Jump to content
Annons

Hjälp med utrustning


CaFo

Recommended Posts

Annons

Vad som behövs är följande:

Dator och lämpligt DAW-program för den.

Ljudkort med inbyggd preamp och hörlursförstärkare blir det enklaste att använda. Då slipper du ha en mixer eller flera olika externa prylar. Du kanske vill ändra det senare, men det är oftast inte så nödvändigt att fundera på annat i början.

Mikrofon, micstativ, puffskydd.

Slutna hörlurar att använda som lyssning medan du sjunger/rappar.

Monitorer att mixa med.

Kablar... 😉

Ungefär så. Vilka prylar du väljer beror på vilken prisklass och kvalitetsklass du vill hamna i - och det finns som sagt massor med info i forumet om du söker lite på de olika sakerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes hade ju en bra beskrivning på vad du behöver. Om man inte vill att det ska bli allt för dyrt i början kan man alltid utesluta monitorer. Köp då istället ett par riktigt bra hörlurar hellre en ett par halvdana hörlurar och ett par billiga monitorer. Hörlurarna kommer du alltid att behöva medan du förmodligen kommer att villja byta ut både monitorer och lurar rätt snart om man går på lite billigare saker.

Samma sak gäller mixerbord och preamps. Köp hellre ett lite dyrare ljudkort med bra preamps och utgångar för lyssning. Alesis IO tycker jag har en bra lösning som faktiskt inte är allt för dyr. När studio testade anmärkte dom visserligen på att det var lite för lite gain på preamparna vid inspelning av vissa saker med dynamisk mick men så länge du inte ska spela in svaga akustiska instrument med en Shure SM57 så räcker det mer än väl.

Andra har säker en massa bra förslag på ljudkort men Alesiskortet är nog det jag skulle ha valt om jag hade börjat från scratch.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutom programvara så finns ju i princip allting man behöver på en modern dator. Någon form av högtalar/hörlurar brukar man ju ha hemma, och mick följer ju oftast med. Nu är ju inte detta några proffsprylar, men om man vill slippa punga ut med om än bara några få tusenlappar för att komma igång och göra musik, så kan man ju köra på det som finns. I slutändan så kommer det ändå handla till 95% om din skicklighet på att skriva och framföra musiken, plus din förmåga att mixa. Vad man har för prylar spelar inte alls lika stor roll.

Har man aldrig mixat någonting eller funderat så jättenoga över skillnaderna i olika ljud, så kommer man ju inte märka någon större skillnad på ett par hyfsade monitorer och sina vanliga högtalare heller. Och man kommer inte att höra skillnad på en mickpreamp som sitter på en 500-kronors mixer och en extern preamp för 5000 o s v.

Så, är datorn inte äldre än kanske 5 år ungefär, skaffa t ex Cubase SE och sätt igång och gör musik! Använd de högtalare, hörlurar och mick som man förmodligen redan har. Finns många tutorials runt om på nätet, t ex på www.majken.se Efterhand kommer man märka själv vad man behöver förbättra, men det är först då som det är värt att göra förbättringarna.

Mina egna helt subjektiva åsikter...

Link to comment
Dela på andra sajter

Claes hade ju en bra beskrivning på vad du behöver. Om man inte vill att det ska bli allt för dyrt i början kan man alltid utesluta monitorer. Köp då istället ett par riktigt bra hörlurar hellre en ett par halvdana hörlurar och ett par billiga monitorer. Hörlurarna kommer du alltid att behöva medan du förmodligen kommer att villja byta ut både monitorer och lurar rätt snart om man går på lite billigare saker.

Samma sak gäller mixerbord och preamps. Köp hellre ett lite dyrare ljudkort med bra preamps och utgångar för lyssning. Alesis IO tycker jag har en bra lösning som faktiskt inte är allt för dyr. När studio testade anmärkte dom visserligen på att det var lite för lite gain på preamparna vid inspelning av vissa saker med dynamisk mick men så länge du inte ska spela in svaga akustiska instrument med en Shure SM57 så räcker det mer än väl.

Andra har säker en massa bra förslag på ljudkort men Alesiskortet är nog det jag skulle ha valt om jag hade börjat från scratch.

IO VARNING!

IO2 har en sjuk hög latency

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller mkt med tidigare skribenter och slår ett ord för en trevlig ljudkort och daw kombination - Mbox 2 mini. Då får du ljudkort med micpreamp med god kvalitet och pro tools programvara (grymt trevligt inspelnings program enligt mig) för runt 3000 kr. Funkar dessutom på en gång direkt ur lådan utan krångel.

Och för DJ intresset är Torq Xponent ett intressant alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Asio4all-drivrutinerna (www.asio4all.com) kan man få ner latecyn på vilket standardljudkort som helst (i a f alla jag har testat) under ca 10 ms (d v s tillräckligt för att spela gitarr genom någon vst-plugg utan att märka fördröjningen). Ser man bara till att ställa ingångsvolymen rätt är inte bruset något problem heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingenting lägg ner musiken och skaffa ett riktigt jobb som ger lite pengar istället 😱

Men om du trots allt ändå vill rappa och hålla på så glöm för allt i världen inte akustiken i din hemstudio, akustiken A och O om du skall använda en mikrofon :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp ingenting lägg ner musiken och skaffa ett riktigt jobb som ger lite pengar istället 😱

Men om du trots allt ändå vill rappa och hålla på så glöm för allt i världen inte akustiken i din hemstudio, akustiken A och O om du skall använda en mikrofon :rolleyes:

Ja, det har du rätt i. Men det är ingen idé att börja akustikbehandla

innan man skaffat sig en mick.

Jag skulle rekomendera att du köper:

- Ett ljudkort med fantommatning och micpreamp

- En mikrofon

- XLR-kabel

- Puffskydd

- Mickstativ (lägg gärna ner minst 500 kr på det, eftersom dom billiga går sönder väldigt lätt)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...