Jump to content
Annons

Gå över till hårdvara


wallie999

Recommended Posts

Efter att ha läst en del här och på andra forum har jag sett att många föredrar ljudet på hårdvarueffekt framför dess mjukvarumotsvarigheter. Själv använder jag endast mjukvara och är rätt nöjd med hur det låter, men det kan ju alltid bli bättre 🙂 Jag har därför börjat snegla lite mot hårdvarueffekter, men tycker att det är svårt att veta var jag ska börja. Vad är en lämplig "förstaburk"

Sen är jag lite nyfiken på hur mycket man måste lägga ut för att det ska vara lönt att skaffa sig hårdvara. Nu använder jag pluggar från Sonalksis och Voxengo, så hårdvarueffekterna måste låta bättre än dem för att det ska vara intressant (eller i alla fall lika bra och ge en trevlig färgning av ljudet).

Så alla ni hårdvarufantaster - övertyga mig 😱

Edit: Jag kan tillägga att jag gör elektronisk dansmusik och hiphop

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kör på mjukvara....personligen tycker jag att man måste sikta på den absolut toppen av hårdvaruburkarna (20.000:- och uppåt typ) för att matcha alternativen, som UAD och Powercore....säkerligen också liquidmix...och alla waves-pluggar.

men sen kan man självklart hitta burkar som man gillar ändå....inte för att sluta köra med sina mjukvarupluggar, utan helt enkelt för att man gillar karaktären som den kompressorn/eq´n har.

rent krasst tror jag att det är dumt att ha som mål att byta mjukvara mot hårdvara....men som sagt, skaffa hårdvarualternativ till mjukvaran för att få en mångfald av olika karaktärer kan vara väldigt spännande och kreativt....och då behöver det ju inte nödvändigtvis bli så fruktansvärt dyrt heller. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

men sen kan man självklart hitta burkar som man gillar ändå....inte för att sluta köra med sina mjukvarupluggar, utan helt enkelt för att man gillar karaktären som den kompressorn/eq´n har.