Jump to content
Annons

Finns tiden-


Lithium

Recommended Posts

Annons

Men? Det som fanns för 10min sedan finns ju inte nu och det som kommer att finnas om 10min finns ju inte heller nu. Det ända som finns är ett händelseförlopp som är tillräckligt långt och tillräckligt kort för att vi skall uppleva och kalla det för "nuet". Om det nu inte finns någon som kan uppleva nuet slutar nuet att existera?(!).

Efter som nuet, alltså det vi människor har "bestämt" är nuet, är pga. oss människor och kan då bara existera om vi människo finns och kan förnimma nuet/tiden!

Alltså utan liv ingen tid, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag tror att tiden finns ovsett om det finns liv eller ej.

Livet vi känner till har inte funnits länge, medans universum är urgammalt.

Med moderna teleskop kan vi kan idag se bakåt i tiden, nästan till univerums begynnelse.

Omvärlden försvinner inte bara för att man blundar eller sover.

Men det vore spännande om den gjorde.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä jag tror att tiden finns ovsett om det finns liv eller ej.

Livet vi känner till har inte funnits länge, medans universum är urgammalt.

Med moderna teleskop kan vi kan idag se bakåt i tiden, nästan till univerums begynnelse.

Omvärlden försvinner inte bara för att man blundar eller sover.

Men det vore spännande om den gjorde.

Men om ingen fanns som kunde mäta tex. ett år eller en timme eller hela universums ålder vem skulle då kunna mäta dess tid?

Allt levande uppfattar tiden olika, en mus lever i ett till två år, en landsköldpadda har en medellivslängd på 150-200år. Alltså har landsköldpaddan 200 år på sig att göra allt det musen gör på två år, vems tid går snabbast?

Det kanske låter lite krångligt men även vi människor upplever tiden olika snabbt. Tex. uppfattar unga människor att en minut är mycket längre än vad den är, och äldre att minuten är snabbare.

(det är bla. därför äldre tycker att tiden går fortare)

Givetvis är en minut alltid en minut.......på en klocka men en klocka är inte tid utan en maskin!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar väl ingen roll om det finns/inte finns människor som kan mäta tiden,

tiden går ju ändå 😕

Att man uppfattar tiden olika är väl en annan sak, likväl finns tiden alltid där.

Vissa insekter med fassettögon upplever rörelser i slow motion, jämfört med hur vi ser det. Det är därför flugor har så snabba reaktioner och lätt kommer undan en hand. Alla ser i bilder och deras bilduppdateringsfrekvens är bra mycket snabbare än våra ögon. Undrar om det finns någon som ser i snabbspolning?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar väl ingen roll om det finns/inte finns människor som kan mäta tiden,

tiden går ju ändå 😕

Att man uppfattar tiden olika är väl en annan sak, likväl finns tiden alltid där.

Vissa insekter med fassettögon upplever rörelser i slow motion, jämfört med hur vi ser det. Det är därför flugor har så snabba reaktioner och lätt kommer undan en hand. Alla ser i bilder och deras bilduppdateringsfrekvens är bra mycket snabbare än våra ögon. Undrar om det finns någon som ser i snabbspolning?

Ja men precis, alla uppfattar tiden olika! Hur lång är då en minut för dig om du inte mäter den utan bara räknar?

Du kommer aldrig få samma resultat som en klocka för du uppfatr tiden på ditt sätt och klockan uppfattar tiden efter sina inställningar!

Alltså spelar det roll vem som mäter tiden och att det finns någon som mäter tiden!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du pratar om Lithium, är ju psykologi, och lite biologi. Det har att göra med vår subjektiva uppfattning om tiden.

Tid är definiterat. Den fjärde dimensionen i rumtiden. Definitionen är gjord som ett visst antal perioder av strålning som utsänds vid ändringar i s.k hyperfinstrukturnivå hos en cesiumisotop.

Tiden ändras fysiskt vid höga hastigheter, och nära krökningar i rumstiden -tex. nära en massiv kropp. De som flyger i flygplan åldras lite mindre än de som stannar kvar och inte rör sig. Däremot UPPLEVER de samma tid, dvs, en klocka skulle "gå lika fort". Skulle man dock skicka iväg ena klockan fort och länge, skulle den inte stämma med den tid vi mätt på jorden.

Reletivitetsteorin behandlar detta, och en skitbra bok i ämnet är Paul Davies, "i rättan tid".

intressant frågeställning 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att få lite medhåll för en gång skull! 🙂

Tid är definiterat. Den fjärde dimensionen i rumtiden. Definitionen är gjord som ett visst antal perioder av strålning som utsänds vid ändringar i s.k hyperfinstrukturnivå hos en cesiumisotop.

Kan du förklara det på svenska för nån som bara hade G i psykologi!

Kan du hålla med om det jag skrev ovan om tid och ålder, och att tid bara är ett påfund av människan som inte skulle finnas utan oss?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad kul att få lite medhåll för en gång skull! 🙂
Tid är definiterat. Den fjärde dimensionen i rumtiden. Definitionen är gjord som ett visst antal perioder av strålning som utsänds vid ändringar i s.k hyperfinstrukturnivå hos en cesiumisotop.

Kan du förklara det på svenska för nån som bara hade G i psykologi!

Kan du hålla med om det jag skrev ovan om tid och ålder, och att tid bara är ett påfund av människan som inte skulle finnas utan oss?

🙂

Nej, alltså det kan jag faktiskt inte. Innan Einstein så skiljde man på tid och rum. Tiden var inte definerad annat än utifrån mäniskans perspektiv så att säga. Det einstein gjorde var att visa att tid och rum hänger ihop.

"relativitetsteorin" ger oss att ljushastigheten är densamma för alla betrakatare, oavsett betraktarens hastighet i förhållande till ljusstrålen.

Du står still och skickar en ljusstråle, samtidigt som jag kör förbi dig i 90% av ljushastigheten och i samma riktigning som din ljusstråle. I klassisk mekanik skulle vi då uppfatta ljusets hastighet olika, och beräkna min upplevda hastighet till att ljuset går 10% av sin normala.

Nu är det inte så...i verkligheten krymper jag i längdriktningen (kontraktion) och DU kommer att tycka att min klocka går jättelångsamt.(ditsdilation).

Tid och rum är ett, i fysisk mening. Om man desutom lyssnar på folk som pysslar med kvantmekanik så blir det ännu krångligare, där "nu" inte heller är riktigt spikat. saker kan sträcka sig i tid och rum på konstiga sätt. här är jag rätt dåligt insatt.

Men jag fattar andemeningen med det du säger. Tid fär oss är ju ett slags mått på något som vi själva satt. De sociala ramarna anger lite hur vi skall uppfatta tiden. Säger jag åt dig att du får efterrät om 30 minuter så kankse du läser en stund -en halvtimme är ju inget.

Försöker jag däremot upplysa deltagarna på ett barnkalas att tårtan är en halvtimme sen får man väl vara glad att man lever efteråt 😉

tja. undras om jag gör mig förstådd 😄 men kolla på boken. man behöver inte va fysiker för att uppskatta den, helt suverän!

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
De som flyger i flygplan åldras lite mindre än de som stannar kvar och inte rör sig.

Rimligen borde det därmed finnas åtminstone någon på Jorden som medvetet tillbringar sin mesta tid i ett flygplan, så åldersfixerade som vi blivit.

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte någon forskare som menade att vår uppfattning att saker händer efter varandra är ett resultat av att hjärnan inte kan behandla all information på en och samma gång? Har för mig att jag har läst det någonstans. Vilket blir lite lustigt eftersom "samtidigt" utgår från antagandet att tid är sekventiell och att saker sker en efter en annan. Eh, ja, filosofi var det...

EDIT: Peter Lynds heter han, och han har en del intressanta och lätt migränframkallande idéer.

Redigerat av royen
Link to comment
Dela på andra sajter

De som flyger i flygplan åldras lite mindre än de som stannar kvar och inte rör sig.

Rimligen borde det därmed finnas åtminstone någon på Jorden som medvetet tillbringar sin mesta tid i ett flygplan, så åldersfixerade som vi blivit.

:musik

Och så tar nån idiot planet och krashar det i ett torn, och allt ens arbete är förstört, hur dumt är inte det? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

🙂

Nej, alltså det kan jag faktiskt inte. Innan Einstein så skiljde man på tid och rum. Tiden var inte definerad annat än utifrån mäniskans perspektiv så att säga. Det einstein gjorde var att visa att tid och rum hänger ihop.

"relativitetsteorin" ger oss att ljushastigheten är densamma för alla betrakatare, oavsett betraktarens hastighet i förhållande till ljusstrålen.

Du står still och skickar en ljusstråle, samtidigt som jag kör förbi dig i 90% av ljushastigheten och i samma riktigning som din ljusstråle. I klassisk mekanik skulle vi då uppfatta ljusets hastighet olika, och beräkna min upplevda hastighet till att ljuset går 10% av sin normala.

Nu är det inte så...i verkligheten krymper jag i längdriktningen (kontraktion) och DU kommer att tycka att min klocka går jättelångsamt.(ditsdilation).

Tid och rum är ett, i fysisk mening. Om man desutom lyssnar på folk som pysslar med kvantmekanik så blir det ännu krångligare, där "nu" inte heller är riktigt spikat. saker kan sträcka sig i tid och rum på konstiga sätt. här är jag rätt dåligt insatt.

Men jag fattar andemeningen med det du säger. Tid fär oss är ju ett slags mått på något som vi själva satt. De sociala ramarna anger lite hur vi skall uppfatta tiden. Säger jag åt dig att du får efterrät om 30 minuter så kankse du läser en stund -en halvtimme är ju inget.

Försöker jag däremot upplysa deltagarna på ett barnkalas att tårtan är en halvtimme sen får man väl vara glad att man lever efteråt :rolleyes:

tja. undras om jag gör mig förstådd 😉 men kolla på boken. man behöver inte va fysiker för att uppskatta den, helt suverän!

OK, tack för info! 🙂

Skall läsa boken innan jag återkommer med fler knasiga teorier!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det inte någon forskare som menade att vår uppfattning att saker händer efter varandra är ett resultat av att hjärnan inte kan behandla all information på en och samma gång? Har för mig att jag har läst det någonstans. Vilket blir lite lustigt eftersom "samtidigt" utgår från antagandet att tid är sekventiell och att saker sker en efter en annan. Eh, ja, filosofi var det...

EDIT: Peter Lynds heter han, och han har en del intressanta och lätt migränframkallande idéer.

😉 läste oxo något svårbegripligt om att det till råga på allt finns tidskvanta, alltså en minsta mäjliga tid :rolleyes: inte helt sådär skitintuitivt 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Tiden går oavsett om vi vill det eller inte. Är det inte så?

Om ingen förnimmer tiden, så finns den alltså ändå. Saken är bara att den inte har någon praktisk betydelse för människan då, eftersom människan inte ens finns då - om hon inte förnimmer tiden. Eller missuppfattade jag frågan?!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tiden går oavsett om vi vill det eller inte. Är det inte så?

Om ingen förnimmer tiden, så finns den alltså ändå. Saken är bara att den inte har någon praktisk betydelse för människan då, eftersom människan inte ens finns då - om hon inte förnimmer tiden. Eller missuppfattade jag frågan?!

🙂

Precis, om människan inte finns får inte tiden någon praktisk betydelse för människan, inte för någon faktiskt. Det som markant skiljer oss från djuren är att vi kan leva både i nuet, framtiden och det förflutna (alltså inte i fysisk form men vi kan tänka tillbaks och planera inför framtiden). Djuren däremot lever bara i sitt "nu", hur lång tid olika djurs "nu" är vet jag inte men det skiljer sig säkerligen åt ganska rejält med tanke på alla olika livslängder djur kan ha.

Så om inte människan fanns skulle då tiden verkligen gå, det ända som skulle uppfattas som tid av någon varelse vore ju djurens "nu" och kan man verkligen kalla ett ständigt tillstånd av "nu" för tid?

För att tiden skall finnas och vara måste väl någon/något finnas som kan mäta den?

Låt oss säga att en Gud eller någon form av höre väsen betraktade världen innan livet fanns, enligt evoutionen skulle då denna Gud ha betraktat världen i flera hundramiljoner år och det kanske han gjorde om vi räknar människo år. Men hur långt är ett människo år för en Gud kanske ett par minuter eller några hundradelar, ingenting eller kanske rentav 7 dagar.

Är inte tid då något helt relativt som kan vara allt från ingenting till en evighet allt utifrån vem som förnimer den och om ingen förnimer den skulle man då inte kunna säga att tiden helt enkelt inte finns?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Tiden går oavsett om vi vill det eller inte. Är det inte så?

Om ingen förnimmer tiden, så finns den alltså ändå. Saken är bara att den inte har någon praktisk betydelse för människan då, eftersom människan inte ens finns då - om hon inte förnimmer tiden. Eller missuppfattade jag frågan?!

😏

Precis, om människan inte finns får inte tiden någon praktisk betydelse för människan, inte för någon faktiskt. Det som markant skiljer oss från djuren är att vi kan leva både i nuet, framtiden och det förflutna (alltså inte i fysisk form men vi kan tänka tillbaks och planera inför framtiden). Djuren däremot lever bara i sitt "nu", hur lång tid olika djurs "nu" är vet jag inte men det skiljer sig säkerligen åt ganska rejält med tanke på alla olika livslängder djur kan ha.

Så om inte människan fanns skulle då tiden verkligen gå, det ända som skulle uppfattas som tid av någon varelse vore ju djurens "nu" och kan man verkligen kalla ett ständigt tillstånd av "nu" för tid?

För att tiden skall finnas och vara måste väl någon/något finnas som kan mäta den?

Låt oss säga att en Gud eller någon form av höre väsen betraktade världen innan livet fanns, enligt evoutionen skulle då denna Gud ha betraktat världen i flera hundramiljoner år och det kanske han gjorde om vi räknar människo år. Men hur långt är ett människo år för en Gud kanske ett par minuter eller några hundradelar, ingenting eller kanske rentav 7 dagar.

Är inte tid då något helt relativt som kan vara allt från ingenting till en evighet allt utifrån vem som förnimer den och om ingen förnimer den skulle man då inte kunna säga att tiden helt enkelt inte finns?

Tja det är väl två olika saker. Definitionsmässigt finns tid, man kan ju mäta olika saker som kommer att hända oavsett människors närvaro eller ej; nedbrytning av radioaktivt material, saker rostar, djur blir äldre (!) etc. Sedan det andra, är väl subjektiva uppfattningar....men det har nog mest med psyke att göra?

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)
Hej!

Tiden går oavsett om vi vill det eller inte. Är det inte så?

Om ingen förnimmer tiden, så finns den alltså ändå. Saken är bara att den inte har någon praktisk betydelse för människan då, eftersom människan inte ens finns då - om hon inte förnimmer tiden. Eller missuppfattade jag frågan?!

😄

Precis, om människan inte finns får inte tiden någon praktisk betydelse för människan, inte för någon faktiskt. Djuren lever bara i sitt "nu".

Så om inte människan fanns skulle då tiden verkligen gå, det enda som skulle uppfattas som tid av någon varelse vore ju djurens "nu" och kan man verkligen kalla ett ständigt tillstånd av "nu" för tid? För att tiden skall finnas och vara måste väl någon/något finnas som kan mäta den?

Låt oss säga att en Gud eller någon form av högre väsen betraktade världen innan livet fanns, enligt evoutionen skulle då denna Gud ha betraktat världen i flera hundramiljoner år och det kanske han gjorde om vi räknar människoår. Men hur långt är ett människoår för en Gud kanske ett par minuter eller några hundradelar, ingenting eller kanske rentav 7 dagar.

Är inte tid då något helt relativt som kan vara allt från ingenting till en evighet allt utifrån vem som förnimer den och om ingen förnimer den skulle man då inte kunna säga att tiden helt enkelt inte finns?

Gud befinner sig i den andliga världen. Där existerar ingen tid, i alla fall så som vi definierar tid, 60 sekunder per minut osv. Människorna befinner sig istället i den materiella världen. Vårt samhälle och liv är uppbyggt av tid.

Tiden mäts ju av himlakroppars rörelser. Om vi inte brydde oss om det så fanns ingen tid, för tid är ju bara ett ord. Vi kunde kalla det något annat.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Gud befinner sig i den andliga världen. Där existerar ingen tid, i alla fall så som vi definierar tid, 60 sekunder per minut osv. Människorna befinner sig istället i den materiella världen. Vårt samhälle och liv är uppbyggt av tid.

Men är jorden i sig utan "vårt samhälle och liv" uppbyggt av tid?

Jag beskrev gud som en betraktare av den materiella världen, betraktade han den materiella världen med en männsklig syn på tid? - om inte, vad är då tid?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...