Jump to content
Annons

köpt ny ihopbyggd dator - felmeddelande i pro tools


landminepillow

Recommended Posts

Annons
Vad får du för värden med DPC Latency Checker? (börjar känna mig tjatig...)

har inte förstått mig på det riktigt än. Har även ominstallerat pro tools och kollat konflikter men än så länge är jag inte närmare någon lösning(börjar känna mig dum...mare)

Man ska aldrig känna sig dum, jag väljer att kalla mig "ej fullärd" (som man ju aldrig blir...).

DPC LC är enkelt att köra igång (ladda hem och starta...) Låt det sedan rula ett tag och se vilka maxvärden du får; Current Latency brukar ligga mellan 12-24us på en bra dator och Absolute Maximum under 50us, men allt under ca 200us (max) är OK.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu har jag äntligen fått byta moderkort och min dator är... helt fucked up. Får åka tillbaka igen med burken. Är moderkortet asusp5nd2 se kompatibelt med något överhuvudtaget? haha. Jag hoppas innerligt att det är fel på själva kortet och att jag inte tvingas nedgradera ytterligare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta moderkort bygger på Nforce4-chipset (eller NVIDIA Crush19 Ultra om ”SE”) och är kanske det sämsta valet för en musikdator. Tycker du ska säga adjö till denna databutik (om de nu påstått att dessa burkar är bra för musikskapande) då de (som alla andra) inte har en aning om vad de pratar om och istället gå till din musikaffär och fråga efter Frost eller Racktone (riktiga musikdatorer). Tycker det är rent ut sagt förjävligt att det finns nissar som säljer på folk vad som helst och lova vitt och brett. Du borde nästan be om kompensation för sveda och värk…

https://www.studio.se/index.php?showtopic=46966

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jo, det har ju faktiskt varit himla frustrerande. De är hur trevliga som helst men de tillbakavisar mycket av det jag säger och menar då att det är "onödigt"... vilket i sig är väldigt konstigt eftersom de är säljare!! Jag ska tillbaka och den här gången tar jag med mig papper på vad som är kompatibelt, så kan de byta. Vad ska jag be om för moderkort???

TREDJE GÅNGEN GILLT!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jo, det har ju faktiskt varit himla frustrerande. De är hur trevliga som helst men de tillbakavisar mycket av det jag säger och menar då att det är "onödigt"... vilket i sig är väldigt konstigt eftersom de är säljare!! Jag ska tillbaka och den här gången tar jag med mig papper på vad som är kompatibelt, så kan de byta. Vad ska jag be om för moderkort???

TREDJE GÅNGEN GILLT!

Jag tycker att du ska kontakta Digidesign Nordic först innan du gär tillbaka till darorbutiken. Be Digidesign Nordic att på ett litet papper (eller mail) ange vilket moderkort som du bör ha. Be de även att med korta ordalag "intyga" att det är av yttersta vikt att komponenterna är kombatibla enligt Digidesign`s rekommendationer för att Protools ska fungera som det ska och på bästa sätt. Att välja komponenter till en spel eller kontorsdator är någonting helt annat än att väja komponenter till en musikdator. Det här har de vanliga datorbutikerna oerhört svårt att inse eller ens att tro på.

Orsaken till mina rekommendationer är att ett sådant intyg kan hjälpa dig att få rätt i en eventuell tvist mellan dig och datorbutiken. Dessutom så får du större tyngd i dina ord om du får stöd i detta av Digidesign själva.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får inte någon felkod i samband med det? I så fall är det nog lättare att felsöka... och med felkod menar jag något numeriskt och inte det du skrev ut så klart! 🙂

Dem här felkoderna som ibland kan dyka upp är ju ganska irriterande eftersom det inte säger någonting

för den användare som sitter vid datorn. Dessa koder är ju till för t.ex. supporten vilket ju i och för sig

är bra men jag hade önskat att jag själv som användare också hade tillgång till vad respektive felkod betyder!

Finns innebörden av felkoderna att få tag på någonstans tro?

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Håller jag absolut med om för att inte tala om när MS supportsidor skriver "This problem is known by us but no solution in sight so far, succer!". Ett alternativ är att efter problemet högerklick på den här datorn, välja "Hantera/Manage" och sedan kika i loggarna. Där kan man ibland få en del matnyttig information.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de lyckas välja "rätt" moderkort så kommer du fortfarande vara osäker på huruvida resten av datorn är lämpad för "våran värld". Om ett år kanske du vill ha en Liquidmix och då inser att denna dator kanske inte hade rätt firewire-kretsar, eller att detta moderkort inte fixar UAD-1-kort o s v. Känns inte helt hundra att köpa "musikdator" från denna butik då de uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet eller insikt i vår bransch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de lyckas välja "rätt" moderkort så kommer du fortfarande vara osäker på huruvida resten av datorn är lämpad för "våran värld". Om ett år kanske du vill ha en Liquidmix och då inser att denna dator kanske inte hade rätt firewire-kretsar, eller att detta moderkort inte fixar UAD-1-kort o s v. Känns inte helt hundra att köpa "musikdator" från denna butik då de uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet eller insikt i vår bransch.

Jag har förstått det nu... och jag inser att jag borde varit påläst redan från början. Jag antog att de visste vad PT krävde och att det skulle gå vägen eftersom programmet fungerade galant på min uråldriga dator. Jag ska hur som helst, ringa till digidesign idag och även ta med mig papper på vad jag behöver. Nog att jag får betala mer men jag bryr mig verkligen inte vid det här laget. Min okunskap är ju till stor del orsaken till varför det blev såhär, så nu jävlar ska jag ge svar på tal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de lyckas välja "rätt" moderkort så kommer du fortfarande vara osäker på huruvida resten av datorn är lämpad för "våran värld". Om ett år kanske du vill ha en Liquidmix och då inser att denna dator kanske inte hade rätt firewire-kretsar, eller att detta moderkort inte fixar UAD-1-kort o s v. Känns inte helt hundra att köpa "musikdator" från denna butik då de uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet eller insikt i vår bransch.

Jag har förstått det nu... och jag inser att jag borde varit påläst redan från början. Jag antog att de visste vad PT krävde och att det skulle gå vägen eftersom programmet fungerade galant på min uråldriga dator. Jag ska hur som helst, ringa till digidesign idag och även ta med mig papper på vad jag behöver. Nog att jag får betala mer men jag bryr mig verkligen inte vid det här laget. Min okunskap är ju till stor del orsaken till varför det blev såhär, så nu jävlar ska jag ge svar på tal.

Det är helt rätt! Kör på och med lite stöd från Digidesign (via deras intyg/rekommendationer) så tror jag att du nog ska få din dator att fungera som den ska. Det som jag tror kan vara den svåraste biten är själva felsökningen i sig och inte att "laga" den. Att veta vilken komponent som är orsaken är inte alltid alldeles enkel eftersom det också är frågan om att flera komponenter ska samverka med varandra. I sämsta fall kan detta vara lite tidskrävande om man måste prova sig fram med olika slags komponenter. Men du kommer att få den att fungera på ett bra sätt det är jag rätt säker på. Anledningen att jag säger detta är att du kanske ska göra dig beredd på att du måste lämna in datorn mer än en gång för att till slut hitta rätt lösning hur den ska vara beskaffad. Men det är bara om du har lite otur. Håll humöret uppe så gott det går för tänk på att det kommer att lösa sig!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om de lyckas välja "rätt" moderkort så kommer du fortfarande vara osäker på huruvida resten av datorn är lämpad för "våran värld". Om ett år kanske du vill ha en Liquidmix och då inser att denna dator kanske inte hade rätt firewire-kretsar, eller att detta moderkort inte fixar UAD-1-kort o s v. Känns inte helt hundra att köpa "musikdator" från denna butik då de uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet eller insikt i vår bransch.

Jag har förstått det nu... och jag inser att jag borde varit påläst redan från början. Jag antog att de visste vad PT krävde och att det skulle gå vägen eftersom programmet fungerade galant på min uråldriga dator. Jag ska hur som helst, ringa till digidesign idag och även ta med mig papper på vad jag behöver. Nog att jag får betala mer men jag bryr mig verkligen inte vid det här laget. Min okunskap är ju till stor del orsaken till varför det blev såhär, så nu jävlar ska jag ge svar på tal.

Jag tycker verkligen inte att du ska klandra dig själv då du frågade butiken om denna dator skulle fungera bra med Protools, utan istället klandra butiken för att lova saker de inte kan hålla då de inte har en aning om vad som krävs för att en dator ska fungera bra med ljudkort och musikprogram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag håller med Gilbert. I varje vall till största delen, för om man ska vara helt uppriktig så har man ju även ett eget-ansvar att göra så noggranna undersökningar själv innan köp, men detta är en mycket speciell värld som gör att i varje fall jag tycker att den enskilda kunden kan vara lite friskriven eftersom detta är en djungel och en rätt svår bit att klura ut. Eller rättare sagt: En förbannat krånglig och svår bit! Det tveklöst största ansvaret ska därför läggas på butiken när de lovar dig en fungerande produkt till just det ändamål du uppger att du ska ha den till. Man ska ju inte behöva ställa det kravet på någon kund att den ska vara datorprofessor för att hitta rätt dator inte.

En väldigt relevant fråga som jag tycker att du kan ställa direkt till butiken är:

-"På vilket sätt har ni (butiken) undersökt att datorkompenterna verkligen är kompatibla med Protools LE"?

Det korrekta svaret på den här frågan ska vara: www.digidesing.com. Men jag blir inte alls förvånad om de inte ens känner till företaget Digidesign! Kolla upp även detta!

En god idè är dock att du först kontrollerar med Digidesign om alla komponenter verkligen är kompatibla eller ej innan du ställer den här frågan.

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack!

Jo, det har ju faktiskt varit himla frustrerande. De är hur trevliga som helst men de tillbakavisar mycket av det jag säger och menar då att det är "onödigt"... vilket i sig är väldigt konstigt eftersom de är säljare!! Jag ska tillbaka och den här gången tar jag med mig papper på vad som är kompatibelt, så kan de byta. Vad ska jag be om för moderkort???

TREDJE GÅNGEN GILLT!

hejsan!!

Jag kor pa ett gigabyte kort med P35 chipset och Q6600 processor. Kommer inte ihag modell numret men kan kolla upp det iman...

Intel P35 chipset fungerar enligt mig och manga andra superbra med PT!!

Nyare x38 kan ocksa funka bra. Men valj ett kort med P35 sa ar det inte de som strular iaf!!

lycka till!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om några timmar åker jag iväg till affären med dator, pt, mitt interface och mina papper för att byta de komponenter som inte är kompatibla. Tänk vad ett litet samtal kan göra! Butiken erkände att de inte alls vetat om PTs kriterier och antagit att "en sådan välkänd produkt" var kompatibelt med den senaste tekniken inom datorvärlden (precis som jag själv alltså). De är väldigt tillmötesgående och antar utmaningen. Undrar vad de säger till varandra när jag lägger på luren dock. Haha!

tack för all hjälp!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om några timmar åker jag iväg till affären med dator, pt, mitt interface och mina papper för att byta de komponenter som inte är kompatibla. Tänk vad ett litet samtal kan göra! Butiken erkände att de inte alls vetat om PTs kriterier och antagit att "en sådan välkänd produkt" var kompatibelt med den senaste tekniken inom datorvärlden (precis som jag själv alltså). De är väldigt tillmötesgående och antar utmaningen. Undrar vad de säger till varandra när jag lägger på luren dock. Haha!

tack för all hjälp!!

Åh...så greit! Nu blir ju tom. jag glad! 😆 Nu ska det väl vara 17 också om du inte får ordning på grejerna när du väl får tillbaka datorn!!

På ett sätt håller jag med om att man borde kunna anta att "en sådan välkänd produkt" borde kunna vara kompatibel med den senaste tekniken. Eller uttryckt på ett annat sät:: Det är lite märkligt (för mig som inte är datorexpert) att det ska vara så förbaskat känsligt vilka komponenter man sätter i datorn! Okay att det finns lite gränser, men det tycks ju vara otroligt känsligt och viktigt. Men detta gäller ju inte enbart Protools utan är lika för alla musikprogram. Detta innebär i väldigt många fall att man får svårt att köpa Protools (eller annat) till en redan befintlig dator. Man ska då alltså köpa en ny dator som är anpassad efter Protools. Det är ju "lite synd". Okay, hoppas nu att du berättar hur det har gått fortsättningsvis också!

Hälsningar:

Ludgo-Pelle

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill bara inflika att det framförallt är hårdvaran som ställer speciella krav och inte mjukvaran (med undantag för Vista och sånt).

Detta problem är något jag hoppas att fler blir varse om INNAN de går iväg och köper en dator (gäller även Mac nu förtiden i och med Agere-firewire-problematiken) för musikändamål.

Hoppas att allt löser sig för dig och att du snart kan skapa ljuv musik!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas också att de inte bygger en ”omodern burk” åt dig för att vara på säkra sidan då det finns nya chipset som fungerar utmärkt med digi-kort, men kanske inte är officiellt godkända av Digidesign än då de inte är snabbast i världen på att uppdatera sina listor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska du inte ta mina ord för absoluta sanningar utan som kvalificerade gissningar, d v s, dubbelkolla med Digidesign, snegla på Frost och Racktone och fråga andra kunniga på forum.

Intel 975

Intel 965G

Intel P35

Intel G33

Och som sagt, det är inte bara moderkortet som är viktigt. Val av grafikkort och firewire-kretsar kan också spela roll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...