Jump to content
Annons

Vad är varmt ljud?


aspucko

Recommended Posts

  • Vad är varmt ljud?

Frågan är relevant eftersom termen refereras friskt till i exempelvis detta forum och diverse produktbeskrivningar.

Följdfrågor:

  • Finns det något som heter kallt ljud och vad är det?
  • Hur sker en eventuell övergång av ljud som inte är varmt till ett varmt dito?
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

den strikt vetenskapliga gränsen för "varmt" ljud går vid 35 grader C.

"tempererat" ljud finns mellan 10-35 grader, och "kallt" ljud är allt under 10 grader.

man mäter med en termometer som placeras 20cm från ljudkällan.

lite intressant är att ljudstyrkan inte har nån betydelse.

se även till att du har en termometer som är lämplig för ändamålet, alltså en som snabbt kan visa temperaturskillnader.

värmekamera kan ev också användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

den strikt vetenskapliga gränsen för "varmt" ljud går vid 35 grader C.

"tempererat" ljud finns mellan 10-35 grader, och "kallt" ljud är allt under 10 grader.

man mäter med en termometer som placeras 20cm från ljudkällan.

lite intressant är att ljudstyrkan inte har nån betydelse.

se även till att du har en termometer som är lämplig för ändamålet, alltså en som snabbt kan visa temperaturskillnader.

värmekamera kan ev också användas.

Nej, nej, det där är bara en myt.

Termometern måste placeras MINST 2 meter från ljudkällan. Avståndet måste vara så pass stort att en eventuell hög ljudstyrka inte överstiger den nivå då vågrörelserna i luften börjar påverka temperaturen. Det exakta avståndet går att räkna sig till genom att beräkna våglängden och amplituden och sen kolla i tabeller vilken energimängd vågrörelsen ger upphov till. Sen är det lätt att räkna om det till värme.

Fast enklast är att hålla sig till säkerhetsavständ: minst 2 meter.

Och om det är fler än en ljudkälla måste avståndet mellan dem och termometern diffa något för att minimera fasutsläckning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Vad är varmt ljud?

Frågan är relevant eftersom termen refereras friskt till i exempelvis detta forum och diverse produktbeskrivningar.

Följdfrågor:

  • Finns det något som heter kallt ljud och vad är det?
  • Hur sker en eventuell övergång av ljud som inte är varmt till ett varmt dito?

Varmt ljud brukar jag kalla ljud med en "rund ton" och väldefinierat mellanregister, jag tror jag skulle kunna säga att varmt och mjukt ljud är något av synonymer, i alla fall i mitt huvud. Men jag vet inte exakt hur jag ska beskriva det rent tekniskt. Vill jag ha lite mer värme ur något instrument brukar jag EQa upp lite runt 800hz och eventuellt ner lite runt 2500hz. Men det handlar mycke om grundtonen på instrumentet, inte så lätt att sätta fingret på.

Kallt ljud finns absolut, och det är motsatsen, typ hårt och stel.

En sak jag har tänkt på och som jag tror man, eller iaf jag, associerar till är ljudet som blir när man häller upp en kopp hett vatten i jämförelse hur det låter när man häller upp en kopp kallt vatten.

..och sedan tror jag det är lite personligt också.

Link to comment
Dela på andra sajter

"värme" i ljud, är ett turligt nog odefinerat förhållande mellan bas och diskant och mellanregister. "turligt nog", eftersom det helt förbehållslöst kan användas av musikhandlare, för att sälja vad som helst till vem som helst, som är beredd att lägga ytterligare lite pengar på att hitta en genväg till det perfekta ljudet.

man talar gärna om "värme" i samband med rör och viss överstyrning. närmare än så lär du inte komma en "sanning".

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag aldrig hört något varmt ljud så jag begriper inte vad ni pratar om.

Ibland hör jag något övertonsdistat som folk påstår är varmt eller någon billig rörhistoria som låter illa men där slutar också alla spår. ?

Redigerat av DivineCo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att nån finurlig person "Uppfann" ordet värme i det här sammanhanget bara för att förvirra folk. INGEN har nånsin gett mig ett bra trovärdigt svar på vad värme innebär.. och frågar du 10 pers så kommer du få 10 svar... Jag undviker helst att använda ordet, och eftersom det verkar sakna definition väljer jag att se alla som använder det som oseriösa 😠

Redigerat av Polpotkin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är övertygad om att nån finurlig person "Uppfann" ordet värme i det här sammanhanget bara för att förvirra folk. INGEN har nånsin gett mig ett bra trovärdigt svar på vad värme innebär.. och frågar du 10 pers så kommer du få 10 svar... Jag undviker helst att använda ordet, och eftersom det verkar sakna definition väljer jag att se alla som använder det som oseriösa :rolleyes:

Jag tycker det är ganska uppenbart ungefär vad man menar när man säger att ett ljud är varmt. Jag tror inte att jag funderade särskilt mycket över vad som menades när jag hörde uttrycket första gången, utan det är ju ett ganska naturligt sätt att uttrycka den sortens ljud, att likna det vid nånting varmt. Alla ord behöver inte ha en exakt definition 😉 Om nån säger att de vill ha mer värme i ljudet så fattar man ju åt villket håll de vill ha det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad jag skulle vilja ge som exempel på värme är t.ex att spela cleant på en halvtaskig (billig) transistorstärkare och sen hoppa över till en skön rörstärkare.. Jag säger inte att man alltid får ett "varmare" ljud i rörstärkarn men oftast uppfattar iaf jag det så; gärna kanske lite lätt dist och inte alls den där spänstiga dynamikrika tonen..

Ett annat exempel är ju att jämnföra Rammsteins gitarrljud ( gärna herzeleid-skivan) med Thåströms gitarrer...

Ljudet ska nog gärna va lite lätt avrullat i toppen och gärna grötigt, om än i olika grad såklart, då blir de nog ofta uppfattat som ett varmt ljud tror jag

Link to comment
Dela på andra sajter

den strikt vetenskapliga gränsen för "varmt" ljud går vid 35 grader C.

"tempererat" ljud finns mellan 10-35 grader, och "kallt" ljud är allt under 10 grader.

man mäter med en termometer som placeras 20cm från ljudkällan.

lite intressant är att ljudstyrkan inte har nån betydelse.

se även till att du har en termometer som är lämplig för ändamålet, alltså en som snabbt kan visa temperaturskillnader.

värmekamera kan ev också användas.

Nej, nej, det där är bara en myt.

Termometern måste placeras MINST 2 meter från ljudkällan. Avståndet måste vara så pass stort att en eventuell hög ljudstyrka inte överstiger den nivå då vågrörelserna i luften börjar påverka temperaturen. Det exakta avståndet går att räkna sig till genom att beräkna våglängden och amplituden och sen kolla i tabeller vilken energimängd vågrörelsen ger upphov till. Sen är det lätt att räkna om det till värme.

Fast enklast är att hålla sig till säkerhetsavständ: minst 2 meter.

Och om det är fler än en ljudkälla måste avståndet mellan dem och termometern diffa något för att minimera fasutsläckning.

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Men då pratar vi om varm kontra kall distorsion ju, Ett rör böjer sig fysiskt av värmeutveckling emedan en transistor inte har de egenskaperna.

"värme" i ljud, är ett turligt nog odefinerat förhållande mellan bas och diskant och mellanregister. "turligt nog", eftersom det helt förbehållslöst kan användas av musikhandlare, för att sälja vad som helst till vem som helst, som är beredd att lägga ytterligare lite pengar på att hitta en genväg till det perfekta ljudet.

man talar gärna om "värme" i samband med rör och viss överstyrning. närmare än så lär du inte komma en "sanning".

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Vad är varmt ljud?

Frågan är relevant eftersom termen refereras friskt till i exempelvis detta forum och diverse produktbeskrivningar.

Följdfrågor:

  • Finns det något som heter kallt ljud och vad är det?
  • Hur sker en eventuell övergång av ljud som inte är varmt till ett varmt dito?

Fylligt och runt eller smalt, spetsigt och vasst kanske är en relevant omskrivning på frågan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst alla inlägg undrar man ju om inte utrycket värme är bra flummigt iaf..

Bara ännu ett av musikbranschen hypade uttryck typ Vintage, Värme , Dynamik ect ect..

( avrullad topp, mjukare ljud, rundare ljud är några av förklaringarna jag stött på )

Undrar hur många som vill ha värme i sina studiomonitorer om ljudet är avrullat i toppen ?!

Tex rörstärkare, är inte med automatik trevligare i ljudet - beror helt på vad man eftersträvar..

känner flera metalgitarrister som inte alls vill ha nån rörstärkare, helt enkelt för dom får inte det ljudet dom vill ha..

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst alla inlägg undrar man ju om inte utrycket värme är bra flummigt iaf..

Bara ännu ett av musikbranschen hypade uttryck typ Vintage, Värme , Dynamik ect ect..

ja, precis som rumsklang, ljudstyrka och stereobild.

de där uttrycken är ju bara påhittade..

ständigt denna musikbransch..

Redigerat av b_emerson
Link to comment
Dela på andra sajter

creel (oregistrerad)

Om du spelar gitarr så jämför en transistorförstärkare med en rörförstärkare. De flesta rörförstärkare brukar ha en värme i ljudet som inte transistorförstärkare ger.

Värme, då är ljudet naturligt, fylligt, allmänt gött... motsatsen till kantigt, tråkigt och stelt. Det ska vara ganska övertonsrikt.

Men ska jag vara ärlig är jag också dålig på att definiera det. Intressant tråd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha läst alla inlägg undrar man ju om inte utrycket värme är bra flummigt iaf..

Bara ännu ett av musikbranschen hypade uttryck typ Vintage, Värme , Dynamik ect ect..

ja, precis som rumsklang, ljudstyrka och stereobild.

de där uttrycken är ju bara påhittade..

ständigt denna musikbransch..

Det va lite det jag menade.. Nu när man läser tråden så ser man precis det jag skrev, alla verkar ha sin egen definition av värme, alltså känns det som ett påhittat rätt oseriöst begrepp idag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Värme = Närhet

kallt ljud/kyla = Avstånd

Man pratar således om rumsreverb,varmt eller kallt rum.

Det är betydligt enklare att hålla sig till de frekvens områden som finns inom olika instrument/rösters spektra,då pratar alla samma språk och det blir inga missförstånd.

Dist är dist,digitalt eller rör frambringat.Visst kan man ha värme i ett distat/odistat sound,men då behövs det följdaktligen ett reverb - naturligt vid inspelning eller pålagt i mixning/mastering.

Varm sång/gura ?..Nja,möjligen om man sjunger/lirar i bastun 🙂 ,eller smyckar ljudet med ett reverb.

Nu är detta min åsikt och inget vedertaget,alla får ha sina benämningar på frekvens områden.Men så ser jag på problematiken.

Mvh

Micael

Link to comment
Dela på andra sajter

Värme = Närhet

kallt ljud/kyla = Avstånd

Man pratar således om rumsreverb,varmt eller kallt rum.

Det är betydligt enklare att hålla sig till de frekvens områden som finns inom olika instrument/rösters spektra,då pratar alla samma språk och det blir inga missförstånd.

Dist är dist,digitalt eller rör frambringat.Visst kan man ha värme i ett distat/odistat sound,men då behövs det följdaktligen ett reverb - naturligt vid inspelning eller pålagt i mixning/mastering.

Varm sång/gura ?..Nja,möjligen om man sjunger/lirar i bastun tongue.gif ,eller smyckar ljudet med ett reverb.

Nu är detta min åsikt och inget vedertaget,alla får ha sina benämningar på frekvens områden.Men så ser jag på problematiken.

Mvh

Micael

När jag tänker på att ett ljud är varmt vilket jag aldrig kallar ljud (tror jag iaf inte att jag brukar göra) så är det nog om det ljudet är naturligt komprimerat i liten grad, inget pumpande. Transienter som låter jämna av sig själva och vanligast är väl att ljudet är mindre diskantigt och mera tydlig i lägre frekvenserna.

Detta är min syn på "varmt" ljud. 😄

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Beror på vem som säger det för mig. Vem jag jobbar åt vill säga. Om en person säger till mig att de vill ha varmare ljud så måste de alltid förklara mera för mig än så för att jag ska veta va de menar, då det är som framgått av denna tråd väldigt individuellt. Generellt har jag uppfattat från de flesta människor att med sång är det närhet man vill ha, med elgitarr är det lite mer närhet och mindre diskant. Med elbas är det oftast lite mindre kropp. Trummor är det lite mindre kropp och mindre diskant i cymbalerna. Detta är mina generella erfarenheter från människor jag spelat in. Själv använder jag inte begreppet ofta alls, om jag inte vet att personen jag talar med har samma uppfattning som jag om begreppet. Sådär, nu har jag dragit mitt strå till stacken 🙂

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...