Jump to content
Annons

ESI Monitor eller EDIROL Digital Monitor ?


kvd669o

Recommended Posts

Vilken av dessa två ska man köpa för den första länken " ESI nEar05 eXperience "

Har bättre bas säger dom och klarar mer power/ljudstyrka medans andra länken

Edirol MA-15D har mindre bra bas och mindre power/ljudstyrka men edirolen har coaxial och

optical digital ingångar och även Separat utgång för sub woofer-signal som enligt en person jag

läst om sa gjorde att även basen blev bra på edirolen. Jag ska ha dom istället för mina små små dator högtalare jag har nu vid datorn där man inte hör musiken ordentligt när man mixar. Så vilken väljer jag

? Kanske finns det nån bang for the buck monitor på tex thomann eller nån annanstans i samma prisklass ?

TIPS TIPS OCH LITE RÅD TACK OM NI HAR MÖJLIGHET ☺️

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11263 (ESI)

http://www.emusic.se/default.asp?do=&t...&info=11618 (EDIROL)

/Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sen om man har en coaxial digital utgång på sin mixer och vill koppla den till coaxial ingången på ett audiophile 24/96 ljudkort och sen en annan coaxial sladd ut från audiophile kortet till Edirolen jag beskriver i mitt första inläggs andra länk ovan alltså fungerar det ???

Frågar för jag är amatör på detta 😆

/Håkan ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur ljudkortet fungerar. De flesta kort kan hantera S/Pdif in och ut samtidigt, så att det fungerar som du är ute efter - men det förekommer vissa kort som bara kör antingen eller... Det borde stå något om det i manualen till ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret claes 😛 Jag har kollat in mitt audiophile 24/96 kort och det funkar nog både in och ut digitalt som det ser ut i mjukvaru mixern.

Nu är det bara frågan om man ska köra edirol digitalt ljud eller esi med analogt ljud och bättre bas och då snackar jag monitorer/högtalare aktiva

/Håkan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sjääklv ESi nEar5 och är nöjd med dom, tror Edirol-högtalarna snarare är bra datorhögtalare (och referenslyssning kanske) snarare än monitorer för mix. Jag tolkar produktbeskrivningen så i alla fall. Studio hade ett test av monitorer för ett tag sedan då fanns det ett likanande par med (det kanske var Edirol t.o.m) vill minnas att utlåtandet var något is til med "bra datorhögtalare men inte lämpliga för mix".

Mvh

Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte, men jag brukar akta mig för budgetprylar som heter nåt med "digital audio"! -Känns som att de vill framstå som moderna och datorvänliga, men är troligen mer som ett par datorhögtalare än riktiga monitorer.

Dessutom kan man ju fråga sig hur kvaliteten på DA-omvandlarna är med tanke på att de bara kostar ~1500kr...? -Ju fler olika grejer som ingår i priset, desto billigare lär ju varje komponent vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren, ja det lutar nog åt att det blir ESI högtalarna. Att edirolen är billig kan ju också bero på var den är gjord nånstans att produktions kostnaden blir därefter men komponenterna ändå är bra.Vad vet jag. Hur som helst så tycker i alla fall personerna i länken här under att edirolen är helt ok om man tex ansluter Separat utgång för sub woofer-signal för bättre bas ,men det gäller väl ändå vanligt dator bruk kan jag tänka för både musikaffären JAM och musikaffären EMUSIC verkar tycka att ESI monitorerna är det som gäller för musik mixning om man nu inte känner för att mixa i akg hörlurar som jag gjort tidigare men är lite trött på ☺️

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=122149 (kommentar edirol)

/Håkan :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...