Jump to content
Annons

Vad kostar en studio


phillee

Recommended Posts

Annons
Analogfreak (oregistrerad)
behöver inte kunna spela in band, skulle det räcka med 50 000 - 60 000 för att nå den kvaliten?

60000 kommer man inte långt med. Det räcker ju bara till mickarna... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

behöver inte kunna spela in band, skulle det räcka med 50 000 - 60 000 för att nå den kvaliten?

60000 kommer man inte långt med. Det räcker ju bara till mickarna... :rolleyes:

Nja, inte helt sant 🙂. Om vi ska vara ärliga lite. Visst kommer det kosta dig och hur mycket beror lite på vad du redan har. Men om du bara behöver en mikrofon så får du en helt OK för 10 000 - 15 000 för sånginspelning. Sedan handlar det ju om vad du tänkt göra för musik och vilka pluggar du behöver köpa in till din studio. Om du inte skall spela in band så behöver du ju inget annat än ett kontrollrum och ett sjyst rum för sång och kanske lite gitarrpålägg. Sedan skall dessa rum akustikbehandlas osv vilket kostar en del. Sedan är det vilket system du vill satsa på. Om du tänker satsa på det jag håller på att spara till så kommer du ingen stans med 60 000 då ett PT HD-System går på minst 98 000. Men till saken igen, Om du väljer ett annat system så kan du komma undan billigare och om du vill göra komersiell musik( eller vilken musik som helst) så skiter lyssnaren i om du gjort det i Cubase, PT LE, PT HD eller något annat. Själv sitter jag på PT LE och har hjälpt till med komersiell musik som spelas på radio, ligger på listor osv. En oväntad kostnad för alla ljudtekniker är dock all mcdonalds mat och läsk som går åt 😆 Mitt förslag till dig är att inte gå och spendera alla dina livsbesparingar på en studio direkt utan ta ett litet billigare alternativ i början och jobba upp dig. Som jag sa innan så bryr sig ingen om vilket program eller prylar du gjort musiken i/med, utan hur det låter.

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
behöver inte kunna spela in band, skulle det räcka med 50 000 - 60 000 för att nå den kvaliten?

60000 kommer man inte långt med. Det räcker ju bara till mickarna... :rolleyes:

Nja, inte helt sant 🙂. Om vi ska vara ärliga lite. Visst kommer det kosta dig och hur mycket beror lite på vad du redan har. Men om du bara behöver en mikrofon så får du en helt OK för 10 000 - 15 000 för sånginspelning. Sedan handlar det ju om vad du tänkt göra för musik och vilka pluggar du behöver köpa in till din studio. Om du inte skall spela in band så behöver du ju inget annat än ett kontrollrum och ett sjyst rum för sång och kanske lite gitarrpålägg. Sedan skall dessa rum akustikbehandlas osv vilket kostar en del. Sedan är det vilket system du vill satsa på. Om du tänker satsa på det jag håller på att spara till så kommer du ingen stans med 60 000 då ett PT HD-System går på minst 98 000. Men till saken igen, Om du väljer ett annat system så kan du komma undan billigare och om du vill göra komersiell musik( eller vilken musik som helst) så skiter lyssnaren i om du gjort det i Cubase, PT LE, PT HD eller något annat. Själv sitter jag på PT LE och har hjälpt till med komersiell musik som spelas på radio, ligger på listor osv. En oväntad kostnad för alla ljudtekniker är dock all mcdonalds mat och läsk som går åt 😆 Mitt förslag till dig är att inte gå och spendera alla dina livsbesparingar på en studio direkt utan ta ett litet billigare alternativ i början och jobba upp dig. Som jag sa innan så bryr sig ingen om vilket program eller prylar du gjort musiken i/med, utan hur det låter.

MVH

Anders

Precis! Och du kan hitta bra mickar under 10000. Röde NT2A och Röde K2 är jättefina mickar för sitt pris och låter snyggt på sång och akustiska instrument. Mikpreamparna och ljudkort måste vara av bra kvalité för att du ska få in en bra signal i systemet. Har du bara en bra signal in i datorn så har det som Anders sa ingen större betydelse vilken plattform du jobbar med. Datorn bör ha mycket ram-minne och du bör ha en av de senare processorerna för att det inte ska börja "cracka" i ljudet.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag byggde om garaget till studio (jag skriver "byggde" även om det finns lite kvar att göra, för jag är i princip klar...) och tror att slutsumman hamnade på någonstans runt 40000-50000. Vad fick jag för pengarna? Isolering av tak, väggar och golv. Dörrar och fönster. El. Ett liverum och ett kontrollrum. Ett gäng tyginpackade markisoleringsskivor som funkar som enkla akustikplattor. Då köpte jag allt byggmaterial billigt på Byggmax, eluttag och sladdar var Julas billigaste, dörrar och fönster hittade jag bra begagnade på annons. Och så gjorde jag allt jobbet själv, från början till slut. Några instrument eller andra musikprylar har jag inte räknat med i min slutsumma. Jo, förresten, ett PA för runt 4000:- och så la jag visst 3500:- på ett par mickar.

Den stora frågan är förstås vilka behov man har. Innan jag började bygga läste jag mig förvirrad på alla råd i böcker och på forum om hur en studio "ska" se ut och vilka grejer man "måste" ha. Till sist bestämde jag mig bara och tänkte: "Jag provar så här. Det blir en bra början. Duger det inte på lång sikt får jag bygga om eller byta ut grejer då". Och nu känns det som att det var rätt tänkt - det jag har byggt duger gott och väl åt mig just nu i alla fall. Musiker med kommersiella böjelser skulle väl skratta rått, men kanske kan mitt exempel ändå ge dig ett hum om vad saker och ting kostar. 🙁

På min hemsida finns bilder av mitt bygge, och låtarna på startsidan är inspelade och mixade där.

Lycka till!

Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker med kommersiella böjelser skulle väl skratta rått,

inte alls säkert

nu har jag inte sett ditt bygge

men betänk hur många skivor som spelats in i vanliga hus, herrgårdar, kyrkor, hotel rum

devisen 80% effekt uppnås för 20% av insatsen pengar/arbete stämmer oftast - även när man bygger en studio

resterande 20% effekt kräver resterande 80% insats

är man nöjd med 80% eller måste man nå 100?

speciellt om man betänker att en bra inspelning är 20% utrustning å lokaler, å 80% kunnande

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt är ett snöre? 🙁

Driva studio i komersiellt syfte handlar ju som tidigare nämnts om betydligt fler saker än om hur mycket pengar man har att lägga på prylar. Lokal, läge, kunnig/trevlig personal, inriktning och kontaktnät bör man nog väga in i beräkningarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musiker med kommersiella böjelser skulle väl skratta rått,

inte alls säkert

nu har jag inte sett ditt bygge

men betänk hur många skivor som spelats in i vanliga hus, herrgårdar, kyrkor, hotel rum

Jag vet, jag bara garderar mig lite... 😮 Och faktum är att många av mina favoritplattor är inspelade just under sådana lite okonventionella omständigheter. Man kan ju också fundera på vilken enkel utrustning många av klassikerna är inspelade med, och vilka begränsade möjligheter till redigering osv som har funnits, när man tror att man måste köpa bättre prylar för att kunna ta nästa steg själv...

devisen 80% effekt uppnås för 20% av insatsen pengar/arbete stämmer oftast - även när man bygger en studio

resterande 20% effekt kräver resterande 80% insats

är man nöjd med 80% eller måste man nå 100?

speciellt om man betänker att en bra inspelning är 20% utrustning å lokaler, å 80% kunnande

Det är nog alldeles sant! Och för mig som inte har de där 80 procenten kunnande än, finns det liksom ingen anledning att bygga dyrare just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur långt är ett snöre? 🙂

Driva studio i komersiellt syfte handlar ju som tidigare nämnts om betydligt fler saker än om hur mycket pengar man har att lägga på prylar. Lokal, läge, kunnig/trevlig personal, inriktning och kontaktnät bör man nog väga in i beräkningarna.

Sant! Själv har jag kor och getter utanför studiofönstren. De kanske är mer kommersiellt gångbara än jag har anat, i alla fall om jag vill locka proggare och folkmusiker... 😛😮

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, jag ska utveckla min fråga lite. Jag har 65 000 kr som jag tänkt spendera på ny utrustning, jag gör mest pop, rnb och hiphop och behöver kunna spela in sång på produktionen.

Det jag vill lägga prio på är inspelningskvaliten av sången samt att få ett brett biblotek av kvalitativa ljud att använda. hur skulle ni utifrån detta spendra pengarna.

Det jag tänkte köpa är:

Synth

Mic (sång)

Preamp

Mjukvarusynthar

Plugins för sångeffekter

Någon form av akustikbehandling av sångbåset

Monitorer

(Mixerbord)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. Min lilla hobbystudio som jag kallar den har gått på 25000 ungeffär. Då har jag allt som behövs, trummor, dubbla uppsättningar basar och gitarrer. Keyboard, ljudkort, förstärkare, hägtalare, dator, inspelningsprogram, sladdar o allt sånt.

Det är då inga supergrejer förutom Roland-trummorna och BC Rich NJ Beasten 😮

Det är något som jag har som hobby då, ingen proffsstudio. Ska du satsa på proffsutrustning skulle jag lägga ner minst 200 000 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar, jag ska utveckla min fråga lite. Jag har 65 000 kr som jag tänkt spendera på ny utrustning, jag gör mest pop, rnb och hiphop och behöver kunna spela in sång på produktionen.

Det jag vill lägga prio på är inspelningskvaliten av sången samt att få ett brett biblotek av kvalitativa ljud att använda. hur skulle ni utifrån detta spendra pengarna.

Det jag tänkte köpa är:

Synth

Mic (sång)

Preamp

Mjukvarusynthar

Plugins för sångeffekter

Någon form av akustikbehandling av sångbåset

Monitorer

(Mixerbord)

Tycker jag låter vettigt.

/M

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

Elof (oregistrerad)
Tack för alla svar, jag ska utveckla min fråga lite. Jag har 65 000 kr som jag tänkt spendera på ny utrustning, jag gör mest pop, rnb och hiphop och behöver kunna spela in sång på produktionen.

Det jag vill lägga prio på är inspelningskvaliten av sången samt att få ett brett biblotek av kvalitativa ljud att använda. hur skulle ni utifrån detta spendra pengarna.

Det jag tänkte köpa är:

Synth

Mic (sång)

Preamp

Mjukvarusynthar

Plugins för sångeffekter

Någon form av akustikbehandling av sångbåset

Monitorer

(Mixerbord)

Tycker jag låter vettigt.

/M

Om du har 65 lax och ska få in allt på listan bör du nog stryka mixerbordet helt, om det ska va nått bord som gör nytta.

Om du ska ha bra plugins från början, slippa köpa pluggar och mjukvarusyntar, så är Logic verkligen att rekommendera. Väldigt många bra pluggar, du kommer inte behöva köpa mjukvarusyntar om du inte behöver nåt väldigt specifikt. Nu vet iof inte om du kör Mac OS eller Windows...

Ett tips angående sångbås är att ha det betydligt större än de flesta tror. Om du har ett litet litet bås måste det vara extremt dämpat, och på rätt sätt, för att slippa alla jobbiga snabba reflektioner. Det är snabba studs när "rummet kommer tillbaka i micken" som hörs tydligast och är fulast och jobbigast att dras med när man börjar komprimera och eqa.

Med tanke på den musikstil du tänker skapa är det verkligen viktigt att få ett bra tajt sångljud. Så, satsa på rummet även om det är tråkigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

intressan tråd. Har också funderat lite på det här.

Lånar tråden liet nu..

Vad tror ni det skulle kosta för att starta upp en kommersiell proffsstudio då? Med enbart bra prylar:P

Någon sa runt 200 000, ?

Redigerat av perez
Link to comment
Dela på andra sajter

intressan tråd. Har också funderat lite på det här.

Lånar tråden liet nu..

Vad tror ni det skulle kosta för att starta upp en kommersiell proffsstudio då? Med enbart bra prylar:P

Någon sa runt 200 000, ?

Beror helt på vilken nivå du ska lägga dig på, på skolan har vi bland annat Millennia HV-3D 8ch micpreamp så låter ruskigt bra, såg en studio som hade 64ch millennia preamps = 8*40000 = 320 000kr (och det är ju ändå hyffsat billigt) på bara micpreamps, ska du sen ha en uppsättning Neumann TLM-50 så får du ju hosta upp ca 50 000kr för ett par, och då har du ju bara två mickar? Som det sagts tidigare, nöjer du dig med 80% eller måste du upp 100% så är det stora summor som skiljer, men det beror på materialet, vad som ska spelas in, hur och ditt kunnande.

En kommersiell proffsstudio med respektabla mixerbord från scratch landar säkert på över 10 000 000kr och då brukar mixerborden gå på 2 mille eller nåt, men kör man tex med Digidesigns ICON så går det "bara" på 700 000 + moms men då har du inga mic preampar.... lokal och behandling av denna är en av de största utgifterna. Man klarar sig garanterat med mindre men satsa först på en rejäl utbildning eller praktiktid på en respektabel studio, det är nog den bästa och billigaste investeringen, även om man som jag har 170 000kr i studielån när man är klar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är också viktigt att veta vad man vill göra. Det kostar definitivt inte 200.000 att göra en enkel studio att lägga snuskigt bra sångtagningar i.

En Macbook: 13.000

Logic Studio: 4500

Appoge Duet: 5000

En schysst preamp från exempelvis Vintage Design eller Universal Audio: 7-15.000

En bra mikrofon från t ex Neumann, Peluso eller kanske en Shure SM7B: 5-20.000

Sen är behöver man ju alltid lite kablar, stativ och lurar/monitorer. Ska man inte mixa själv behövs ingen jättedyr lyssning: 7-20.000

Akustikbehandling får man heller inte glömma

Summa: 41.500-77.500 utan akustikbehandlingen, men då har man en inspelningskedja som kanske inte är världens dyraste, men fruktansvärt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alternativ är att du bygger studio för att göra beats (eftersom du säger dig vilja hålla på med hiphop och r&😆 och hyr studiotid för att göra sångpålägg. Då behöver du bara dator, dawprogram, ljudkort, monitorer och div plugins för att kunna göra professionella produktioner. Det behöver faktiskt inte vara så fancy för att bli bra, se t ex på 9th wonder som är en av världens största hiphop-producenter, han arbetar i FL studio 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...