Jump to content
Annons

Gå över till hårdvara


wallie999

Recommended Posts

Efter att ha läst en del här och på andra forum har jag sett att många föredrar ljudet på hårdvarueffekt framför dess mjukvarumotsvarigheter. Själv använder jag endast mjukvara och är rätt nöjd med hur det låter, men det kan ju alltid bli bättre 🙂 Jag har därför börjat snegla lite mot hårdvarueffekter, men tycker att det är svårt att veta var jag ska börja. Vad är en lämplig "förstaburk"

Sen är jag lite nyfiken på hur mycket man måste lägga ut för att det ska vara lönt att skaffa sig hårdvara. Nu använder jag pluggar från Sonalksis och Voxengo, så hårdvarueffekterna måste låta bättre än dem för att det ska vara intressant (eller i alla fall lika bra och ge en trevlig färgning av ljudet).

Så alla ni hårdvarufantaster - övertyga mig 😱

Edit: Jag kan tillägga att jag gör elektronisk dansmusik och hiphop

Redigerat av wallie999
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kör på mjukvara....personligen tycker jag att man måste sikta på den absolut toppen av hårdvaruburkarna (20.000:- och uppåt typ) för att matcha alternativen, som UAD och Powercore....säkerligen också liquidmix...och alla waves-pluggar.

men sen kan man självklart hitta burkar som man gillar ändå....inte för att sluta köra med sina mjukvarupluggar, utan helt enkelt för att man gillar karaktären som den kompressorn/eq´n har.

rent krasst tror jag att det är dumt att ha som mål att byta mjukvara mot hårdvara....men som sagt, skaffa hårdvarualternativ till mjukvaran för att få en mångfald av olika karaktärer kan vara väldigt spännande och kreativt....och då behöver det ju inte nödvändigtvis bli så fruktansvärt dyrt heller. 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

men sen kan man självklart hitta burkar som man gillar ändå....inte för att sluta köra med sina mjukvarupluggar, utan helt enkelt för att man gillar karaktären som den kompressorn/eq´n har.

rent krasst tror jag att det är dumt att ha som mål att byta mjukvara mot hårdvara....men som sagt, skaffa hårdvarualternativ till mjukvaran för att få en mångfald av olika karaktärer kan vara väldigt spännande och kreativt....och då behöver det ju inte nödvändigtvis bli så fruktansvärt dyrt heller. 😱

Det är någonting sånt jag hade tänkt mig, att ha dem som komplement till mjukvara (rubriken var kanske lite väl drastisk). Mjukvarupluggar har en flexibilitet som jag inte tror att jag kan få med hårdvara och sen så skulle det (som du påpekar) bli hemskt dyrt att gå över fullständigt. Och det är nog burkar med intressant karaktär som jag är på jakt efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu är inne på Hårdvara skulle jag sikta på att köpa eller göra replikor av

UAD 1176 ,UAD LA2A och SSL Buss Compressor.Replikorna är inte helt som originalen men

å andra sidan kostar dom bara en bråkdel av originalen , kruxet är att antigen du eller någon du känner måste kunna löda.Med dessa tre har du all form av kompression man kan tänkas behöva.

Om du ska köpa så måste man som sagt vara generös med plåmboken för att få något som

överträffar mjukvara , men i det fallet skulle jag nog rikta in mig på Distressor eller Fatso.

MEN det viktigaste enligt mig är att du har bra Mick , Bra Preamp , Bra Högtalare , Bra AD / DA konverterare och när dessa redan finns i din arsenal DÅ och först då kan man börja fundera på att utöka med en bra kompressor , ett bra EQ , kanske även analog summering ( Neve , Audient m.m m.m ).

Eller inverstera i en Channelstrip från SSL eller UAD eller Neve eller Millenium eller Avalon m.m m.m då får du en bra preamp , bra kompressor och bra EQ i en å samma burk.

Och det är nog burkar med intressant karaktär som jag är på jakt efter.

Distressor eller Neve Portico kanske ?

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

MEN det viktigaste enligt mig är att du har bra Mick , Bra Preamp , Bra Högtalare , Bra AD / DA konverterare och när dessa redan finns i din arsenal DÅ och först då kan man börja fundera på att utöka med en bra kompressor , ett bra EQ , kanske även analog summering ( Neve , Audient m.m m.m ).

Och bra akustik! Viktigast av allt (förutom bra låtar och framträdande).

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du nu är inne på Hårdvara skulle jag sikta på att köpa eller göra replikor av

UAD 1176 ,UAD LA2A och SSL Buss Compressor.Replikorna är inte helt som originalen men

å andra sidan kostar dom bara en bråkdel av originalen , kruxet är att antigen du eller någon du känner måste kunna löda.Med dessa tre har du all form av kompression man kan tänkas behöva.

Om du ska köpa så måste man som sagt vara generös med plåmboken för att få något som

överträffar mjukvara , men i det fallet skulle jag nog rikta in mig på Distressor eller Fatso.

MEN det viktigaste enligt mig är att du har bra Mick , Bra Preamp , Bra Högtalare , Bra AD / DA konverterare och när dessa redan finns i din arsenal DÅ och först då kan man börja fundera på att utöka med en bra kompressor , ett bra EQ , kanske även analog summering ( Neve , Audient m.m m.m ).

Eller inverstera i en Channelstrip från SSL eller UAD eller Neve eller Millenium eller Avalon m.m m.m då får du en bra preamp , bra kompressor och bra EQ i en å samma burk.

Och det är nog burkar med intressant karaktär som jag är på jakt efter.

Distressor eller Neve Portico kanske ?

Det där med replikor verkar intressant. Jag känner en kille som är duktig på att löda, så jag får höra med honom. Har du nåt tips på var jag kan hitta bra byggsatser?

Jag har kikat en del på både Portico 5042 och Fatso och de verkar vara grymma, men de ligger en bit utanför min budget.

Samma sak gäller för channelstripparna som du föreslår. Jag har tittat en del på Joemeek twinQ, vilken ligger mer i min prisgrupp. Jag har inte testat den, men folk verkar tycka att den låter intressant. Är det värt att köpa den för att främst använda kompressorn och EQn?

Det verkar som att jag får lägga upp en sparplan till fram emot sommaren 😄 Ska dock se närmare på byggsatserna.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 11 år senare...
On 2007-12-06 at 14:09, Larsson said:

jag skulle skaffa mig ett bra hårdvaru reverb..jag har hitills inte hittat någon mjukvara som jag blir tillfreds med.

förövrigt är jag kär i sonalksis pluggarna!! 😱

Jag tycker det inbyggda reverbet i Reason låter grymt! 🙂 RV7000 kallas det där.

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, Die Hard said:

Jo men det var ett av få mjukvarureverb som inte sög då. 😉

Det stämmer säkerligen! Använde inte så mycket annat på den tiden. Satt med Adobe Audition och trodde det var ett musikprogram 😂 Funkade jäkla bra ändå faktiskt! 👍

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...