Jump to content
Annons

Börja använda Cubase.. Drum Editor o sånt, hjälp!


ramoand

Recommended Posts

Tjena!

Har tänkt börja använda mitt Cubase SX 3 nu för att göra lite enkel elektronisk musik. Men ja lyckas inte få fram drum editorn o typ nån stans där man kan göra en pianoslinga o basslinga.. nån som kan hjälpa mig med det?? Vore grymt schysst!

//ramoand

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjena!

Har tänkt börja använda mitt Cubase SX 3 nu för att göra lite enkel elektronisk musik. Men ja lyckas inte få fram drum editorn o typ nån stans där man kan göra en pianoslinga o basslinga.. nån som kan hjälpa mig med det?? Vore grymt schysst!

//ramoand

Av ren nyfikenhet, vad var det som gjorde att du valde Cubase SX3? Känns som ett lite dumt val när det finns program som Reason mfl som är mer anpassade för din genre och som dessutom är billigare...

Men piano roll som inlägget ovan säger är en bra start om du inte har ett midikeyboard och tänker spela in slinga själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har lånat de av en polare. Men han e bort i thailand så lite svårt att snacka me han om det haha :rolleyes: Har reason redan men funkar inte.... de e helt cpigt, när ja ska spela upp i sequencern så spelas alla kanaler upp samtidigt. Detta har ja frågat 100321402353725435 personer om, o ingen verkar fatta va ja menar/kan hjälpa mig..... om ja liksom har ett trum intro, så spelar den alla bas, piano o sånna ljud samtidigt, istället för att först spela trumintro o sen spela upp piano o bas o så....

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Har lånat de av en polare. Men han e bort i thailand så lite svårt att snacka me han om det haha :rolleyes: Har reason redan men funkar inte.... de e helt cpigt, när ja ska spela upp i sequencern så spelas alla kanaler upp samtidigt. Detta har ja frågat 100321402353725435 personer om, o ingen verkar fatta va ja menar/kan hjälpa mig..... om ja liksom har ett trum intro, så spelar den alla bas, piano o sånna ljud samtidigt, istället för att först spela trumintro o sen spela upp piano o bas o så....

Vet du, Cubase är lika CPet som Reason i det fallet med att allt spelas upp samtidigt.

Bara så du vet...

Sequensern i Cubase liksom Reason funkar på samma sätt.

Kolla in FL eller Ableton istället, någon polare kanske kan låna ut dessa...

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Men varför e de så? Så man kan inte lyssna på låten förrän de är klar då? :S verkar ju HELSKUMT! så va de inte i min andra polares gamla cubase när vi spelade in en låt......

Så är det inte, du förstår bara inte hur man skall göra. Lär dig, det har vi andra gjort.

Tag nu ett stadigt tag om instruktionsboken och läs.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu tror jag ja vet va felet är! Jag har kopplat fel på nåt sätt i reason typ. För min polare sa att de antaligen va input o output som va fel. Nu kör ja me reason o cubase o ska få in reason ljuden i cubase. Så har öppnat reason rewire grejen o lagt till 8 kanal inkl masterkanalerna. Men nu kommer bara allt ljud i mastern, o inget i dom separata kanalerna, även om ja ändrar inputs o outputs i cubase. Nån som kan hjälpa mig??

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...