Jump to content
Annons

Studiotricks!


the610

Recommended Posts

Läste en gammal studio tidning i går nr 1 2005. där är det en kille som spelar in syntar med massa roliga effekter.

trapp up gång som reverb och han körde en gammal skol rullbandare och mixade upp inbyggda högtalaren å så..=]

att använda "låtsasrum" i efterhand är ett gammalt knep.. redan hr. Joe Meek började experimentera med det..

Coolt! Vilkan jävla särskrivning jag fick till dära..

Spela in trummorn med en gitarr mick, någon som provat?

Har bara hört när man linat live,låter rätt sjukt. Ska prova på "riktigt" någon gång.

om man kan plocka upp akustiska ljud med en gitarrmikrofon är micken inte riktigt som den ska vara.. en gitarr mick ska bara plocka upp strängens störning av det magnetiska fältet som magnetspolen(micken) avger..

ngt som är enkelt att göra och skoj dessutom är att hitta resonansfrekvenser..

enklaste sättet man kan göra det på är o ta en gitarr och sjunga strägarnas toner..och på så sätt resonerar strängen och de olika övertonerna som stämmer in med tonen.. och man får en slags låtsasefterklang..

jo, din sär sk r i vni ng var ganska galen.. 😛

Hmm då är nog min gitarr lite knasig för jag hör jävligt tydligt trummorna.

kan ju lägga upp ett ljudklipp.

Jag har också lyckats plocka upp saker genom gitarrmikrofoner, satt och spelade in framför datorn med gitarren direkt in i ljudkortet och upptäckte efter en stund att det läkte mellan de olika påläggen och att cubase underbara blip blop metronom också spelats in. Jag utgick först från att det var omöjligt, men å andra sidan sitter det väl magneter i monitorhögtalarna jag lyssnade genom. Någon tekniskt kunnig kanske kan ta över förklarandet härifrån, men jag antar att det går att spela in ljud från högtalare via gitarrmikar, då de tar upp, öhm, magnetiska förändringar i högtalaren.

Redigerat av danielB
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 63
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Om du har strängar på gitarren (man brukar ha det tror jag) så vibrerar ju strängarna tillsammans med allt ljud. Är det bara tillräckligt starkt så hörs det ju, speciellt om man har dist. Är ju gammalt klassiskt studioknep att skrika i gitarrmicken om man varit för lat att sätta upp en listenback-mick i inspelningsrummet.

Då ska vi se om jag kommer på några studioknep (inte så mycket knep, snarare "bra att kunna"):

1. Har du för litet rum för trummor? Vill du ha lite mer rumsklang? Ställ ett par mickar i ett annat rum och lämna dörren öppen. Stereo ska det helst vara då mono är tråkigt. Gärna A/B då det är lite rikare i stereobilden än X/Y.

2. Ackegura ska vara stereo tycker jag. Micka gärna upp med A/B även här. Avståndet behöver inte vara stort, 15 cm räcker mellan mickarna och kanske 1m avstånd eller nåt. Detta ger gitarren lite mer liv utan att bli för bred.

3. Ta en 57:a, linda in den i en handduk och sätt den någonstans under golvpukan, strax utanför sargen och rikta den mot virveln och baskaggen. Dista skiten och blanda in med resten av trumsettet. Detta kan göras i mix också genom att bussa virvel och basskagge till en grupp och dista det. Kör utan högtalarsimulering, bara dist.

4. Tråkig samplad virvel? Ta en gitarrförstärkare och lägg på "rygg". Lägg en virvel ovanpå (vilken som helst) högtalaren med sejarmattan uppåt. Micka upp virveln och spela upp virvelspåret genom stärkaren samtidigt som du spelar in micken. Blanda originalsignal med micksignal efter behag. Kanske filtrera lite också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bump!

Intressant tråd!

Någon får gärna ge mig tips om hur man får det där indie rock soundet med ex Guitar Rig 😉

Hur många olika ljud man ska spela in och vilken effekt osv

//nson

Redigerat av nson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bump!

Intressant tråd!

Någon får gärna ge mig tips om hur man får det där indie rock soundet med ex Guitar Rig 😛

Hur många olika ljud man ska spela in och vilken effekt osv

//nson

Kör något annat till att börja med... Guitar Rig är inte så bra enligt mig ^^

Men smaken är som baken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu blev det mycket mikrofonteknik i tråden, så jag bryter av med något helt annat.

Ett experimentellt trick är att crossfada olika ljudkällor. Ta tex slutet på en vers där du sjunger en längre utdragen ton. Slå an en gitarrsträng i samma ton och låt den sakta ta över sången. Med lite eko och pillande blir det svårt att avgöra var sången slutar och gitarren börjar.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag tänkte testa imorgon är att köra ut hela trumsettet genom en gitarrförstärkare och lajna tillbaka det till datorn, med lite dist på och en hel del kompressor, och så dubbar man det ett par gånger och panorerar. Så man får liksom hela trumsettet i stereo, men inte att hihaten är till höger, riden till vänster, utan som när man dubbar gitarrer eller nåt, att allt är lika mycket åt båda hållen. En fet baskagge på det som man använder som sidechain på kompressorn på hela paketet borde göra susen! Men som sagt, har inte provat det än, bara en idé.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag tänkte testa imorgon är att köra ut hela trumsettet genom en gitarrförstärkare och lajna tillbaka det till datorn, med lite dist på och en hel del kompressor, och så dubbar man det ett par gånger och panorerar. Så man får liksom hela trumsettet i stereo, men inte att hihaten är till höger, riden till vänster, utan som när man dubbar gitarrer eller nåt, att allt är lika mycket åt båda hållen. En fet baskagge på det som man använder som sidechain på kompressorn på hela paketet borde göra susen! Men som sagt, har inte provat det än, bara en idé.

Om du inte förändrar ljudkaraktären kraftigt så kommer det enda du upplever vara mono. Ifall du spelar in samma sak två gånger och panorerar så kommer den enda stereoinformation du får vara lite lätta olinjäriteter. Flyttar du micken så kommer du bara få jobbiga fasskillnader mellan kanalerna. Tyvärr 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag tänkte testa imorgon är att köra ut hela trumsettet genom en gitarrförstärkare och lajna tillbaka det till datorn, med lite dist på och en hel del kompressor, och så dubbar man det ett par gånger och panorerar. Så man får liksom hela trumsettet i stereo, men inte att hihaten är till höger, riden till vänster, utan som när man dubbar gitarrer eller nåt, att allt är lika mycket åt båda hållen. En fet baskagge på det som man använder som sidechain på kompressorn på hela paketet borde göra susen! Men som sagt, har inte provat det än, bara en idé.

Om du inte förändrar ljudkaraktären kraftigt så kommer det enda du upplever vara mono. Ifall du spelar in samma sak två gånger och panorerar så kommer den enda stereoinformation du får vara lite lätta olinjäriteter. Flyttar du micken så kommer du bara få jobbiga fasskillnader mellan kanalerna. Tyvärr 😏

Jo, men grejen borde väl vara att stärkarn inte producerar exakt samma ljud två gånger i följd? Jag ska testa i alla fall alldeles strax.

Link to comment
Dela på andra sajter

En grej jag tänkte testa imorgon är att köra ut hela trumsettet genom en gitarrförstärkare och lajna tillbaka det till datorn, med lite dist på och en hel del kompressor, och så dubbar man det ett par gånger och panorerar. Så man får liksom hela trumsettet i stereo, men inte att hihaten är till höger, riden till vänster, utan som när man dubbar gitarrer eller nåt, att allt är lika mycket åt båda hållen. En fet baskagge på det som man använder som sidechain på kompressorn på hela paketet borde göra susen! Men som sagt, har inte provat det än, bara en idé.

Om du inte förändrar ljudkaraktären kraftigt så kommer det enda du upplever vara mono. Ifall du spelar in samma sak två gånger och panorerar så kommer den enda stereoinformation du får vara lite lätta olinjäriteter. Flyttar du micken så kommer du bara få jobbiga fasskillnader mellan kanalerna. Tyvärr 🙂

Jo, men grejen borde väl vara att stärkarn inte producerar exakt samma ljud två gånger i följd? Jag ska testa i alla fall alldeles strax.

Elektronrör är "tyvärr" inte så pass opålitliga. Fasen kommer vara bibehållen. Det som kommer skilja mest är väl brus och eventuella yttre faktorer. Men det vore fräckt om jag hade fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Elektronrör är "tyvärr" inte så pass opålitliga. Fasen kommer vara bibehållen. Det som kommer skilja mest är väl brus och eventuella yttre faktorer. Men det vore fräckt om jag hade fel 🙂

Här är resultatet: http://www.speedyshare.com/767515261.html Det funkade faktiskt som jag trodde!, även om det kanske inte blev så mycket stereo som jag hade hoppats. 🙂 Det jag använde var EZDrummer som jag lajnade ut till en Vox AD30VT med förstärkarens kompressor på ganska hård inställning, som jag lajnade tillbaka till ljudkortet. Jag gjorde det två gånger och panorerade ut spåren 100%. Det är exakt samma inställning på förstärkaren på höger och vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

en ball effekt är att köra en mobil med polyfona ringsingnaler över gitarrmickar (funkade bra med singlecoil iaf)

en polare körde sin gamla 3310 med dendär mozartsignalen med brutal dist och wah på ett metalsolo, riktigt infernaliskt faktiskt..! vet inte hur det funkar med dagens mp3mobiler, förhoppningsvis är det högtalarna i sig som förmedlar signalen och då borde man ju kunna skapa en massa kul grejer..🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

en ball effekt är att köra en mobil med polyfona ringsingnaler över gitarrmickar (funkade bra med singlecoil iaf)

en polare körde sin gamla 3310 med dendär mozartsignalen med brutal dist och wah på ett metalsolo, riktigt infernaliskt faktiskt..! vet inte hur det funkar med dagens mp3mobiler, förhoppningsvis är det högtalarna i sig som förmedlar signalen och då borde man ju kunna skapa en massa kul grejer..😄

Kolla på Ia Eklundh (Freak Kitchen) live, han brukar ploja mycket med det du beskriver, mobiltelefoner, leksaker och vibrator-dildos(!) mot gitarrsträngarna. Hittade inget jättebra klipp på youtube men här är ett litet smakprov iallafall:

Link to comment
Dela på andra sajter

en ball effekt är att köra en mobil med polyfona ringsingnaler över gitarrmickar (funkade bra med singlecoil iaf)

en polare körde sin gamla 3310 med dendär mozartsignalen med brutal dist och wah på ett metalsolo, riktigt infernaliskt faktiskt..! vet inte hur det funkar med dagens mp3mobiler, förhoppningsvis är det högtalarna i sig som förmedlar signalen och då borde man ju kunna skapa en massa kul grejer..😄

Kolla på Ia Eklundh (Freak Kitchen) live, han brukar ploja mycket med det du beskriver, mobiltelefoner, leksaker och vibrator-dildos(!) mot gitarrsträngarna. Hittade inget jättebra klipp på youtube men här är ett litet smakprov iallafall:

Haha, det är min kompis morbror 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

en ball effekt är att köra en mobil med polyfona ringsingnaler över gitarrmickar (funkade bra med singlecoil iaf)

en polare körde sin gamla 3310 med dendär mozartsignalen med brutal dist och wah på ett metalsolo, riktigt infernaliskt faktiskt..! vet inte hur det funkar med dagens mp3mobiler, förhoppningsvis är det högtalarna i sig som förmedlar signalen och då borde man ju kunna skapa en massa kul grejer..😄

Kolla på Ia Eklundh (Freak Kitchen) live, han brukar ploja mycket med det du beskriver, mobiltelefoner, leksaker och vibrator-dildos(!) mot gitarrsträngarna. Hittade inget jättebra klipp på youtube men här är ett litet smakprov iallafall:

likadant med en källa som stör mickarnas magnetfält. ex. borrmaskin/skruvdragare. det låter helt galet. skulle justera höjden på en PAF en gång och det bara skrek i min stärkare.. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens äldsta studiotrick antar jag.. Meen.. på 80-talet så gjorde vi så här för att få en riiiiktigt fet virvelkagge.. Vi mixade in mixbordets innbyggda ljudgenerator.. (majoriteten av mixbord hade en sådan) Vi mixade in en sinuston på cirkus 70~120 Hz och gatade den via en Drawmer gate.. Precis som Genesis och Phil Collins gjorde 😄 Lät suveränt fett!

Link to comment
Dela på andra sajter

raso (oregistrerad)
Läste en gammal studio tidning i går nr 1 2005. där är det en kille som spelar in syntar med massa roliga effekter.

trapp up gång som reverb och han körde en gammal skol rullbandare och mixade upp inbyggda högtalaren å så..=]

att använda "låtsasrum" i efterhand är ett gammalt knep.. redan hr. Joe Meek började experimentera med det..

Coolt! Vilkan jävla särskrivning jag fick till dära..

Spela in trummorn med en gitarr mick, någon som provat?

Har bara hört när man linat live,låter rätt sjukt. Ska prova på "riktigt" någon gång.

om man kan plocka upp akustiska ljud med en gitarrmikrofon är micken inte riktigt som den ska vara.. en gitarr mick ska bara plocka upp strängens störning av det magnetiska fältet som magnetspolen(micken) avger..

ngt som är enkelt att göra och skoj dessutom är att hitta resonansfrekvenser..

enklaste sättet man kan göra det på är o ta en gitarr och sjunga strägarnas toner..och på så sätt resonerar strängen och de olika övertonerna som stämmer in med tonen.. och man får en slags låtsasefterklang..

jo, din sär sk r i vni ng var ganska galen.. 🙂

Hmm då är nog min gitarr lite knasig för jag hör jävligt tydligt trummorna.

kan ju lägga upp ett ljudklipp.

Jag har också lyckats plocka upp saker genom gitarrmikrofoner, satt och spelade in framför datorn med gitarren direkt in i ljudkortet och upptäckte efter en stund att det läkte mellan de olika påläggen och att cubase underbara blip blop metronom också spelats in. Jag utgick först från att det var omöjligt, men å andra sidan sitter det väl magneter i monitorhögtalarna jag lyssnade genom. Någon tekniskt kunnig kanske kan ta över förklarandet härifrån, men jag antar att det går att spela in ljud från högtalare via gitarrmikar, då de tar upp, öhm, magnetiska förändringar i högtalaren.

En kompis till mig lade en hörlur från en mp3spelare på elgitarrmicen. eftersom det på något sätt är samma magnetiska signaler som strängarna så hördes låten i gitarrförstärkaren. blev ganska fett ljud, inte jättefett. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens äldsta studiotrick antar jag.. Meen.. på 80-talet så gjorde vi så här för att få en riiiiktigt fet virvelkagge.. Vi mixade in mixbordets innbyggda ljudgenerator.. (majoriteten av mixbord hade en sådan) Vi mixade in en sinuston på cirkus 70~120 Hz och gatade den via en Drawmer gate.. Precis som Genesis och Phil Collins gjorde 🤪 Lät suveränt fett!

borde gå att göra med den där smpte-generatorn (eller vad den heter?) som följde med sx? ska prova nu..!

edit: smpte-generatorn var det inte i alla fall..🥰 vad har man den till?

Redigerat av PSG
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar använda mig av in kära ROSS-mixer när jag spelar in sång som jag vill ska låta skitig.

Mikrofonen går in på ex. kanal 1 och direkt ut via inserten till kanal 1 på ljudkortet, jag skickar även kanal 1 till aux 1. aux 1 send tar jag sedan in på ex. kanal 2 och gainar fullt så det fräser och distar, eq:ar om jag vill och skickar ut kanal 2 via aux 2, tar sedan in aux send 2 på kanal 2 på ljudkortet, KLART!

Jag spelar in båda kanalerna och sen kan man blanda fritt och hej vilt, låter oftast ballare med en överstyrd gammal rosspreamp än om man skulle använda någon slags plugg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer mitt bästa trick ever, håll i er för fan..

äh, det hela går ut på att man skickar in en signal (jag kör oftast med en sinuston) i en analog delaypedal eller ett bandeko (jag kör AD-9:an) med inställningarna på pedalen i helt "wet" läge.

när man sedan ändrar delayets längd ändrar man pitchen på delayet och med rätt hög "repeat" låter det närmast lite theremine-aktigt, snorsvårt att spela "rena" melodier men med lite övning och så går det. ska försöka slänga upp ett ljudexempel snart.

kom med mer dumma/udda/roliga/intressanta/nyskapande tricks, jag kan inte få nog av det.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

en sjukt cool grej är att skicka exempelvis sång till en aux med ett kort delay (alltså en förskjutning på ca 5ms, inte ett delay-ey-ey-ey-ey) och komprimera skiten ur den. tufft, men svårt att få det att passa in i någon form av låt.

kom med mer tricks!

distat fäderreverb någon?

Link to comment
Dela på andra sajter

en sjukt cool grej är att skicka exempelvis sång till en aux med ett kort delay (alltså en förskjutning på ca 5ms, inte ett delay-ey-ey-ey-ey) och komprimera skiten ur den. tufft, men svårt att få det att passa in i någon form av låt.

kom med mer tricks!

distat fäderreverb någon?

när jag är ute efter ordentligt trasiga ljud brukar jag dista med mitt alesis reverb. den har både justering för både in och utvolym.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan kul grej som jag gör när jag spelar in bas, närmare bestämt rickenbacker, är att jag använder mig av stereoutgången på basen och lägger hals- respektive stallmick i separata kanaler.

hur gör du detta? förklara

Link to comment
Dela på andra sajter

Och en annan kul grej som jag gör när jag spelar in bas, närmare bestämt rickenbacker, är att jag använder mig av stereoutgången på basen och lägger hals- respektive stallmick i separata kanaler.

hur gör du detta? förklara

instrumentet har två utgångar...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Någon som kan hjälpa mig att få det där indie ljudet?

Ex.

Alla låtar med The Hives och Babyshambles

The White Stripes - Fell in love with a girl

The White Stripes - Blue Orchid

The White Stripes - Ball and biscuit

Link to comment
Dela på andra sajter

Et gamalt beprövat "trick" är ju vanlig reampning, brukar ofta köra line bas vid mix genom en skön Rör tandbergare som går ut i en 12" som jag sen mickar med någon stormembrans mick. sjunker in i mixen på ett skönt 70's sätt 🙂 , sen så använder jag ganska ofta just subkick's mick (2 st yamaha 8" högtalare som jag satt på varsin sida av en gammal puka) det gör att jag då också kan micka rummet från den andra subkicken, låter i sig ganska kasst men i rätt balans med det övriga superfett.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
edit: smpte-generatorn var det inte i alla fall.. vad har man den till?

Synca Video och Ljud. Video spelas in med SMPTE-Kod vilket är en kod för tid , och 24 frames är en sekund ( oftast ).

25 bildrutor är video i Sverige.

24 bilrutor är det på film.

Link to comment
Dela på andra sajter

edit: smpte-generatorn var det inte i alla fall.. vad har man den till?

Synca Video och Ljud. Video spelas in med SMPTE-Kod vilket är en kod för tid , och 24 frames är en sekund ( oftast ).

25 bildrutor är video i Sverige.

24 bilrutor är det på film.

inte nog med det 25 fps är videostandard. ex. DV, HDV, VHS etc..

Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Något väldigt klassiskt och snyggt är att vända på det inspelade materialet. Dvs baklänges.

Funkar till allt möjligt för att ge snygga effekter i en mix.

Det här är basic för många, men de som inte känner till det borde prova på det.

Baklängescymbaler, baklängestrummor (med reverb)... sånt är ju vanligt. Men gitarrer som spelas baklänges är också grymt snyggt. Slå an en ton (eller ackord) och låt den klinga länge, kör det baklänges och på med delay/reverb - och du får en syntliknande effekt. Sjävklart klipper/fade:ar man anslaget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...