Jump to content
Annons

Roland GR-20


Steve-o

Recommended Posts

Hejhej!

Såg på YouTube en kille som lirade med en Roland GR-20 gitarrsynt vilket lät asbra. Ärligt talat

har jag aldrig sett något sådant innan. Kör lite VST-pluggar i mitt Cubase men skulle det vara något

med en GR-20 för mig tror ni? Finns det något bättre? Skulle vilja lira gura och få stråkar och lite trumpetljud.

Tacksam för råd & tips!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Axon AX 100 ska vara en höjdare på att trigga. Det finns även en enklare och billigare version. I Studio nr 3 förra året skrev man bl a detta;

"Detta är den mest kompetenta MIDI-gitarrlösningen vi har testat med en grymt snabb och precis omvandling och riktigt intressanta funktioner som öppnar för en kreativ nytändning."

Mer att läsa och lyssna hittar du här http://www.jamshop.se/html/axon_ax_100.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhej!

Såg på YouTube en kille som lirade med en Roland GR-20 gitarrsynt vilket lät asbra. Ärligt talat

har jag aldrig sett något sådant innan. Kör lite VST-pluggar i mitt Cubase men skulle det vara något

med en GR-20 för mig tror ni? Finns det något bättre? Skulle vilja lira gura och få stråkar och lite trumpetljud.

Tacksam för råd & tips!

Steffe

Tjena

Kan rekomendera Rolands gitarrsyntar... Har själv en GR-33 som jag leker med och det är riktigt kul. 😆

Har hört att Teratec AXON skall trigga bättre, men att Roland har ett fetare ljud (obekräftad källa 😳 ). Bäst triggning tycker jag man får om man spelar med de inbyggda ljuden mot om man tar MIDI ut och kopplar den till någon VSTi i datorn.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

JIPPI!

Har nu beställt min Roland GR-20 och väntar ivrigt på att den skall komma. (1 veckas leveranstid)

En liten fråga till. Hur känsligt är det med stämningen? Kan den vara litelite dåligt stämd och

den låter bra ändå?

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

JIPPI!

Har nu beställt min Roland GR-20 och väntar ivrigt på att den skall komma. (1 veckas leveranstid)

En liten fråga till. Hur känsligt är det med stämningen? Kan den vara litelite dåligt stämd och

den låter bra ändå?

Steffe

Du kommer att ha kanon kul ! Du har väl kommit ihåg att köpa en GK3 mikrofon också?

Bra fråga det här med stämningen so... men jag skulle inte tro att det spelar någon roll. Synten följer med pitchen så som gitarren är stämd och så som man spelar (beroende på inställning). Stämapparat finns inbygd i synten.

// Klas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja!

Såg att Thomann var betydligt billigare innan jag beställde min på 4Sound butiken i Borås. Men eftersom

jag köpt i stort sett allt av dom och dom är grymt duktiga & trevliga där så köpte jag den där i allafall.

Känns skönt att veta om nå´t händer så fixar Göran & Co det i butiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag är jag lycklig!!!!

Hämtade min ROLAND GR-20 igår, åkte hem direkt och installerade allt och.......

FAAAAAAAAN va bra & kul!!!! Världens bästa leksak alltså, jag skojar inte.

Den triggar snabbt som attan och ljuden är otroliga (använde både min nya LINE 6 Spider III 30w + stereo).

Jag kommer inte använda alla ljuden (en hel del är obegripliga) men jag höll på hela kvällen att lira igenom ljuden.

Jag rekommenderar denna mannick till alla gitarrister för att ha lite kul och även ha med på gig.

Moody Saxofon samt en del ståkar och banjon kom in först på "user presets"

Som sagt var: Köp en ROLAND GR-20 & ha riktigt kul!!

Steffe

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...