Jump to content
Annons

Bygga egen diffusor som denna


Curry_Man

Recommended Posts

Annons

Jag skulle villja bygga två diffusorer att ha på sidorna om mig. Alltså en till vänster och en till höger för att diffusera ljudet från monitorerna.

Finns det någon annan variant man kan bygga som inte bygger så mycket ( alltså inte sticker ut så mycket från väggen) ?

Vad jag hade tänkta att bygga är något i stil med trekantslister som sitter som ett rutnät över varandra i två lager, kan det funka eller måste det vara noga uträknat av någon fysiker?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen, det var precis vad jag var ut efter :-)

Noterade en sak, på ritningen så är det 12x12 stavar, en kvadrat med andra ord.

Men på bygget ser det ut som en rektangel, 15x12. Blir nu lite osäker varför han inte följt sin ritning.

Eller har jag missförstått nåt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här tjusig kan en hemmabyggd diffusor också bli:

diffusor.jpg

Den var tung så in i h-e, men bra... 😕

Annars finns det flera varianter från exempelvis Vicoustic, som faktiskt inte är så fruktansvärt dyra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasen, det var precis vad jag var ut efter :-)

Noterade en sak, på ritningen så är det 12x12 stavar, en kvadrat med andra ord.

Men på bygget ser det ut som en rektangel, 15x12. Blir nu lite osäker varför han inte följt sin ritning.

Eller har jag missförstått nåt?

Ja, det är inte 15x12 på bilden, det är två exakt likadana bredvid varandra. Alltså 24x12.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu tänkte jag bygga en sådan och har börjat räkna om till svenska mått.

Har använt mig av en online omvandlare, http://www.onlineconversion.com/auto_convert.pl

Men den fattar inte dessa tal:

1 7/8" long

3 3/4" long

5 5/8" long

7 1/2" long

Heltal omvandlar den utan problem. Någon som har erfarenhet och kan omvandla dessa så vore jag hemskt tacksam.

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Finns det kanske ritningar på hur man bygger såna här diffusor? (vet inte vad de heter)

ad30.jpg

ad40real.jpg

http://www.diffusor.com/Diffusorpaneler.htm

Någon som vet vad såna här diffusor kostar att köpa och var gör man det? Förutom på SMT.

En gång pratade jag med en studio ägare som hade såna och hans svar blev bara "uff fråga inte, dem var dyra"

Link to comment
Dela på andra sajter

Här är instruktioner och dylikt för hur du bygger en sådan.

pmerecords.com/Diffusor.cfm

Och här är teorin bakon det hela.

BBC

Nej nu ska jag ut i garaget och bygga en 😉....Men hur vet man hur stor den ska vara osv. Måste men inte räkna på något vis vilka frekvenser det rör sig om osv??? Eller är det bara köra efter den modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.mhsoft.nl/diffusor.asp#calcul

Tänk på att skillnaden i tid mellan direktljud och reflex bör ligga utanför Haas-zonen, d v s mer än ca 20 ms. Annars vill man hellre döda reflexen (åtminstone om det rör sin om en första reflex från sida/tak eller direkt bakom lyssnare), eftersom hjärnan kommer att gröta ihop det i alla fall.

Hur vet man det?? :S.....Eller jag förstår inte, men det lät som man borde kunna detta innan man göra något som kanske blir helt onödigt??

Föklara lite närmare???

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite info men rätta mig om jag har fel.

Ett sätt att demonstrera Haas effekten är att leta upp en vägg med fritt omkring. På 12 meters avstånd klappa händerna och lyssna på direkt ljudet sen ekot, gå närmare till 9 meter gör samma, gå ännu närmare, till 6 meter nu låter ekot ännu högre. Gå närmre till 3 meter. Nu hör du inte ekot längre, trots att det nu skulle vara ännu högre. Skälet till att det inte hörs är att du nu är inne i "Haas sammanslagnings zonen". Ekot kommer nu ca 17 msek efter direktljudet och integreras i detsamma.

Alltså om väggen är för nära kommer ekot ligga ex på 15ms. Det är väldigt lågt och örat kommer uppfatta det som ett enda ljud, eftersom det ligger inom Haas-zonen. Om avståndet är längre kommer ekot ex med 60ms mellanrum, kommer vi höra ett eko och vill då ha en diffusuor för att bryta det.

Om man reflektionerna ligger inom haas-zonen så vill man alltså sätta upp absorbenter istället för att få bort reflektionerna, så det inte ska bli gröt i huvudet?

Finns det någon regel på vad avståndet ska vara???

///

Link to comment
Dela på andra sajter

Men betyder det att om man har en mycket liten studio så finns det ingen möjlighet att lyckas komma över 20ms, och då kan man inte komma utanför denna haas-zonen?

Vilket betyder att man vill absorbera för att få bort reflektionerna??? Eller

Fast varför det, det blir ju ett ljud i örat ändå???

Redigerat av Gäst
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att tillverka diffusorer av vattenskuren XPS. Får det utskuret i skivor som jag sedan limmar ihop till en skyline...

kapat.jpg

Kommer kosta mellan 150 och 200 kr per styck, 25 cm djupa, plus kapkostnad. Jag får den leverarade liggandes i skivan, och kan senare dessutom göra fler genom att gjuta i "negativet".

Är det intressant kan jag mecka en tråd kring detta sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hittade lite info men rätta mig om jag har fel.

Ett sätt att demonstrera Haas effekten är att leta upp en vägg med fritt omkring. På 12 meters avstånd klappa händerna och lyssna på direkt ljudet sen ekot, gå närmare till 9 meter gör samma, gå ännu närmare, till 6 meter nu låter ekot ännu högre. Gå närmre till 3 meter. Nu hör du inte ekot längre, trots att det nu skulle vara ännu högre. Skälet till att det inte hörs är att du nu är inne i "Haas sammanslagnings zonen". Ekot kommer nu ca 17 msek efter direktljudet och integreras i detsamma.

Alltså om väggen är för nära kommer ekot ligga ex på 15ms. Det är väldigt lågt och örat kommer uppfatta det som ett enda ljud, eftersom det ligger inom Haas-zonen. Om avståndet är längre kommer ekot ex med 60ms mellanrum, kommer vi höra ett eko och vill då ha en diffusuor för att bryta det.

Om man reflektionerna ligger inom haas-zonen så vill man alltså sätta upp absorbenter istället för att få bort reflektionerna, så det inte ska bli gröt i huvudet?

Finns det någon regel på vad avståndet ska vara???

///

Nästan:

Vi vill ha reflexer i vårt rum, men inte enstaka starka och inte inom Haas-zonen. Om väggar ligger för nära lyssningspositionen så att reflexerna kommer inom ca 10-20 ms (OBS, CIRKA!!!) efter direktljudet så vill man ta bort dem helt och hållet. En diffusor dämpar inte (eller ska inte dämpa) reflexer men däremot splittra upp dem så vi får fler reflexer med lägre amplitud och olika riktning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tips från en av rävarna på studiotips var: "Diffusion is appropriate when the listening distance is at least 3 wavelengths away from the diffusor of the diffused frequencies."

Hur funkar det?

Har det också att göra med Haas att göra eller med att intensiteten avtar?

Onajj, testa länken till kalkylatorn som Gilbert länkade till. Den är trevlig att leka med.

När gäller djup och bredd på diffussorns "pinnar" så beror lägsta frekvensen på skillnaden i djup, längre pinnar -> lägre frekvenser, och högsta frekvensen är proprotionell mot perioden dvs omvänt proportionell mot bredden på "pinnarna" alltså smalare pinnar diffuserar högre frekvenser . Som sagt det är bara att leka med kalkylatorn. Det har jag gjort. (skyline med vanliga reglar 45x45 ger övre frekvens 3820, med läkt 25x25 ger övre frekv. 6880) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kommer att tillverka diffusorer av vattenskuren XPS. Får det utskuret i skivor som jag sedan limmar ihop till en skyline...

kapat.jpg

Kommer kosta mellan 150 och 200 kr per styck, 25 cm djupa, plus kapkostnad. Jag får den leverarade liggandes i skivan, och kan senare dessutom göra fler genom att gjuta i "negativet".

Är det intressant kan jag mecka en tråd kring detta sen.

Ja det tycker jag låter intressant. Har själv tillgång till att göra detta, och om det fungerar bra kan det vara intressant att se hur det gått för dig 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det glömde jag 😆

så, drygt tre meter från huvud till bakvägg verkar vettigt.

Herregud det blir gröt i huvudet på mina tolkningar HAHA...Ska läsa allt igen när jag kommer hem från skolan.....

Så om man har längre avstånd än 3m så är det bra med en diffusor?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...