Jump to content
Annons

Pro tools eller Logic?


yessa

Recommended Posts

Hej alla kunniga vänner!

Jag tänker skaffa mig en macbook (laptop) för att kunna spela in lite var jag än befinner mig.

Jag har dock ett dilemma:

Vilket inspelningsprogram ska jag använda? Pro tools eller Logic?

Om jag köper en Mbox så får jag ju pro tools med på köpet så det är ju smidigt o bra,

men jag har hört så mycket bra om logic på senare tid, vet dock inte hur mycket logic kostar, men ändå.

Finns det något ljudkort som är skräddarsytt för logic precis som mboxen är för pro tools?

Min budget är typ bara runt 5000, vad kan jag egentligen få för det? jag är öppen för både begagnat o nytt!

Tack på förhand!

Poss o kram! /David Nkoubou

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det beror väll lite på vad du gör.

jobbar du mycket med audio så är det i min mening smidigare i PT än logic.

Är det midi och musikskapande du gillar att hålla på med så tycker de flesta att logic är bättre på den fronten.

Sen så är det många som jobbar med båda programen, Så det kan vara ett bra alternativ att skaffa PT med en Mbox och köpa till logic express.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om låg latency och låg processorbelastning är viktigt så är FireWire-kort att föredra.

Bra att veta är även att PT LE fortfarande saknar plugin delay kompensation, vilket innebär att man manuellt måste flytta audiospår när man lägger på 3:e parts pluggar på ett spår för att undvika att saker fördröjs relativt till andra spår. Personligen tycker jag det är helt bisarrt att Digidesign inte fixat detta än!

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är mycket kraftfullare till din mac än PT. Logic är optimerad till macen så du kommer i princip aldrig gå i botten med datorn men garanterad me PT. Har båda själv!

Tycker att Logic är mycket bättre för musikskapandet än PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden är väl att du får ett ljudkort till PT och måste köpa ett separat till logic . Att logic är så kraftfull gör den till en vinnare.

Redigerat av 4Trax
Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är mycket kraftfullare till din mac än PT. Logic är optimerad till macen så du kommer i princip aldrig gå i botten med datorn men garanterad me PT. Har båda själv!

Tycker att Logic är mycket bättre för musikskapandet än PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden är väl att du får ett ljudkort till PT och måste köpa ett separat till logic . Att logic är så kraftfull gör den till en vinnare.

Anser dock att det är en smaksak hur man väljer att arbeta och att både PT LE och Logic är två riktigt potenta program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är mycket kraftfullare till din mac än PT. Logic är optimerad till macen så du kommer i princip aldrig gå i botten med datorn men garanterad me PT. Har båda själv!

Tycker att Logic är mycket bättre för musikskapandet än PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden är väl att du får ett ljudkort till PT och måste köpa ett separat till logic . Att logic är så kraftfull gör den till en vinnare.

Anser dock att det är en smaksak hur man väljer att arbeta och att både PT LE och Logic är två riktigt potenta program.

Visst. men du kan inte komma från att logic är kraftfullare än PT på en mac! "Kraftfullt" som i antal spår och plugins utan att datorn storknar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic är mycket kraftfullare till din mac än PT. Logic är optimerad till macen så du kommer i princip aldrig gå i botten med datorn men garanterad me PT. Har båda själv!

Tycker att Logic är mycket bättre för musikskapandet än PT. PT har jag enbart till ljudredigering. Skillnaden är väl att du får ett ljudkort till PT och måste köpa ett separat till logic . Att logic är så kraftfull gör den till en vinnare.

Anser dock att det är en smaksak hur man väljer att arbeta och att både PT LE och Logic är två riktigt potenta program.

Visst. men du kan inte komma från att logic är kraftfullare än PT på en mac! "Kraftfullt" som i antal spår och plugins utan att datorn storknar!

Nja, första gången jag hör talas om det faktiskt. Finns det någon jämförande test någonstans så man kan se skillnaderna i prestanda?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller antal spår så blir det inte svårt att utse en vinnare;

ProTools LE = Max 32 spår.

Alla andra = Obegränsat (beroende på datorprestanda).

Jo, 32/48 audio spår är spår är gränsen i PT LE (Intstrument spår och midi upp 256 spår), där "vinner" logic hands down i det avseende på audio spår eftersom det inte finns någon mjukvaruspärr där. Men övrig prestanda skulle vara intressant att se någon test på om logic är mer kraft effektivt än pt på en mac och hur mkt?

Redigerat av Apep
Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller antal spår så blir det inte svårt att utse en vinnare;

ProTools LE = Max 32 spår.

Alla andra = Obegränsat (beroende på datorprestanda).

Jo, 32/48 audio spår är spår är gränsen i PT LE (Intstrument spår och midi upp 256 spår), där "vinner" logic hands down i det avseende på audio spår eftersom det inte finns någon mjukvaruspärr där. Men övrig prestanda skulle vara intressant att se någon test på om logic är mer kraft effektivt än pt på en mac och hur mkt?

Eftersom jag både har PT och Logic märker jag extrem stor skillnad. Logics har optimerat sina resurser för macen.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag tror det blir bra musik oavsett vilket av programmen du väljer.

Jag har tidigare använt och jobbat med de flesta stora programpaket, typ PT, Logic, Cubase etc.

Alla är bra.

Tog ett för mig radikalt grepp och tänka till vad jag gjorde och hur jag gjorde saker när jag skapade musik.

Sedan gjorde jag en analys på hur jag skulle vilja att det funkade och fokuserade på själva låtskrivandet.

Alla nice to have funktioner i programmen är just nice to have, inte livsnödvändiga.

Det program som verkar ha de funktioner som löser dina "vardagsproblem" på ett bra sätt skall du köpa.

Sedan finns den ekonomiska aspekten.

PT LE med en Mini kostar begagnat 2000 eller 3000 nytt med mjukvaror. Inte dumt.

Logic Express för 1895:- är kanon det med. Då kan du välja ett låglatency FW ljudkort.

Om du blir sugen på stora Logic så är det faktiskt bara att uppgradera när du känner för det.

Sist jag kollade blev det faktiskt 5 kronor billigare att köpa Express först och sedan uppgradera till "stor" Logic.

Så tänk efter hur du vill jobba.

Både Apple och Digidesign har jättebra presentationer på sina hemsidor.

Titta på dessa så får du ett bra grepp om hur det kan vara att jobba med programmen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

madscientist (oregistrerad)

Om du köper en ny macbook så kommer inget från digidesign att funka är jag rädd. Jag köpte min för snart en månad sedan, tyvärr fick jag det nya operativsystemet Leopard. Problemet är att Digi inte har släppt några drivrutiner och att det inte går att installera ett tidigare operativ på de nya macarna.. värt att tänka på :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...