Jump to content
Annons

48 Khz-inspelning


wonderboy

Recommended Posts

Jag har, som sagt, stÀllt till det för mig genom att genomföra inspelning av ett antal lÄtar i 48 Khz samplingsfrekvens och 24 bitar. Jag har förstÄtt att just det hÀr med 48 Khz stÀller till det. Jag mÀrker av det Àn mer nÀr jag bouncar mixar frÄn bÄde Protools och Logic. BibehÄller jag samplingsfrekvensen sÄ lÄter det oförÀndrat, vÀljer jag att det bouncade skall vara i 44, lÄter det inte alls lika bra. Detta gÀller oavsett om jag behÄller 24 bitar eller taggar ner till 16. Min slutsats Àr att det Àr nÄgonting som inte min M-box klarar av sÄ bra med just "nedskiftningen" frÄn 48 till 44.

Hur skall jag gÄ tillvÀga? Jag vet att jag bör hoppa ner till 16 bitar nÀr jag bouncar den fÀrdigmastrade lÄten för CD-brÀnning, dvs sÄ sent som möjligt i processen. NÀr skall jag dÀremot gÄ ner till 44 KHz och hur?

Jag kan lÄna en DAT-bandare med S-PDIF-anslutningar. Blir det bÀst sÄ hÀr: Jag mastrar och meckar tills det lÄter sÄ bra jag kan. Jag lÀgger upp de fÀrdigmastrade lÄtarna i PT med 48 KHz - 24 bitar. Sen lÄter jag dem gÄ via S-PDIF ut frÄn M-Boxen in till DAT-bandaren. Sen öppnar jag en ny session i PT dÀr jag har stÀllt in den pÄ att ta emot 44 KHz 24 bitar. NÀr jag vÀl fÄtt alla filerna över dit via S-PDIF frÄn DAT:en igen sÄ borde de vara 44 KHz 24 bitar, nicht war?

DÄ borde jag sen kunna öppna Waveburner, importera filerna och brÀnna dem med dither.

Är detta det bĂ€sta för mig med min utrustning? Jag har Powerbook G4, PTLE med M-box som ocksĂ„ jobbar för mitt Logic 7 och Waveburner. Jag har, som sagt, ocksĂ„ möjlighet att lĂ„na in en DAT-bandare.

Hilfe!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons
  • Svar 70
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. StĂ€ll bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source sĂ„ gĂ„r du förbi din M-box. StĂ€ll DAT-spelaren pĂ„ 44,1 KHZ nĂ€r du bouncar bara. Kanske var sĂ„ du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har nĂ„gon pre-amp med s/pdif, dĂ„ kan du ju Ă€ven anvĂ€nda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul nĂ€r allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen.

MVH

Anders

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför spela in i 48 khz??? Det Àr ju 44 som Àr för det normala cd-lyssnandet, 48 Àr till dvd-formatet.

Vill du spela in med bÀttre kvalite, sÄ bör du ju gÄ upp till 88 i stÀllet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du tillgÄng till tvÄ datorer med bra ljudkort? Spela i sÄ fall upp materialet i 48 kHz pÄ den ena. Koppla de analoga utgÄngarna till den andra datorns analoga ingÄngar och spela in i 44,1 kHz.

Eller sÄ flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag förstÄr inte?

Jag kan dÄ inte höra skillnad i kvalité nÀr jag konvertera ner 48khz filer till 44.1.

Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz .

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag förstÄr inte?

Jag kan dÄ inte höra skillnad i kvalité nÀr jag konvertera ner 48khz filer till 44.1.

Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz .

Vilket program konverterar du i dÄ, Pro Tools?

Testa att konvertera frÄn 48 till 44,1 kHz pÄ olika sÀtt och gör A/B-lyssning sÄ kommer du eventuellt upptÀcka vissa skillnader.

NÀr jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jÀmförelse lÀt t ex Cubase SX2 inte alls lika bra.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag förstÄr inte?

Jag kan dÄ inte höra skillnad i kvalité nÀr jag konvertera ner 48khz filer till 44.1.

Prova bounca ner i 48khz och sen konvertera ner hela 48khz filen till 44.1khz .

Vilket program konverterar du i dÄ, Pro Tools?

Testa att konvertera frÄn 48 till 44,1 kHz pÄ olika sÀtt och gör A/B-lyssning sÄ kommer du eventuellt upptÀcka vissa skillnader.

NÀr jag gjorde ett test mellan olika program föredrog jag Voxengo R8brain. Som jÀmförelse lÀt t ex Cubase SX2 inte alls lika bra.

Peak! pÄ mac

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

r8brain Pro Linear Phase verkar klara sig vÀldigt bra. LÀskigt att Logic fÄr sÄ dÄliga vÀrden...

Kolla in Cubase 4 mot Pro Tools dÄ.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Peak! pÄ mac

Har du jÀmfört med Pro Tools eller Logic?

Nej, mÄste testa det.

Att det Àr skillnad pÄ filerna förstÄr jag men att det skulle höras skillnad det trodde jag inte.

Hör iaf ingen skillnad i Peak efter konvertering. Eller sĂ„ har jag aldrig lyssnat ordentligt 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VĂ€rt att nĂ€mnas Ă€r att man bör ta en titt pĂ„ fĂ€rgskalan till höger. Även om skillnaden Ă€r stor mellan olika inspelningsprogram sĂ„ rör det sig för det mesta om skrĂ€p som uppstĂ„r under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvĂ€ndigtvis behöver göra det.

HÀr Àr en rolig sida för den som jobbar med samplers ocksÄ - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/

Det Àr visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det lÀget Àr skillnaden Ä andra sidan ganska stor mellan olika samplare

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VĂ€rt att nĂ€mnas Ă€r att man bör ta en titt pĂ„ fĂ€rgskalan till höger. Även om skillnaden Ă€r stor mellan olika inspelningsprogram sĂ„ rör det sig för det mesta om skrĂ€p som uppstĂ„r under -100dB. Med andra ord saker som kan höras i en mix men inte nödvĂ€ndigtvis behöver göra det.

HÀr Àr en rolig sida för den som jobbar med samplers ocksÄ - http://www.discodsp.com/highlife/aliasing/

Det Àr visserligen bara intressant om man vill pitcha samplingar men i det lÀget Àr skillnaden Ä andra sidan ganska stor mellan olika samplare

jÀdrar vilken skillnad mellan samplare..!!!

EXS24 Ă€r visst inte sĂ„ bra som jag alltid tyckt.. 😄

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu mÄste jag bara frÄnga originalpostaren, vad har du för instÀllning pÄ "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara instÀllt pÄ Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att frÄga.

Tackar för lÀnken Majken, hann inte kolla sÄ mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och dÀr man inte har nÄn aning om vad det Àr man lyssnar pÄ, förrÀn nÀr man ser sina betygsresultat.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Du kan ju Bounca med DAT spelaren inkopplad. StĂ€ll bara in i playback engine i Pro Tools att S/pdif skall vara clock source sĂ„ gĂ„r du förbi din M-box. StĂ€ll DAT-spelaren pĂ„ 44,1 KHZ nĂ€r du bouncar bara. Kanske var sĂ„ du menade. Det borde fungera iaf, annars kanske du har nĂ„gon pre-amp med s/pdif, dĂ„ kan du ju Ă€ven anvĂ€nda den som clock source. Hoppas det löser sig. Är inte alls kul nĂ€r allt jobb man lagt ner blir förstört vid slutfasen.

MVH

Anders

Tack för alla svar! Gizmozis, Du verkar tycka att jag Àr pÄ rÀtt spÄr? Tror Du att det gör nÄgon skillnad om jag stÀller DAT:en pÄ 44 eller att jag stÀller PT/Logic pÄ att ta emot 44 frÄn DAT:en?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Varför spela in i 48 khz??? Det Àr ju 44 som Àr för det normala cd-lyssnandet, 48 Àr till dvd-formatet.

Vill du spela in med bÀttre kvalite, sÄ bör du ju gÄ upp till 88 i stÀllet.

För att jag inte visste bÀttre!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har du tillgÄng till tvÄ datorer med bra ljudkort? Spela i sÄ fall upp materialet i 48 kHz pÄ den ena. Koppla de analoga utgÄngarna till den andra datorns analoga ingÄngar och spela in i 44,1 kHz.

Eller sÄ flyttar du över mixfilerna till en pc och konverterar till 44,1 kHz med gratisversionen av Voxengo R8brain.

Hej Joachime!

Jag har inte en dator till. Skulle det funka att skyffla det frÄn dator till DAT och tillbaka igen via de vanliga, analoga ut- och ingÄngarna eller förlorar jag för mycket ljudkvalitet?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VarsĂ„goda 🙂

http://src.infinitewave.ca/

Intressant, Majken!

Vad Àr det som hÀnder nÀr man konverterar ner frÄn 48 till 44? Jag har provat nÄgra olika saker pÄ lite olika utrustning (Mac, logic, PTLE, M-box, DIGI 001, DIGI 002 plus olika pc med musikprogram). Sammantaget hÀvdar jag att det hörs en skillnad och att det Àr lÀtt att höra försÀmringen. Jag menar absolut inte att jag skulle ha "bra öron" utan Àr övertygad om att de flesta skulle bli grymt besvikna om deras lÄtar skulle utsÀttas för denna försÀmring. Vad Àr det som hÀnder med ljudet vid denna konvertering?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Nu mÄste jag bara frÄnga originalpostaren, vad har du för instÀllning pÄ "conversion quality" i ProTools? (Setup->Preferences->Editing->Conversion Quality) denna ska vara instÀllt pÄ Tweak Head. Iofs pratar du ju om problem vid bounce men det skadar ju alldrig att frÄga.

Tackar för lÀnken Majken, hann inte kolla sÄ mycket nu, men det skulle vara schysst att kunna ladda ner filerna och köra in dom i mitt proffs A/B/X testprogram som slumpar ordningen, dubblerar tester och dÀr man inte har nÄn aning om vad det Àr man lyssnar pÄ, förrÀn nÀr man ser sina betygsresultat.

SjÀlvklart Àr jag ett "Tweak Head"! Men Du har rÀtt i att denna instÀllningsmöjlighet gör skillnad.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det som hÀnder nÀr man konverterar ner frÄn 48 till 44?

Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur sjÀlva koden Àr skriven. Det Àr alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bÀttre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, sjÀlva koden och bestÀmma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bÀttre resultat Àr enklare. SÄ om mÄlfrekvensen Àr 44.1 sÄ spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens.

Är mĂ„lfrekvensen 48 kHz sĂ„ spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

VarsĂ„goda 😑

http://src.infinitewave.ca/

Du skulle inte ha lust att förklara lite mer? 😉 Jag förstĂ„r inte riktigt testsidan.

Tack.

http://src.infinitewave.ca/help.html

och vad jag förstÄr sÄ visar graferna pÄ hur dom olika systemen hanterar konvertering frÄn 96kHz till 44,1kHz

inte hur systemen "lÄter" vid inspelning-avspelning i samma vÀrde

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Vad Àr det som hÀnder nÀr man konverterar ner frÄn 48 till 44?

Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur sjÀlva koden Àr skriven. Det Àr alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bÀttre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, sjÀlva koden och bestÀmma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bÀttre resultat Àr enklare. SÄ om mÄlfrekvensen Àr 44.1 sÄ spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens.

Är mĂ„lfrekvensen 48 kHz sĂ„ spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz.

FörlÄt, jag uttryckte mig oklart! Varför lÄter det sÄ trÄkigt efter konverteringen? Varför klarar utrustningen inte riktigt av det? Kör jag analogsladdar över till en DAT och sen tillbaks in i en 44 KHz-session sÄ lÄter det ju jÀttebra. Varför klarar inte utrustningen av att konvertera ner frÄn 48 till 44?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

  • 2 veckor senare...
Vad Àr det som hÀnder nÀr man konverterar ner frÄn 48 till 44?

Du plockar helt enkelt bort ett antal samplingspunkter, vilka punkter som plockas bort avgörs av hur sjÀlva koden Àr skriven. Det Àr alltid enklare att halvera samplingsfrekvensen för bÀttre ljudkvalité, tex 88,2 /2 = 44,1 kHz, sjÀlva koden och bestÀmma vilka samplingspunkter som ska tas bort för bÀttre resultat Àr enklare. SÄ om mÄlfrekvensen Àr 44.1 sÄ spelar du antingen in i 44.1 , 88 eller 176 kHz samplingsfrekvens.

Är mĂ„lfrekvensen 48 kHz sĂ„ spelar du in i antingen 48 , 96 eller 192 kHz.

Varför skulle vara enklare att halvera samplingsfrekvensen? Skulle 88,2 vara bÀttre Àn 96kHz? IsÄfall varför och vad baserar du detta pÄ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...