Jump to content
Annons

Tveksam mixning i Idol?


Oskar_E

Recommended Posts

Annons
Sitter o tittar på Idol-finalen nu och undrar lite över ljudet...

Varför är sången så sjukt lågt mixad???

Man får ju inte ens en chans att lyssna på deras röster..

Någon som har en bra förklaring?

Jodå, eftersom du är så j*vlar gammal enligt din avatar så borde du höra j*vligt illa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har en bra förklaring?

Kanske samma fenomen som vid melodifestivalen, att om man lyssnar med 5.1 är det okej men inte med 2.0.

Låter troligt "Felaktigt" balanserad center vs. front v+h, dom kör säkert samma mängd sång i centern som det är tal och då faller det bort ur front V+h i stereo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som har en bra förklaring?

Kanske samma fenomen som vid melodifestivalen, att om man lyssnar med 5.1 är det okej men inte med 2.0.

Är det för att det är mixat till 5.1 och därför inte funkar lika bra till 2.0? Dumt isåfall..

/Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkade som om sångerskorna hade dålig medhörning också.

Eller så fick Amanda bara lite retkli i örat 🙂 Ja, sista låten var ingen höjdare och melodin kände jag igen större delen av tiden men kunde inte placera den. Tyckte dock om synthen i sista låten. Men trummorna lät gräsliga. Precis som du säger så satte Amanda nästan inte en ton rätt, Hon har kommit undan förut genom att göra korta fraseringar, men i sista låten hade hon inte den utvägen och hennes falskhet kom fram mer än vanligt. Men jag måste säga att Amanda vet hur hon ska ta scenen och kamerorna medan Mari har klart bättre röst än Amanda, men inte riktigt samma scennärvaro.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Dussinlåt men så j*vla dålig är den inte!

Lätt för oss att säga som har facit i hand!

Tycker inte att Amanda gjorde ett dåligt jobb på vinnarlåten.

Hon är överlag enormt bra med hennes egna sång talang , tycker jag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Dussinlåt men så j*vla dålig är den inte!

Lätt för oss att säga som har facit i hand!

Tycker inte att Amanda gjorde ett dåligt jobb på vinnarlåten.

Hon är överlag enormt bra med hennes egna sång talang , tycker jag!

Hon och han Daniel som åkte ut är dom enda jag sett på Idol som egentligen varit något att ha. Marie har grym sångteknik men det är ju så gränslöst tråkigt att både lyssna och se på henne. Hon har inte ett smack att säga.

edit: Produktionen var hundra gånger värre än låten. Men låten va fan rätt kass den också. Där borde dom kunna ha lagt mer krut tycker man.

Redigerat av VacUm
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller också med om att sången ligger för lågt. Har en vanlig TV med stereo.

Angående vinnarlåten så känns den både svagare både som låt och i arret än de tidigare vinnarlåtarna. Men det var väl inge låt från Jörgen Elofsson denna gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

urk......fan, även om amanda sjöng så jävla falskt typ hela låten (som för övrigt kändes jättetråkig....de tidigare vinnarlåtarna har ju faktiskt hållit bättre klass tycker jag...dom borde våga göra något annat än en slätstruken medelmåttig "power"-ballad), tycker jag TROTS det att hon gör den så otroligt mkt bättre än marie....hon förmedlar i alla fall en känsla! *suck* marie känns ju bara slentrian rakt igenom och förmedlar ju ingenting egentligen.... 😳😄

men som sagt, det verkar som om båda hade dålig medhörning eller nåt, för det kändes ganska "off" för båda två....även Kelly Clarksson kändes jävligt "osäker" och "off" på något sätt....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Vinnarlåten kändes som ett svenskt desperat försök att efterlikna Timbaland. Vanguard-liknande stepfilter på synthen, bouncerytm alá 75 bpm med en virvel som är ruskigt likt den i Justin Timberlakes sommarhit.

Sen stoppas det stråkar och dylikt som ett litet försökt att harmonisera bort Timbaland-influenserna.

Synd att den var skriven för Picasso endast. Visst, i helhet sjunger hon grymt men jag tycker att Amanda lyser mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det lät rätt sjysst här hos mig också.

Jag anade att jag inte skulle vara först med att förkasta vinnarlåten 😳

Den var verkligen hur jävla tråkig som helst.

Jag fick samma känsla som jag fick förra året, att det lät som en melodifestival-reject.

Om jag inte hör fel är det Nexus, inte Vanguard 😄

Iallafall.

Skönt att Marie vann, hon förtjänar ett smetpop-album som statistiskt sett håller högst ett halvår.

Amanda kanske får chansen att göra något spännande istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter o tittar på Idol-finalen nu och undrar lite över ljudet...

Varför är sången så sjukt lågt mixad???

Man får ju inte ens en chans att lyssna på deras röster..

Någon som har en bra förklaring?

Håller med om att Både Idol (vilket har en tendens att inte synca med bild o ljud över min digitaltv) och även melodifestivalen låter skumt mixade. Upplever det som väldigt dött/trist, sången låter nästan alltid otroligt torr. Jag brukar oftast lyssna på tv via inbygda högtalare, men har även testat med att koppla in finstereon.

HAr inte haft möjlighet att testa i 5.1. Men om det är det som ger 2.0 kompabilitetsproblem är det ju illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amanda röstar man på om man tycker att tävlingen i sig är ett stort skämt.

Marie förmedlar sång OCH känsla.

1. FEL

2. RÄTT

Amanda vaknar upp med ett stort leende idag..slipper plågas (och skämmas för falsksång) i den sämsta vinnarlåten hittills och kan köra sin bag hela vägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Amanda röstar man på om man tycker att tävlingen i sig är ett stort skämt.

Marie förmedlar sång OCH känsla.

1. FEL

2. RÄTT

Amanda vaknar upp med ett stort leende idag..slipper plågas (och skämmas för falsksång) i den sämsta vinnarlåten hittills och kan köra sin bag hela vägen.

Köra bagen vart? In i Idol-bussen och ut på stormarknads-invignings-turné? 🙂

Och till er som säger att Amanda förmedlar en känsla? Sure, men hur pålagd och fejkad är den inte? Är det bara jag som har märkt att hon är 2 olika personer på scen och "privat". Hon är stereotypen för såna tjejer som bara vill vara "annorlunda". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Amanda röstar man på om man tycker att tävlingen i sig är ett stort skämt.

Marie förmedlar sång OCH känsla.

1. FEL

2. RÄTT

Amanda vaknar upp med ett stort leende idag..slipper plågas (och skämmas för falsksång) i den sämsta vinnarlåten hittills och kan köra sin bag hela vägen.

Köra bagen vart? In i Idol-bussen och ut på stormarknads-invignings-turné? 🙂

Och till er som säger att Amanda förmedlar en känsla? Sure, men hur pålagd och fejkad är den inte? Är det bara jag som har märkt att hon är 2 olika personer på scen och "privat". Hon är stereotypen för såna tjejer som bara vill vara "annorlunda". 🙂

🙂 Det finns väl risk att det blir mycket stormarknad.., men vem vet...hon kanske dyker upp med band på Debaser också. Jag tror nog planerna för henne sträcker sig längre än så dock.

Måhända det är ett självändamål att som 18-åring försöka vara lite annorlunda. Om du ser den skillnaden så har hon åtminstone varit LIKADAN on/offstage från första programmet till finalen 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...