Jump to content
Annons

Störningsmoment?


Mollin (oregistrerad)

Recommended Posts

Mollin (oregistrerad)

Hej!!

Kom på en rätt så rolig fråga igår, och det var om "störningsmoment" när man sitter och producerar eller är mitt inne i en mix!

Störningen jag har är att jag har ett tågspår som går precis utanför våran lägenhet, och det brukar åka förbi tåg som är 2500 mil långa!! 😎 ... är det inte tåg som stör så är det grannar som dunkar på musik så det dönar igenom väggarna! och det är ju rätt så jobbigt när man håller på med ett litet ljud som kräver mycket koncentration!

Har ni någonting speciellt som brukar störa er under eran musikproduktion? 😄 kan vara rätt så kul att höra vad det är, kan ju vara allt från bullrande tåg till personer som har det intimt på andra sidan väggen. 🙂

/Mollin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

När det inte finns färdigt kaffe och jag måste lämna studion för att sätta på 😎 Eller när man ser att sitt snus börjar ta slut och man måste till affären. Samt simpsons varje kväll mellan klockan 20 - 21, kan inte missa det, men det är lättare då det är samma tider varje kväll.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

njae....inte direkt....sitter i en separat studio och jobbar med musiken(ej hemma med andra ord)....men det är ett studiokomplex, och isoleringen mellan kontrollrummet och korridoren utanför kunde varit bättre skall jag erkänna, så det kan vara lite störande när vissa är högljudda ute i korridoren....fast jag har ganska lätt att fokusera på det jag gör och stänga av ljud som stör mig runt omkring....

....i övrigt kan man kanske lägga till min kollega som ofta är påverkad av olika substanser som gör att han får en del riktigt konstiga idéer och ligger dubbelvikt i soffan och skrattar....typ....fast det är ganska roande också! 😎🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyrde ett Studiorum förut.... och i den lokalen så var det en Ljudfirma som jobbade... jag tänkte att det kanske skulle vara jobbigt om dem skulle dema ljud osv... men det visade sig att den firman hadde en anställd... en anställd som tyckte det var kul med musik.. 😉... men han kom in å satte sig bredvid mig... helt utan att fråga... utan anledning... knackade inte... skitirriterande... Vid ett tillfälle sitter jag och pratar med en PR från ett skivbolag... då kommer denhära killen in... och börgar prata ?... jag bad om ursäkt och bad han å gå... men han fattade inte.. ???? Jag BLIR FAN IRRITERAD IGEN ???... så jag flyttade därifrån...

Men idag tror jag att det är för att man inte har ro i kroppen för att sätta sig....

Har man diskat städat bäddat tvättat lagat mat nattat barn...

då kan man sitta .... men oftast så är det jobb dagen efter så du hinner knappt börja innan du moste avsluta :S

men jag tänker inte ge upp 😉..

En dag kanske tiden räcker ! å då 😄

så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Slut på snus eller Cola är nog den vanligaste störningen, det händer också att sambon kommer in och har precis börjat laga mat eller vill ha hjälp med något (t.ex hänga tvätt eller åka och handla).

Link to comment
Dela på andra sajter

brukar vara att snuset ligger i vardagsrummet, att katterna behöver klappas.. vi har trots allt skitsöta kattungar numera.. 😉

eller att jag får mail/samtal om jobb osv. när man har mest inspriation att göra nåt eget, så brukar det alltid dyka upp andra jobb.. typ mixjobb el dylikt.. då försvinner inspirationen för att göra musik ist.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kattungar som springer över tangent bordet & alltid lyckas ställa till med ändringar i cubase, som jag inte vet hur man ska återställa..fast iom att de vet vart man har uppmärksamheten riktad

så blir det givetvis att de ska vara framför skärmen,eller på tangentbordet,eller midikeyboarden,eller hänga i strängarna på gitarren 😉

det är störande för processen,men ändå värt det!!

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Internet.

Ja usch...

men han kom in å satte sig bredvid mig... helt utan att fråga... utan anledning... knackade inte... skitirriterande... Vid ett tillfälle sitter jag och pratar med en PR från ett skivbolag... då kommer denhära killen in... och börgar prata ?... jag bad om ursäkt och bad han å gå... men han fattade inte.. ???? Jag BLIR FAN IRRITERAD IGEN ???... så jag flyttade därifrån...

Gud vad jobbigt. Det finns inget mer irriterande än när nån utan att fråga ställer sig och glor över axeln på vad man gör... man blir verkligen helt psykad och okoncentrerad. Förstår att du flyttade.

Slut på snus eller Cola är nog den vanligaste störningen, det händer också att sambon kommer in och har precis börjat laga mat eller vill ha hjälp med något (t.ex hänga tvätt eller åka och handla).

Ja, kan inte kvinnsfolket bara sköta sina uppgifter själva medans vi sköter våra??

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom på en sak till som är fruktansvärt irriterande; Telefonförsäljare och telefonundersökningar. De ringer alltid på kvällen och man vill aldrig prata med dem, men samtidigt vill man ju inte vara hur otrevlig som helst mot dem... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

När bandet man mixar sitter med vid mixen och tycker saker. Alla vill dessutom bara jobba på sina egna instrument. Mixar alltid själv för att slippa detta. Brukar istället dra upp riktlinjer med bandet innan och sedan skicka mix1 till var och en av dom och samla in allas synpunkter. Sen slipar jag vidare på den och gör om proceduren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mina ungar 3 och 4 år, kommer ibland insmygande och tar plats bakom trummorna eller pianot. Men det är helt ok. Mest störande är när ens sambo sticker in huvudet genom dörren och ropar att maten snart är klar medans man spelar in, men det får väl också anses vara ok. Dom vill ju inget illa. Funderar starkt på en sån där röd lampa eller nåt att sätta vid dörren när man inte vill bli störd. Cola funkar för mig också, gärna med mörk rom i.

Redigerat av Strange Leaf
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Ja att någon ber om hjälp när det är mat eller ber en om hjälp med att hänga tvätt, det kan vara störande ibland! men samtidigt måste man ju sköta sysslorna man har i hemmet! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man sällan har tid, och när man har tid är det tomt i huvudet.

Katt-"fan" ... nää skämt å sido!

Min söta lilla kattunge brukar komma och lägga sig vid musen han är jättesocial, men så fort jag börjar hamra på klaviaturen så ska han upp och klättra på den och stå på tangentbordet.

Men som tidigare påpekat, så är det väl värt det... 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Slut på snus eller Cola är nog den vanligaste störningen, det händer också att sambon kommer in och har precis börjat laga mat eller vill ha hjälp med något (t.ex hänga tvätt eller åka och handla).

Ja, kan inte kvinnsfolket bara sköta sina uppgifter själva medans vi sköter våra??

Har en polare vars flickvän inte har annat för sig (än att stryka och tvätta förstås 🙂 ) och han sa till mig så sent som igår att hans dåliga samvete nånstans i bakhuvudet stör inspirationen. HAN har roligt ett par timmar och hon har inga som helst fritidsintressen och känner sig ensam där framför burken och kommer in (mitt i inspelningar förstås) och fullkomligt tjatar ned honom - Byt sa jag 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Det mest störande är när tjejen ligger i sängen och är på lite myspys humör.

Man vill självklart joina henne - Men samtidigt vill man leka med musiken.

Man vet inte vad man ska göra! Man tittar ivrigt på henne, samtidigt som man tittar

ivrigt på alla blinkande lampor på syntarna, man får beslutsångest.

Sen väljer men en sak man ska göra - Men det slutar men att det blir

värdelöst för man tänkte så mkt på det andra under tiden...

😠

Link to comment
Dela på andra sajter

* Hunden (vill gå ut, ha mat, gos, bus ... pick one)

* Dotter (pappa, vad gör du?, petar på högtalarnas koner, stänger av datorn, vill läsa en bok... you pick one)

* Frugan (diverse... 😄)

* Tid, för lite av den

* Brusproblem med Poden via USB helt oförklarligt (nej, det går säkert att förklara men jag har inte lyckats lösa det)

* Att behöva sköta sitt vardagliga jobb (del av tidsproblemet ovan)

* Onlinespel ☺️

* Alla andra intressen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...