Jump to content
Annons

Hjälp! Vilken "piano" synth?


streetgeezer

Recommended Posts

Hej allesammans!

Jag håller på, sakta men säkert att skaffa mig en "egen studio" och jag sitter nu på en Mac med ljudkort! Så nu är nästa steg någon typ av synth eller keyboard för att få andra ljud också!

Musiken jag gör är mestadels inspelat (mikrofon och gitarr) så tänker väl mest skaffa synthen för att spela in piano och andra instrument som komplement till låtarna! Och eftersom jag verkligen är dålig på vad man ska ha så tänkte jag att jag skulle fråga här! 😏

Så. Det jag ute efter är: En synth med 88 tangenter och som går utmärkt att spela piano på med samma tyngd och samma sorts tangenter! (Eller är det keyboard jag ska ha då? Är lite förvirrad)

Väldigt tacksam för alla svar jag får! 😆 tips på vilka som är bra, prisvärda...

Jag kan lägga runt 5000 kr på det högst...!

Mvh. Carl

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

CME UF80 om du rör dej i den prisklassen och behöver ett rejält 88-tangenters masterklaviatur.

Eller ett Casio-digitalpiano (CDP100, PX-110) om du vill köra snålvarianten och istället för massa controllermöjligheter få lite inbyggda pianoljud etc som är riktigt hyfsade.

sen i slutändan finns det ju egentligen inte nåt som "man ska ha". utan det är du själv som bestämmer vad just du gillar bäst utefter din budget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan kan man ju skilja på ifall man vill ha keyboardens ljud till sina inspelningar eller datorns ljud. I mitt fall skulle jag ha det sistnämda och köpte en Fatar Studio 900 Masterkeyboard som midiklaviatur och är nöjd med den. 88 vägda tangenter utan ljud för 4000kr tror jag det var. Men jag har inte haft många fler och kan inte jämföra med andra iofs men min tips är att gå till en musikaffär och testa olika keyboardar och se vad som passar dig.

/Memphis

Redigerat av Memphis
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Biorno (oregistrerad)
Hej allesammans!

Jag håller på, sakta men säkert att skaffa mig en "egen studio" och jag sitter nu på en Mac med ljudkort! Så nu är nästa steg någon typ av synth eller keyboard för att få andra ljud också!

Musiken jag gör är mestadels inspelat (mikrofon och gitarr) så tänker väl mest skaffa synthen för att spela in piano och andra instrument som komplement till låtarna! Och eftersom jag verkligen är dålig på vad man ska ha så tänkte jag att jag skulle fråga här! 😕

Så. Det jag ute efter är: En synth med 88 tangenter och som går utmärkt att spela piano på med samma tyngd och samma sorts tangenter! (Eller är det keyboard jag ska ha då? Är lite förvirrad)

Väldigt tacksam för alla svar jag får! 😕 tips på vilka som är bra, prisvärda...

Jag kan lägga runt 5000 kr på det högst...!

Mvh. Carl

Jag köpte en CME UF-8 tycker den funkar skitbra, har allt haft "midi-hell" men nu var det bara plugga in USB'n och allting hittades av operativet och det är riktigt skönt att spela på, har haft lite Juno's och sånt tidigare men det är fantastiskt skönt med vägda tangenter när man spelar piano... rekommenderas.

ochU UF-80'an har ju trådlös överföring också.. coolt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ställ dig frågan om du verkligen vill ha vägda tangenter. Skitskönt när man spelar piano, men suger när man spelar annat. Tycker jag i alla fall.

Fast det där är nog lite av en vanesak.

Jag tycker att det funkar helt ok att köra analogsynthsolon på mitt UF8 ibland också... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...