Jump to content
Annons

Ragnemalm

Medlem
  • Antal inlägg

    23
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

0 Neutralt
  1. Vid det laget brukar man känna det på lukten också. 😆 Haha! Usch! Hur gör man för att tvätta puffskyddet då? Tja, man kan ju skruva av toppen och skölja genom kudden, men det sliter ju på den också. Det är det jag gillar med plåtgaller som puffskydd, de är så lätta att tvätta. SM58'orna på vår livescen luktar aphus. Man sjunger gärna en bit ifrån.
  2. Vid det laget brukar man känna det på lukten också. 😛
  3. Jag har inte använt just SM58 i studio (bara på scen), men jag har använt liknande dynamiska mikar i studio (innan jag skaffade kondensator), och de är helt OK för vissa röster, och låter skit för vissa. I vilket fall som helst är det lite si och så med frekvensgången i det högre registret. B1'an ger mer närhet och klarhet. Men min uppfattning är att en SM58 är slöseri i studio. Den är byggd för att tåla hårda tag på scen, det är det du betalar för. För samma pengar (dryg tusenlapp) får du antingen en hel bunt ljudmässigt likvärdiga men inte lika robusta mikar, eller en SP B1 och pengar över till en mixer. Vilket inte har med kablarna att göra. Ursäkta.
  4. Det där är inga små fördelar. Mindre risk för hörselskador dessutom. Det låter helt fantastiskt, när jag testade digitaltrummor var första gången jag hört trummor utan obehag. Analoga har alltid en massa vassa hörn och toppar i ljudet, och med en trummis i en liten lokal låter det alltid skit. Virveltrummans slag studsar runt i lokalen och får hela ljudbilden att låta som Vesuvius utbrott. Man sliter med alla dämpningsvarianter som finns, och till slut har man ett ljud som är uthärdligt - men inte bra. Digitaltrummorna låter perfekt från start, och man har dem på en regel så man kan balansera upp hela ljudet utan problem. Så ett DTExplorer är på önskelistan. 🙂 Fast om något av de billiga Millenium-seten är användbara så skulle de ju vara intressanta.
  5. Tjenare..Jag är ingen höjdare när det gäller inspelning!Jag kopplar in min Pod XT,M-Audio key. till macken via USB och min FIREBOX via Firewire..Allting har fungerat felfritt hittils när det gäller Fireboxen.Mycket av ljudet beror på flera faktorer som du vet bla.micken också! Det ovannämnda funkar fint i min lilla hemstudio!Hade jag haft stålar så hade jag solklart skafat bättre grejer! DET är ändå pengar som styr inköpet! Det är inte bara pengar utan även smidighet och nytta. När jag körde med dynamiska mikar (SM58-kopior) så är jag helt säker på att det inte fanns någon som helst poäng med att ha nåt annat än det inbyggda ljudkortet. Nu har jag SP B1 och jag tycker det låter fint, men det är svårt att veta skillnaderna. Ja, förutom inbyggda ljudkortets pyttiga minitelekontakt förstås, den är ju inte precis robust. Och man måste ha nånting med mikförförstärkare och fantommatning mellan Macen och miken. Så vad gäller smidighet så skulle ett ljudkort kunna bli mindre än min mixer, men jag kan ju också skaffa en mindre mixer eller en USB-mik (om det nu finns några bra i rimlig prisklass). När jag spelar in instrument som ger line-nivå ut så kan det inte bli elegantare än det inbyggda.
  6. Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.) Det som följer med B1:an är ett skumskydd som är till för att reducera vindljud om man är utomhus. På utrikiska heter det "Windscreen" (vilket också står på Studio Projects' hemsida) - men någon stjärna har lyckats översätta det till "Puffskydd", när det i själva verket ska vara "Vindskydd"... 😕 Ett sådant skum-vindskydd stjäl en del diskant och är inte så lämpligt till inspelning i studion. Bättre är i så fall ett puffskydd "Popfilter", som exempelvis Studio Projects' eget: Bra svar! Fint att få distinktionen vindskydd/puffskydd. Då är det hellre galler som gäller alltså. Vid ett test mellan B1 och JJLabs liknande kondensatormik noterade jag att B1 klara sig ganska bra även utan puffskydd, vilket JJLabs absolut inte gjorde.
  7. Är det medföljande puffskyddet (typ "kudde") bra då? Det har sagts att det kostar för mycket diskant. (Å andra sidan får man motsägelsefulla budskap jämt och ständigt när det handlar om ljud.) Med "linein-tjafset", menar du något specifikt dåligt med line in eller bara att han som inte har line in löser problemet? Jag jagar efter fakta om kvalitetsskillnaderna, det är därför jag frågar.
  8. Det är inte möjligen så att du menar två "teleuttag" varav det ena är hörlursuttag och det andra line in? Det är vad alla mina har (Powerbook G3, G4 och MacBook).
  9. min ibook G3 hade line-in och min powerbook som jag har i knäet i detta nu har det med.. 🙂 men du kanske har en annan modell!? 😊 Jag har för mig att det förekommit några modeller som inte hade line in, men annars har det funnits i de flesta Macar sedan... ja, första Powermacarna och lite innan tror jag. Vi behöver inte gräva i den tidiga historiaboken, men line in finns hur som helst i de flesta. Vilka som saknar det vet jag inte, jag har aldrig haft någon utan.
  10. Datorn (i alla fall min MacBook) har line in. Det är den eller externt ljudkort som gäller. Utgångarna är ju bara inbyggda högtalarna (imponerande bra men inget jag skulle bedöma ljud på) och hörlursutgången. Proffsen fnyser väl åt hörlursutgången, jag vet inte hur bra den är men för hemmabruk borde den duga. Jag tycker det låter som om du skulle kunna börja med inbyggda ljudkortet plus en liten mixer för att få mikpreamp och fantommatning (men de som har externa ljudkort får gärna berätta om skillnaderna, jag vill gärna veta). USB-mikar hoppas jag på lite mer info om, det skulle vara så suveränt elegant att bara koppla in miken utan något annat att trassla med.
  11. Skall jag därmed förutsätta att JJlabs BMC-USB brusar och låter skit? Nån som testat den? På Mac kanske jag ska tillägga.
  12. Jag spelar in som ren hobby, och har StudioProjects B1, som är en billig och bra kondensatormik. En annan som brukar uppskattas är JJlabs BMC2, 800:-. De låter ganska lika när jag testat. Men dessa är kondensatormikar, de behöver fantommatning för att fungera, dvs 24V från ett mixerbord. Det ger inte Macens ljudkort. Ovanpå alltihop finns frågan om Macens inbyggda ljudkort är bra nog. Jag har hört en massa motsägelsefulla åsikter på den punkten. Min nuvarande rigg är två StudioProjects B1, genom ett litet mixerbord (med fantommatning), in på Macens inbyggda ljudingång. Det låter inte skit tycker jag, men andra säger att det inte duger. Så jag vill gärna höra åsikter om hur stor skillnad man får med ljudkort. Ett alternativ som vore intressant att höra åsikter om är JJlabs BMC-USB, som man kopplar rakt in i datorn på USB. Då slipper du alla bekymmer med både ljudkort, fantommatning och allt. Nån som vet om man får bra kvalitet på det sättet? En sak till: Du måste ha ett puffskydd. JJLabs plåtgaller är bra och lättanvänt. Och så ett mikstativ förstås. Först därefter är det dags att fundera på om du ska möblera om för att få bra rumsljud, eller flytta in i klädkammaren. Jag skulle nog göra lite provinspelningar innan jag grottade i det.
  13. Jag funderar på ljudkort till min (mina) Macar. Hittills har jag använt det inbyggda (på en PB G4), och det är inte precis jättedåligt så vitt jag kan höra, så jag ska inte ha nåt skräp som inte är bättre än det. Jag har även MacBook som jag inte använt till ljudinspelning alls än. Målet är inspelning av sång och gitarr (och lite mer) med bra kvalitet. Hur mycket vinner jag på att gå från det interna till t.ex. ovannämnda kort? Vad blir bättre, konkret?
  14. Så Harley Benton från Thomann kan vara en idé när man behöver en budgetgitarr? Hur är det att beställa från dem? Smidigt? Dyr frakt?
  15. Just det var nog det som gjorde att mina gamla inspelningar (med hyfsade mikar, inget fel på dem) inte blev bra. Jag hade inget puffskydd så jag fick sjunga bredvid miken, dumt. Nu har jag SP1 med stora kuddar på, det är bara att sätta läpparna direkt mot puffskyddet.
×
×
  • Skapa ny...