Jump to content
Annons

Inspelning av tung "punk-rock"


fenton

Recommended Posts

Hej!

Jag ska spela in ett band som spelar ganska hård och tung "punk-rock" liknande lost prophets och millencolin.

Jag har tillång till följande mikrofoner:

4 st SM57

1 st SM94

1 st AKG D112

1 st JKS NX2 (bastrummemik)

2 st Line Audio CM3

1 st Neumann TLM103

1 st ADK A-51

Jag har tänkt micka trummorna med CM3:orna som OH, SM57:orna på virvel och pukor och NX2:an som bastrummemik. Jag har sedan tänkt mig SM94:an under virveln och D112:an bakom bastrumman (vid klubban) för att få med mer klick. TLM103 som rumsmik. Det som är kvar är A-51:an, går den att använda på hi-hat?

Har ni bättre tips på hur jag ska micka trummorna? Kanske använda SM94:an på hi-hat och inte ha någon mick under virvel? Alla tips är välkomna!

Gitarrförstärkare att välja på är en Peavey Bandit 112 eller en Peavey classic 30. Vilken lämpar sig bäst till denna musikstil? Räcker det att micka med en SM57? eller ska jag kompletera med någon kondensatormik som SM94?

Basförstärkaren är en låda med fyra element och en Behringer-topp. Hur mickar jag den på bästa sätt? Ska jag lina signalen och samtidigt sätta t.ex D112 framför ett element? Eller räcker det att micka upp lådan tror ni?

Jag blir väldigt tacksam om ni tar er tid att svara på detta! Jag har tyvärr inte så stor koll på denna musikstil, speciellt inte i hur man brukar spela in den.. så alla tips är mer än välkomna!

tack på förhand!

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag ska spela in ett band som spelar ganska hård och tung "punk-rock" liknande lost prophets och millencolin.

Jag har tillång till följande mikrofoner:

4 st SM57

1 st SM94

1 st AKG D112

1 st JKS NX2 (bastrummemik)

2 st Line Audio CM3

1 st Neumann TLM103

1 st ADK A-51

Jag har tänkt micka trummorna med CM3:orna som OH, SM57:orna på virvel och pukor och NX2:an som bastrummemik. Jag har sedan tänkt mig SM94:an under virveln och D112:an bakom bastrumman (vid klubban) för att få med mer klick. TLM103 som rumsmik. Det som är kvar är A-51:an, går den att använda på hi-hat?

Har ni bättre tips på hur jag ska micka trummorna? Kanske använda SM94:an på hi-hat och inte ha någon mick under virvel? Alla tips är välkomna!

Gitarrförstärkare att välja på är en Peavey Bandit 112 eller en Peavey classic 30. Vilken lämpar sig bäst till denna musikstil? Räcker det att micka med en SM57? eller ska jag kompletera med någon kondensatormik som SM94?

Basförstärkaren är en låda med fyra element och en Behringer-topp. Hur mickar jag den på bästa sätt? Ska jag lina signalen och samtidigt sätta t.ex D112 framför ett element? Eller räcker det att micka upp lådan tror ni?

Jag blir väldigt tacksam om ni tar er tid att svara på detta! Jag har tyvärr inte så stor koll på denna musikstil, speciellt inte i hur man brukar spela in den.. så alla tips är mer än välkomna!

tack på förhand!

/A

Tycker det låter som att du har ganska bra koll.

Visst kan du micka hihat med ADK51:an. SKär ordentligt när du mixar bara för den lär ju ta upp en hel del.

Förhoppninsvis behöver du inte blanda in så mycket utav hihat kanalen då OH mickarna tar upp det mesta ändå.

Jag skulle micka och lajna basen så att man har två val.

Vilken gitarrförstärkare du skal lanvända får du väl lyssna dig till. Det går att få fram bra elgitarrljud med en sm57:a men testa dig fram till något du gillar. Jag brukar använda två 57:or på elgitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade mickat rätt likadant som du, bortsett från att jag inte hade mickat vid klubban, utan bara vid frontskinnet på kaggen. tycker det går hyffsat snabbt att skruva till ett skönt klick så länge man jobbar på rätt sätt med kompressorn + eqn.

Jag har själv märkt när jag spelar in att mic under virveln kan vara att föredra, eftersom jag tycker det är lättare att få till virveln lite "fetare" då. men eftersom jag bara har 8 in så brukar jag överväga mic under virveln mot rumsmic. och det brukar sluta med att det blir en rumsmic istället. =)

Gitarrerna tycker jag du ska spela in med två 57or. en rakt in i konen och den andra lite snett bnredvid i 45 graders vinkling, på så sätt är det lätt att blanda dom 2 ljuden, det ena med mer topp och det andra med mer botten, och på så sätt få det fett! har inte så stor koll på dom där stärkarna, i vår replokal står det en peavey bandit 112, som är helt ok att repa med. dock vet jag inte riktigt om jag tycker den låter så "fett", men däremot har den helt ok "crunch-dist". ska det vara mera tajt metalsound på gurorna så skulle jag rekommendera peaveys 5150 topp + låda. Den låter skitbra till tyngre rock, tycker den ger bra separation mellan strängarna också!

När jag spelar in bas brukar jag ta för regel att alltid lajna + micka upp lådan (brukar micka med en akg d 550 och det blir helt ok!) När det sen kommer till mixning brukar jag komma på mig själv med att inte använda lajn-signalen ändå. har du rattat in stärkaren på ett schysst sätt, och fått bra ljud i basmicken så tror jag inte att det behövs nån lajn-signal. men det kan vara skönt att spela in den ändå=) lycka till! /kim

Hej!

Jag ska spela in ett band som spelar ganska hård och tung "punk-rock" liknande lost prophets och millencolin.

Jag har tillång till följande mikrofoner:

4 st SM57

1 st SM94

1 st AKG D112

1 st JKS NX2 (bastrummemik)

2 st Line Audio CM3

1 st Neumann TLM103

1 st ADK A-51

Jag har tänkt micka trummorna med CM3:orna som OH, SM57:orna på virvel och pukor och NX2:an som bastrummemik. Jag har sedan tänkt mig SM94:an under virveln och D112:an bakom bastrumman (vid klubban) för att få med mer klick. TLM103 som rumsmik. Det som är kvar är A-51:an, går den att använda på hi-hat?

Har ni bättre tips på hur jag ska micka trummorna? Kanske använda SM94:an på hi-hat och inte ha någon mick under virvel? Alla tips är välkomna!

Gitarrförstärkare att välja på är en Peavey Bandit 112 eller en Peavey classic 30. Vilken lämpar sig bäst till denna musikstil? Räcker det att micka med en SM57? eller ska jag kompletera med någon kondensatormik som SM94?

Basförstärkaren är en låda med fyra element och en Behringer-topp. Hur mickar jag den på bästa sätt? Ska jag lina signalen och samtidigt sätta t.ex D112 framför ett element? Eller räcker det att micka upp lådan tror ni?

Jag blir väldigt tacksam om ni tar er tid att svara på detta! Jag har tyvärr inte så stor koll på denna musikstil, speciellt inte i hur man brukar spela in den.. så alla tips är mer än välkomna!

tack på förhand!

/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...