Jump to content
Annons

Audacity konvertering


BGGuitar

Recommended Posts

God Jul alla,

har kommit så långt att vi närmar oss slutet på vårt CD projekt, så det är snart dags att mastra.

Har spelat in det mesta i 48 kHz och 24 bitar (något spår i 96 kHz).

Nu har jag hittat en studio för mastering som jag tror är bra och som vi tänker använda.

Han vill helst få låtarna på 44.1 kHz och 16 bitar. Jag brukar använda Audacity för att göra den konvertereringen,

det brukar låta bra i mina öron, jag hör ingen skillnad.

Men nu när det ska användas till en CD, så vill jag vara lite noggrannare. Är det ok att använda Audacity för den här konverteringen eller bör jag skaffa någon annan programvara?

Jag har sökt på forumet, men inte fått svar på exakt den här frågan.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Men nu när det ska användas till en CD, så vill jag vara lite noggrannare. Är det ok att använda Audacity för den här konverteringen eller bör jag skaffa någon annan programvara?

Vilket program har ni psleat in i och mixat i?

De flesta DAW's (protools/cubase/logic) klarar av att konvertera direkt vid slutmix.

Med det sagt så borde en pro-mastrare också kunna göra konverteringen åt er.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu när det ska användas till en CD, så vill jag vara lite noggrannare. Är det ok att använda Audacity för den här konverteringen eller bör jag skaffa någon annan programvara?

Vilket program har ni psleat in i och mixat i?

De flesta DAW's (protools/cubase/logic) klarar av att konvertera direkt vid slutmix.

Med det sagt så borde en pro-mastrare också kunna göra konverteringen åt er.

De flesta spåren är gjorda i Crystal. Där finns ingen konvertering vid slutmix, vad jag har sett. De nyaste spåren har jag gjort i Samplitude 9 SE, den som följde med tidningen. Jag har inte sett någon sådan konvertering där, men det kanske finns, fast jag har missat det.

Möjligt att mastraren kan fixa det, han skrev att han helst vill ha 44.1/16. Fast skönt om jag kan fixa det själv. Det kan jag ju också, fast min fråga var om det är ok med konverteringen som Audacity gör.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Men nu när det ska användas till en CD, så vill jag vara lite noggrannare. Är det ok att använda Audacity för den här konverteringen eller bör jag skaffa någon annan programvara?

Vilket program har ni psleat in i och mixat i?

De flesta DAW's (protools/cubase/logic) klarar av att konvertera direkt vid slutmix.

Med det sagt så borde en pro-mastrare också kunna göra konverteringen åt er.

De flesta spåren är gjorda i Crystal. Där finns ingen konvertering vid slutmix, vad jag har sett. De nyaste spåren har jag gjort i Samplitude 9 SE, den som följde med tidningen. Jag har inte sett någon sådan konvertering där, men det kanske finns, fast jag har missat det.

Bra tips faktiskt, jag kollade noggrannare på Samplitude och den fixar slutkonvertering. Då har jag 3-4 spår där det är löst. Återstår mina 5-6 spår i Crystal, så frågan kvarstår ändå.

Thorsten

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter Audacity's konvertering ok så är den ok.

konvertera, bränn ett test ex och lyssna på stereon.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...