Jump to content
Annons

Få PT att gå snabbare?


Liselotten

Recommended Posts

Tjenixen!

Nu är det såhär att jag införskaffade PT till min bärbara dator för en tid sedan, i hopp om att det skulle gå snabbare på den bärbara än min stationära. Tyvärr så gick det inte alls som jag tänkt mig trots att den bärbara har väldigt mkt bättre system. Den har dual-core med 2st 2.00ghz processorer, 2046mb ram. Borde inte PT LE 7.4 gå snabbare? 🙂

Jag kan tillägga att jag kör på en Mox 2, samt att mitt operativsystem är Vista home.

När jag kör så har jag det dära fönstret som visar hur mkt datorn använder processorn. den visar att datorn bara använder c:a 10% av En processor.

Tacksam för svar:)

Redigerat av Liselotten
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad menar du med snabbare - går det mycket långsamt att jobba? Vilket borde gå snabbare? Det låter som att du har ett bra system eftersom det bara belastas till 10%, vilket betyder att du har gott om kraft kvar att jobba med eller växa i.

Tänk på att hårddiskar inte nödvändigtvis är snabbare än de i din gamla dator, vilket gör att inladdningar av ljudfiler och stora ljudbibliotek inte nödvändigtvis kommer att gå fortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen!

Nu är det såhär att jag införskaffade PT till min bärbara dator för en tid sedan, i hopp om att det skulle gå snabbare på den bärbara än min stationära. Tyvärr så gick det inte alls som jag tänkt mig trots att den bärbara har väldigt mkt bättre system. Den har dual-core med 2st 2.00ghz processorer, 2046mb ram. Borde inte PT LE 7.4 gå snabbare? 🙁

Jag kan tillägga att jag kör på en Mox 2, samt att mitt operativsystem är Vista home.

När jag kör så har jag det dära fönstret som visar hur mkt datorn använder processorn. den visar att datorn bara använder c:a 10% av En processor.

Tacksam för svar:)

Windows Vista Home and Home Premium Editions not tested. Som det står på Digidesigns hemsida.

Läs här om vad som fungerar med windows vista

Om du inte har så bör du ha all audio på en extern hårddisk.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Windows Vista Home and Home Premium Editions not tested. Som det står på Digidesigns hemsida.

Läs här om vad som fungerar med windows vista

Visst kan du ha en poäng, men med tanke på att både Vista Premium och Business fungerar med version 7.4 så borde det inte vara några större problem.

En kanske skakig jämförelse, men skillnaden mellan XP Home och XP Professional hade/har ju i musiksammanhang ingen praktisk betydelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen!

Nu är det såhär att jag införskaffade PT till min bärbara dator för en tid sedan, i hopp om att det skulle gå snabbare på den bärbara än min stationära. Tyvärr så gick det inte alls som jag tänkt mig trots att den bärbara har väldigt mkt bättre system. Den har dual-core med 2st 2.00ghz processorer, 2046mb ram. Borde inte PT LE 7.4 gå snabbare? 🙁

Jag kan tillägga att jag kör på en Mox 2, samt att mitt operativsystem är Vista home.

När jag kör så har jag det dära fönstret som visar hur mkt datorn använder processorn. den visar att datorn bara använder c:a 10% av En processor.

Tacksam för svar:)

Windows Vista Home and Home Premium Editions not tested. Som det står på Digidesigns hemsida.

Läs här om vad som fungerar med windows vista

Om du inte har så bör du ha all audio på en extern hårddisk.

Men det är faktiskt ett 32-bitars system, och det står att det fungerar med 32-bitar... Men det fungerar, det aär bara det att det går långsamt och att systemet inte använder hela processorn. Finns det nån inställning eller dyl. som ökar % som PT använder av min processor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med snabbare - går det mycket långsamt att jobba? Vilket borde gå snabbare? Det låter som att du har ett bra system eftersom det bara belastas till 10%, vilket betyder att du har gott om kraft kvar att jobba med eller växa i.

Tänk på att hårddiskar inte nödvändigtvis är snabbare än de i din gamla dator, vilket gör att inladdningar av ljudfiler och stora ljudbibliotek inte nödvändigtvis kommer att gå fortare.

Precis. Det går långsamt att jobbaa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn kommer belastas mer i takt med att du lägger på fler effekter och/eller instrument. Men återigen, upplever du datorn långsam och i så fall när? Det kan vara andra faktorer som spelar in.

EDIT: Aha. Ok, om det går märkbart långsammare än andra system, så är det troligtvis något med din bärbara som gör ditt system långsamt. Gick det långsamt även innan du installerade Pro Tools? Går det långsamt även i andra program?

EDIT 2: Måste kila, återkommer i tråden senare 🙁

Redigerat av Olsberg
Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn kommer belastas mer i takt med att du lägger på fler effekter och/eller instrument. Men återigen, upplever du datorn långsam och i så fall när? Det kan vara andra faktorer som spelar in.

Det går segt från början till slut. När jag t.ex prycker på record så tar det minst 10 sek för att den ska börja blinka. Finns det ingen inställning som gör att PT använder mer av processorn?

ska åsså tackar för alla snabba svar:)

Link to comment
Dela på andra sajter

Processorn kommer belastas mer i takt med att du lägger på fler effekter och/eller instrument. Men återigen, upplever du datorn långsam och i så fall när? Det kan vara andra faktorer som spelar in.

EDIT: Aha. Ok, om det går märkbart långsammare än andra system, så är det troligtvis något med din bärbara som gör ditt system långsamt. Gick det långsamt även innan du installerade Pro Tools? Går det långsamt även i andra program?

EDIT 2: Måste kila, återkommer i tråden senare 🙂

Det går finfint utanför PT, men så fort jag startar det säckar datorn ihop. I'll be waiting for you 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenixen!

Nu är det såhär att jag införskaffade PT till min bärbara dator för en tid sedan, i hopp om att det skulle gå snabbare på den bärbara än min stationära. Tyvärr så gick det inte alls som jag tänkt mig trots att den bärbara har väldigt mkt bättre system. Den har dual-core med 2st 2.00ghz processorer, 2046mb ram. Borde inte PT LE 7.4 gå snabbare? 🙁

Jag kan tillägga att jag kör på en Mox 2, samt att mitt operativsystem är Vista home.

När jag kör så har jag det dära fönstret som visar hur mkt datorn använder processorn. den visar att datorn bara använder c:a 10% av En processor.

Tacksam för svar:)

Hej!

Har du konfigurerat datorn enligt Digidesign`s rekommendationer som står i instruktionsboken? T.ex. så bör du ställa in datorn så att den jobbar för "bästa prestanda" istället för "bästa utseende". Detta ställer du in i "Kontrollpanelen-System-Avancerat-Inställningar-Visuella Efekter". Sedan finns det fler inställningar som du också bör göra enligt instruktionerna.

Men spontant så bör inte du uppleva Protools långsam med en så pass kraftfull dator. Du kan testa att ominstallera Protools för det kan ibland hända att just den här typen av uppträdande kan lösas med hjälp av det även om jag inte lovar något.

Om Vista eller XP vet jag inte så mycket av egen erfarenhet, men har dock hört att Vista inte är lika lämplig för just musikprogram som XP. Dels pga. att Vista är ett riktigt stort program men kanske framförallt för att den helt enkelt inte är lika bra som sådant för just musikanvändning. Värdet i just denna information kan jag inte värdera, så den bör du ta med lite nypa salt, men kanske det kan vara klokt att läsa på Digidesign`s hemsida om just detta för att ta reda på mer om det.

Att kolla upp kompabiliteten mellan datorns komponenter kontra Protools är heller ingen dum idê!

Kolla också i enhetshanteraren (Kontrollpanelen-System-Maskinvara) om det finns några konflikter som visar sig där. (Du bör inte ha några gula frågetecken och/eller utropstecken här.)

Förresten.....den där CPU-mätaren som visar den pågående CPU-förbrukningen visar enbart bara den ena av processorns kärnor enligt Digidesign Norden. Det är alltså inget fel i din dator eller program.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

I pricip så om man vill ha en väl fungerade ProTools så ska man följa Digidesigns lista på: här.

Det är korrekt att Home KAN fungera, viktigt är dock att man har installerat med 32-bits.

Dvs: "32-bit OS Installation Only" som det står.

Här du du kolla vilken laptop som Digi rek.

Följ på DUC diskutionen om Best laptop for PT

Link to comment
Dela på andra sajter

Att REC-knappen behöver 10 sekunder på sig att svara är definitivt någonting helgalet! Den ska svara på en gång. Problemet bör nog ligga utanför Protools tror jag. Om du har lite tur kan faktiskt en ominstallation av Protools räcka, men i annat fall blir det nog till att se över samtiliga inställningar i Protools OCH i ditt operativsystem SAMT att du även kollar så att du inte har några konflikter i Enhetshanteraren. Jag är visserligen långt ifrån någon datorexpert, men det är så jag själv skulle ha gjort i varje fall. Börja med att ominstallera Protools för att se om det kan hjälpa tycker jag, för det kan ju inte bli sämre än att det förblir oförändrat om det nu inte blir bättre.

(Eh....det där sista lät som en märklig svenska he he!)

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...