Jump to content
Annons

Kan dåliga kablar försämra ljudet märkbart?


accus

Recommended Posts

Vad gäller kablar så ligger skillnaden i huruvida kabeln är balanserad eller inte. En XLR-kabel är alltså alltid en XLR-kabel (såvida den inte är trasig), och kommer i princip alltid att leverera samma ljud oavsett märke. Däremot är det en jäkla skillnad på att använda sig av obalanserade kablar från exempelvis stereo-out på ljudkortet till monitorerna. Signalen kan tappa mycket i diskant och annat skräp kan komma med som exempelvis nätbrum. Att då byta till balanserad (XLR eller stereotele)kan vara som natt och dag.

Min erfarenhet är att en XLR-kabel av märket Hosa (den billigaste) är exakt lika bra som en mycket dyrare variant. Men därav tvistar de lärde..

Men det är klart, hittar man någon kabel som legat länst ner i skrubben i fyra år kanske man ska prova med nya... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har en Sony Kondensatormik som jag köpte en ny kabel till för 250 spänn. Det blev som natt och dag.

Jag har funderat på om det berodde på att den första var gammal och den andra ny, eller om det berodde på att den första var en Tele och den andra en XLR... Hursomhelst, ljudet blev extremt mycket klarare.

Klart att om du bytte från tele till xlr att ljudet blev bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som brukar använda Sm 58(7) i sin studio som vet hur det borde låta?

Jag har inte använt just SM58 i studio (bara på scen), men jag har använt liknande dynamiska mikar i studio (innan jag skaffade kondensator), och de är helt OK för vissa röster, och låter skit för vissa. I vilket fall som helst är det lite si och så med frekvensgången i det högre registret. B1'an ger mer närhet och klarhet.

Men min uppfattning är att en SM58 är slöseri i studio. Den är byggd för att tåla hårda tag på scen, det är det du betalar för. För samma pengar (dryg tusenlapp) får du antingen en hel bunt ljudmässigt likvärdiga men inte lika robusta mikar, eller en SP B1 och pengar över till en mixer.

Vilket inte har med kablarna att göra. Ursäkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det ligger en hel del i det. Micken är ju byggd främst för att vara tålig, inte låta bäst.

Jag vet inte om det är inbilning eller inte, men efter att jag köpt kablarna tycker jag att det låter klarare och renare! Men som sagt, det kan vara inbillning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni missar lösningen. Killen använder inte eq. Jag har aldrig fått till ett bra sångljud utan eq med sm57. Det är ju liksom inte en stormembranare så då måste man vara nära och då blir det höjd bas.. Skär bort lite bas, lär dig eqa. Skillnaden i mikrofoner handlar om vilka frekvenser de tar upp. Sen boostar man eller skär på det som man vill ändra.

Och kom ihåg placebo. Jag har spelat upp samma ljudfil två gånger för audiofiler och sagt "ja, och den här andra inspelningen gick genom en blabla hör ni vilken skillnad? "Ja! Åh! fan, en sån vill jag ha vad kostar den?" "Äh skitmycket, bara riktiga pros som kör med sånt här".

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsanhoppsan!

Jag spelar in sång med en Sm58 genom en "art tube mp progect series" och in i EMU0404 kortet in i datorn.

Jag har aldrig gillat ljudet, det låter som om jag är täppt eller någon, verkligen inte rent i alla fall!

Jag tänkte att det kanske berodde på att Sm58an trots allt är en ganska gammal mick och så.

Sen så hörde jag en annan inspelning där man hade användt en Sm58, och det var en enorm skillnad!

Jag har inte direkt några bra sladdar varken mellan micken-tuben eller tuben-datorn, jag tog det jag hade hemma.

Kan det jag upplever bero på kablarna? Kommer jag märka skillnad om jag köper nya, bättre?

Ja.

Men hur går detta till? Hur kan en kabel, som bara är en kropp som leder en elektrisk signal, vara bättre eller sämre? Vari ligger skillnaden mellan en koppartråd virad med eltejp och de där sinnesjukt dyra kablarna för hundratals kronor metern? Jag förstår att kabeln kan lägga till saker som brus och brum och såklart glappa, men att påverka själva ljudet i sig, hur går det till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni missar lösningen. Killen använder inte eq. Jag har aldrig fått till ett bra sångljud utan eq med sm57. Det är ju liksom inte en stormembranare så då måste man vara nära och då blir det höjd bas.. Skär bort lite bas, lär dig eqa. Skillnaden i mikrofoner handlar om vilka frekvenser de tar upp. Sen boostar man eller skär på det som man vill ändra.

Och kom ihåg placebo. Jag har spelat upp samma ljudfil två gånger för audiofiler och sagt "ja, och den här andra inspelningen gick genom en blabla hör ni vilken skillnad? "Ja! Åh! fan, en sån vill jag ha vad kostar den?" "Äh skitmycket, bara riktiga pros som kör med sånt här".

om du EQ:ar så pass mkt som du skriver, ska du nog ta o läsa in dig lite mer på hur man placerar en mikrofon istället!! med rätt placering ska du inte behöva använda en EQ.. equalizer är bara till fför att korrigera sina inspelninsmisstag!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever att micen är dov, så kan det vara dax att tvätta puffskyddet i kåpan, när dom blir fulla me spått o dyl. så blir dom dova.

kabeln skall inte spela någon roll så vitt de inte är fel på den. jag har fått underliga fel som att en mic blir gryyymt tunn i ljudet. och då har det varit något kabelbrott någonstans.

men annars så brukar man behöva EQa för att få det låta "öppet"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni missar lösningen. Killen använder inte eq. Jag har aldrig fått till ett bra sångljud utan eq med sm57. Det är ju liksom inte en stormembranare så då måste man vara nära och då blir det höjd bas.. Skär bort lite bas, lär dig eqa. Skillnaden i mikrofoner handlar om vilka frekvenser de tar upp. Sen boostar man eller skär på det som man vill ändra.

Och kom ihåg placebo. Jag har spelat upp samma ljudfil två gånger för audiofiler och sagt "ja, och den här andra inspelningen gick genom en blabla hör ni vilken skillnad? "Ja! Åh! fan, en sån vill jag ha vad kostar den?" "Äh skitmycket, bara riktiga pros som kör med sånt här".

om du EQ:ar så pass mkt som du skriver, ska du nog ta o läsa in dig lite mer på hur man placerar en mikrofon istället!! med rätt placering ska du inte behöva använda en EQ.. equalizer är bara till fför att korrigera sina inspelninsmisstag!!

Precis, jag letar efter ett så bra grundljud som möjligt. Det känns lite tråkigt att det första man måste göra är att förvränga sin röst för att det ska låta hyfsat :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever att micen är dov, så kan det vara dax att tvätta puffskyddet i kåpan, när dom blir fulla me spott o dyl. så blir dom dova.

Vid det laget brukar man känna det på lukten också. :rolleyes:

Haha! Usch! Hur gör man för att tvätta puffskyddet då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du upplever att micen är dov, så kan det vara dax att tvätta puffskyddet i kåpan, när dom blir fulla me spott o dyl. så blir dom dova.

Vid det laget brukar man känna det på lukten också. 😆

Haha! Usch! Hur gör man för att tvätta puffskyddet då?

Tja, man kan ju skruva av toppen och skölja genom kudden, men det sliter ju på den också. Det är det jag gillar med plåtgaller som puffskydd, de är så lätta att tvätta.

SM58'orna på vår livescen luktar aphus. Man sjunger gärna en bit ifrån. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni missar lösningen. Killen använder inte eq. Jag har aldrig fått till ett bra sångljud utan eq med sm57. Det är ju liksom inte en stormembranare så då måste man vara nära och då blir det höjd bas.. Skär bort lite bas, lär dig eqa. Skillnaden i mikrofoner handlar om vilka frekvenser de tar upp. Sen boostar man eller skär på det som man vill ändra.

Och kom ihåg placebo. Jag har spelat upp samma ljudfil två gånger för audiofiler och sagt "ja, och den här andra inspelningen gick genom en blabla hör ni vilken skillnad? "Ja! Åh! fan, en sån vill jag ha vad kostar den?" "Äh skitmycket, bara riktiga pros som kör med sånt här".

om du EQ:ar så pass mkt som du skriver, ska du nog ta o läsa in dig lite mer på hur man placerar en mikrofon istället!! med rätt placering ska du inte behöva använda en EQ.. equalizer är bara till fför att korrigera sina inspelninsmisstag!!

Nja... om man har obegränsat med mickar att välja från och riktigt bra akustik för ändamålet så är det som du säger. Men oftast har man det ju inte så bra och då är nästan en EQ ett måste oavsett mikplacering.

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ha tipsats om tidigare i tråden men jag vet och läser ofta att Shure SM57/SM58 låter en hel del annorlunda i dyrare preamps med bättre elektriska komponenter. Jag vet att SM57 låter så enormt bättre i min EH 12AY7 preamp jämnfört med t.ex. Studio Projects 828, MOTU 828mKIIs inbyggda preamps, ECHO LaylaG3 preamps (men tjysst ljudkort och preampen är användbar).

Jag ska ha tag på ett antal EH 12AY7 innan de kanske helt plötsligt inte går att få tag på längre. Har enligt vissa respekterade inom studiobranschen gissats bli en framtida klassiker trots sitt pris (runt 2500-3000kr men nog inga företag i Sverige som har de i lager).

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

med rätt placering ska du inte behöva använda en EQ.. equalizer är bara till fför att korrigera sina inspelninsmisstag!!

Det tycker jag är fel. T.ex. om man måste micka upp närmre för att få mindre rumsklang så ökar proximityeffekten och därmed kan en EQ behövas för att minska basen. Sen när man mickar upp en bastrumma t.ex. så får du inte med "hela" bastrummans ljud vilket man kan få fram mera med EQ genom att ta bort överdrivna frekvenser som ofta byggs upp i en bastrumma vilket du inte hör där man sitter på trumstolen.

Sedan är inte mikrofoner perfekta och även om jag är hemmapulare så vet jag att vissa mikrofoner kan överdriva vissa frekvenser. T.ex. min Studio Projects C1 överdriver sångares rasp/whisky röstegenskaper vilket inte beror på mikrofonplacering (dock mer mikrfofonval) och kan behöva sänkas med ett high shelf. Etc etc.

Mickar du upp ett band som spelar i naturen med en hyffsad mikrofon utan rumsligt utrymme och därmed inga frekvenser som byggs upp/slåss ut och mickar upp från avständ så att ingen proximityeffekt uppstår, då kanske mickningen/omständigheterna är "perfekta" och inte behöver EQas?

MvH

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni missar lösningen. Killen använder inte eq. Jag har aldrig fått till ett bra sångljud utan eq med sm57. Det är ju liksom inte en stormembranare så då måste man vara nära och då blir det höjd bas.. Skär bort lite bas, lär dig eqa. Skillnaden i mikrofoner handlar om vilka frekvenser de tar upp. Sen boostar man eller skär på det som man vill ändra.

Och kom ihåg placebo. Jag har spelat upp samma ljudfil två gånger för audiofiler och sagt "ja, och den här andra inspelningen gick genom en blabla hör ni vilken skillnad? "Ja! Åh! fan, en sån vill jag ha vad kostar den?" "Äh skitmycket, bara riktiga pros som kör med sånt här".

om du EQ:ar så pass mkt som du skriver, ska du nog ta o läsa in dig lite mer på hur man placerar en mikrofon istället!! med rätt placering ska du inte behöva använda en EQ.. equalizer är bara till fför att korrigera sina inspelninsmisstag!!

Precis, jag letar efter ett så bra grundljud som möjligt. Det känns lite tråkigt att det första man måste göra är att förvränga sin röst för att det ska låta hyfsat 🙂

men detta är ju bara korkat, det är väl bara en enda grej man vill åt ? att det ska låta så bra som möjligt.

Låter det bättre efter eq så gör det, inget att tvista om

Och en sm58 låter ju verkligen (enligt mej förstås) inte alls bra i grunden, men man kan ju får helt okej resultat om man lägger ner lite jobb på det.

det där om att man kan få perfekt ljud o.s.v bara genom placering är ju gubbtänk , och om personen ifråga tycker den helt rena signalen låter bättre, så handlar det nog snarare om smak .

varför ska man hänga upp sig så mycket på vad som är "äkta" eller inte

det är precis sånt här som gör att nybörjare sitter fast med skitljud bara för nån har sagt åt dom att det är FEL att göra si och så

skitsnack

eq finns ju inte bara för att ta bort det som är oönskat, väldigt många är ju ute efter ett visst sound och då vill man ju ofta framhäva frekvenser också. därför var sm58 ett bra exempel, för visst du kan säkert få ett jättefint grundljud som man är nöjd med om du köper en mick för 30k men du kommer naturligtvis i närheten av ett sådant sound med en sm58

det är ju många som älskar gamla skolans inspelning, där rum och placering var jätteviktigt. Men att generalisera så när man inte har en aning om vad vi andra har för preferenser är ju skitdumt

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...