Serendipity Postat 11 oktober 2007 Postat 11 oktober 2007 Version 2.0 av inspelningsprogrammet REAPER har precis slÀppts. En kommersiell licens kostar $225 och vi andra betalar bara $50. Storlek endast 3 MB och kan köras frÄn ett USB minne om man sÄ vill. LÀs mer pÄ: reaper.fm SkÀrmdumpar: reaper.fm/feat-ss.php Manual: reaper.fm/userguide/ReaperUserGuide2.00h.pdf
Valle Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Hmmm... intressant! Verkligen! Ett "minus" dock, för det faktum att en icke-komersiell licens kostar (Àven om det kanske bara Àr en formalitet, eftersom ju den nedladdningsbara versionen Àr fullt fungerande)... ... ungefÀr som att köpa en ny Ferrari med 75% prisavdrag, bara man lovar att köra pÄ natten, ute pÄ landsbygden , nÀr ingen ser det.
Mats StĂ„lbröst Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Uj, grĂ€nssnittet har verkligen blivit mycket snyggare jĂ€mfört med tidigare versioner, en inte helt oviktig faktor. /Mats (egentligen inte alls sĂ€rskilt ytlig đ)
Anders F Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 NĂ„n mer Ă€n jag som tycker mĂ€tarna pĂ„minner lite om pro tracker? đ //Anders
drloop (oregistrerad) Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Mmm, en DAW pÄ ett ett USB minne Àr coolt. Men 225$, phui!!! Logic Express kÀnns som ett bÀttre alternativ.
Twilight_Zound Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 (redigerat) 3mb đ Hur löser dom det... Ingen mer Ă€n jag som tycker det lĂ„ter lite lustigt.. Redigerat 12 oktober 2007 av Twilight_Zound
majsalle Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Twilight_Zound sa: 3mb đ Hur löser dom det... Ingen mer Ă€n jag som tycker det lĂ„ter lite lustigt.. Jo verkligen. IngĂ„r det dessutom nĂ„gon form av plugins (reverb, delay, comp etc etc) i de hĂ€r 3 mb?
kireslin Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Verkligen imponerande. 3Mb Àr nedladdningsstorleken. NÀr man installerar det sÄ Àr den uppackade versionen ungefÀr 8Mb. Men det Àr fortfarande imponerande. Det ingÄr över 100 st midi- och audioplugins, allt frÄn arpeggiator till sidechainkompressor. Att de lyckats med att klÀmma in det beror pÄ att varje plugin Àr en textfil som talar om för ljudmotorn vad den ska göra. Text komprimeras ju dessutom vÀldigt bra. Jag skulle gissa pÄ att alla plugins i komprimerat format endast slukar 300-500kb nÄnstans... Det ingÄr ocksÄ en demolÄt som man kan lÀra sig en hel del av att pilla med. Om jag inte Àr helt ute och cyklar sÄ Àr en av hjÀrnorna bakom Reaper han som gjorde Winamp. En vÀldans duktig programmerare som Àr sÄ rutinerad sÄ han kan Ästadkomma denna sortens magi =) Reaper rekommenderas!
Daniel H Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Ăr det inte sĂ„ att man laddar ner installationsfilerna och de Ă€r pĂ„ 8 mb? Sen hĂ€mtas det filer under installationen? Har du installerat och kollat? Du ksrev den uppackade versionen, för mig Ă€r det iaf ett program som inte blivit installerat.
kireslin Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Allt som laddas hem Àr exe-filen pÄ totalt 3Mb. NÀr man sedan kör igÄng exe-filen (för att installera programmet) sÄ innehÄller den komprimerat material som packas upp till den valda installationskatalogen. Installationskatalogen blir ca 8Mb stor efter installationen - men det Àr inget som har laddats hem extra under installationen. Det enda man kan behöva ladda i efterhand Àr anvÀndarmanualen som Àr en pdf-fil som ligger pÄ cirkus 7Mb.
berra_- Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Mats_S sa: Uj, grĂ€nssnittet har verkligen blivit mycket snyggare jĂ€mfört med tidigare versioner, en inte helt oviktig faktor. /Mats (egentligen inte alls sĂ€rskilt ytlig đ) GrĂ€nssnittet Ă€r faktiskt vĂ€ldigt bra. NĂ€r Reaper kommit ikapp lite mer, speciellt med midi osv sĂ„ blir det kanske ett byte đ±
kvd669o Postat 12 oktober 2007 Postat 12 oktober 2007 Verkar lite krÄnglig om man Àr ovan och nybörjare men gud vilket kraftfullt program. Den mÄste man ju bara testa köra http://reaper.fm/feat-ss.php (screenshots av olika delar av reaper 2.0)
kvd669o Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 NĂ„n som anvĂ€nt programet och vet om den har nĂ„gra problem angĂ„ende audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter pĂ„ bra ? Om sĂ„ng effekterna Ă€r bra osv ? LĂ€tt att anvĂ€nda tex för nybörjare som jag ? Skriv nĂ„t positivt eller negativt sĂ„ man vet vad man har att förvĂ€nta sig eftersom mĂ„nga hĂ€r kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den Ă€ndĂ„ för jag kan inte lĂ„ta bli đ
majsalle Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 NÄgon som vet om det har stöd för Rewire? IsÄfall Àr det ju ett riktigt seriöst alternativ.
allansson Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 majsalle sa: NÄgon som vet om det har stöd för Rewire? IsÄfall Àr det ju ett riktigt seriöst alternativ. Enligt deras Features-lista sÄ har den det.
BoGabrielNurmi Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 kvd669o sa: NĂ„n som anvĂ€nt programet och vet om den har nĂ„gra problem angĂ„ende audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter pĂ„ bra ? Om sĂ„ng effekterna Ă€r bra osv ? LĂ€tt att anvĂ€nda tex förnybörjare som jag ? Skriv nĂ„t positivt eller negativt sĂ„ man vet vad man har att förvĂ€nta sig eftersom mĂ„nga hĂ€r kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den Ă€ndĂ„ för jag kan inte lĂ„ta bli đł Jag hade aldrig sett programmet tidigare men blev vĂ€ldigt nyfiken dĂ„ jag har insett att min nuvarande lösning (nuendo 2.0, frĂ„ga mig inte varför, skaffade det för att anvĂ€ndas i ett större sammanhang och nu plötsligen Ă€r det alldeles för stort... suck).. SĂ„ long story short laddade jag hem programmet i hopp om ett enklare alternativ med fĂ€rre men smidigare möjligheter.. Och hittils Ă€r jag vĂ€ldigt nöjd. Att anvĂ€nda programmet för att skissa upp lĂ„tar Ă€r verkligen vĂ€ldigt trevligt - förutsatt att man antingen spelar in mycket sjĂ€lv pĂ„ klassiskt vis eller har tillgĂ„ng till bra VSTi. För det Ă€r ju sjĂ€lva grejen, programmets inbyggda synthar/effekter Ă€r vĂ€l nog sĂ„ trevliga men inget seriöst alternativ egentligen. Jag Ă€lskar verkligen kanalhanteringen och hur det bara finns 1 typ av spĂ„r som bara pĂ„verkas utav vad du vĂ€ljer för IN/OUT osv. Jag Ă€lskar det öppna VST/VSTi/DX/ upplĂ€gget dĂ€r du egentligen inte har nĂ„gon begrĂ€nsning pĂ„ hur/var/hur mĂ„nga effekter du stoppar in. SĂ„ pĂ„ sĂ€tt och vis uppskattar jag egentligen att det Ă€r en öppnare och mer "avancerad" arkitektur i ovanstĂ„ende fall Ă€n i Steinbergs produkter, men samtidigt har dets gjort pĂ„ ett rĂ€tt vettigt sĂ€tt!
kvd669o Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Majsalle jag har tittat i bruksanvisningen pÄ reaper och hittade att den stödjer rewire = lÀs hÀr under sÄ ser du hur jag lÀste texten i reaper bruksanvisningen 16.2 Rewire REAPER also supports Rewire. ReWire is a technology developed by Propellerhead Software that allows applications to share audio, MIDI and synchronization data. Audio and MIDI data are transferred between the two applications in real-time, allowing you to use the features in each application as if they were one. In a ReWire session, the first application acts as the Host, and the second application acts as the Slave. The Slave receives and sends signals via the Host application.
kvd669o Postat 13 oktober 2007 Postat 13 oktober 2007 Tack för det svaret Bobo Musik. Jag hĂ„ller med om det mesta du sa. Det Ă€r ett suverĂ€nt program i sig,men det bĂ€sta Ă€r att man kan rewire och att det verkar sĂ„ lĂ€tt att anvĂ€nda olika plugins och tex sĂ„ har jag cakewalk sonar LE installerad och vet inte hur jag gjorde efter som jag Ă€r nybörjare men klicka lite hĂ€r och var och vips sĂ„ hade jag lagt pĂ„ en sĂ„ng effekt frĂ„n min sonar pĂ„ ett sĂ„ng spĂ„r som fanns som en del i en demo man kunde ladda nĂ€r man installerade reaper programmet. Undrar om reaper har en arpeggiator som man kan anvĂ€nda nĂ€r man spelar frĂ„n sin korg triton synt via audio in i reaper programet ??? Hur som helst programet Ă€r super duper đł
Valle Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 (redigerat) Jag sĂ€ger det nu, sĂ„ Ă€r det sagt: Reaper (http://reaper.fm/) kommer definitivt att utvecklas till en giftig törn i sidan pĂ„ marknadens giganter ĂĄ la Cubase, Sonar, Samplitude o.d. (Jag rĂ€knar bort Logic och ProTools just nu eftersom den förra har insett det paradoxala i att sĂ€nka priset för att öka vinsten, och dĂ€r den senare förutsĂ€tter dedicerad hĂ„rdvara.) Under nĂ„gra testdagar med Reaper kunde jag konstatera att i princip allt som gĂ„r att göra i [infoga ditt favoritprogram hĂ€r] gĂ„r faktiskt att göra i Reaper. Det enda jag saknar i Reaper Ă€r en intern wave-editor samt bĂ€ttre dither-hantering (dĂ€rmed inte sagt att nuvarande dither-hantering Ă€r dĂ„lig). PĂ„ Reapers plus-sida finns bl.a. (utan inbördes ordning): - helt OTROLIGA routing-möjligheter. Har aldrig stött pĂ„ nĂ„got liknande! - programmet kan köras frĂ„n en USB! - smidigt dockningsfönster (i och för sig snott frĂ„n Adobe) - smarta konfigurationsmöjligheter - fiffiga exporteringsalternativ â t.ex. att mixa ner och exportera âstemsâ - mĂ„nga, mĂ„nga (kanske pĂ„ tok för mĂ„nga) mycket anvĂ€ndbara effekter - priset (för full licens) Jag Ă€r idag en hĂ€ngiven Samplitude-anvĂ€ndare, sedan version 6.x. Men efter min otrohetsaffĂ€r med Reaper de senaste dagarna finner jag det allt svĂ„rare att försvara en uppgradering till Samplitude 10. För det jag skulle fĂ„ i 10:an finns skrĂ€mmande nog redan i Reaper (förutom, för Samplitude-anvĂ€ndarna, vĂ€lbekanta âObject Editorâ), och dessutom till en lĂ€gre kostnad. Jag vet inte⊠vi fĂ„r se⊠Oavsett vilket sĂ„ har jag redan pĂ„börjat min första âseriösaâ (lĂ€s icke-test) produktion i Reaper. Och det gĂ„r jĂ€vligt smidigt ska ni veta. Reaper is here to stay! Det vĂ„gar jag sĂ€tta $225 pĂ„! Redigerat 9 december 2007 av Olsberg SlĂ„r ihop med tidigare trĂ„d i Ă€mnet
Larsson Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 det lÄter ju toppen..men nu Àr jag inte insatt i reaper finns det stöd för vst-instrumenti den? vilket Àr den största anledningen till att jag hÄller fasst i cubase..
Magpie Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Jag gillar verkligen midi key editor och trummappshanteringen i Cubase. Ăr den lika bra i Reaper?
Valle Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Larsson sa: finns det stöd för vst-instrumenti den? Givetvis! Larsson sa: vilket Àr den största anledningen till att jag hÄller fasst i cubase.. Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar fÀrgerna i Cubase, eller för att du sÀtter stort vÀrde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper).
Linus Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Skin: Reaperton Life OMG! đ KĂ€nns vĂ€ldigt likt ett visst annat program...
Larsson Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Valle sa: Larsson sa: finns det stöd för vst-instrumenti den? Givetvis! Larsson sa: vilket Ă€r den största anledningen till att jag hĂ„ller fasst i cubase.. Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar fĂ€rgerna i Cubase, eller för att du sĂ€tter stort vĂ€rde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper). sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiĂ©rna Ă€r den största anledningen till att jag anvĂ€nder cubase inte att du behövde förklara för mig varför jag anvĂ€nder cubase men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tĂ„lamodigt svar!! men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt! đ
Valle Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Linus sa: OMG! đKĂ€nns vĂ€ldigt likt ett visst annat program... Jag kommer frĂ„n en programmiljö (Samplitude) dĂ€r "skins" ibland har tagit upp en för stor del â Reaper erbjuder ocksĂ„ en uppsjö olika, ibland ifrĂ„gasatta, "skins" (sjĂ€lv testade jag nyligen en ProTools-replica, jĂ€kligt snygg faktiskt). Larsson sa: sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiĂ©rna Ă€r den största anledningen till att jag anvĂ€nder cubaseinte att du behövde förklara för mig varför jag anvĂ€nder cubase men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tĂ„lamodigt svar!! men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt! đ± Ingen fara â jag visste vad du menade, men jag kunde inte lĂ„ta bli... đ
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 (redigerat) Reaper Àr helt OK. Men 225$ Àr en del stÄlar. Reaper Àr bra men inte fantastiskt. Det Àr tuff konkurens om köparna. Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera Àr alla vassa alternativ till Reaper. Redigerat 6 november 2007 av drloop
Valle Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 drloop sa: Reaper Àr helt OK.Men 225$ Àr en del stÄlar. Reaper Àr bra men inte fantastiskt. Det Àr tuff konkurens om köparna. Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera Àr alla vassa alternativ till Reaper. Jag hÄller med, $225 Àr en del... men det Àr $700 (Cubase, t.ex.) ocksÄ.
drloop (oregistrerad) Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 (redigerat) Tracktion 2 : 800 spÀnn eller 29$ om man laddar hem det. Tracktion3 : 1295: Logic Express 8 : 1800:- Cubase SE 3 : 1400:- Redigerat 6 november 2007 av drloop
brojd Postat 6 november 2007 Postat 6 november 2007 Linus sa: Skin: Reaperton Life OMG! đ KĂ€nns vĂ€ldigt likt ett visst annat program... Antar att du syftar pĂ„ Live, och jag kan inte annat Ă€n att hĂ„lla med! đ±
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.