Jump to content
Annons

Kabelriktning?


ande999

Recommended Posts

Jag har ett par ljudkablar som är identiska i båda ändar (RCA-kontakt). Längs hela kabel med jämna mellanrum finns det pilar. Alla pilar pekar i samma riktning. Då undrar jag:

1. Vad anger dessa pilar? Någon form av riktning signalen ska gå?

2. Spelar det någon roll hur jag vänder kabeln, dvs ska pilarna peka ut mot högtalarna eller in mot ljudenheten?

Själv anser jag nog att det f-n inte ska spela nån roll. 😕

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har ett par ljudkablar som är identiska i båda ändar (RCA-kontakt). Längs hela kabel med jämna mellanrum finns det pilar. Alla pilar pekar i samma riktning. Då undrar jag:

1. Vad anger dessa pilar? Någon form av riktning signalen ska gå?

2. Spelar det någon roll hur jag vänder kabeln, dvs ska pilarna peka ut mot högtalarna eller in mot ljudenheten?

Själv anser jag nog att det f-n inte ska spela nån roll. 😕

Tack på förhand!

Med tanke på att ljud är växelspänning, så fungerar kabeln på exakt samma sätt i båda riktningar - och det är då bara "audiofiler" som "hör" någon skillnad... 🙂

Enda gången som det kan vara viktigt med ljudets "riktning", är om kabelns skärm bara är ansluten i ena änden för att jordslingor inte ska uppstå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var bara noga med att inte vända kabeln fel så ska det inte spela så stor roll åt vilket håll den är inkopplad. Det viktiga är att basen färdas från sigma till kvantpunkten utan att transfucera mellanregistret.

Tur att pilarna går åt samma håll i alla fall, annars kunde man ju bli lite orolig. Man vill inte gärna att ljudet krockar på mitten och orsakar kortslutning eller brand 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Tur att pilarna går åt samma håll i alla fall, annars kunde man ju bli lite orolig. Man vill inte gärna att ljudet krockar på mitten och orsakar kortslutning eller brand 😆

Jag har faktiskt en kabel där pilarna på kontakterna och pekade åt olika håll... 😳 Så jag tog helt enkelt en fil och filade bort pilen på ena sidan! 😛

(Iofs delvis pga att kontakterna i ljudkortet var för tätt ihop och kontakterna för breda, men ändå....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man hör någon skillnad eller ej men varför koppla mot pilarnas riktning när de ändå sitter där? Det låter ologiskt i mina öron att göra "tvärt-emot" när man inte vet helt säkert om det gör någon skillnad eller ej.

Jag skulle göra som pilarna visar och inte fundera mer över saken. Det finns viktigare saker här i världen att fundera på än om det gör någon skillnad eller ej anser jag.

Lycka till, eller nåt.

.Viktor

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man hör någon skillnad eller ej men varför koppla mot pilarnas riktning när de ändå sitter där? Det låter ologiskt i mina öron att göra "tvärt-emot" när man inte vet helt säkert om det gör någon skillnad eller ej.

Man VET att det inte gör någon skillnad.

För säkerhets skull tar jag lite tekniskt snack som jag hade tänkt skriva i första svaret, men som jag tyckte var att gå lite för djupt... 😳

Ljud i en kabel är växelspänning. Detta är inget som "rinner" på ett håll som vatten genom en slang, men ljudet färdas ändå i ljusets hastighet genom kabeln. Hur kan det göra det då? Jo - elektronerna är lata och ovilliga att röra på sig (vem är inte det... 😆 ), så de flyttar sig inte ett dugg från sin plats, utan de står och vibrerar fram och tillbaks på samma plats år ut och år in, så fort det kommer signal till dem. De tar alltså upp den inkommande växelspänningen och vibrerar enligt det ljud som kommer in. Sedan vill ju elektronen bli av med överskottsenergin och komma tillbaks till sitt viloläge så fort den bara kan - och det innebär att den knuffar över energin till sin närmaste granne, som i sin tur börjar vibrera på samma sätt som den första. Denna förflyttning av ljudet sker genom kabeln i ljusets hastighet (man kan alltså även bortse från påståenden om att man måste ha exakt samma kabellängd till höger och vänster kanal - eftersom ljusets hastighet är strax under 300000km/s...). Hade det inte fungerat så, utan om elektronerna hade behövt flyta iväg i kabeln, så hade det tagit evigheter, eftersom koppar är en metall och därför har en stor mekanisk tröghet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om man hör någon skillnad eller ej men varför koppla mot pilarnas riktning när de ändå sitter där? Det låter ologiskt i mina öron att göra "tvärt-emot" när man inte vet helt säkert om det gör någon skillnad eller ej.

Man VET att det inte gör någon skillnad.

För säkerhets skull tar jag lite tekniskt snack som jag hade tänkt skriva i första svaret, men som jag tyckte var att gå lite för djupt... 😉

Ljud i en kabel är växelspänning. Detta är inget som "rinner" på ett håll som vatten genom en slang, men ljudet färdas ändå i ljusets hastighet genom kabeln. Hur kan det göra det då? Jo - elektronerna är lata och ovilliga att röra på sig (vem är inte det... :rolleyes: ), så de flyttar sig inte ett dugg från sin plats, utan de står och vibrerar fram och tillbaks på samma plats år ut och år in, så fort det kommer signal till dem. De tar alltså upp den inkommande växelspänningen och vibrerar enligt det ljud som kommer in. Sedan vill ju elektronen bli av med överskottsenergin och komma tillbaks till sitt viloläge så fort den bara kan - och det innebär att den knuffar över energin till sin närmaste granne, som i sin tur börjar vibrera på samma sätt som den första. Denna förflyttning av ljudet sker genom kabeln i ljusets hastighet (man kan alltså även bortse från påståenden om att man måste ha exakt samma kabellängd till höger och vänster kanal - eftersom ljusets hastighet är strax under 300000km/s...). Hade det inte fungerat så, utan om elektronerna hade behövt flyta iväg i kabeln, så hade det tagit evigheter, eftersom koppar är en metall och därför har en stor mekanisk tröghet.

Där vard et en som hade koll på fysiken!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man vara extremt exakt går det i normala fall lite långsammare än ljusets hastighet. Det rör sig ofta om 60% till 70% av ljusets hastighet (men för oss vanliga dödliga är det fortfarande attan så fort).

Pilarna på kablarna är vanligen bara till för att lura audiofiler som gärna vill bli lurade, vilket är trevligt när de trivs med sina val. Försök aldrig omvända en audiofil, det är som att försöka omvandla en katolsk präst till buddism.

G.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skall man vara extremt exakt går det i normala fall lite långsammare än ljusets hastighet. Det rör sig ofta om 60% till 70% av ljusets hastighet (men för oss vanliga dödliga är det fortfarande attan så fort).

Pilarna på kablarna är vanligen bara till för att lura audiofiler som gärna vill bli lurade, vilket är trevligt när de trivs med sina val. Försök aldrig omvända en audiofil, det är som att försöka omvandla en katolsk präst till buddism.

G.

Är det svalander du menar ?

Åke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka och roliga svar!

Jag måste anse att vi tagit död på myten om att signalen i kabeln skulle färdas bättre åt ett speciellt håll. DOCK för vidare infromation som jag glömde skriva i mitt första inlägg: Kabeln är skärmad. Så, min följdfundering blir således, har skärmingen något med pilriktningen att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka och roliga svar!

Jag måste anse att vi tagit död på myten om att signalen i kabeln skulle färdas bättre åt ett speciellt håll. DOCK för vidare infromation som jag glömde skriva i mitt första inlägg: Kabeln är skärmad. Så, min följdfundering blir således, har skärmingen något med pilriktningen att göra?

Med största sannolikhet inte, men mät annars för säkerhets skull med en ohmmeter - eller om du har en enkel kabeltestare - och kolla att både signalen och skärmen har kontakt hela vägen. Det kan ju, som sagt, vara gjort utan skärmanslutning i ena änden för att undvika jordslingor - och då kan det vara rena brumkatastrofen att vända den fel...

Om det är möjligt, så kan du också skruva av kåpan och se om både signalkabel och skärm är inlödda i båda ändarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla kloka och roliga svar!

Jag måste anse att vi tagit död på myten om att signalen i kabeln skulle färdas bättre åt ett speciellt håll. DOCK för vidare infromation som jag glömde skriva i mitt första inlägg: Kabeln är skärmad. Så, min följdfundering blir således, har skärmingen något med pilriktningen att göra?

Med största sannolikhet inte, men mät annars för säkerhets skull med en ohmmeter - eller om du har en enkel kabeltestare - och kolla att både signalen och skärmen har kontakt hela vägen. Det kan ju, som sagt, vara gjort utan skärmanslutning i ena änden för att undvika jordslingor - och då kan det vara rena brumkatastrofen att vända den fel...

Om det är möjligt, så kan du också skruva av kåpan och se om både signalkabel och skärm är inlödda i båda ändarna.

I och med att du har RCA-kontakter i båda ändar så kan du inte mäta med en ohmmeter om skärmen är ansluten i båda änden eller inte - om det skulle vara så att du har en dubbel signalledare i kabeln som möjliggör att du kan ha skärmen lyft i ena i ena änden så sitter den i så fall ihop med jordsidan i andra änden på kabeln, vilket gör att du får "fullt" utslag på ohmmetern när du mäter på jordsidan i kontakterna, vare sig skärmen är ansluten eller inte...

Det enda sättet att se dett är att skruva isär kontakterna och kolla om skärman är ansluten - och om du har gjutna kontakter går ju inte det. Då är det bara att följa de "förhatliga" pilarna... 😄

(Om skärmen skulle ha lossnat i ena änden på en kabel med enkel signalledare skulle kabeln över huvud taget inte fungera.)

Om du hade haft XLR eller TRS-kontakter - alltså med tre anslutningar - hade du däremot kunnat mäta om skärmen/jorden var "lyft" i ena änden. Det är också den typen av kontakter, med balanserade anslutningar, som gör det möjligt att "lyfta" jorden för att minska jordslingor. Det är omöjligt med RCA/phonokontakter som inte har separat skärm/jord.

Redigerat av Violiner
Link to comment
Dela på andra sajter

Med största sannolikhet inte, men mät annars för säkerhets skull med en ohmmeter - eller om du har en enkel kabeltestare - och kolla att både signalen och skärmen har kontakt hela vägen. Det kan ju, som sagt, vara gjort utan skärmanslutning i ena änden för att undvika jordslingor - och då kan det vara rena brumkatastrofen att vända den fel...

Hmmm... Detta får mig ju att fundera på min balanserade kabel med pilar åt "fel håll"... -Om den skulle va utan skärmanslutning i bägge ändar och åt fel håll så borde det alltså brumma!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Med största sannolikhet inte, men mät annars för säkerhets skull med en ohmmeter - eller om du har en enkel kabeltestare - och kolla att både signalen och skärmen har kontakt hela vägen. Det kan ju, som sagt, vara gjort utan skärmanslutning i ena änden för att undvika jordslingor - och då kan det vara rena brumkatastrofen att vända den fel...

Hmmm... Detta får mig ju att fundera på min balanserade kabel med pilar åt "fel håll"... -Om den skulle va utan skärmanslutning i bägge ändar och åt fel håll så borde det alltså brumma!?

Jag kanske egentligen har nämnt det lite i onödan. En signal måste alltid, som Violiner nämnde, ha 2 kablar (för att skydda mot störningar utifrån, så är dessa kablar i form av en signalledare och en skärm). Det måste nämligen bli en sluten koppling för att över huvud taget få fram signal... Med enbart en ledare så händer inte ett dugg.

När man däremot kopplar ihop saker som har både ingångar och utgångar, blir det en annan femma - för då finns signaljorden redan i apparaten som skickar ut signal till den andra apparaten - och då finns kopplingen redan en gång internt i den apparaten. Man behöver i så fall inte ha signaljorden ansluten när kablarna kommer tillbaks till den första apparaten igen - och om man har signaljorden ansluten, så skapar man en jordslinga som innebär risk för brum. Den ände som man vid behov i så fall kapar skärmen i, är den ände av kabeln som kommer tillbaks till den första apparaten - för då har skärmen varit med och skyddat signalen mot störningar hela vägen. När man är i en studio, så är det ganska uppenbart att den första apparaten är mixern och den andra är en effektburk som är inkopplad. Handlar det om en stereoanläggning, så är första apparaten förstärkaren och den andra apparaten är exempelvis ett kassettdäck.

Det är inte heller helt säkert att man får brum bara för att en jordslinga skapas, men risken ökar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Pilar på kablarna eller snarare sitter dem på kontakterna är dem envägs, d.vs går bara att köra i en riktning.

Nej - en kabel som överför ljud kan aldrig riktningsbestämmas, eftersom det utan undantag handlar om växelspänning.

Det undantag som finns, har jag nämnt innan - men det har inte med ljudet i sig att göra, utan är ämnat att bryta jordslingor. DÅ kan det vara viktigt att koppla rätt ände på rätt ställe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta kan också vara en sådan där mumbo-jumbo-grej att ta upp i tidningen, tillsammans med diverse myter, eller...?

Precis! Gör ett test med en hög kablar och blindtesta et antal personer och se om de hör skillnad. Ett antal märken som är lockande att läsa om (har dem själv men vill läsa om andras erfarenheter) Mogami (2549), Canare (L-2T2S eller deras quad), Gotham (GAC-3), Gepco, Cordial (CSF 275), Planet Waves och sedan jämnföra dem mot en till två vanliga billigare kablar runt 100-200kr klassen.

MvH

Rickard Gerthsson

Redigerat av punkrockdude
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...