Jump to content
Annons

Ok, det blir en Mbox2


®offe

Recommended Posts

Hej

Efter flerårig vånda, sedan mitt gamla ljudkort brann upp har jag nu bestämt mig. Det blir en Mbox2 usb. Denna musikaliska torka måste få ett slut...

Mbox 2 finns på musikbörsen för 5195:-, inkl PT LE.

Har också hittat den på Thoman, då kostar den 4314:- inkl frakt och tre års garanti. Nackdelen är att jag får vänta på den, och blir det problem så kan man inte "gå till affären och klaga". Har dessutom aldrig handlat där och vet inte hur de är att göra affärer med.

Men 800:- är ju en försvarlig peng.

Kan någon ge mig vägledning?

Tack på förhand.

eder

®offe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, jag har handlat på thomann. Köpte mina monitorer där och jag har bara bra erfarenheter av dom. Har även pratat med dom på telefon och det gick bra 😕

Lycka till med valet

Mvh

Fredrik Sonefors

Link to comment
Dela på andra sajter

maart (oregistrerad)

jag har också handlat där, och har också bara positiva erfarenheter av dem. Produkten jag köpte krånglade så jag mailade dem och de fixade det jättesnabbt och smidigt. Dessutom kostnadsfritt för mig. Det tog ungefär 1½ vecka från att jag skickade mitt första mail tills jag hade en ny (utbytt) enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Roffe

Du kan köpa min Mbox2 med PT LE 7.3 inkl Ignition pak 2 pro

samt G-rack effects bundle med iLok-dongle (kostade en tusing)

samt boken Protools 7 - learn pt the quick and easy way (kostar ca 200)

köpt i mars 07, originalkartong

(Har gått över till Logic) Intresserad ?

Link to comment
Dela på andra sajter

800 är inte mycket pengar för massor av support av din lokala affär om de är bra att ha att göra med.

Annars så har jag handlat många gånger hos Thomann och det har alltid fungerat utan minsta problem.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hm, har kanske jämfört äpplen och päron.

Handlar jag på musikbörsen ingår utöver Thomanns erbjudande

Proppellerhead

Ableton live

Digidesign Fxpansion

Amplitube

IK multimedia

Melodyne

Bunker 8 cd

InstruktionsDVD

Förutom den sistnämnda så har jag inte en aning om vad det övriga är och vilken användning jag kan ha av det. Det blir nog till att promenixa till musikbörsen och ställa lite frågor, och ta med sig kreditkortet för säkerhetsskull.

Jiha

Link to comment
Dela på andra sajter

Stamkunder har 10% till 20% rabatt på musikbörsen.

G.

Jag vet inte om det är skitsnack men en kompis kompis som jobbar på börsen som jag snackade med sa att marginalerna är i princip obefintliga på just såna här grejjer, så att minsta lilla rabatt är utesluten. Nåja, jag ska dit och snacka får vi se var vi landar.

Tack för all återkoppling

R

Link to comment
Dela på andra sajter

Tomas59 (oregistrerad)
Hej

Men 800:- är ju en försvarlig peng.

Kan någon ge mig vägledning?

Tack på förhand.

eder

®offe

Akta dig om du har Vista.

Är det någon som har länkar till Vistadrivrutiner eller tips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mbox är ett jättebra val tycker jag! Men det finns några saker som kan vara bra att tänka på och det oavsett om du ska köra med Protools, Logoc eller annat:

Kolla först upp din dators kompabilitet så att den verkligen kommer att fungera på ett bra sätt ihop med Protools. På digidesign`s hemsida hittar du en kompabilitets-lista.

Valet av butik kan vara rätt viktig ur flera synvinklar än enbart den ekonomiska. Välj helst en butik som ställer upp på dig även efter det att du har betalat produkten!

Detta låter väl som en självklarhet, men alltför många butiker vill ha sina pengar men struntar sedan i kunden när affären är avslutad. Nästa grej som kan vara guld värd är att personalen är kunniga på just Protools. Alltid är det någonting som man förr eller senare kan behöva hjälp med och då är det i första hand just butiken som man ska vända sig till i första hand.

När det gäller priserna i de svenska butikerna så är de otroligt strikt hållna från Digidesign vilket gör att butikerna får svårt att lämna rabatt på Digidesign`s produkter.

Ett enklare sätt för att lyckas få rabatt (från vilken butik som helst) är att istället be butiken skicka med några kablar eller annat. Att få saker istället för ett billigare pris är ett billigare sätt för butiken att ge rabatt på. Och på det här sättet blir prisskillnaden mindre än de 800 kr som du var inne på.

Glöm heller inte bort att dubbelchecka vilka pluggar som ingår mellan Thoman och de svenska butikerna!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Det blev musikbörsen. Fick lite kablar som kompensation, precis som L-P skrev.

Nu sliter jag mitt hår med pluggar, inserts, bus, setups, in&out så jag bryter snart ihop. Försökte bounca igår, och lyckades på en testfil men inte på en annan beronde på att det fanns ingen source..Nähä. Men jag ska plugga lite till så kommer jag nog på nåt.

Själva musicerandet är ganska enkelt i programmet tycker jag, men det tekniska runtomkring är inte helt okomplicerat, mycket beroende på alla de möjligheter som står till buds.

Men....det är bara att kämpa på. Har kollat på Method one-DVDn som är äver två timmar lång, men jag somnar alltid efter första timmen..

Snart byter jag namn till Pro®oolf

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan verkligen rekommendera denna bok för uppstarten (när den kommer ut), jag köpte den förra utgåvan för 6.x versionen och den var helt ovärderlig i början när allt var ovant och nytt. Jag använder den fortfarande nästan dagligen som uppslagsbok när frågetecken dyker upp, så köp den om du inte redan har den.

Pro Tools for dummies

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Det blev musikbörsen. Fick lite kablar som kompensation, precis som L-P skrev.

Nu sliter jag mitt hår med pluggar, inserts, bus, setups, in&out så jag bryter snart ihop. Försökte bounca igår, och lyckades på en testfil men inte på en annan beronde på att det fanns ingen source..Nähä. Men jag ska plugga lite till så kommer jag nog på nåt.

Själva musicerandet är ganska enkelt i programmet tycker jag, men det tekniska runtomkring är inte helt okomplicerat, mycket beroende på alla de möjligheter som står till buds.

Men....det är bara att kämpa på. Har kollat på Method one-DVDn som är äver två timmar lång, men jag somnar alltid efter första timmen..

Snart byter jag namn till Pro®oolf

Grattis till ett bra köp! Jag förstår din irritation för det är lite meckigt i början att lära sig hantera programmet i början. Det gäller inte enbart Protools utan alla program av den här typen. Trösten ligger i att du nog ganska snart kommer in i matchen. I synnerhet om du frågar oss här på forumet också.

När det gäller bounce:ing så ska du först markera samtliga spår inkl. masterspråren. Alla spår ska markeras från låtens början till låtens slut. När du har gjort detta så går du till fliken "Arkiv" (eller vad menyn nu heter) längst uppe till vänster och sedan väljer du "Bounce". Då kommer det upp en skylt och här ställer du in allt enligt instruktionerna. Minns inte i minnet hur allt ska vara inställt, men du ska i varje fall välja 16 bit och 44,1 khz och så har jag för mig att du ska välja Stereo Interleav eller någonting liknande. När du har gjort alla inställningar här under Bounce så är det bara klicka på OK. Jag gör allting med automatik och utan att tänka numera och det är därför lite svårt att minnas hur man gör i detalj och det gör mig till en urusel pedagog på just detta! Men om du frågar lite här så får du nog konkreta svar på sådant som du undrar över. Lycka till nu!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

det räcker att markera 1 spår, dvs en in och ut punkt för bouncen.

I och med att det är en realtids bounce så är det vad som låter som bouncas in i den nya filen

...så ska du först markera samtliga spår inkl. masterspråren. Alla spår ska markeras från låtens början till låtens slut.
Redigerat av aolsson
Link to comment
Dela på andra sajter

I och med att det är en realtids bounce så är det vad som låter som bouncas in i den nya filen

Först visste jag inte hur jag skulle få till en källa, när jag skulle bounca bad den mig välja källa men alternativen var gråade.

Efter ett hysteriskt tryckande på allt som gick att trycka på så fanns där en källa till bouncen. När jag så bouncade så tutade den lilla trudelutten som jag skapat, men filen som skapades var tom. Efter mycket hysteriskt tryckande var filen fortfarande tom.

Idag känner jag mig lite lugnare och ska starta upp programmet och försöka hålla mig lugn, osvettig och metodisk.

Pro rool(f)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, ett tips jag fått är att alltid börja med MASTER som nytt track i en ny session.

Nu gjorde jag så och allt funkade bra, lyckades bounca också.

Men något som bekymrar mig, är att direkt efter, stärkt av framgången, så skapade jag en ny session på exakt samma sätt. Men när jag gjort ett nytt instrumentspår så var klaviaturen (midikeybordet) dött. Dock funkade klaviaturen som är i kanten på det nya tracket, så tracket hade kontakt med Xpand eller vad nu instrumentet hette. Testade även analog factory som funkade klanderfritt gången innan, men icke, midikeybordet var dött. Nåt säger mig att keybordet måste kopplas ihop med "instrumenten" men var VAR VAAAR?? Det är ju tusen och åter tusen kopplingar, blippar och knappar.

Någon?

PROlf

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Stamkunder har 10% till 20% rabatt på musikbörsen.

G.

Knappast

Jag vet flera som har rabatt på Musikbörsen. Men just på datorrelaterade prylar (program, ljudkort) brukar rabatten vara låg eller inte alls.

Jo självklart finns det rabatter men inte såna stora rabatter. I sånt fall går de ju plusminusnoll på att sälja vissa grejer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...