Jump to content
Annons

Musikteori hjälp


Pmm

Recommended Posts

Hej!

Jag har tränat in olika ackord, moll, dur, sus, dim osv.

Har även tränat in skalor dvs. vilka toner som ingår i skalan.

Har även försökt läsa in vilka ackord som ingår i olika tonarter.

Men jag har lite svårt att få pusselbitarna på plats.

Hur vet man att man spelar rätt toner och väljer rätt ackord i en tonart?

Om vi för enkelhetens skull väljer C-dur.

I skalan C-dur ingår tonerna C,D,E,F,G,A,B och inga kors eller Betonarter.

Men när man tittar på vilka ackord som ingår i C-dur Tonarten. Så innehåller

den bl.a. ackordet em vars skala innehåller en korstonart. Nämligen F#. Men c-dur tonarten

innehåller inte Fiss. Är det ok att spela den tonen när man tar em ackordet men inte annars?

Jag trodde man kunde se på tonarten, (i detta fall c-dur tonarten) vilka toner som ingick. Men vissa ackords skalor som ingår i tonarten innehåller andra toner än dom i tonarten c-dur.

Hoppas nån kan förklara det på ett lättbegripligt sätt. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

Jag har tränat in olika ackord, moll, dur, sus, dim osv.

Har även tränat in skalor dvs. vilka toner som ingår i skalan.

Har även försökt läsa in vilka ackord som ingår i olika tonarter.

Men jag har lite svårt att få pusselbitarna på plats.

Hur vet man att man spelar rätt toner och väljer rätt ackord i en tonart?

Om vi för enkelhetens skull väljer C-dur.

I skalan C-dur ingår tonerna C,D,E,F,G,A,B och inga kors eller Betonarter.

Men när man tittar på vilka ackord som ingår i C-dur Tonarten. Så innehåller

den bl.a. ackordet em vars skala innehåller en korstonart. Nämligen F#. Men c-dur tonarten

innehåller inte Fiss. Är det ok att spela den tonen när man tar em ackordet men inte annars?

Jag trodde man kunde se på tonarten, (i detta fall c-dur tonarten) vilka toner som ingick. Men vissa ackords skalor som ingår i tonarten innehåller andra toner än dom i tonarten c-dur.

Hoppas nån kan förklara det på ett lättbegripligt sätt. 😆

Kan börja med att säga att bara du tycker att det låter bra så är det rätt 🥰

I C-dur så är C tonika. F är subdominanten. Och G är dominanten. Och eftersom att G är dominant så blir Em dominantparallelen. Du spelar alltså fortfrande i C-dur. Men Em passar just för att det är samma toner i G som i Em. Makes sense? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

>Hur vet man att man spelar rätt toner och väljer rätt ackord i en tonart?

Bra fråga, hur vet man det?

För det första så beror det på vilken genre/stil man spelar i; det är en skillnad om man ska spela jazz eller klassiskt eller folk eller . . . . dvs vad är rätt och fel bestäms av sammanhanget

Men grundläggande västerländsk musikteori då?

Jo. Ta då C-dur. C-dur innehåller 3 st dur akord och 3 st mollakord samt ett dimakord.

Alltså akorden, C F G och Dm Em Am samt då Bdim (jag skriver B och inte H).

Hur får jag fram akorden? Akord i sin enkelhet byggs i terser.

C = c e g

F = f a c

G = g b d

Dm = d f a

Em = e g b

Am = a c e

Bdim = b d f

Där har du de gundläggande akorden i en durtonart.

Att spela på ett akord då? Som sagt så beror det på sammanhanget.

Men i all sin enkelhet så (akordet):

C = cdefgabc

Dm = defgabcd

Em = efgabcde

F = fgabcdef

G = gabcdefg osv.

Men man märker, kanske, att det inte låter så "bra". Att spela ett f över ett Em - nja - beror på.

Vi hoppar raskt över till 1950-talet och då Jazz . . .

Nu vill vi inte spela enkla treklanger, utan vill ha lite fler färger i paletten. Hur gör vi då? Jo, vi fortsätter att stapla terser.

C = Cmaj9 = c e g b d

Dm = Dm9 = d f a c e

F = Fmaj7 = f a c e g

G = G9 = g b d f a osv. (ehh vart tog Em vägen? återkommer strax)

Skalor att spela då? ja ta dem som redan finns ( Till vän av ordning: jag är medveten att detta är ytterst förenklat) 🥰

I C-dur så får man: 3st olika durskalor och 3st olika mollskalor samt en mollskala till (ehh?)

Dur:

c - c (cdefgabc) = Jonisk

f - f (fgabcdef) = Lydisk

g -g (gabcdefg) = Mixolydisk

Moll:

d - d (defgabcd) = Dorisk

e - e (efgabcde) = frygisk

a - a (abcdefga) = Aeolisk

b - b (bcdefgab) = Locrisk

Så för varje durakord har jag tre olika skalor att välja på, och för varje mollakord har jag också tre. Och vilken jag väljer beror på lite olika saker.

T.ex så passar inte en mixolydiskt skala över ett maj9 akord, men däremot så passar den utmärkt över ett 9-akord (t.ex G9).

Mollakorden då? Jo av de olika skalorna så är den Doriska mest använda över ett m9 (eller m7).

Em9 i tonarten C då? För att få fram den doriska skalan för Em måste man gå till den durtonarten som har e som sin andre ton. Dvs D-dur. D-dur har två höjda toner (ciss och fiss) alltså blir det dorisk: e d fiss g a b ciss d e

Nu räcker det. Jag är hungrig. Fråga gärna på mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur vet man att man spelar rätt toner och väljer rätt ackord i en tonart?

Om vi för enkelhetens skull väljer C-dur.

I skalan C-dur ingår tonerna C,D,E,F,G,A,B och inga kors eller Betonarter.

Men när man tittar på vilka ackord som ingår i C-dur Tonarten. Så innehåller

den bl.a. ackordet em vars skala innehåller en korstonart. Nämligen F#. Men c-dur tonarten

innehåller inte Fiss. Är det ok att spela den tonen när man tar em ackordet men inte annars?

Jag trodde man kunde se på tonarten, (i detta fall c-dur tonarten) vilka toner som ingick. Men vissa ackords skalor som ingår i tonarten innehåller andra toner än dom i tonarten c-dur.

Det kan vara jobbigt att fatta skalor och ackord i början, men det kommer snabbt.

Toner i Em: E, G, B. Dessa toner utgör alltså Em:s skala. Em ingår i följande tonarter: C, D, G och utgör 3:e, 2:a och 6:e ackord.

nån F# finns inte med i ekvationen. eller har jag missat nåt?

mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

I C-dur så får man: 3st olika durskalor och 3st olika mollskalor samt en mollskala till

sista är m7b5.. 😕

Det är fortfarande en mollskala. 🙂

bcdefgab

b till d = liten ters = moll

däremot om man tersstaplar och bildar ett akord så får man fram ett m7b5; dvs ett mollakord med en liten sjua och ett sänkt kvint.

men det är fortfarande en mollskala.

skalan kan användas med fördel över ett 7 (eller 9 eller 13) akord som har sitt grundton en stor ters ner.

Dvs över ett G9 så kan man då spela en B-locrisk.

Redigerat av chrisB
Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara jobbigt att fatta skalor och ackord i början, men det kommer snabbt.

Toner i Em: E, G, B. Dessa toner utgör alltså Em:s skala. Em ingår i följande tonarter: C, D, G och utgör 3:e, 2:a och 6:e ackord.

nån F# finns inte med i ekvationen. eller har jag missat nåt?

mvh

F# finns med i både D-dur och G-dur. Så om Em är antingen det 2:e eller 6:e akordet finns då ett f#.

Link to comment
Dela på andra sajter

I C-dur så får man: 3st olika durskalor och 3st olika mollskalor samt en mollskala till

sista är m7b5.. 😊

Det är fortfarande en mollskala. 😕

bcdefgab

b till d = liten ters = moll

däremot om man tersstaplar och bildar ett akord så får man fram ett m7b5; dvs ett mollakord med en liten sjua och ett sänkt kvint.

men det är fortfarande en mollskala.

skalan kan användas med fördel över ett 7 (eller 9 eller 13) akord som har sitt grundton en stor ters ner.

Dvs över ett G9 så kan man då spela en B-locrisk.

haha jag tittade inte så noggrant.. men visst har du rätt.. 😊

fan det var ett tag sen som jag läste musikteori nu.. 🙂

borde sätta mig o läsa in det igen!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

>Hur vet man att man spelar rätt toner och väljer rätt ackord i en tonart?

Bra fråga, hur vet man det?

För det första så beror det på vilken genre/stil man spelar i; det är en skillnad om man ska spela jazz eller klassiskt eller folk eller . . . . dvs vad är rätt och fel bestäms av sammanhanget

Men grundläggande västerländsk musikteori då?

Jo. Ta då C-dur. C-dur innehåller 3 st dur akord och 3 st mollakord samt ett dimakord.

Alltså akorden, C F G och Dm Em Am samt då Bdim (jag skriver B och inte H).

Hur får jag fram akorden? Akord i sin enkelhet byggs i terser.

C = c e g

F = f a c

G = g b d

Dm = d f a

Em = e g b

Am = a c e

Bdim = b d f

Där har du de gundläggande akorden i en durtonart.

Att spela på ett akord då? Som sagt så beror det på sammanhanget.

Men i all sin enkelhet så (akordet):

C = cdefgabc

Dm = defgabcd

Em = efgabcde

F = fgabcdef

G = gabcdefg osv.

Men man märker, kanske, att det inte låter så "bra". Att spela ett f över ett Em - nja - beror på.

Vi hoppar raskt över till 1950-talet och då Jazz . . .

Nu vill vi inte spela enkla treklanger, utan vill ha lite fler färger i paletten. Hur gör vi då? Jo, vi fortsätter att stapla terser.

C = Cmaj9 = c e g b d

Dm = Dm9 = d f a c e

F = Fmaj7 = f a c e g

G = G9 = g b d f a osv. (ehh vart tog Em vägen? återkommer strax)

Skalor att spela då? ja ta dem som redan finns ( Till vän av ordning: jag är medveten att detta är ytterst förenklat) 😱

I C-dur så får man: 3st olika durskalor och 3st olika mollskalor samt en mollskala till (ehh?)

Dur:

c - c (cdefgabc) = Jonisk

f - f (fgabcdef) = Lydisk

g -g (gabcdefg) = Mixolydisk

Moll:

d - d (defgabcd) = Dorisk

e - e (efgabcde) = frygisk

a - a (abcdefga) = Aeolisk

b - b (bcdefgab) = Locrisk

Så för varje durakord har jag tre olika skalor att välja på, och för varje mollakord har jag också tre. Och vilken jag väljer beror på lite olika saker.

T.ex så passar inte en mixolydiskt skala över ett maj9 akord, men däremot så passar den utmärkt över ett 9-akord (t.ex G9).

Mollakorden då? Jo av de olika skalorna så är den Doriska mest använda över ett m9 (eller m7).

Em9 i tonarten C då? För att få fram den doriska skalan för Em måste man gå till den durtonarten som har e som sin andre ton. Dvs D-dur. D-dur har två höjda toner (ciss och fiss) alltså blir det dorisk: e d fiss g a b ciss d e

Nu räcker det. Jag är hungrig. Fråga gärna på mer.

Okej!

Musikteori är en hel vetenskap. Får lära mig lite i taget.

Så kan man sammanfatta det som så att em skalan spelas utan fiss i tonarten c-dur.

Dvs. ska man anpassa em-skalan vars ackord (Em) ingår i tonarten c-dur som inte innehåller några upphöjda eller sänkta toner? I exempelvis en melodi där em ackordet ingår?

Vill man spela fiss i Em-skalan så får man spela i d-dur istället? Eftersom Tonarten D-dur innehåller både F# samt D# som upphöjda toner.

Jag försöker hitta logiken utan att det ska bli för invecklat för en nybörjare i teori.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan börja med att säga att bara du tycker att det låter bra så är det rätt 😱

I C-dur så är C tonika. F är subdominanten. Och G är dominanten. Och eftersom att G är dominant så blir Em dominantparallelen. Du spelar alltså fortfrande i C-dur. Men Em passar just för att det är samma toner i G som i Em. Makes sense? 😱

Ja, it makes sense 🙂 Jag har inga problem med att em ackordet ingår i c-dur skalan. Men jag har problem med att veta hur man tar ut tonerna om man spelar ett em ackord i tonarten c-dur eftersom den ej innehåller några upphöjda eller sänkta toner men det gör ju em-skalan. Ska man då anpassa em-skalan till c-durs tonart?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, it makes sense 😱 Jag har inga problem med att em ackordet ingår i c-dur skalan. Men jag har problem med att veta hur man tar ut tonerna om man spelar ett em ackord i tonarten c-dur eftersom den ej innehåller några upphöjda eller sänkta toner men det gör ju em-skalan. Ska man då anpassa em-skalan till c-durs tonart?

Om du spelar i c-dur så kan man väll säga att i början nu så kan du anpassa skalan efter c-dur. Men det du spelar är då en e-frygisk skala och inte ren moll, som det skulle bli i g-dur där du får ditt f# eller dorisk skala i d-dur då du har c# med också.

//Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Principen För Enkel Vilken Skala Ska Jag Spela Öfer Akordet lathund:

Öfer ett "rent" dur dvs t.ex C eller C6 eller Cmaj7 osv: spela dess joniska skala.

Likaledes, öfer ett moll t.ex Dm eller Em9 osv: spela dess doriska skala.

Så till slut; öfer en dominant akord; G7 eller C13 osv; spela dess mixolydiska skala.

Håller du dig till dessa tre regler kan du aldrig låta "fel". 😮

Och för att upprepa:

Jonisk: 12345678 t.ex: C-jonisk: C D E F G B C

Dorisk: 12b3456b78 t.ex E-dorisk: E F# G A B C# D E

Mixloydisk: 123456b78 t.ex F-mixlydisk: F A Bb C D Eb F

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Principen För Enkel Vilken Skala Ska Jag Spela Öfer Akordet lathund:

Öfer ett "rent" dur dvs t.ex C eller C6 eller Cmaj7 osv: spela dess joniska skala.

Likaledes, öfer ett moll t.ex Dm eller Em9 osv: spela dess doriska skala.

Så till slut; öfer en dominant akord; G7 eller C13 osv; spela dess mixolydiska skala.

Håller du dig till dessa tre regler kan du aldrig låta "fel". :rolleyes:

Och för att upprepa:

Jonisk: 12345678 t.ex: C-jonisk: C D E F G B C

Dorisk: 12b3456b78 t.ex E-dorisk: E F# G A B C# D E

Mixloydisk: 123456b78 t.ex F-mixlydisk: F A Bb C D Eb F

Hmm...

Men om man nu ska stapla terser i å bygga femklang i från trean i en tonart så blird det väl rimligen IIIm7b9 väl? IIIm9 borde låta utanför tonarten just med tanke på f#et (i c-dur). Mitt klaviatur är dött å jag e inte tillräckligt vettig gitarrist att prova...

Men om man nu promt ska spela IIIm9 så bör man väl definitivt lägga vikt vid 9an eftersom den just ligger utanför tonarten å å därför e rätt karaktäristisk å spännande...

Edit:

Hade glömt mollmarkeringen i min steganalys ovan.,,

Redigerat av mattiasd
Link to comment
Dela på andra sajter

Svarar vi egentligen på hans fråga här?...

Han frågar väl om man kan spela ta ackord som innehåller toner som inte ingår i grundskalan?

Tex C7 C+5 Etc...

Då blir det ju lite svarta tangenter.

Jag undrade själv det för ett tag sen. Nu vet jag att man kan....

Link to comment
Dela på andra sajter

C-dur:

Toner: c, d, e, f, g, a, b

Ackord:

C, Dm, Em, F, G, Am, Bm7b5

Skalor: Jonisk (utgår från C), Dorisk (utgår från D), Frygisk (utgår från E), Lydisk (utgår från F), Mixolydisk (utgår från G), Aeolisk (utgår från A), Lokrisk (utgår från 🙂.

Likadant i t.ex. Ab-dur:

Toner: Ab, Bb, C, Db, Eb, F, G

Ackord: Ab, Bbm, Cm, Db, Eb, Fm, Gm7b5

Skalor: Jonisk (utgår från Ab), Dorisk (utgår från Bb), Frygisk (utgår från C), Lydisk (utgår från Db), Mixolydisk (utgår från Eb), Aeolisk (utgår från F), Lokrisk (utgår från G).

En annan viktig sak är att "landa" på en ton som ingår i ackordet. Enklast att förklara med att när du har bestämt dig för att ta en paus i allt shreddande (HE HE 🙂) i låten och sola på en lugnare sätt så kan du alltid landa på nästa ackords tonika t.ex. tonen C i C-dur eller D i Dm.

ChrisB säger en del intressanta saker, ta till vara på det.

Så länge du håller dig till skalans toner så låter det aldrig direkt "fel". Möjligtvis lite jazzigt.

Hoppas det hjälpte dig något 🙂

En bra bok att köpa för grundläggande och lite överkurs i musikteori är Musikens Nycklar (http://www.bokus.com/b/9121184054.html)

Jag själv har 2 st så om du skulle vilja köpa en beggad så får du den för 200.

Ha det!

/David

Edit: Stavfel

Redigerat av Bulldozer
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren!

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Skalor: Jonisk (utgår från C), Dorisk (utgår från D), Frygisk (utgår från E), Lydisk (utgår från F), Mixolydisk (utgår från G), Aeolisk (utgår från A), Lokrisk (utgår från

-------------------------------------------------------------------------------------

Detta ovanför fattar jag...tror jag.. Så man kan säga att C-dur skala som börjar med ackordet D. Är en Dorisk C-dur skala eller är jag ute och cyklar?

Jag har börjat fatta en del men också insett att det är rätt invecklat med teori. Jag fattar att vissa ackord ingår i en specifik tonart. Det är väl skalorna som är lite mer knepiga. Det finns så många. Pentatonisk skala, blues skala osv.... Så samma ackord ingår i tonarten men man spelar skalorna på olika sätt!? Det är det jag får plugga in.... Jag har hittat mitt sätt att ta ut tonerna men vill kunna variera mig... Och helst inte enbart låta jazzigt eller bluesigt... Utan även ganska modernt... Vilka skalor brukar man spela i vanlig pop, rnb, dance osv?

Boken är intressant ifall jag har nytta av den även om jag inte läsar noter? För jag vill inte lära mig det 😏..... Om du orkar skicka den så kan jag lägga in 200 på ditt konto. Annars kan jag beställa den från bokus. Hör av dig... patrikmakelainen@hotmail.com

Redigerat av Pmm
Link to comment
Dela på andra sajter

C-dur:

Toner: c, d, e, f, g, a, b

Ackord:

C, Dm, Em, F, G, Am, Bm7b5

Skalor: Jonisk (utgår från C), Dorisk (utgår från D), Frygisk (utgår från E), Lydisk (utgår från F), Mixolydisk (utgår från G), Aeolisk (utgår från A), Lokrisk (utgår från 😎.

Likadant i t.ex. Ab-dur:

Toner: Ab, Bb, C, Db, Eb, F, G

Ackord: Ab, Bbm, Cm, Db, Eb, Fm, Gm7b5

Skalor: Jonisk (utgår från Ab), Dorisk (utgår från Bb), Frygisk (utgår från C), Lydisk (utgår från Db), Mixolydisk (utgår från Eb), Aeolisk (utgår från F), Lokrisk (utgår från G).

En annan viktig sak är att "landa" på en ton som ingår i ackordet. Enklast att förklara med att när du har bestämt dig för att ta en paus i allt shreddande (HE HE 😛) i låten och sola på en lugnare sätt så kan du alltid landa på nästa ackords tonika t.ex. tonen C i C-dur eller D i Dm.

ChrisB säger en del intressanta saker, ta till vara på det.

Så länge du håller dig till skalans toner så låter det aldrig direkt "fel". Möjligtvis lite jazzigt.

Hoppas det hjälpte dig något 🙂

En bra bok att köpa för grundläggande och lite överkurs i musikteori är Musikens Nycklar (http://www.bokus.com/b/9121184054.html)

Jag själv har 2 st så om du skulle vilja köpa en beggad så får du den för 200.

Ha det!

/David

Edit: Stavfel

Det var bra förklarat. Tack 😮

Ps.

Är intresserad av den boken. Skicka ett Pm om du har kvar någon till salu.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...