Jump to content
Annons

Längsta trådens framtid


Dingbats

Recommended Posts

Olsberg sa i Längsta tråden (här) att längsta tråden kan komma att delas, för att den tynger databasen. Tankar kring det? Jag tror ingen inbiten längstare känner sig särskilt glad över det, men måste man så måste man väl.

Låt mig i så fall bara hinna köra ett skript som backupar hela tråden först innan delningen, så jag kan vara säker på att inte förlora nåt av det härliga som sagts! Det är som en dagbok för mig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

😳

Om tråden kommer delas så är det ingenting som kommer försvinna. Alla inlägg kommer finnas kvar.

Normalt går det jätteenkelt att göra backup genom att klicka på Verktyg > Ladda ner tråden.

Men, i just den längsta tråden så kommer en säkerhetsspärr ge sig tillkänna, och som gör att denna extremt långa tråd kapas efter ett (stort) antal inlägg. Det gör att inte hela tråden spottas ut. Metoden ovan går ju dock använda på andra trådar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om tråden kommer delas så är det ingenting som kommer försvinna. Alla inlägg kommer finnas kvar.

Det är klart, men det blir lite oöversiktligare. 🙂

Normalt går det jätteenkelt att göra backup genom att klicka på Verktyg > Ladda ner tråden.

Men, i just den längsta tråden så kommer en säkerhetsspärr ge sig tillkänna, och som gör att denna extremt långa tråd kapas efter ett (stort) antal inlägg. Det gör att inte hela tråden spottas ut. Metoden ovan går ju dock använda på andra trådar!

Det visste jag inte! Tack för tipset!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket onödigt skit som kan rensas där i... En himla massa smilisar 🙁🙁

För min del gör det inget om tråden försvinner. Tynger den ner databasen så himla mycket så är det väl bättre att plocka bort den. Den tillför inte så himla mycket i musikväg annat än en massa trams (som jag personligen tycker är roligt men....).

Kommer jag att få en käftsmäll nu? 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket onödigt skit som kan rensas där i... En himla massa smilisar 😆😱

För min del gör det inget om tråden försvinner. Tynger den ner databasen så himla mycket så är det väl bättre att plocka bort den. Den tillför inte så himla mycket i musikväg annat än en massa trams (som jag personligen tycker är roligt men....).

Hur kan du säga nåt sånt! Hädelse!

Kommer jag att få en käftsmäll nu? 😄

Jaa! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns mycket onödigt skit som kan rensas där i... En himla massa smilisar 😆😱

För min del gör det inget om tråden försvinner. Tynger den ner databasen så himla mycket så är det väl bättre att plocka bort den. Den tillför inte så himla mycket i musikväg annat än en massa trams (som jag personligen tycker är roligt men....).

Hur kan du säga nåt sånt! Hädelse!

Kommer jag att få en käftsmäll nu? 😄

Jaa! 😄

Filåt 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte riktigt förstår är varför man vill ha sina inlägg bortraderade? Precis som jag inte förstår varför man vill ha sitt konto raderat...vill du förklara, Neosus? 😄

För min del bryr jag mig inte om den delas, delar tas bort, osv. Så länge själva idéen med en chattråd finns kvar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag inte riktigt förstår är varför man vill ha sina inlägg bortraderade? Precis som jag inte förstår varför man vill ha sitt konto raderat...vill du förklara, Neosus? 😄

För min del bryr jag mig inte om den delas, delar tas bort, osv. Så länge själva idéen med en chattråd finns kvar. 😄

Att radera kontot är förmodligen nåt slags statement. 😱 Att man vill radera även själva inläggen kan ju bero på att man har skrivit saker som dyker upp på google i fel sammanhang, eller liknande. Jag tycker personligen det är skönt att veta att Olsberg hjälper till med en sån sak om någon ber om det, så man själv kan få ha lite kontroll över hur och var man förekommer på nätet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack tbruce, det var snällt sagt. Grundinställningen är faktiskt att vi inte tar bort något. Man ska stå för det man skriver utan att en admin kommer in i efterhand för att rädda situationen.

I detta fall var det andra omständigheter som spelade in, och som jag inte känner att jag har mandat att redogra för 😱 Kort och gott, den som ville ha sitt konto och sina inlägg radade, hade en bra anledning och motivering.

FYI: Att ta bort en medlem och alla dennes inlägg tar ungefär 45 minuter i anspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke i sammanhanget:

Hade det inte varit smartare att ha en riktig chat för de som vill roa sig med det, än att ha en oändlig tråd som belastar resten av forumet på grund av sin storlek...?

Link to comment
Dela på andra sajter

En liten tanke i sammanhanget:

Hade det inte varit smartare att ha en riktig chat för de som vill roa sig med det, än att ha en oändlig tråd som belastar resten av forumet på grund av sin storlek...?

Det är inte samma grej... det blir en helt annan känsla och sammanhållning när allt finns på samma ställe så där. Mer beständigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Om tråden kommer delas så är det ingenting som kommer försvinna. Alla inlägg kommer finnas kvar.

Det är klart, men det blir lite oöversiktligare. 🙂

Tja, både och skulle jag vilja säga. Det blir ju ordentligt mycket enklare att navigera i flera trådar om man vet ungefär när det man är ute efter skrevs. Kolla listan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför dyker snacktråden upp när man klickar på "visa nya inlägg"?

Vad jag minns har den inte gjort det på länge.

Tack, det ska jag titta på!

Men hur fungerar det där? Delar du upp tråden manuellt varje gång?

Nja, jag tänkte slippa det framöver. 🙂 Vid årsskiftet så är det ju bara att skapa en ny tråd och låsa den gamla så är saken biff!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...