Jump to content
Annons

digi 002 vs Delta 1010


eviljuice

Recommended Posts

Hej

Har precis precis skaffat en studio ihop men en polare och undrar lite

ang. digi002 + PT le vs M-audio delta 1010 + M-powered.

Jag själv kör just nu en m-box å PT le 7.4 och han kör senaste m-powered med m-audio kort.

Till studion behöver vi såklart fler kanaler, men inspelningsrummet e såpass litet att

det bara går å köra en sak i taget.. tex bara trummor.. tänkte försöka hålla oss runt 8-10 kanaler(å det e 10 xlr kablar dragna till kontrollrummet)..

funderar kring skillnaden mellan en Digi002 och m-audio delta 1010.

om man bortser från digins preamps å kostnader för pro tools (vi har ju både LE å M-powered redan)

är det nån större ljudskillnad!? eller rättare sagt.. är en digi värd 5000 kr mer om man ser till ljudet.

digi002 går å hitta beggad för ca 7000 å ett delta 1010 hittar man för 2000.

Sen undrar jag oxå om det är nån som har erfarenhet av både LE å M-powered.. är det nån

större skillnad mellan dess två!?

MVH

/Fredde

Redigerat av eviljuice
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Bättre AD/DA omvandlare i digi002 kan jag tänka mig. Men ljudkvalitets-skillnaden är så otroligt liten så det man borde jämföra är vad man får för pengarna. Som sagt tidigare är Delta 1010 otroligt prisvärt. Dock skulle jag förespråka att man köper just delta 1010 och inte 1010LT, som har sämre AD/DA-omvandlare. Delta 1010 är dessutom rackmonterad och all omvanling görs i racket vilket minimerar problem som kan bli med pci-kort i en dator... sen så råkar de ju vara så att jag säljer mitt Delta 1010.... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bättre AD/DA omvandlare i digi002 kan jag tänka mig. Men ljudkvalitets-skillnaden är så otroligt liten så det man borde jämföra är vad man får för pengarna. Som sagt tidigare är Delta 1010 otroligt prisvärt. Dock skulle jag förespråka att man köper just delta 1010 och inte 1010LT, som har sämre AD/DA-omvandlare. Delta 1010 är dessutom rackmonterad och all omvanling görs i racket vilket minimerar problem som kan bli med pci-kort i en dator... sen så råkar de ju vara så att jag säljer mitt Delta 1010.... :rolleyes:

jo det e väl i omvandlarna skillnaden sitter vad jag har förstått.. undrade mest hur hörbart det egentligen är.

det e just 1010 jag tittat på.. känns bra å ha det mesta i racket =)

jasså så du ska göra dig av med ditt.. vad ska du ha för det!? å vad har du skaffat istället å varför!?

Link to comment
Dela på andra sajter

klarar du dig utan adat i/o + inbyggda preamps (som verkligen in te är roligast i världen, men dock...)+ hörlusförstärkare så är ju 1010 löjligt prisvärd...

spdifen ger ju möjlighet att använda annan ad/da... dock bara 2 kanaligt såklart...

'adaten' ger ju också möjlighet till annan ad/da, men med 8 kanaler till...

på 1010 finns det wc, och det saknar man på 002an....

002an har flexibiliteten med firewire...

1010an har väl, om jag förstått det rätt, fortfarande pci-kort...

jag hade tagit 002 för flexibilitetens skull, 8 (10 med spdif) kanaler räcker inte alltid... lite outboards, ett trumset och lite medhörningsmixar... hålen fylls snabbt upp...

...men är plånboken tunn så 1010 såklart

Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska vi se.. själv är jag ju pro toolsförespråkare sen ett par år tillbaks ( 00/01 började det nog) och för det första kostar inte LE pengar, det gör däremot m-powered, plus att en digi002r kostar mellan 5k-7500 idag på beg. markn. 5-6 är skäligt pris, allt över är överpris och bör prutas ner...

de båda har i stort sett samma omvandlare vad jag läst, dock har jag varken gjort test eller sett att omvandlarna innehåller samma komponenter ngnstans.

digi002an har 4 st focusritepreampar som låter bra, det har du inga i m-audiokortet.

med digi kortet slipper du slösa upp nga pciplatser där du kan ha tc, uad eller annat dspkort.. eller ngt annat trevligt..

digikortet har 18 I/O simultant, det har INTE m-audiokortet.. det är väl 10 eler vad det nu är..

m-audiokortet har inga dedikerade program eller drivrutiner, digikortet har pro tools och core audio (mac) dedikerat skrivet för det specifika kortet..

avväg o säg vad du skaffar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...