Jump to content
Annons

Hjälp! Jag kan ingenting om nånting när det gäller musikprogram...


Sweetbird (oregistrerad)

Recommended Posts

Sweetbird (oregistrerad)

Hej!

Jag har en massa frågor kring det här med musikprogram... Har fått lite koll på vad man måste köpa in och så när det gäller studio utrustning etc, så den biten har klarnat något.. Men när det kommer till programmen känns det som rena grekiskan och jag hittar ingen bra nybörjar tråd där jag kan få all information som jag skulle behöva... Alt från intern slang och förkortningars betydelse till hur vissa basala grejer fungerar...

Jag börjar att presentera mitt syfte. Jag har suttit med polare tidigare som sysslat med speciellt programmet reason och det har sett hur enkelt ut som helst, nu har jag fixat reason men kan inte ens få fram synten så det skapar ju en aningen panikartad känsla.. Kanske är reason ett för svårt program så nån kanske har tips på enklare program där man mer kan klippa och klistra och bara leka lite, gärna gratis sådana.. Var inne på tråden om gratis program och laddade hem Audacity, Psycle och Acid pro.. Är detta program ungefär som reason med syntar, trum maskiner och allt så att man bara kan köra igång och skapa? Skulle verkligen behöva nåt slags ABC för hur detta fungerar..

Sen kommer vi till alla förkortningar och slang eller riktiga benämningar som track,sequencer plugins etc som jag inte fattar ett dugg av.. finns det nån ordlista eller skulle nån kunna förklara vilka de grundläggande termerna är och betyder så att man kan ladda ner olika trummor och syntljud mm och använda dem... Vilka syntar passar i vilka program? Ja som ni ser är jag ju helt handfallen och jag blir inte klokare när jag sitter och klickar runt i trådarna för där skriver ju folk som kan en massa till varandra på en högre nivå som jag inte förstår. Känns som att försöka hänga med i en konversation om kvantfysik eller nåt... :rolleyes: Var hittar jag instruktioner, vad betyder grejer??... allt är av intresse! Hoppas att nån vill hjälpa! ☺️ Tack på förhand!

Mvh Sweetbird

Redigerat av Sweetbird
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur man använder Reason står väl i manualen? Har för mig att den är trevlig och lättläst/-förståelig..

Edit: Ja nu ser jag att du frågar om crackade program också. Det gör ju att man blir ännu mer sugen på att hjälpa till. Inte.

Redigerat av Lars XLN Audio
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

För det första kan jag väl tipsa om att det inte brukar va särskilt populärt att snacka om crackade kopior och be om tips på vart man kan hitta sådana.

Sen kan jag väl bara tipsa om att börja med att läsa manualen till Reason om du är helt grön. Reason är faktiskt väldigt enkelt, logiskt och bra uppbyggt så om man pillar ett tag brukar man ganska snabbt förstå hur det funkar och om du tar manualen till hjälp är du säkert igång på ett kick!

Jag tillförde säkert inte så mycket, tyvärr. Men en bra grund är att klicka runt lite, läs manualen och därefter är det kanske lättare för dig att säga specifikt vad du inte förstår/behöver ha hjälp med och lättare för andra att ge dig svar. :rolleyes:

Ha det gott!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweetbird (oregistrerad)
Tja,

För det första kan jag väl tipsa om att det inte brukar va särskilt populärt att snacka om crackade kopior och be om tips på vart man kan hitta sådana.

Sen kan jag väl bara tipsa om att börja med att läsa manualen till Reason om du är helt grön. Reason är faktiskt väldigt enkelt, logiskt och bra uppbyggt så om man pillar ett tag brukar man ganska snabbt förstå hur det funkar och om du tar manualen till hjälp är du säkert igång på ett kick!

Jag tillförde säkert inte så mycket, tyvärr. Men en bra grund är att klicka runt lite, läs manualen och därefter är det kanske lättare för dig att säga specifikt vad du inte förstår/behöver ha hjälp med och lättare för andra att ge dig svar. :rolleyes:

Ha det gott!

Ok! Tack 😆 Du har nog helt rätt.. har inte ens gett manualen en chans... Ha det så bra du med!

Redigerat av Sweetbird
Link to comment
Dela på andra sajter

Sweetbird (oregistrerad)
Det finns ett skibra program du kan dra hem, Pro Suite 2.0 heter det. Man bara sätter hur lång låten ska va, hur mkt hit (%) sen vilken style sen kommer den direkt. Alla hits du hör på radion är gjort med det.

Låter ju hur fett som helst :rolleyes: Ett litet prblem bara, jag vet inte hur jag ska få tag på det bara... testade alldeles nyss att söka först på google och sen på download.com men det enda jag fick upp var typ nåt pro suite 2.0 print.. hade når med skrivare att göra.. Heter det nåt mer? Om man måste köpa det vad kostar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ett skibra program du kan dra hem, Pro Suite 2.0 heter det. Man bara sätter hur lång låten ska va, hur mkt hit (%) sen vilken style sen kommer den direkt. Alla hits du hör på radion är gjort med det.

Låter ju hur fett som helst 🙂 Ett litet prblem bara, jag vet inte hur jag ska få tag på det bara... testade alldeles nyss att söka först på google och sen på download.com men det enda jag fick upp var typ nåt pro suite 2.0 print.. hade når med skrivare att göra.. Heter det nåt mer? Om man måste köpa det vad kostar det?

Undrar om inte 3.0 har kommit ut precis i dagarna. Prova sök efter den istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweetbird (oregistrerad)
Kanske är reason ett för svårt program så nån kanske har tips på enklare program där man mer kan klippa och klistra och bara leka lite, gärna gratis sådana.

eJay.

54DFEEDE-8719-4CF6-ADE2-5C217E33F816.jpg

Det verkar helt klart enklare och bättre för mig.. Jag drog hem Techno ejay 4 från isohunt men jag fick typ ner alla cd skivorna i VLC format... vet nån hur gör jag för att få fram programmet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sweetbird: Är du född igår eller?? Dataprogram kostar pengar och det är olagligt att ladda ner dem gratis från nätet. Du är säkert inte ensam om att använda crackad programvara här på forumet, men det är inget man snackar om här, och man sköter det diskret om man nu väljer att inte betala för sin programvara. Läs forumregel 3, pucko!

Redigerat av godhead
Link to comment
Dela på andra sajter

Sweetbird (oregistrerad)

Så sant!.. hade inte gått igenom reglerna så bra men nu vet jag vad som gäller för framtiden 🙂 Sorry

Redigerat av Sweetbird
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

får jag åxå fråga lite hära då?

Om jag tycker trance, harddance (inte harddance mania-musiken, usch, mer professionell harddance) , hardcore-trancedance, techno och dance . Ska jag då välja Techno versionen eller Dance versionen? Eller kan man dra över de filer från dance versionen intill technoversionen för att få så många bra ljud som möjligt? Jag vill inte ha gammalt krafs-plaffs-ljud som ligger och skramlar i nått hörn, utan jag vill ha något som får folket att vakna och högtalarna att hoppa av högklassigt ljud.

Jag är precis som trådskaparen; vet inget om musikprogram. Bara provat på lite FL Studio, men vet inte hur jag ska börja.

Nånn som har något intressant att berätta för mig så att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

får jag åxå fråga lite hära då?

Om jag tycker om pop, rock (inte hårdrock, usch, mer professionell rock) , hardcore-poprock, visa och rock . Ska jag då välja visa versionen eller rock versionen? Eller kan man dra över de strängar från rock versionen intill visaversionen för att få så många bra ljud som möjligt? Jag vill inte ha gammalt krafs-plaffs-ljud som ligger och skramlar i nått hörn, utan jag vill ha något som får folket att vakna och högtalarna att hoppa av högklassigt ljud.

Jag är precis som trådskaparen; vet inget om gitarrer. Bara provat på lite banjo, men vet inte hur jag ska börja.

Nånn som har något intressant att berätta för mig så att säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

IDF - var det inte du som sa att studio forum suger och att du enbart vill hålla dig till kontrollrummet?

En lite fundering bara..

Nu till trådskaparn.

Köp Dance Ejay, lär dig att förstå det innan du ger dig på nånting annat.

Jag tror lätt att du kommer sitta med det i 0.5 - 1 år innan du börjar förstå själva "stuket" av att göra egen musik.

Sen kan du uppgradera dig till Magix Music Maker.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)

Annars så har ju Steinberg gjort ett program som är typ som E-Jay, fast det är säkerligen mer avancerat - men det handlar om samma sak! alla ljuden i det programet är redan klara och är bara till att dra ut dom i sequencern, Sequel heter det programet!

sequel_user_interface_lg.jpg

Pris: 995,00 kr (4-Sound)

Information:

Sequel är en helt ny, komplett musikstudioprogramvara från Steinberg, som ger dig tillgång till en suverän ljudkvalitet och avancerade funktioner, till ett oöverträffat lågt pris. Med Sequel kan även du som är helt utan erfarenhet snabbt komma igång med att förverkliga dina musikskapardrömmar.

Sequel låter dig spela in röst eller andra instrument i datorn, redigera, mixa samt att använda de inbyggda virtuella instrumenten, effekterna och looparna på ett sätt som inte varit möjligt tidigare. Sequel är mycket enkelt att sköta, även en total novis kan snabbt börja skapa musik genom att börja med någon eller några av de över 5000 looparna som ingår. Looparna som är i en mycket hög kvalitet, kan sedan kombineras med andra instrument för att bygga vidare på ett arrangemang.

I Sequel har du tillgång till över 600 stycken instrument, många av dessa kommer direkt från marknadens mest populära musikprogramvara Cubase. Vill man dessutom använda sin röst, gitarr eller någon annan extern ljudkälla görs detta på enklaste vis genom att använda Sequels ljudinspelningsmöjligheter. Koppla in en signal till ditt ljudkort, tryck på record och spela in.

Alla ljudkällor som används i ett Sequel-projekt kan även bearbetas med de interna effekterna. Varje kanal i Sequels intuitiva mixer är försedd med kompressor och equaliser, i effektarsenalen ingår även reverb, ekon och mycket annat.

I huvudfönstret kan man kombinera mönsterbaserad och linjär redigering, beroende på vilket sätt man vill arbeta på. Tempo och tonhöjder kan följa en låts struktur, looparna är t.ex. automatiskt tempoanpassade.

När en låt i Sequel är klar kan den exporteras direkt till iTunes, för att omedelbart ingå i din eller andras låtlista. Låtar som skapats i Sequel kan dessutom direkt öppnas i Steinbergs större Cubase-system, för det tillfällen då man vill arbeta vidare med sina kompositioner i t.ex. en större studio. Detta gör även Sequel till ett flexibelt låtskrivarverktyg för dig som vill ha en snabb och lättjobbad miljö i en bärbar dator, där slutbearbetningen kan ske i större system.

Sequel är kompatibelt med Windows XP, Vista och Mac OSX (krav: G5 processor och Intel).

• Spela in, redigera och mixa din egen musik på enklaste sätt

• Loopar och instrument kan automatiskt anpassas till vald tonart och tempo

• Över 5000 loopar ingår, in genres som bl.a.: Hip-Hop, R&B, Dance, Electronic, Pop, Metal, World

• Använd en MIDI-klaviatur för att styra de mer än 600 medföljande instrumenten

• Ljudspår gör det möjligt att spela in externa ljudkällor

• Varje kanal är försedd med eq och kompressor

• De integrerade effekterna låter dig forma ljudbilden precis som du vill

• Exportera dina färdiga låtar direkt till iTunes

Redigerat av Mollin
Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan va mycket skit folk har skrivit i den här tråden, otrevligt. Antingen hjälper man personen i fråga som faktiskt ställer sina frågor med en trevlig ton, eller så håller man helt enkelt tyst om man inte har något vettigt att säga. Alla har vi en gång varit nybörjare även om vissa verkar glömt detta. Må den som aldrig någonsin laddat ner ett program eller snattat ett tuggummi kasta första stenen. Ge konstruktiva svar eller var tysta, finns ingen poäng med att vara otrevlig mot en ny användare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan va mycket skit folk har skrivit i den här tråden, otrevligt. Antingen hjälper man personen i fråga som faktiskt ställer sina frågor med en trevlig ton, eller så håller man helt enkelt tyst om man inte har något vettigt att säga. Alla har vi en gång varit nybörjare även om vissa verkar glömt detta. Må den som aldrig någonsin laddat ner ett program eller snattat ett tuggummi kasta första stenen. Ge konstruktiva svar eller var tysta, finns ingen poäng med att vara otrevlig mot en ny användare.

Dagens i särklass bästa inlägg!

Det känns generellt jäkligt trist att läsa "översittarkommentarer" här på forumet.

Som Emil mkt riktigt påpekar har vi alla varit nybörjare en gång i tiden. Minns själv hur jag tog mina första stapplande steg i den underbara musiken värld med Studios forum (och för all del även papperstidningen) som en självklar källa till kunskap och lärdom. Kunskapen finns fortfarande kvar på forumet, men beblandas alldeles för ofta (enligt min mening) med nedlåtande och spydiga inlägg som "rackar ner" på andras okunskap.

Ödmjukhet, people, ödmjukhet...

Redigerat av Celsius
Link to comment
Dela på andra sajter

Mollin (oregistrerad)
Fyfan va mycket skit folk har skrivit i den här tråden, otrevligt. Antingen hjälper man personen i fråga som faktiskt ställer sina frågor med en trevlig ton, eller så håller man helt enkelt tyst om man inte har något vettigt att säga. Alla har vi en gång varit nybörjare även om vissa verkar glömt detta. Må den som aldrig någonsin laddat ner ett program eller snattat ett tuggummi kasta första stenen. Ge konstruktiva svar eller var tysta, finns ingen poäng med att vara otrevlig mot en ny användare.

Dagens i särklass bästa inlägg!

Det känns generellt jäkligt trist att läsa "översittarkommentarer" här på forumet.

Som Emil mkt riktigt påpekar har vi alla varit nybörjare en gång i tiden. Minns själv hur jag tog mina första stapplande steg i den underbara musiken värld med Studios forum (och för all del även papperstidningen) som en självklar källa till kunskap och lärdom. Kunskapen finns fortfarande kvar på forumet, men beblandas alldeles för ofta (enligt min mening) med nedlåtande och spydiga inlägg som "rackar ner" på andras okunskap.

Ödmjukhet, people, ödmjukhet...

Word! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fyfan va mycket skit folk har skrivit i den här tråden, otrevligt. Antingen hjälper man personen i fråga som faktiskt ställer sina frågor med en trevlig ton, eller så håller man helt enkelt tyst om man inte har något vettigt att säga. Alla har vi en gång varit nybörjare även om vissa verkar glömt detta. Må den som aldrig någonsin laddat ner ett program eller snattat ett tuggummi kasta första stenen. Ge konstruktiva svar eller var tysta, finns ingen poäng med att vara otrevlig mot en ny användare.

Dagens i särklass bästa inlägg!

Det känns generellt jäkligt trist att läsa "översittarkommentarer" här på forumet.

Som Emil mkt riktigt påpekar har vi alla varit nybörjare en gång i tiden. Minns själv hur jag tog mina första stapplande steg i den underbara musiken värld med Studios forum (och för all del även papperstidningen) som en självklar källa till kunskap och lärdom. Kunskapen finns fortfarande kvar på forumet, men beblandas alldeles för ofta (enligt min mening) med nedlåtande och spydiga inlägg som "rackar ner" på andras okunskap.

Ödmjukhet, people, ödmjukhet...

Word! 😎

right on, right on everybody.. det här är.. oj.

väl talat

Om du vill lära dig Reason så kan Propellerheads´ rebirth vara ett bra inledande alternativ. Det är mycket enklare men således även desto mer begränsat. Dock så är det ett kompetent program vars funktioner är riktigt bra enligt mig.

lycka till mr!

Redigerat av Berra
Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad som är mest drygt? Att glida in på ett forum där de allra flesta jobbat och slitit i åratal för att bli duktiga på sitt instrument / teknik / etc och be om hjälp med att hitta den magiska knappen i Reason som gör att allt låter bra... tja det ligger rätt bra till i min bok.

Om man på allvar tror att det är så jävla enkelt att göra musik att det kan förklaras i några korta meningar i en forumtråd, ja då förtjänar man helt enkelt en mild knäpp på näsan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Frågan är vad som är mest drygt? Att glida in på ett forum där de allra flesta jobbat och slitit i åratal för att bli duktiga på sitt instrument / teknik / etc och be om hjälp med att hitta den magiska knappen i Reason som gör att allt låter bra... tja det ligger rätt bra till i min bok.

Om man på allvar tror att det är så jävla enkelt att göra musik att det kan förklaras i några korta meningar i en forumtråd, ja då förtjänar man helt enkelt en mild knäpp på näsan.

du har en poäng där nattvaktaren

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...