konvertera från 48 till 44,1 kHz på olika sätt och gör A/B-lyssning så kommer du eventuellt upptäcka vissa skillnader. När jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jämförelse lät t ex Cubase SX2 inte alls lika bra.
4Trax Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Jag förstår inte?Jag kan då inte höra skillnad i kvalité när jag konvertera ner 48khz filer till 44.1. Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz . Vilket program konverterar du i då, Pro Tools? Testa att konvertera från 48 till 44,1 kHz på olika sätt och gör A/B-lyssning så kommer du eventuellt upptäcka vissa skillnader. När jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jämförelse lät t ex Cubase SX2 inte alls lika bra. Peak! på mac
joachime Postat 17 januari 2008 Postat 17 januari 2008 Peak! på mac Har du jämfört med Pro Tools eller Logic?
Gilbert Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Varsågoda 😄 http://src.infinitewave.ca/ Ojojoj... Jisses vad intressant! Tack!
Gilbert Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 r8brain Pro Linear Phase verkar klara sig väldigt bra. Läskigt att Logic får så dåliga värden...
IDF Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 r8brain Pro Linear Phase verkar klara sig väldigt bra. Läskigt att Logic får så dåliga värden... Kolla in Cubase 4 mot Pro Tools då.
Gilbert Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 och pyramix, som enligt vissa ska "låta så bra"...
Gilbert Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Och nu förstår jag varför vissa program är gratis… Wavosaur…
4Trax Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Peak! på mac Har du jämfört med Pro Tools eller Logic? Nej, måste testa det. Att det är skillnad på filerna förstår jag men att det skulle höras skillnad det trodde jag inte. Hör iaf ingen skillnad i Peak efter konvertering. Eller så har jag aldrig lyssnat ordentligt 😄
Majken Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Värt att nämnas är att man bör ta en titt på färgskalan till höger. Även om skillnaden är stor mellan olika inspelningsprogram så rör det sig för det mesta om skräp som uppstår under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvändigtvis behöver göra det. Här är en rolig sida för den som jobbar med samplers också - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/ Det är visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det läget är skillnaden å andra sidan ganska stor mellan olika samplare
IDF Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Värt att nämnas är att man bör ta en titt på färgskalan till höger. Även om skillnaden är stor mellan olika inspelningsprogram så rör det sig för det mesta om skräp som uppstår under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvändigtvis behöver göra det. Här är en rolig sida för den som jobbar med samplers också - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/ Det är visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det läget är skillnaden å andra sidan ganska stor mellan olika samplare jädrar vilken skillnad mellan samplare..!!! EXS24 är visst inte så bra som jag alltid tyckt.. 😄
xzenom Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Nu måste jag bara frånga originalpostaren, vad har du för inställning på "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara inställt på Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att fråga. Tackar för länken Majken, hann inte kolla så mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och där man inte har nån aning om vad det är man lyssnar på, förrän när man ser sina betygsresultat.
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. Ställ bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source så går du förbi din M-box. Ställ DAT-spelaren på 44,1 KHZ när du bouncar bara. Kanske var så du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har någon pre-amp med s/pdif, då kan du ju även använda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul när allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen. MVH Anders Tack för alla svar! Gizmozis, Du verkar tycka att jag är på rätt spår? Tror Du att det gör någon skillnad om jag ställer DAT:en på 44 eller att jag ställer PT/Logic på att ta emot 44 från DAT:en?
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Varför spela in i 48 khz??? Det är ju 44 som är för det normala cd-lyssnandet, 48 är till dvd-formatet. Vill du spela in med bättre kvalite, så bör du ju gå upp till 88 i stället. För att jag inte visste bättre!
Demomannen Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Varsågoda 🙂 http://src.infinitewave.ca/ Du skulle inte ha lust att förklara lite mer? 🙂 Jag förstår inte riktigt testsidan. Tack.
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Har du tillgång till två datorer med bra ljudkort? Spela i så fall upp materialet i 48 kHz på den ena. Koppla de analoga utgångarna till den andra datorns analoga ingångar och spela in i 44,1 kHz. Eller så flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain. Hej Joachime! Jag har inte en dator till. Skulle det funka att skyffla det från dator till DAT och tillbaka igen via de vanliga, analoga ut- och ingångarna eller förlorar jag för mycket ljudkvalitet?
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Varsågoda 🙂 http://src.infinitewave.ca/ Intressant, Majken! Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44? Jag har provat några olika saker på lite olika utrustning (Mac, logic, PTLE, M-box, DIGI 001, DIGI 002 plus olika pc med musikprogram). Sammantaget hävdar jag att det hörs en skillnad och att det är lätt att höra försämringen. Jag menar absolut inte att jag skulle ha "bra öron" utan är övertygad om att de flesta skulle bli grymt besvikna om deras låtar skulle utsättas för denna försämring. Vad är det som händer med ljudet vid denna konvertering?
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Nu måste jag bara frånga originalpostaren, vad har du för inställning på "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara inställt på Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att fråga. Tackar för länken Majken, hann inte kolla så mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och där man inte har nån aning om vad det är man lyssnar på, förrän när man ser sina betygsresultat. Självklart är jag ett "Tweak Head"! Men Du har rätt i att denna inställningsmöjlighet gör skillnad.
xzenom Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44? Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur själva koden är skriven. Det är alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bättre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, själva koden och bestämma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bättre resultat är enklare. Så om målfrekvensen är 44.1 så spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens. Är målfrekvensen 48 kHz så spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz.
Linus Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 Ingen här som kan testa ett svep genom en Apogee D/A 48 kHz -> A/D 44kHz? 🙂
Demonproducenten Postat 18 januari 2008 Postat 18 januari 2008 (redigerat) Varsågoda 😑 http://src.infinitewave.ca/ Du skulle inte ha lust att förklara lite mer? 😉 Jag förstår inte riktigt testsidan. Tack. http://src.infinitewave.ca/help.html och vad jag förstår så visar graferna på hur dom olika systemen hanterar konvertering från 96kHz till 44,1kHz inte hur systemen "låter" vid inspelning-avspelning i samma värde Redigerat 18 januari 2008 av Demonproducenten
wonderboy Postat 18 januari 2008 Trådstartare Postat 18 januari 2008 Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44? Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur själva koden är skriven. Det är alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bättre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, själva koden och bestämma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bättre resultat är enklare. Så om målfrekvensen är 44.1 så spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens. Är målfrekvensen 48 kHz så spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz. Förlåt, jag uttryckte mig oklart! Varför låter det så tråkigt efter konverteringen? Varför klarar utrustningen inte riktigt av det? Kör jag analogsladdar över till en DAT och sen tillbaks in i en 44 KHz-session så låter det ju jättebra. Varför klarar inte utrustningen av att konvertera ner från 48 till 44?
Christoffer Bergfors Postat 1 februari 2008 Postat 1 februari 2008 Vad är det som händer när man konverterar ner från 48 till 44? Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur själva koden är skriven. Det är alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bättre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, själva koden och bestämma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bättre resultat är enklare. Så om målfrekvensen är 44.1 så spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens. Är målfrekvensen 48 kHz så spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz. Varför skulle vara enklare att halvera samplingsfrekvensen? Skulle 88,2 vara bättre än 96kHz? Isåfall varför och vad baserar du detta på?
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.