Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjo pÄ er. De senaste veckorna har jag "haft möjligheten"/varit tvungen att anvÀnda Reason (v.3) en hel del. Aldrig suttit med det förut. Eftersom Logic Àr mitt weapon of choice till vardags sitter jag sÄklart hela tiden och jÀmför med det (bÄda ligger ju numera i samma prisklass vad jag förstÄr). Hittills har jag helt Àrligt inte hittat en endaste punkt dÀr Reason slÄr Logic pÄ fingrarna, sÄ man stÀller sig ju frÄgan vad folk ser i det. Jag ser det som ett begrÀnsat, otympligt och dÄligt utformat verktyg.

Hela idén Àr ju i grund och botten direkt korkad? "Jippie, Àntligen kan vi göra avancerade mjukvaruinstrumment! DÄ ska vi förfasen Äterskapa sladdhÀrvan! Tjoho det kommer sÀlja som smör!"

Jag kan förstÄ att man ofta gör mjukvarusyntar och -effekter sÄ att de pÄminner om sina hÄrdvaruförlagor helt enkelt eftersom det Àr lite skoj och gör att man kÀnner igen sig, men att man som i Reason konsekvent offrar anvÀndarvÀnligheten för detta jippo har jag ingen förstÄelse för alls. Varför?? Jag vill kunna dubbelklicka pÄ en display och skriva in ett nytt vÀrde direkt, inte behöva rulla pÄ en jÀvla bild av en ratt, detta Àr en dator ffs! Att ha ett helt projekt i ett enda rack kÀnns inte heller sÄ jÀkla smart blir ju helt sjukt oöverskÄdligt ("vilken av mina 23 subtractors Àr det som gör det dÀr syntblippet i takt 42?"), men jag misstÀnker att det finns möjligheter att gömma undan prylarna som jag inte har upptÀckt Àn...

Sequencern ska vi inte ens gÄ in pÄ... undermÄlig Àr bara förnamnet.

Vill be att fĂ„ understryka att jag pratar om Reason 3, sĂ„ ni kan glömma direkt att pĂ„peka vad som Ă€r bĂ€ttre i fyran... Reason var poppis lĂ„ngt före version fyra... hjĂ€lp mej förstĂ„ varför. 😳

Annons
Postat

Hmm för att vĂ€ga upp kanske jag ska skriva vad jag faktiskt tycker Ă€r bra ocksĂ„. 😳 Subtractorn verkar vara en rĂ€tt schysst synt, enkelt utförande men verkar kunna mycket Ă€ndĂ„. Det Ă€r sĂ€kert ett trevligt verktyg nĂ€r man anvĂ€nt det ett tag, jag kĂ€nde mej dock inte riktigt bekvĂ€m med LFOerna och phase-ratten pĂ„ oscillatorerna. Scream Ă€r mysig fast lite för begrĂ€nsad tycker jag. Skönt med ett förenklat IR-reverb, lĂ€ttare att bara köra pĂ„.

Patternbaserad stegsequencer har sina anvÀndningsomrÄden ocksÄ, vet iofs inte om jag tyckte den var sÄdÀr alldeles fantastisk, men det Àr vÀl ungefÀr det enda som jag stött pÄ hittills som inte finns i Logic...

Postat

Reason kom ju för ganska mÄnga Är sedan (Förmodligen nÀr du gick i lÄgstadiet.) och var ett helt unikt program - man jobbade inte alls med mjukvara pÄ det sÀttet vi gör idag. Designen var förstÄs uttÀnkt för att fÄ hÄrdvarumÀnniskorna att kÀnna sig hemma.

Postat

För övrigt Àr det hÀr en ganska lam provokation, din "fan va hÄrdrock Àr dÄligt"-trÄd var mycket roligare.

Tvivlar dock inte pÄ att du fÄr vatten pÄ din kvarn.

Men ha det sÄ bra.

Postat
Hela idén Àr ju i grund och botten direkt korkad? "Jippie, Àntligen kan vi göra avancerade mjukvaruinstrumment! DÄ ska vi förfasen Äterskapa sladdhÀrvan! Tjoho det kommer sÀlja som smör!"

Jag kan förstÄ att man ofta gör mjukvarusyntar och -effekter sÄ att de pÄminner om sina hÄrdvaruförlagor helt enkelt eftersom det Àr lite skoj och gör att man kÀnner igen sig, men att man som i Reason konsekvent offrar anvÀndarvÀnligheten för detta jippo har jag ingen förstÄelse för alls. Varför?? Jag vill kunna dubbelklicka pÄ en display och skriva in ett nytt vÀrde direkt, inte behöva rulla pÄ en jÀvla bild av en ratt, detta Àr en dator ffs!

"för detta jippo" - Kul formulerat 😳 Det Ă€r vĂ€l som för dom som mĂ„r illa av ampsimuleringar istĂ€llet för att micka upp hĂ€rligheten... Kan nog bli en lĂ„ng trĂ„d det hĂ€r :rolleyes:

Postat (redigerat)
För övrigt Àr det hÀr en ganska lam provokation, din "fan va hÄrdrock Àr dÄligt"-trÄd var mycket roligare.

Men ha det sÄ bra.

Äsch, visst Ă€r det kul att uttrycka sig lite drastiskt, sĂ€rskilt nĂ€r man Ă€r lite frustrerad över det man skriver om. Är vĂ€l kanske lite dumt egentligen, eftersom jag nu sĂ€kert inte kommer fĂ„ nĂ„t bra svar pĂ„ det som jag faktiskt undrar, nĂ€mligen vad det Ă€r som gör att sĂ„ mĂ„nga tycker sĂ„ mycket om programmet, vad man kĂ€nner att man fĂ„r i det som inte finns i andra program. Det Ă€r ju liksom inte bara nybörjare som anvĂ€nder det, utan Ă€ven gamla rĂ€var som förmodligen testat det mesta i musikvĂ€g.

Titta hÀr kommer ju Majken som nyligen gav Reason full pott i ett test - Majken kan du inte sammanfatta?

EDIT: Majken gick. 😳

Redigerat av tbruce
Postat

Men ha det sÄ bra.

Det Ă€r klart att du precis som Nattvaktaren sĂ€ger..och du sjĂ€lv konstaterar.. skjuter lite förbi mĂ„let som Ă€r din egentliga intressanta frĂ„gestĂ€llning bakom de ironiska och förvisso kul (fortfarande kul 😳 ) formuleringarna. Jag kör inte sjĂ€lv Reason men Ă€r vĂ€ldigt nyfiken pĂ„ programmets "sjĂ€l" och varför det föredras av sĂ„ mĂ„nga.

Postat
(Förmodligen nÀr du gick i lÄgstadiet.)

Ouch that hurt! 😳

Nej men för att tala allvar sÄ Àr det kanske svÄrt för den som inte började göra musik hÄrdvaruvÀgen att förestÀlla sig hur bisarrt det verkade Är 2000 att gör allt med datorn. Givetvis fanns Cubase och de stora drakarna dÄ ocksÄ, men jÀmfört med Reason var det otroligt trögjobbat och komplicerat att göra de enklaste grejer.

För mig personligen blev just sladdarna och hÄrdvarutjafset i Reason det som gjorde att jag kunde ta steget över till mjukvara.

Idag har poÀngen med interfacet spelat ut sin roll tycker jag, men det Àr inte svÄrt att förstÄ vad som lÄg bakom.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag spÀder pÄ Majkens punkt.

Att man kan modulera fritt mellan olika moduler.

Det som följer med i Logic Àr bra syntar och samplers men du kan inte skicka signalerna helt fritt och enkelt skapa stackar sÄsom man gör i tex Combinatorn.

Du kan anvÀnda Logic som sequenser om du vill via Rewire.

Reason Àr stabilt som fÄ applikationer och vÀlskrivet för det Àr snÄlt mot processorn.

Och sÄ lÄter det bra.

Interface kan man alltid ha Äsikter om. Jag har jobbat med analogasyntar, anvÀnt patchkablar och skickat runt signaler mellan syntarna och kombinerat tex Moog oscillatorer med Korg filter.

DĂ„ uppskattar man Reason.

Vissa gillar Korg andra Moog. Choklad eller Lakrits. Eller allt.

Var och en blir salig pÄ sin tro, som min mamma sa.

Postat

Jag som inte heller Ă€r en Reason freak förstĂ„r vad du menar. Jag anvĂ€nder Reason mer som ett kompliment till Logic/PT typ som en fet instrumentplugg. Du mĂ„ste Ă€ndĂ„ erkĂ€nna att den har en hel del unika verktyg som inte Ă€r sĂ„ enkelt att fĂ„ till i Logic. ÖverskĂ„dligheten hĂ„ller jag med om den Ă€r sĂ„dĂ€r. Men den Ă€r inte sĂ„ bra att jag inte skulle kunna leva utan den men plockar fram den nĂ€r jag behöver inspiration eller rĂ€ttare sagt ett arpeggio.....ja, det Ă€r egentligen mest för arpgeggion jag anvĂ€nder den nĂ€r jag tĂ€nker efter och de kan bli riktigt grymma!

Postat

Men ha det sÄ bra.

Äsch, visst Ă€r det kul att uttrycka sig lite drastiskt, sĂ€rskilt nĂ€r man Ă€r lite frustrerad över det man skriver om. Är vĂ€l kanske lite dumt egentligen, eftersom jag nu sĂ€kert inte kommer fĂ„ nĂ„t bra svar pĂ„ det som jag faktiskt undrar, nĂ€mligen vad det Ă€r som gör att sĂ„ mĂ„nga tycker sĂ„ mycket om programmet, vad man kĂ€nner att man fĂ„r i det som inte finns i andra program. Det Ă€r ju liksom inte bara nybörjare som anvĂ€nder det, utan Ă€ven gamla rĂ€var som förmodligen testat det mesta i musikvĂ€g.

Titta hÀr kommer ju Majken som nyligen gav Reason full pott i ett test - Majken kan du inte sammanfatta?

EDIT: Majken gick. 😄

Vissa mÀnniskor ser begrÀnsningar, andra möjligheter.

Postat

I Reason kÀnner man igen sig frÄn förr, nÀr man höll pÄ med "riktiga" maskiner.

Annars Àr det vÀl en vanesak. Kanske...

Postat (redigerat)

jag vet inte ni men jag Àr en sÄn som vil veta precis hur allt hÀnger ihoip och kunna se det. Detta dÄ för att man ska veta exakt hur man framstÀller ljudet man vill ha.

Det fina med reason Àr just detta. Koppla sig till oÀndliga möjligheter att förstöra och förvrÀnga ljuden med hjÀlp av anvÀndingsomrÄden en effekt egentligen inte var tÀnkt till.

MUMS!

I andra programm mÄste man ju chansa sig till att grejer "kopplas" som man vill.

Dessutom behöver man ju inte nÄgot mer Àn reason om man nu gör elektronisk musik.

APa! 😄

EDIT: DU KAN VA!

Redigerat av Pazo
Postat

jag gillar reason för jag har stor penis!!

nĂ€e, men seriöst.. jag har fastnat stenhĂ„rt för reason, o anvĂ€nder det nĂ€stan uteslutet.. förutom recycle o pro tools dĂ„.. 🙂

men jag gillar grĂ€nssnittet och att man Ă€r sĂ„ "instĂ€ngd" i apparaterna.. sjĂ€lvklart gör man ju mkt mkt mkt mkt mkt mer Ă€n vad som redan finns i lĂ„dan, men man begrĂ€nsas och inspireras av de "begrĂ€nsningar" som finns.. varför jag satte citationstecken kring de tvĂ„ orden Ă€r för att man varken blir instĂ€ngd eller begrĂ€nsas, men samtidigt blir man bĂ„de och.. 😄 see what i mean!??

sj gillar ja o ratta subtractorn, för att jag kan den sÄ pass bra.. o Àven gÀller det alla andra enheter.. jag har lÀrt kÀnna dom som bara tusan!! dom e mina vÀnner!

nu glömde ja vad jag skulle lÀgga till som sista kommentar.. jag fÄr helt enkelt pÄpeka att jag Àr lika sekt-ig med reason som jag Àr med mac!!

Postat
I andra programm mÄste man ju chansa sig till att grejer "kopplas" som man vill.

😄 ?!?

Hur tÀnkte du nÀr du skrev det dÀr?

Postat

😄 ?!?

Ja venne! Jag skrev bara de som kom te hövvet! 🙂

NĂ€ men jag menar vĂ€l nĂ„got att man inte "ser" kopplingarna i andra program. aja. whatever! Jag Ă€r pĂ„ antibiotika! đŸ˜Č

Postat

😄 ?!?

Ja venne! Jag skrev bara de som kom te hövvet! đŸ˜Č

NĂ€ men jag menar vĂ€l nĂ„got att man inte "ser" kopplingarna i andra program. aja. whatever! Jag Ă€r pĂ„ antibiotika! 😛

🙂

Allright, dÄ Àr jag pÄ banan.

Postat

Jag anvÀnder mitt crackade Reason V3,2... som en ren midimodul... som jag kopplar in i mitt crackade Cubase v2,2 Paradox. .. och anvÀnder reason som en midimodul... som jag sedan lÀgger mitt crackade Waves pluggar version 3,5 för att skojsa till mitt CRACKADE ...ljud....

SÄ jag kan lika gÀra skaffa mig Sonar 7PE istÀllet och anvÀnda syntarna dÀr... eller i nÄgot annat CRACKAT program...

Skojar bara.. 😄

Postat
Jag anvÀnder mitt crackade Reason V3,2... som en ren midimodul... som jag kopplar in i mitt crackade Cubase v2,2 Paradox. .. och anvÀnder reason som en midimodul... som jag sedan lÀgger mitt crackade Waves pluggar version 3,5 för att skojsa till mitt CRACKADE ...ljud....

SÄ jag kan lika gÀra skaffa mig Sonar 7PE istÀllet och anvÀnda syntarna dÀr... eller i nÄgot annat CRACKAT program...

Skojar bara.. 🙂

ROFL!!!! 🙂

• 2 veckor senare...
Postat

Bra frÄga. Jag hann aldrig hÄlla pÄ med hÄrda syntar sÄ lÀnge att jag kan anvÀnda det argumentet (gick i högstadiet nÀr Reason kom), sÄ jag fÄr skylla pÄ nÄgot annat.

Att jag började anvÀnda Reason berodde nog pÄ att det var hyfsat okomplicerat och intuitivt. JÀmfört med Cubase var det rÀtt lÀtt att komma igÄng med Reason och bara jobba pÄ tills man var klar.

FrĂ„gan var dock varför jag fortfarande anvĂ€nder Reason. Svaret blir att det gör jag inte - Ă„tminstone inte enbart - Efterhand som programmet har utvecklats har det svĂ€llt upp till en punkt dĂ€r valmöjligheterna gör mig lĂ€tt handlingsförlamad. Liksom "jaha, nu kan jag peta in tre snedstĂ€mda Subtractors till, eller en hel Hammondorgel, eller lĂ€gga olika reverb pĂ„ varje trumkanal, eller kanske alltihopa?". Med "riktiga" sequencers har man ju fördelen att systemresurserna tar slut förr eller senare 🙂

SÄ jag vet inte riktigt varför jag kör Reason. Bra svar, va?

Postat

vad jag tycker Àr skönast med reason Àr att man kan fÄ sÄnna uppslag av idéer nÀr man bara sitter och leker runt med allt.

sen att det gĂ„r att "röra" moduleringshjul etc. live och inte behöva stĂ€lla in ett fast vĂ€rde var 3:e sekund för att lyssna pĂ„ ett nytt resultat Ă€r ju det som Ă€r sĂ„ förbannat fint. jag förstĂ„r inte vad du ser som negativt med det 🙂

Postat

Jag anvÀnder det för att det ger mig större möjligheter Àn mÄnga andra elektroniska instrument (vare sig hÄrdvarusyntar eller mjukvarupluggar) och för billigare pengar.

Reason 3 + uppgradering: 2 995:-

Ett enormt packe av grymma ljudbanker (Refills eller AKAI): 6 000:-

TÀnk ifall jag hade behövt andra produkter för att göra det som jag gör med Reason.

Access Virus TI Desktop: 19 000:-

Boss SP-606: 7 000:-

Clavia Nord Electro: 15 000:-

Clavia Nord Modular G2 Engine: 9 000:-

Roland Fantom XR: 14 000:-

Yamaha MOTIF ES Rack: 12 000:-

Native Instruments KOMPLETE Synths: 4 000:-

osv.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.