Jump to content
Annons

Köpa ny dator igen...har RMe hammrefallkort...


Trance2007

Recommended Posts

Hej !

Dax att uppdatera min datapark...var ett tag sen sist.

Har som sagt var ett Rme Hammerfall 96/32 som skall monteras i den nya burken.

Rme hade ju en referens dator förut å d var efter den specen jag byggde

min nuvarande burk.....men den pallar ju inte ett dugg numer...har knappt använt mej

utav mjukvarusynthar fram tills nu,har mestadels kört hårdvara :-)

Men datorn har fungerat klockrent från dag ett o.s.v.

Nu tänkte jag om det finns nån som kan rekomendera en komplett dator

för mitt musikproddande som jag kan bygga ihop och som kommer fungera klockrent

tillsammans med Rme kortet....

Asus moderkort är fortfarande bra ?

Har som sagt var ingen koll på dataprylar nu för tiden men hoppas nån här har d

å som vet vad dom pratar om å inte bara tar till sej lästa tester m.m utan har nåt mer konkret än så att

gå efter.

'Nån som vet alla specifika produkter som sitter i en Frostdator kanske ?

Mvh Trance2007

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det mesta fungerar nu för tiden.

Det viktigaste att tänka på, är att undvika moderkort med nForce4 chipset - och moderkort med inbyggda grafikkort. Vidare ska man inte befatta sig med grafikkort som har Turbocache.

Absolut inte mindre än 1GB RAM - men hellre 2GB. Dela upp på två minnesmoduler för att utnyttja några procents hastighetsökning på minneshanteringen med Dual Channel.

Byt ut den högljudda fläkten som följer med processorn från början och välj i stället en från Zalman, Arctic Cooling, Scythe eller liknande.

Välj ett grafikkort som kyls med kylflänsar/heatpipes - och inte en irriterande fläkt...

Välj tysta hårddiskar. Seagate och Samsung är bra val.

Link to comment
Dela på andra sajter

pf_noname (oregistrerad)
Det viktigaste att tänka på, är att undvika moderkort med nForce4 chipset - och moderkort med inbyggda grafikkort. Vidare ska man inte befatta sig med grafikkort som har Turbocache.

Har inte de flesta av Intels nya ATX-moderkort som stöder Duo-CPU:er inbyggda grafikkort? Och på vilket sätt är det ett problem? IRQ-mässigt, eller vad?

Det känns som att allt det övriga går att förstå sig på genom att lusläsa specifikationer över prestanda och ljudnivåer, men grafikkortsproblemen har jag svårt att bli klok på. Var hittar man info?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det viktigaste att tänka på, är att undvika moderkort med nForce4 chipset - och moderkort med inbyggda grafikkort. Vidare ska man inte befatta sig med grafikkort som har Turbocache.

Har inte de flesta av Intels nya ATX-moderkort som stöder Duo-CPU:er inbyggda grafikkort? Och på vilket sätt är det ett problem? IRQ-mässigt, eller vad?

Det känns som att allt det övriga går att förstå sig på genom att lusläsa specifikationer över prestanda och ljudnivåer, men grafikkortsproblemen har jag svårt att bli klok på. Var hittar man info?

Det blir problem, eftersom de inbyggda grafikkorten delvis brukar använda sig av RAM som grafikminne, på samma sätt som Hypercache-grafikkorten - och det är inte alls bra för den totala prestandan...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har rme 9632 installerat på asus p5w dh deluxe och det fungerar riktigt bra. Det verkar vara ett bra moderkort och drivrutinerna till rme är uppdaterade för att passa nyare hårdvara och os.

MVH

Hej Lindpop ! Ni andra måste också läsa detta !!!

Tack för din upplysning men du får gärna speca upp din fullständiga setup på datorn om du orkar...

processor..typ av minnen m.m.

Vill verkligen bygga en dator som rullar på som denna har gjort.

Hur använder du burken...kör du bara mjukvara å hur mkt pallar den med ??

Tacksam om du orkar rita ner nåt om d :-)

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

OBS !! OBS !!! OBS !!! OBS !!! OBS !!!

Sen ni andra kan ju också få skriva ner hur många effekter och instrument ni kör å vad ni har för dator men det räcker ju att ange processor och ram minne samt om ni kör Intel eller Amd

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Dax att uppdatera min datapark...var ett tag sen sist.

Har som sagt var ett Rme Hammerfall 96/32 som skall monteras i den nya burken.

Rme hade ju en referens dator förut å d var efter den specen jag byggde

min nuvarande burk.....men den pallar ju inte ett dugg numer...har knappt använt mej

utav mjukvarusynthar fram tills nu,har mestadels kört hårdvara :-)

Men datorn har fungerat klockrent från dag ett o.s.v.

Nu tänkte jag om det finns nån som kan rekomendera en komplett dator

för mitt musikproddande som jag kan bygga ihop och som kommer fungera klockrent

tillsammans med Rme kortet....

Asus moderkort är fortfarande bra ?

Har som sagt var ingen koll på dataprylar nu för tiden men hoppas nån här har d

å som vet vad dom pratar om å inte bara tar till sej lästa tester m.m utan har nåt mer konkret än så att

gå efter.

'Nån som vet alla specifika produkter som sitter i en Frostdator kanske ?

Mvh Trance2007

Ingen som vet vad för komponenter som sitter i den dyraste ACM FROST Datorn ????

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...