Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Version 2.0 av inspelningsprogrammet REAPER har precis slÀppts.

post-1-1192140232_thumb.png

En kommersiell licens kostar $225 och vi andra betalar bara $50.

Storlek endast 3 MB och kan köras frÄn ett USB minne om man sÄ vill.

LÀs mer pÄ: reaper.fm

SkÀrmdumpar: reaper.fm/feat-ss.php

Manual: reaper.fm/userguide/ReaperUserGuide2.00h.pdf

Annons
  • Svar 78
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta Àmne

Postat mest i detta Àmne

Postade bilder

Postat

Hmmm... intressant! Verkligen!

Ett "minus" dock, för det faktum att en icke-komersiell licens kostar (Àven om det kanske bara Àr en formalitet, eftersom ju den nedladdningsbara versionen Àr fullt fungerande)...

... ungefÀr som att köpa en ny Ferrari med 75% prisavdrag, bara man lovar att köra pÄ natten, ute pÄ landsbygden , nÀr ingen ser det.

drloop (oregistrerad)
Postat

Mmm, en DAW pÄ ett ett USB minne Àr coolt.

Men 225$, phui!!! Logic Express kÀnns som ett bÀttre alternativ.

Postat (redigerat)

3mb

😊

Hur löser dom det...

Ingen mer Àn jag som tycker det lÄter lite lustigt..

Redigerat av Twilight_Zound
Postat
3mb

😄

Hur löser dom det...

Ingen mer Àn jag som tycker det lÄter lite lustigt..

Jo verkligen. IngÄr det dessutom nÄgon form av plugins (reverb, delay, comp etc etc) i de hÀr 3 mb?

Postat

Verkligen imponerande.

3Mb Àr nedladdningsstorleken. NÀr man installerar det sÄ Àr den uppackade versionen ungefÀr 8Mb. Men det Àr fortfarande imponerande.

Det ingÄr över 100 st midi- och audioplugins, allt frÄn arpeggiator till sidechainkompressor. Att de lyckats med att klÀmma in det beror pÄ att varje plugin Àr en textfil som talar om för ljudmotorn vad den ska göra. Text komprimeras ju dessutom vÀldigt bra. Jag skulle gissa pÄ att alla plugins i komprimerat format endast slukar 300-500kb nÄnstans...

Det ingÄr ocksÄ en demolÄt som man kan lÀra sig en hel del av att pilla med.

Om jag inte Àr helt ute och cyklar sÄ Àr en av hjÀrnorna bakom Reaper han som gjorde Winamp. En vÀldans duktig programmerare som Àr sÄ rutinerad sÄ han kan Ästadkomma denna sortens magi =)

Reaper rekommenderas!

Postat

Är det inte sĂ„ att man laddar ner installationsfilerna och de Ă€r pĂ„ 8 mb?

Sen hÀmtas det filer under installationen?

Har du installerat och kollat?

Du ksrev den uppackade versionen, för mig Àr det iaf ett program som inte blivit installerat.

Postat

Allt som laddas hem Àr exe-filen pÄ totalt 3Mb. NÀr man sedan kör igÄng exe-filen (för att installera programmet) sÄ innehÄller den komprimerat material som packas upp till den valda installationskatalogen. Installationskatalogen blir ca 8Mb stor efter installationen - men det Àr inget som har laddats hem extra under installationen.

Det enda man kan behöva ladda i efterhand Àr anvÀndarmanualen som Àr en pdf-fil som ligger pÄ cirkus 7Mb.

Postat
Uj, grÀnssnittet har verkligen blivit mycket snyggare jÀmfört med tidigare versioner, en inte helt oviktig faktor.

/Mats (egentligen inte alls sĂ€rskilt ytlig 🙂)

GrĂ€nssnittet Ă€r faktiskt vĂ€ldigt bra. NĂ€r Reaper kommit ikapp lite mer, speciellt med midi osv sĂ„ blir det kanske ett byte đŸ˜±

Postat

NÄn som anvÀnt programet och vet om den har nÄgra problem angÄende audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter pÄ bra ? Om sÄng effekterna Àr bra osv ? LÀtt att anvÀnda tex för

nybörjare som jag ?

Skriv nĂ„t positivt eller negativt sĂ„ man vet vad man har att förvĂ€nta sig eftersom mĂ„nga hĂ€r kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den Ă€ndĂ„ för jag kan inte lĂ„ta bli 😄

Postat
NÄgon som vet om det har stöd för Rewire? IsÄfall Àr det ju ett riktigt seriöst alternativ.

Enligt deras Features-lista sÄ har den det.

Postat
NÄn som anvÀnt programet och vet om den har nÄgra problem angÄende audio inspelning eller midi eller annat. Om allt flyter pÄ bra ? Om sÄng effekterna Àr bra osv ? LÀtt att anvÀnda tex för

nybörjare som jag ?

Skriv nĂ„t positivt eller negativt sĂ„ man vet vad man har att förvĂ€nta sig eftersom mĂ„nga hĂ€r kan inspelnings program bra. Jag kommer att ladda ner den Ă€ndĂ„ för jag kan inte lĂ„ta bli 😳

Jag hade aldrig sett programmet tidigare men blev vÀldigt nyfiken dÄ jag har insett att min nuvarande lösning (nuendo 2.0, frÄga mig inte varför, skaffade det för att anvÀndas i ett större sammanhang och nu plötsligen Àr det alldeles för stort... suck).. SÄ long story short laddade jag hem programmet i hopp om ett enklare alternativ med fÀrre men smidigare möjligheter.. Och hittils Àr jag vÀldigt nöjd. Att anvÀnda programmet för att skissa upp lÄtar Àr verkligen vÀldigt trevligt - förutsatt att man antingen spelar in mycket sjÀlv pÄ klassiskt vis eller har tillgÄng till bra VSTi. För det Àr ju sjÀlva grejen, programmets inbyggda synthar/effekter Àr vÀl nog sÄ trevliga men inget seriöst alternativ egentligen.

Jag Àlskar verkligen kanalhanteringen och hur det bara finns 1 typ av spÄr som bara pÄverkas utav vad du vÀljer för IN/OUT osv. Jag Àlskar det öppna VST/VSTi/DX/ upplÀgget dÀr du egentligen inte har nÄgon begrÀnsning pÄ hur/var/hur mÄnga effekter du stoppar in.

SÄ pÄ sÀtt och vis uppskattar jag egentligen att det Àr en öppnare och mer "avancerad" arkitektur i ovanstÄende fall Àn i Steinbergs produkter, men samtidigt har dets gjort pÄ ett rÀtt vettigt sÀtt!

Postat

Majsalle jag har tittat i bruksanvisningen pÄ reaper och hittade att den stödjer rewire = lÀs hÀr under sÄ ser du hur jag lÀste texten i reaper bruksanvisningen

16.2 Rewire

REAPER also supports Rewire.

ReWire is a technology developed by Propellerhead Software that allows applications to share audio, MIDI and

synchronization data. Audio and MIDI data are transferred between the two applications in real-time, allowing you

to use the features in each application as if they were one.

In a ReWire session, the first application acts as the Host, and the second application acts as the Slave. The Slave

receives and sends signals via the Host application.

Postat

Tack för det svaret Bobo Musik.

Jag hÄller med om det mesta du sa. Det Àr ett suverÀnt program i sig,men det bÀsta Àr att man kan

rewire och att det verkar sÄ lÀtt att anvÀnda olika plugins och tex sÄ har jag cakewalk sonar LE installerad och vet inte hur jag gjorde efter som jag Àr nybörjare men klicka lite hÀr och var och vips sÄ hade jag lagt pÄ en sÄng effekt frÄn min sonar pÄ ett sÄng spÄr som fanns som en del i en demo man kunde ladda nÀr man installerade reaper programmet.

Undrar om reaper har en arpeggiator som man kan anvÀnda nÀr man spelar frÄn sin korg triton synt via audio in i reaper programet ???

Hur som helst programet Ă€r super duper 😳

• 4 veckor senare...
Postat (redigerat)

Jag sÀger det nu, sÄ Àr det sagt:

Reaper (http://reaper.fm/) kommer definitivt att utvecklas till en giftig törn i sidan pÄ marknadens giganter å la Cubase, Sonar, Samplitude o.d. (Jag rÀknar bort Logic och ProTools just nu eftersom den förra har insett det paradoxala i att sÀnka priset för att öka vinsten, och dÀr den senare förutsÀtter dedicerad hÄrdvara.)

Under nÄgra testdagar med Reaper kunde jag konstatera att i princip allt som gÄr att göra i [infoga ditt favoritprogram hÀr] gÄr faktiskt att göra i Reaper. Det enda jag saknar i Reaper Àr en intern wave-editor samt bÀttre dither-hantering (dÀrmed inte sagt att nuvarande dither-hantering Àr dÄlig).

PÄ Reapers plus-sida finns bl.a. (utan inbördes ordning):

- helt OTROLIGA routing-möjligheter. Har aldrig stött pÄ nÄgot liknande!

- programmet kan köras frÄn en USB!

- smidigt dockningsfönster (i och för sig snott frÄn Adobe)

- smarta konfigurationsmöjligheter

- fiffiga exporteringsalternativ – t.ex. att mixa ner och exportera ”stems”

- mÄnga, mÄnga (kanske pÄ tok för mÄnga) mycket anvÀndbara effekter

- priset (för full licens)

Jag Ă€r idag en hĂ€ngiven Samplitude-anvĂ€ndare, sedan version 6.x. Men efter min otrohetsaffĂ€r med Reaper de senaste dagarna finner jag det allt svĂ„rare att försvara en uppgradering till Samplitude 10. För det jag skulle fĂ„ i 10:an finns skrĂ€mmande nog redan i Reaper (förutom, för Samplitude-anvĂ€ndarna, vĂ€lbekanta ”Object Editor”), och dessutom till en lĂ€gre kostnad.

Jag vet inte
 vi fÄr se

Oavsett vilket sĂ„ har jag redan pĂ„börjat min första ”seriösa” (lĂ€s icke-test) produktion i Reaper. Och det gĂ„r jĂ€vligt smidigt ska ni veta.

Reaper is here to stay! Det vÄgar jag sÀtta $225 pÄ!

Redigerat av Olsberg
SlÄr ihop med tidigare trÄd i Àmnet
Postat

det lÄter ju toppen..men nu Àr jag inte insatt i reaper

finns det stöd för vst-instrumenti den?

vilket Àr den största anledningen till att jag hÄller fasst i cubase..

Postat

Givetvis!

Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar fÀrgerna i Cubase, eller för att du sÀtter stort vÀrde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper).

Postat

reaper20-lfrl.png

Skin: Reaperton Life

OMG! 😏

KÀnns vÀldigt likt ett visst annat program...

Postat

Givetvis!

Det vet jag faktiskt inte... kanske för att du gillar fÀrgerna i Cubase, eller för att du sÀtter stort vÀrde vid notskrifthantering (vilket inte stöds av Reaper).

sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiérna Àr den största anledningen till att jag anvÀnder cubase

inte att du behövde förklara för mig varför jag anvÀnder cubase

men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tÄlamodigt svar!!

men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt!

😏

Postat
OMG! 😊

Jag kommer frĂ„n en programmiljö (Samplitude) dĂ€r "skins" ibland har tagit upp en för stor del — Reaper erbjuder ocksĂ„ en uppsjö olika, ibland ifrĂ„gasatta, "skins" (sjĂ€lv testade jag nyligen en ProTools-replica, jĂ€kligt snygg faktiskt).

sorry..klantigt formulerat av mig..jag menade attvstiérna Àr den största anledningen till att jag anvÀnder cubase

inte att du behövde förklara för mig varför jag anvÀnder cubase

men jag ser ju nu att det var galet skrivet..men tack iallafall för ett tÄlamodigt svar!!

men jag kanske ska ge reaper en chans iallafall om det funkar smidigt!

đŸ˜±

Ingen fara — jag visste vad du menade, men jag kunde inte lĂ„ta bli... 😉

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Reaper Àr helt OK.

Men 225$ Àr en del stÄlar.

Reaper Àr bra men inte fantastiskt. Det Àr tuff konkurens om köparna.

Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera Àr alla vassa alternativ till Reaper.

Redigerat av drloop
Postat
Reaper Àr helt OK.

Men 225$ Àr en del stÄlar.

Reaper Àr bra men inte fantastiskt. Det Àr tuff konkurens om köparna.

Logic, Cubase, Sonar, Pro tools, Tracktion med flera Àr alla vassa alternativ till Reaper.

Jag hÄller med, $225 Àr en del... men det Àr $700 (Cubase, t.ex.) ocksÄ.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Tracktion 2 : 800 spÀnn eller 29$ om man laddar hem det.

Tracktion3 : 1295:

Logic Express 8 : 1800:-

Cubase SE 3 : 1400:-

Redigerat av drloop
Postat
reaper20-lfrl.png

Skin: Reaperton Life

OMG! 😊

Antar att du syftar pĂ„ Live, och jag kan inte annat Ă€n att hĂ„lla med! đŸ˜±

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.