Jump to content
Annons

Fender jazz bas vilket håll


Vinyl

Recommended Posts

Hej sitter här med en fender jazz bass Usa och ska sänka den till B,

men innan jag börjar skruva hit och dit så tänkte jag fråga,

åt vilket håll får man (bananen halsen ) uppåt,

eftersom jag kommer at släppa på strängarna så kommer ju väll halsen

att åka nedåt och rätta ut sig.

+ finns det nått knep att tänka på när jag skruvar ??. skruven sitter nere vid kroppen.

Om man håller kroppen som en fiol och kollar på halsen ska man skruva medurs eller moturs ??

Sen vet jag att det blir lite skruvande på höjden på strängarna och intonering. det fixar jag nog.. elller någon annnan som bara jobbar med sånt där 😆

aahhh tjocklek på strängar vore oxå intressant att veta om det är någon som har nått förslag ,kommer att spela gammal tung rock e det tänkt ........

Edit: kanske det finns en snäll själ som har ett foto som man kan se längs halsen hur det kan se ut /peace

Redigerat av Peter12345
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Om dragkraften från strängarna minskar ska du släppa på dragstången, dvs. motsols. Skruva inte mer än högst ett kvarts varv åt gången och sluta skruva om den känns lös, då går det inte att justera mer där.

Men, menar du att du ska stämma ner till B med vanligt set? Det tror jag att du kommer uppleva som jäkligt sladdrigt, och du kommer få spela extremt löst för att inte tonen ska sticka iväg uppåt i höjd. Det bästa vore nog om du tog de fyra lägsta ur ett 5-strängsset och filade upp skårorna i halssadeln. Men testa och se.

Tillägg: När du sitter med basen i spelposition så tryck ner första och sista band på E-strängen, då ska du ha en liten glipa mellan sträng och bandstav vid sjunde band, hur mycket är en smaksak, justera tills du inte får bandskorr längre--nån millimeter eller två kanske.

Redigerat av iStofil
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag stämmer också ner till B på 4-strängad. Gör som Stofilen sa när du justerar dragstången så ska det gå bra, tänk bara på att intoneringen antagligen kommer sabbas så du justerar den med.

Jämför tonen på 1:a med 13:e bandet (på alla strängar). Är 13:e strängen ljusare så ska strängen bli längre och tvärtom. Stämapparat rekommenderas här.

Ang strängar så rekommenderar jag att du köper 5-strängs set o skrotar den tunnaste. .125 eller .130 är en smaksak. Här kan det bli problem att få ner strängarna i sadeln vid huvudet på basen, i värsta fall får du gå till en gitarrtekniker och be honom fila upp spåren.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Kör även jag nedstämt till B. Personlig åsikt när man stämmer ner så bör det ju också höras att det är nedstämt för att det ska ge någon effekt. Har provat .125 och .130 men tyckte att det var rätt effektlöst. Köpte ett enligt mig superbt alternativ i GHS Bass Boomers H3045 som ligger på .115. Blev ett behagligt "häng" på strängarna och det sladdrar inget alls. Hade även tur då det inte krävdes så mycket justering av basen. Men som alltid, smaken är som baken. I mitt fall är den full i skit 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...