Jump to content
Annons

Orkestermikar


trombonisten

Recommended Posts

Hej,

tänkte lyssna om någon kan komma med några bra praktiska tips.

Jag söker efter ett par bra mikar för att spela in min symfoniorkester. Vi brukar spela i en kyrka med rätt lång akustik, så jag har redan lärt mig vikten av att placera mikarna rätt (har massor kvar att lära, det här är både svårt och kul). Har ett 4 meters (högt) stativ och provar med lite olika placeringar. Kör genom ett Digidesign MBox till min PC men är inte främmande för att ändra även detta.

Nu vill jag ha bättre mikar än mina kinesiska lågpris TSM. Hade tänkt mig något typ Neumann KSM-184 eller kanske DPA 4011 eller något ditåt. Har lite grann fastnat för ORTF som mikrofonteknik, men det kanske finns bättre sätt? Skall jag kanske satsa på stormembran i stället? Är det bättre att köra med omni-mikar för att slippa bas-tappet?

Är det någon som har praktisk erfarenhet som kan tipsa mig med hur jag hamnar rätt? Vad brukar funka för dig?

Kan man hyra mikar någonstans och prova innan det är dags att punga ut med pengar? Finns det någon som man kan gå på kurs hos några dagar för att lära alla de där praktiska tipsen som inte står i böcker?

Trombonisten i Stockholm

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Earthworks QTC-1 vet jag några som kör med för inspelning av bl a kammarorkester. De är dyra som 17, så de är kanske inget alternativ...

Oktava MC012 fungerar annars till det mesta, så ett matchat par av dem, med utbytbara kapslar hade nog kunnat bli en höjdare. 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes,

och tack för tipsen. Earthworks har jag inte titta på förut. QTC är väl omni dock, så ORTF är väl uteslutet. Kanske att någon provat Jecklin disc och kan dela med sig?

Jag har kollat en del på nätet och sett vad som finns att köpa men inte blir jag klokare för det. Neumann KM184 kostar väl så där 7 tusen styck, Oktava så där 2. DPA hamnar väl kring 15, Schoeps så där 20, Neumann M-150 Tube så där 60. (Allt i runda slängar om priserna) Så lite praktiska tips och erfarenheter vore nog bra innan jag intecknar lägenheten och köper tre stycken 150 Tube för att kunna köra ett Decca tree.

På budgetsidan har det sagts en del positivt om Rode Nt5, till exempel att de skulle brusa mindre än Oktava, men vad vet jag.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hallå trombonisten,

En av dom bästa mickar för klassiska eller storbandsinspelningar tagna på avstånd är Neumann´s stereo mickar.

SM-69 fet går att få tag på hos beganade firmor i tyskland för mellan 20-30.000:- med lite tur, SM-69 med rör är ju den absolut bästa micken, men där är nog också risk för att du får inteckna lägenheten.

Vad du inte skall köpa är Neumann´s rör stereo mikrofon SM-2, den är en spec. tillverkad för att hänga högt upp i konserthus tak och därför har den en rejäl diskanthöjning som är omöjlig att acceptera på normala "långa mik.avstånt" och på nära håll är det en omöjlighet.

Även den gamla Neumann KM-84 är en av mina absoluta favoriter riggade i ett XY-par, denna mik låter mycket varm, öppen och musikalisk, och låter enligt min mening bättre än efterföljaren KM-184.

AKG´s svar på KM-84 som heter C-451 eler C-452 är också mycket bra i XY sammanhang, (något ljusare än KM-84) dessa mickar hade också en hel del kapslar att välja på samt pad-ringar och vinkel-leder.

Slutligen,

Rode nya stereomikrofon NT-4 är en färdig XY-mikrofon där kapslarna är monterade helt rätt, denna mik har jag hört en del bra om men har ej prövat den själv, kanske värt att pröva, priset omkring 4.000:- inkl.moms är ju elt rätt.

Lycka till

--Bosse

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om det mot förmodan är någon som undrar så hittade jag två begagnade (nå, nästan nya) Neuman KM-184. Jag har provat lite tidigare och är inte ett dugg besviken att köra dem som ett ORTF-par.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Ponkass,

jo nog är det en av de klassiska modellerna. Helst ska det ju då vara 3 stycken Neumann M50 rörmikar. Kollade vad de kostar och kom på att jag inte hade råd. Det blir ju som en juste bil.

Men det finns ju en hel del helt godkända inspelningar som gjorts med två mikar. För att inte säga helt klassiskt bra inspelningar. Så jag slog till och köpte.

Så nu är mikar, mikförstärkare och inspelningsprogram många gånger bättre än "han som rattar". Återstår att lära mig hur man gör för att få det låta lika bra som utrustningen tillåter. Det tog 20 år på trombonen, hoppas det går lite fortare med inspelningar.

Trombonisten

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...