Jump to content
Annons

Uppgraderingen tar inte (4.x till 4.1.xx)


Slackerboy

Recommended Posts

Tjena,

Helt sjukt...

jag tog tillfället och ghosta om maskinen med en ren installation innan jag gav mig på att installera uppdateringen till 4.1, men nej då, det hjälper inte, men installerar inte en byte i steinberg katalogen och då jag efter uppdateing startar sx4.1 så ser man klart och tydligt att de lyckats igen, står ver 4.0.00... dsv det har inte lyckats installera den! Hur svårt kan det va att göra en installer som fungerar smärtfritt, de har ju för fasen haft ett helt år på sig, suck!

Jag har slut på ideér nu... om mantar en tidigare update och testar så skriver den över bl.a cubase4.exe, men detta händer inte med 4.1x... den bara står och fethänger i typ 4 sek o sedan anser den sig klar. Suck...

Hur är era andras erfarenheter av uppgraderingen? Dvs installationen?

Tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad konstigt. För mig har det fungerat smärtfritt.

Klickade bara på "knapparna" för att komma framåt, och så var det klart. Lät installera syncrosoft uppdateringen som länkades från deras sida också, bara för att vara säker.

Har du först installerat 4.0 versionen från skivan, och sedan 4.1 från deras hemsida? Eller gick du direkt på uppdateringen? Man kan inte ens kan göra så men...

Sen bör det ju inte vara någon skillnad på vilken ftp som man laddade ner installern från. Steinberg hade ju 2 stycken på sin sida, jag laddade från 2:an.

Hoppas det löser sig!

Edit:

Menar du att det står 4.0.0.. i ett tomt projekt du öppnar? Allt som har sparts med 4.0 versionen heter ju fortfarande 4.0 - även om du öppnar det i 4.1 versionen. Sparar du, kommer en ruta upp med en förfrågning om du vill skriva över projektet i den nya versionen.

Redigerat av Frekvens
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad konstigt. För mig har det fungerat smärtfritt.

Klickade bara på "knapparna" för att komma framåt, och så var det klart. Lät installera syncrosoft uppdateringen som länkades från deras sida också, bara för att vara säker.

Har du först installerat 4.0 versionen från skivan, och sedan 4.1 från deras hemsida? Eller gick du direkt på uppdateringen? Man kan inte ens kan göra så men...

Sen bör det ju inte vara någon skillnad på vilken ftp som man laddade ner installern från. Steinberg hade ju 2 stycken på sin sida, jag laddade från 2:an.

Hoppas det löser sig!

Edit:

Menar du att det står 4.0.0.. i ett tomt projekt du öppnar? Allt som har sparts med 4.0 versionen heter ju fortfarande 4.0 - även om du öppnar det i 4.1 versionen. Sparar du, kommer en ruta upp med en förfrågning om du vill skriva över projektet i den nya versionen.

Tjena, tackar som tar dig tid 🙁

Hur menar du med länkas från deras sida? Jag har inget nätverk i studioinstallationen av naturliga skäl. Om den skall ut på nätet och rajja så är det ju klart att det spårar ur helt, men sååå korkade kan det ju inte vara (hoppas) Jag startade med en clean xp installation samt sedan la jag på dvd:n, det sjuka är att man måste ha den i då uppdateringen skall installeras (hade kopierat in den på hd innan för att skippa öppna kartongen varje gång man gör clean install, men det spårade ur då 4.1 vill ha dvd:n så den skulle installera halion sampler uppdateringen, typiskt paranoida steinberga att lägga in en sådan check) Problemet är bara att den inte installerar ngt då man kör 4.1 uppdateringen, ja eller hälften kanske, vissa filerär utbytta men inte cubase4.exe (som bl.a byts ut då man kör 4.0.2xx uppdateringen) Så då jag sedan startar sx4.1 efter att jag installerat ny synsoft så är det rel 4.0.0 ngt (dvs orginal binär från dvd:n) som startas...

Jag har haft sx sedan ver 1 och det är samma visa varje gång, dem klarar inte av att uppdatera utan att cubase hänger sig sedan, ja om man inte gör de 17 stegen med att ta bort cache, gamla profiler under prefs etc, så b... Jag har satt nerladdning av uppdateringen från server 2 nu, får hoppas på att den inte är korrupt som denna verkar vara, synd bara att det kommer ta hela natten från deras 33.6 modem :/

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, tillslut fick jag hem uppdateringen från server 2, men det är samma crap, det bara stannar upp då den packat upp Cubase_Patch_410.msp, lägger dit lite junk och hoppar sedan vidare till att packa upp SyncrosoftLicenseControlSetup.exe, den går att installera, sedan vill den kolla att jag har en orginal dvd 4.0, packar upp Update_HALionOne_1.1.0.0.exe och vill installera de nya bankerna, dem hoppar jag då de inte skall användas i mitt system, sedan avslutas sk. installationen utan något meddelande. (väljer man att installera haion bankerna så avslutas den på samma sätt)

En fundering till de som installerat den med mer eller mindre lycka:

Någon som gjort det utan sp2? i xp? De tidigare uppdateringarna går bra att installera med endast sp1, jag vill inte lägga på det med allt junk som laggs in i onödan om det inte behövs...

Tacksam för svar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmmm, tillslut fick jag hem uppdateringen från server 2, men det är samma crap, det bara stannar upp då den packat upp Cubase_Patch_410.msp, lägger dit lite junk och hoppar sedan vidare till att packa upp SyncrosoftLicenseControlSetup.exe, den går att installera, sedan vill den kolla att jag har en orginal dvd 4.0, packar upp Update_HALionOne_1.1.0.0.exe och vill installera de nya bankerna, dem hoppar jag då de inte skall användas i mitt system, sedan avslutas sk. installationen utan något meddelande. (väljer man att installera haion bankerna så avslutas den på samma sätt)

En fundering till de som installerat den med mer eller mindre lycka:

Någon som gjort det utan sp2? i xp? De tidigare uppdateringarna går bra att installera med endast sp1, jag vill inte lägga på det med allt junk som laggs in i onödan om det inte behövs...

Tacksam för svar.

Ang SP2 så installerade jag det direkt det släpptes och har aldrig haft några problem. Vista däremot, aj aj usch...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ang SP2 så installerade jag det direkt det släpptes och har aldrig haft några problem. Vista däremot, aj aj usch...

Problem och problem, det innehåller ju en massa smeck som inte är relaterat till musik, vill inte ha det på den installatioen om det inte behövs. Synd att de inte kan skriva ut det på siten, ja om det krävs.

Trist att det man skall behöva sitta flera kvällar för att installera en enkel uppdatering, det är inte creative frist för mig iallafall... 🙂 Tippar på att jag får ringa till supporten imorgon. Hoppas verkligen inte man blir tvungen att installera sp2 för att få testa 4.1.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har samma problem med installationen.

Det verkar vara så att filen "Cubase_Studio_Patch_410.msp" inte kan köras. Jag har tydligen inget program associerat med den filändelsen, vilket gör att jag får en fråga hur jag vill öppna den. När jag klickar på avbryt så fortsätter installationen som om det går bra ändå, men sen när allt är klart så har det inte gjorts nån uppdatering.

Nån som vet vad filändelsen ".msp" ska associeras med för program?

Nån som det fungerar hos, som kan gå in och kolla i utforskaren hur inställningarna för MSP ser ut?

-SteinbergstrulCubase4.1.jpg

EDIT: Korrigering av filnamn

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Nån som vet vad filändelsen ".msp" ska associeras med för program?

Nån som det fungerar hos, som kan gå in och kolla i utforskaren hur inställningarna för MSP ser ut?

TACK! Bra att fler har samma problem (även om jag inte fått up dialogen du visade) Det är så kasst av dem att inte kunna se till att installern kollar så att förutsättningarna i datorn stämmer mot de krav som ställs. Man är ju luttrad på detta då det gäller Steinberg, samma sak med varje update/patch samt att de är stolliga på att ingen skall komma över en enda byte i onödan utan att det verifieras att man är en betalande användare. Samma sak gäller då man är inne på forumet och ställer frågor, man blir aviasad som fuskare fast man har en dongel samt inte får sitta och gissa med alla andra som inte heller får hjäp. Tragiskt.

Jag tippar på att vissa tycker kanske jag är lite väl negativ nu, men vore det open source så skulle jag inte höjt på ögonbrynen ens, men man har faktiskt betalat snart 10000 för programmet och det fungerar inte, går inte ens att installera, sedan att de har inte släppt en bugfix or what ever på ett år fast det finns massor av buggar, och fler ser det ut att lagts till i denna update, dvs saker de VET inte fungerar men skiter i och skriver en note att man skall undvika att använda eller undvika att använda under vissa omständigheter. Ta en titt i issues dokumentet om ni inte tror mig :/

PS: Jag tippar på att du kör xp sp1 du med va?

Redigerat av Slackerboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara så att filen "Cubase_Patch_410.msp" inte kan köras.
Ahaaaaaaaaa!! 🙂

Ni måste installera den senaste versionen av Windows Installer.

Windows Installer 3.1

TACK så mycket för input!

Det borde deras KOREACRAP installer klara av att detekta!

PS: Om det fungerar (vilket jag tror det gör) så vipps så installerar man 2,5 meg istället för heeela sp2, nice! Tack änn en gång för tippset.

Redigerat av Slackerboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Det verkar vara så att filen "Cubase_Patch_410.msp" inte kan köras.
Ahaaaaaaaaa!! 🙂

Ni måste installera den senaste versionen av Windows Installer.

Windows Installer 3.1

Ooooooooo ....

Nu börjar vi komma nån vart.

Är det filen "WindowsInstaller-KB893803-v2-x86.exe" som ska hämtas och köras? Det framgår inte helt tydligt tycker jag ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hämtat filen och kört den. Funkade inte.

Har startat om datorn. Funkar inte.

Filtypen är fortfarande inte associerad med nåt program. Ska den vara det, eller räcker det med att det står ""Windows installer patch" i fönstret "Folder options" (se bilderna ovan)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Steinberg räknar nog med att alla Windows-datorer håller sig uppdaterade med WindowsUpdate 🙂

Du menar så de har fler att skylla på då deras egna saker krockar mot allt annat man får default installerat in wondows... 🙂 Näää, de är klantiga och inget annat.

Jag tror inte på fullaste allvar att det rekomenderar att du laddar hem alla patchar man får via windowsupdate för att sedan kunna garantera att sx4 fungerar bra. Förmodligen räcker det med en bråkdel av dem för att DAWs skall fungera toppen, största problemet är bara att veta vilka. Det skulle ju inte göra något om det gick att välja olika profiler i windwos då man installera den beroende på användningsområde. Men jag ippar på att man kan se i stjärnorna efter det, speciellt med tanke på hur bra vista verkar fungera som DAW =P

Hur som haver, tack så mycket för hjälpen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har hämtat filen och kört den. Funkade inte.

Har startat om datorn. Funkar inte.

Filtypen är fortfarande inte associerad med nåt program. Ska den vara det, eller räcker det med att det står ""Windows installer patch" i fönstret "Folder options" (se bilderna ovan)?

På min fungerade det! jag valde att ladda hem för eng då jag har xp pro eng, installera win installer, boota om installera 4.1 update, den bytte filer som planerat och det fungera att starta efter 🙂

PS:Linus, hur fungear SX4 under mac? Är det stabilt nu för tiden? Minns att de hade problem i början.

Redigerat av Slackerboy
Link to comment
Dela på andra sajter

På min fungerade det! jag valde att ladda hem för eng då jag har xp pro eng, installera win installer, boota om installera 4.1 update, den bytte filer som planerat och det fungera att starta efter 🙂

Hur ser filassociationen ut hos dig nu efter installationen?

Om du jämför med mina bilder ovan? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Filen "Cubase_Studio_Patch_410.msp" kan fortfarande inte kan köras när jag försöker installera CS4.1.

Installationen frågar efter program, trots att jag kört installationen av Windows Installer 3.1.

Nån som vet råd?

🙂

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Filen "Cubase_Patch_410.msp" kan fortfarande inte kan köras när jag försöker installera CS4.1.

Installationen frågar efter program, trots att jag kört installationen av Windows Installer 3.1.

Nån som vet råd?

🙂

Tjena igen, den vill öppnas med windows installer, dvs är ass med den. CS4.1? Är det studio du har eller? Kan ju hända att den kräver något mer som du inte har i din installation. Den installation jag hade ju under testet var lite mer som en opreppad xp (dvs ej optimerad för musik) Skall testa med min ninja installation med och se om det fungerar lika bra...

Redigerat av Slackerboy
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena igen, den vill öppnas med windows installer, dvs är ass med den. CS4.1? Är det studio du har eller? Kan ju hända att den kräver något mer som di inte har i den installation. Den installation jag hade ju under testet var lite mer som en o preppad xp (dvs ej optimerad för musik) Skall testa med min ninja installation med och se om det fungerar lika ra då....

Jag testade faktiskt att associera den med Windows Installer, om jag nu tog rätt fil (WINDOWS/System32/msiexec.exe). Men det resulterade bara i att jag fick upp nån slags informationsruta om Windows Installer, typ. Så jag körde en Restore.

Å jupp, jag kör Studio.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade faktiskt att associera den med Windows Installer, om jag nu tog rätt fil (WINDOWS/System32/msiexec.exe). Men det resulterade bara i att jag fick upp nån slags informationsruta om Windows Installer, typ. Så jag körde en Restore.

Å jupp, jag kör Studio.

Nu har jag även installerat Cubase SX 4.1 i det tajta installationen, det går igång och ser ut att va ok. Fick dock installera om lite då jag inte började med att installera windows installer 3.1 först. Efter den var installerad så körde jag dvd, sedan update och då fungerade det. Testa i den ordningen (med omboot efter windows installer) Notera dock att jag körde update_....exe filen och inte de lösa patcharna då jag installerade 4.1 updaten.

Hoppas det hjälper dig, godnatt.

Link to comment
Dela på andra sajter

hej, jag har installerat på orca 12 uppdateringar, för både cubase 4 och studio och har inte haft ett enda problem. inga problem heller på de andra 35 maskiner runt om i landet.

dock har en av våra elever råkat ut för en dålig nedlaggning: steinberg beklagade, men det var stor tryck på deras servrar den första veckan. prova att ladda ned updaten igen, det funkade för honom smärtfritt. (glöm inte att ha med er dvdn, updaten vill ha det för halions skull)

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte heller haft några problem med uppdateringen till Cubase studio 4.1.

Men det verkar som en del har tur och andra mindre tur.

Och det är lite märkligt..

Ja, det fungerar säkert bra om man fyllt xp med alla 200 patches som kan trycker in genom att installera sp2 för xp, samt de 90 som skall in för att uppdatera xp till senaste uppdateringar. Det är dock inte vad jag vill, jag vill bara lägga på de som behövs för att studion skall fungera med de få program den behöver. Det vore då inte för mycket att begära att deras update installation kollar om kraven de har uppfylls samt meddelar de brister man har, då hade jag sluppit lägga 2 kvällar på detta och istället installera allt på 15 mins som det tar om man gör det på en ny installation. Som jag sa är det samma visa varje gång, bla så har de i tidigare uppdateringar hårdkodat så man var tvungen att lägga dvd:n i enhet 1 (om man har flera) annars krasha installern och buggar ut, självklart utan en förklaring till vad som var fel, lika b. Jag tycker även att de borde skippa kravet med att måsta lägga i dvd:n vid uppdatering, sjukt dålig lösning om man är på annan ort och inte släpat med den.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker även att de borde skippa kravet med att måsta lägga i dvd:n vid uppdatering
Den enkla anledningen är att Steinberg erbjuder en patch, inte en komplett installationsskiva för nedladdning.

Uppdateringen du laddar hem innehåller skillnaderna mellan de gamla och de nya filerna. Därför tar det mycket mindre plats. Om det är bara typ 25 MB som skiljer HALionOne 4.1 från 4.0, så är det gott att programmet bara ändrar filerna där det behövs.

Jag tror fler skulle uppretade om de behövde ladda hem 900 MB istället för 150. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slängde ett öga på tråden.

Jag vill bara säga att vi hade också en hel del "strul" med uppgraderingen.

Inte för än jag rensat disken ordentligt från den gamla 4.0.2 ver. och sedan gjort ett "omtag", in med DVD:n instalera 4.0.0 och där efter 4.1.

Då rulla den igång (med Majkens hjälp förstås).

Det är bra att det inte blir uppgraderingar för ofta!

Jag måste också tillägga; när det väl ska uppgraderas, är Forumet en stor tillgång! :rolleyes:

Vänligen

Gubben i Kalmar

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...