Jump to content
Annons

Variax 700 ackustisk


TUFFTUFFTUFF

Recommended Posts

Hej, jag råkade springa rätt in i en begagnat-annons på en ackustisk Variax 700. 4000:- för ett nästan nytt exemplar tycker jag låter rätt schysst. Men är den något att ha?

Min fråga är: Är det värt att köpa den med syftet att köra den direkt in i datorn och få ett bra ackustiskt gitarr-ljud?

Ett bra ackustiskt gitarr-ljud är ju pretty luddigt, men jag tänker lite Levellers "Barrel of a gun" eller "Is this art" (oxå Levellers), jag hittade ingen bra Youtube-länk, tyvärr. Först och främst så är det ett bra strumming(öh, vad heter det på svenska?)- ljud jag vill åt. Jag spelar nåt slags ackustisk punk, inte happy-punk, mer Misfits med ackustiska gitarrer, hmm ,svårt att förklara. Banjo mm -modellerna kan ju vara kul att ha, men det inte de som är huvudsaken till att jag tänker köpa.

Jag har bland annat en Morgan och en ZOOM 504 som jag brukar använda till sånt, men det blir inte som jag vill. Det blir liksom för grötigt och tunnt. Ja, jag vet att jag borde micka upp, men vi har en undulat och en nymfparakit som tycker mycket om musik och gärna sjunger(skriker är nog ett steg närmare sanningen) med när det vankas inspelning. Jag kan ta in de i buren och sätta buren i ett annat rum, men jag vill slippa göra det. Jag har inte fått till det ljudet jag vill ha när jag mickar heller, jag vet inte kanske rummet är dåligt eller så är jag kass på att micka? Anyway, det här inte en tråd för ackustisk gitarr-mickning, so let´s get back to the case 🙂

Är det någon som har några erfarenheter att dela med sig så är det mycket tacksamt? Kanske någon till och med har något inspelat så att man kan få sig en uppfattning.

Mvh Mathias

Redigerat av TUFFTUFFTUFF
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Live skulle jag tippa att den är väldigt bra.. ingen rundgång etc. Men för inspelning tror jag det blir bättre att micka upp en acke.

Fast det kanske beror lite på vad man har för gitarr, mick och preamp. 🙂

Take it for a spin tycker jag 🙂

Kommer ihåg att Line6 hade nån demo-film på hemsidan som var cool..

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som en gitarr helt enkelt 🙂 , enkelt vid inspelning bara plugga in och köra.

Kanske inget för purister men jag gillar den. Tycker att min Variax Acoustic 700 gör det den ska och gör det bra. Finns dessutom programvara för att ställa in guran som man vill ha den som gör den ännu bättre.

Redigerat av berch
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar 😱

Live är än så länge inte en issue, det glömde jag säga.. och om det någon gång skulle bli aktuellt så får jag tänka på det då, den tiden den sorg.. glädjen.

Låter som en gitarr helt enkelt , enkelt vid inspelning bara plugga in och köra.

Menar du att den låter som en gitarr inspelad på demo/cd låter eller menar du att den låter som en "vanlig" inpluggad ackustisk gör? Är det någon skillnad mellan Variaxen lajjnad och en "vanlig"?

Jag har haft en, den låter jättebra.

Det låter bra, då blir jag mer sugen 😉

Fast det kanske beror lite på vad man har för gitarr, mick och preamp.🙂

Take it for a spin tycker jag.

Kommer ihåg att Line6 hade nån demo-film på hemsidan som var cool..

Ja och så beror det lite på vilka fåglar man har , hehe. Nej, men det kanske låter som ett lyxproblem att jag inte orkar bära in fåglarna till ett annat rum, men det är sådana småsaker som gör att jag helt enkelt inte spelar in. Jag vill liksom bara grabba gitarren och shoota när jag har en ide:)

Jodå, jag har sett filmen.. eller de har faktiskt flera filmer på hemsidan, men jag litar mer på Studioforumets folk än på Line 6 🙂

En annan sak, nu har han slagit av priset på gitarren till 3400:- för att den DI-lådan inte följer med(det var nåt fel på el-anlägget i hans replokal så den dog). Fungerar det lika bra ändå? Jag har en passiv DI-box och flera multieffekter som väl borde gå att använda, eller är det nån slags magisk box den där som följde med? Jag vet att den ger ström till gitarren, men det fungerar väl lika bra med batteri, eller har jag missförstått?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar 😱

Live är än så länge inte en issue, det glömde jag säga.. och om det någon gång skulle bli aktuellt så får jag tänka på det då, den tiden den sorg.. glädjen.

Låter som en gitarr helt enkelt , enkelt vid inspelning bara plugga in och köra.

Menar du att den låter som en gitarr inspelad på demo/cd låter eller menar du att den låter som en "vanlig" inpluggad ackustisk gör? Är det någon skillnad mellan Variaxen lajjnad och en "vanlig"?

Jag har haft en, den låter jättebra.

Det låter bra, då blir jag mer sugen 😉

Fast det kanske beror lite på vad man har för gitarr, mick och preamp.🙂

Take it for a spin tycker jag.

Kommer ihåg att Line6 hade nån demo-film på hemsidan som var cool..

Ja och så beror det lite på vilka fåglar man har , hehe. Nej, men det kanske låter som ett lyxproblem att jag inte orkar bära in fåglarna till ett annat rum, men det är sådana småsaker som gör att jag helt enkelt inte spelar in. Jag vill liksom bara grabba gitarren och shoota när jag har en ide:)

Jodå, jag har sett filmen.. eller de har faktiskt flera filmer på hemsidan, men jag litar mer på Studioforumets folk än på Line 6 🙂

En annan sak, nu har han slagit av priset på gitarren till 3400:- för att den DI-lådan inte följer med(det var nåt fel på el-anlägget i hans replokal så den dog). Fungerar det lika bra ändå? Jag har en passiv DI-box och flera multieffekter som väl borde gå att använda, eller är det nån slags magisk box den där som följde med? Jag vet att den ger ström till gitarren, men det fungerar väl lika bra med batteri, eller har jag missförstått?

Du behöver lådan tyvärr för strömförsörjningen. Annars måste du köra den på batteri. Och det går lite batteri.

Om du har en Pod XTL eller en Pro så kan du driva gitarren via den via en speciell variaxkabel.

Ljud mässigt låter den inte som en lajnad gitarr utan mer som en uppmickad tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan lyssna på variaxen på HansGünthers hemsida nspelat live

Tusen tack för länken, skitschysst. Klart skön version av I wanna go home..

Du behöver lådan tyvärr för strömförsörjningen. Annars måste du köra den på batteri. Och det går lite batteri.

Om du har en Pod XTL eller en Pro så kan du driva gitarren via den via en speciell variaxkabel.

Ja, det var det jag tänkte att jag kunde. Men slukar den massa batteri eller? Jag har ingen Pod. Gör den(boxen) något annat speciellt för ljudet?

Ljud mässigt låter den inte som en lajnad gitarr utan mer som en uppmickad tycker jag.

Så bra, det var det jag hoppades på.

Angående Idol så har jag inte följt med så mycket.. plus att jag bor i Norge och jag tror inte att de har precis samma band här 😱 ..men nu har jag i och för sig inte följt med på det norska Idol heller då, så..

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lär käka en hel del batteri.

Boxen påverkar inte ljudet

Boxen kostar 265:- hos thomann

Okej, men då äre lugnt, tusen tack 😱 . Men då behöver jag den inte med en gång alltså.

Ps. Nu ska jag se film, så om jag inte svarar på tråden så är det pga det, hehe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag fått (=köpt) den. Som sagt så sa han att boxen dog pga nåt elfel i replokalen. När den ena gick sönder så köpte han en ny och den gick oxå sönder, det var då han förstod att det var något fel på elen i lokalen. Bägge 2 defekta boxarna + transformator följde med, men nu till frågan, vad är det som är förstört, boxen eller transformatorn? Eller kanske inte det går att säga säkert?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, nu har jag fått (=köpt) den. Som sagt så sa han att boxen dog pga nåt elfel i replokalen. När den ena gick sönder så köpte han en ny och den gick oxå sönder, det var då han förstod att det var något fel på elen i lokalen. Bägge 2 defekta boxarna + transformator följde med, men nu till frågan, vad är det som är förstört, boxen eller transformatorn? Eller kanske inte det går att säga säkert?

Ta med dig lådan till Kjell&Co eller Clas Ohlsson så hittar dom en transformator som passar. Alternativt tar du med dig boxen så dom får se vad du skall ha för transformator och hem för att testa med öppet köp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det tror jag inte man kan svara på. Visst kan saker förstöras av att det kommer in fel volt/watt (Hah jag kan inte skillnaden) Men det kan även vara så att det är transformatorn som går först eftersom det är den som tar emot strömmen och omvandlar till brukligt format. Som sagt bara att dra iväg och testa. Brukar vara riktigt hjälpsamma och aldrig problem med öppet köp om man är försiktig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...